• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:38
Momenteel heb ik deze setup.

TV
LG OLED77C8LLA

Speakers
2 x Klipsch RP-8060FA
1 x Klipsch RP-504C
2 x Klipsch RP-8000F (surround back)
1 x SVS PB-2000

Receiver
Yamaha Aventage RX-A880

Nu gaan we volgend jaar verhuizen en kan ik de Klipsch RP-8060FA fronts vervangen voor de zuilen die ik nu achter heb en de Atmos echt aan de muur bevestigen met pricewatch: Klipsch RP-500SA ebbenhout (Zwart)
Nu wil ik achter niet meer zuilen terug om dat ik het te weinig meerwaarde vind bieden voor de ruimte die het inneemt.
Ben aan het oriënteren en kan niet echt bepalen wat een beter idee is.
De mogelijkheden waar ik naar kijk zijn:
De pricewatch: Klipsch RP-500SA ebbenhout (Zwart) achter aan de muur op dezelfde hoogte als de Atmos speakers voor.

De pricewatch: Klipsch RP-502S ebbenhout (Zwart) op oor hoogte aan de achterzijde.

Ik kan niet echte vinden wat nu de beste oplossing is.
Het idee is dus dat ik eindig met:

Speakers
2 x Klipsch RP-8000F (Front)
2 x Klipsch RP-500SA (Atmos)
1 x Klipsch RP-504C (Center)
2 x Klipsch RP-500SA of RP-502S (surround back)
1 x SVS PB-2000

Iemand hier ideeën of antwoorden

Mocht iemand binnenkort 2 x Klipsch RP-8060FA willen overnemen :)

[Voor 3% gewijzigd door Tijntje op 05-10-2020 18:46]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:39

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Aankoopadvies mag in Consumentenelektronica Aankoopadvies, ik verhuis het topic die kant op: AUD > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-11 10:11
Hoi @Tijntje,

Ik zit het aan hetzelfde te denken met de surround back speakers. Mijn idee is om de 502S te nemen en daarmee de speakers die je normaal aan de zijkanten hebt mee te vervangen door ze achter te plaatsen.
Omdat ze twee kanten op gaan, lijkt me dit ideaal. Echter zeker weten doe ik het niet natuurlijk.

Je kunt zeker geen 7.1.2 surround aan? Want dan kun je wel speakers aan de zijkant plaatsen in combinatie met Atmos nog.

Ik hoop dat iemand die de 502S of 402S hier wat input over kan geven nog.

Met 5.1.2 lijkt mij de 502S de meest interessante optie. Je plaatst ze eigenlijk op de back surround plek, maar ze fungeren als pseudo surround en back surround tegelijk.

• Tijntje
Dat is ook mijn idee
De vrouw heeft al een hoop goed gevonden zoals je aan mijn lijstje kan zien wat er nu staat :D maar aan de zijkant ook nog speakers vind ze te ver gaan.
Er moeten namelijk ook nog gordijnen komen te hangen.

• Tijntje
Uiteindelijk maar besloten de sprong te wagen en de de RP-8060FA te verkopen en de RP-500SA en de RP-502S aan te schaffen zodat het als volgt kan worden ingedeeld.

• Tijntje
Mijn eigen vraag maar beantwoorden.
Uiteindelijk heb ik de RP-502S gekocht als surround en schuin achter me gehangen als surrounds i.p.v. de 2 x Klipsch RP-8000F en het bevalt een stuk beter.
Surround geluid komt veel beter door.

• Kashika
Tijntje schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:44:
Mijn eigen vraag maar beantwoorden.
Uiteindelijk heb ik de RP-502S gekocht als surround en schuin achter me gehangen als surrounds i.p.v. de 2 x Klipsch RP-8000F en het bevalt een stuk beter.
Surround geluid komt veel beter door.
Interessant. Ik zelf heb de 502S een tijdje dicht achter me gehad ook. Later heb ik ze aan de zijkanten op palen gezet en ze voor een stuk richting de achtermuur gericht.
Aan de zijkant zetten en zo "twee kanten" op mikken, geeft wel indrukwekkender geluid dan recht achter me.

Toegegeven, bij jou reflecteert het geluid een stuk beter. Mijn woonkamer is van links volledig open naar de keuken toe en rechts direct tegen het raam aan. Geluid reflecteert bij mij daardoor minder goed, wanneer ze recht achter me staan.

Ben blij dat het voor je gewerkt heeft!

• Chabio
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:38
Kaap enigszins je topic waarvoor excuus, maar Heb ook de 502s op de nominatie staan om als surroundgeluid recht achter de bank te hangen in nog op te leveren huis.
Klink alleen alsof mijn opstelling gelijker is aan die van jou @Kashika , qua reflectie.

Ik wil sowieso surrounds aan de achterwand en dus geen palen oid. Heeft de 502s dan nog wel meerwaarde door de slechte reflectie? Of kan ik net zo goed kijken naar speakers die recht vooruit zenden?

Xbox Live: Chabio | PSN: ChabioPS

• Tijntje
Kashika schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:03:
[...]

Interessant. Ik zelf heb de 502S een tijdje dicht achter me gehad ook. Later heb ik ze aan de zijkanten op palen gezet en ze voor een stuk richting de achtermuur gericht.
Aan de zijkant zetten en zo "twee kanten" op mikken, geeft wel indrukwekkender geluid dan recht achter me.

Toegegeven, bij jou reflecteert het geluid een stuk beter. Mijn woonkamer is van links volledig open naar de keuken toe en rechts direct tegen het raam aan. Geluid reflecteert bij mij daardoor minder goed, wanneer ze recht achter me staan.

Ben blij dat het voor je gewerkt heeft!
Die plattegrond is hoe het gaat worden in het nieuwe huis. Nu is het bij mij aan 1 zijde ook gewoon een open huiskamer.
Zelfde als op de plattegrond die ik posten maar dan zonder die hal daar in het midden

• Kashika
Chabio schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:22:
Kaap enigszins je topic waarvoor excuus, maar Heb ook de 502s op de nominatie staan om als surroundgeluid recht achter de bank te hangen in nog op te leveren huis.
Klink alleen alsof mijn opstelling gelijker is aan die van jou @Kashika , qua reflectie.

Ik wil sowieso surrounds aan de achterwand en dus geen palen oid. Heeft de 502s dan nog wel meerwaarde door de slechte reflectie? Of kan ik net zo goed kijken naar speakers die recht vooruit zenden?

[Afbeelding]
Ja dit klopt. Achterspeakers zijn eigenlijk nutteloos. Is puur opvulling. De informatie die in 7.1 zit, is hetzelfde als 5.1.
Dus als je bipole zijspeakers hebt, dan is het net alsof je ook achterspeakers hebt. Dat is het effect bij mij.

Ik kom van 7.1 af en heb de achterspeakers weggedaan door bipoles aan de zijkanten te plaatsen. Redelijk wat fora afgestruind ook.

Beste wat je kunt doen is de bipoles halen en ze testen door ze tijdelijk op een stoel/kruk te zetten. Zolang het maar op oorhoogte komt.

Ik denk dat de beste ervaring is om ze op palen te zetten en ze zo te richten dat een kant naar de luisteraar staat en de ander richting je muur. Maar dat is persoonlijk. Daarom testen met een aantal reference surround films.
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee