Ik heb net een cpu-cooler gekocht. het is een heatsinkie met een coolertje erboven. Maar het probleem is dat ie op de heatsink blaast ipv ervanaf blaast. Hoe draai ik het om. het is niet mogelijk om de fan om te draaien.
wat is het er voor een / heb je er een pic van
het is sowiezo niet echt geweldig om de polariteit om te draaien.... die bladen van de fan zijn gemaakt voor een optimale luchtverplaatsing... laat je hem de andere kant opdraaien, dan zal dat verdwenen zijn..
maar antwoord op je vraag:
draden omwisselen... (duh)
alleen moet ik je nu ff bekennen dat ik zo niet weet welke 2 van de 3.....
maar antwoord op je vraag:
draden omwisselen... (duh)
alleen moet ik je nu ff bekennen dat ik zo niet weet welke 2 van de 3.....
Als je de fan niet om kan draaien is het niet mogelijk om de blaasrichting te veranderen. Maar waarom zou je dat willen. Bijna alle koelers werken beter als de fan de lucht naar de heatsink toeblaast hoor.
Over het algemeen wordt er altijd lucht op de heatsink geblazen of vanuit de core naar buiten geblazen (ORB). Vrij onlogisch om dit andersom te zetten... Ik denk dat het minder effectief is om er lucht langs te zuigen dan het er op te blazen....
Draden omwisselen kan wel... (Rood en zwart) maar ga er dan vanuit dat je cooler een heel kort leventje zal hebben....
Draden omwisselen kan wel... (Rood en zwart) maar ga er dan vanuit dat je cooler een heel kort leventje zal hebben....
Draden omdraaien werkt nooit op elektronische fans. Die zijn daartegen beveiligd. Hij zal dus gewoon niet draaien. En misschien zelfs nooit meer draaien.
Wel dus... gewoon de polariteit omgooien... alleen niet zinnig...Op vrijdag 10 augustus 2001 15:24 schreef obsidian het volgende:
Als je de fan niet om kan draaien is het niet mogelijk om de blaasrichting te veranderen.
edit:
zie topic van Obsidian hierboven... ik twijfel nu toch over dat omdraaien....
terwijl ik aan het tikken was heeft hij bovenstaande post geplaatst
zie topic van Obsidian hierboven... ik twijfel nu toch over dat omdraaien....
terwijl ik aan het tikken was heeft hij bovenstaande post geplaatst
en hier zijn de mening nogal over verdeeld....Maar waarom zou je dat willen. Bijna alle koelers werken beter als de fan de lucht naar de heatsink toeblaast hoor.
[aan topicstarter]
ik denk dat je het gewoon moet proberen en kijken wat het beste resultaat oplevert...
alleen liever dus de fan omdraaien ipv de polariteit te wisselen... mja.. je zegt dat je de fan niet om kan draaien....
ik ben bang dat nu je optimale koeling hebt...
me fannetje heeft drie draden: zwart groen en geel. maar aan jullie reacties te zien is het beter om hem zo te houden dus doe ik dat maar. Bedankt voor de replies.
zwart = 0 voltOp vrijdag 10 augustus 2001 15:28 schreef ajampaniki het volgende:
me fannetje heeft drie draden: zwart groen en geel. maar aan jullie reacties te zien is het beter om hem zo te houden dus doe ik dat maar. Bedankt voor de replies.
groen = rpm signaal
geel = 12 volt
(denk ik)
Maar zo'n fan heeft een printplaatje erin zitten met een schakeling (vandaar de naam elektronische fan) die ervoor zorgt dat de fan alleen maar werkt als de polariteit goed is aangesloten. Omdraaien heeft dus geen effect, behalve dat de fan misschien kapot gaat.
En je hebt geen mogelijkheid om een andere fan erop te zetten die je wel omgedraaid erop kan zetten? Gewoon met schroeven tussen de koelribben ofzo?
ik denk dat ik hem maar zo hou. Het was dus de bedoeling om een fanduct te maken die de hete lucht van me cpu en hdd afhaalt.Op vrijdag 10 augustus 2001 15:33 schreef obsidian het volgende:
[..]
zwart = 0 volt
groen = rpm signaal
geel = 12 volt
(denk ik)
Maar zo'n fan heeft een printplaatje erin zitten met een schakeling (vandaar de naam elektronische fan) die ervoor zorgt dat de fan alleen maar werkt als de polariteit goed is aangesloten. Omdraaien heeft dus geen effect, behalve dat de fan misschien kapot gaat.
En je hebt geen mogelijkheid om een andere fan erop te zetten die je wel omgedraaid erop kan zetten? Gewoon met schroeven tussen de koelribben ofzo?
Nog een vraagje: wat kan ik met dat groene draadje?
Die geeft aan je mobo door met hoeveel toeren je fan draait. Maar dat kan alleen als je mobo dat ook ondersteund. Kan je even opzoeken in je boekje of op de site van de fabrikant.
flossen 
die moet in je mb zamen met de andere draadjes
die moet in je mb zamen met de andere draadjes
ik denk niet dat me mobo dat ondersteund. het is nl een nogal bejaard compaq mobotje. Nog een vraagie. Ik heb geen koelpasta maar onder de heatsink zit een klein stikkertje. Is dat bedoelt als vervanging van koelpasta en zo ja, werkt het een beetje of moet ik echt artic silver gaan halen?
Nou, je hoeft niet perse AS te halen, gewone koelprut mag ook hoor. Maar ik zou er wel prut onder smeren en dat stickertje weghalen. Gewoon goed schoonmaken met alcohol of iets dergelijks...
ik heb net een beetje geprobeerd of ik dat ding wel op me cpu krijg maar ik moet die klemmetjes aan de zijkant echt met veel kracht indrukken om ze ook maar een beetje naar beneden te krijgen en dan zit ie nog niet vast. Is dit normaal?
ja das normaal en de blower blaast op je koelelement, zodat er een koude luchtstroom langs de vinnen van je koelelement stroomt. Dit zorgt voor de afvoer van warmte. Het is heel dom als je gaat proberen de koeler om te draaien en zo de warmte er van af probeert te zuigen.
Wat wel lekker wil koelen is een 2e fan vertikaal aan één zijkant van het koelelement bevestigen, zodat lucht van boven en van opzij door het element stroomt.
Wat wel lekker wil koelen is een 2e fan vertikaal aan één zijkant van het koelelement bevestigen, zodat lucht van boven en van opzij door het element stroomt.
Alleen: DE GROETJES
ik heb hier nog wel de heatsink liggen die er eerst op zat. Kan ik niet die oude heatsink op me cpu zetten en die nieuwe cpu-cooler erbovenop?
ik weet niet of jij dat kan, dat moet je zelf kunnen beoordelen. Een beetje zelfkennis is niet verkeerd. Vraag anders iemand die jou goed kent, bijv je moeder of je teddybeer
Alleen: DE GROETJES
Verwijderd
ROFLOp vrijdag 10 augustus 2001 16:16 schreef GreeTz het volgende:
ik weet niet of jij dat kan, dat moet je zelf kunnen beoordelen. Een beetje zelfkennis is niet verkeerd. Vraag anders iemand die jou goed kent, bijv je moeder of je teddybeer
Als je maar zorgt dat de heatsink de hele tijd recht op de core zit is er niets aan de hand. De core kan best veel hebben zolang de heatsink maar niet scheef komt te zitten. Dan komt alle kracht op een klein stukje core en dan doet ie krak.Op vrijdag 10 augustus 2001 16:03 schreef ajampaniki het volgende:
ik heb net een beetje geprobeerd of ik dat ding wel op me cpu krijg maar ik moet die klemmetjes aan de zijkant echt met veel kracht indrukken om ze ook maar een beetje naar beneden te krijgen en dan zit ie nog niet vast. Is dit normaal?
Wat je dus verder kan doen is een soort van kapje over je heatsink te zetten als jij je fan wilt laten zuigen. Dus zoiets als dit zeg maar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| ----------- | | <= Fan ----------- |xxxxxxxxxxxxx| |xxxxxxxxxxxxx| <= kapje |xxxxxxxxxxxxx| xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx =============== <= CPU |
zo kan de lucht er dus alleen maar aan de onderkant (vlak bij de CPU) onder de kap door en weet je zeker dat er veel lucht langs de gehele heatsink gaat ipv alleen aan de bovenkant waar de fan zit.
Pagina: 1