Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potatoe
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-06-2021
Hey, ik ben 15 jaar oud en ik ben ongeveer 2 jaar geleden begonnen met fotograferen.
Ik fotografeer momenteel met de Canon eos 2000d en de 18-55 kitlens.

Eerst dacht ik om mijn lens te upgraden:
50 mm 1.8 nieuw 120 € of gebruikt 90 €
Sigma 17_50 f2.8 300 € -400 €
Of ik zou mijn body en lens kunnen verkopen voor 340 € en een nieuwe full-frame body met een 50 mm 1.8 kunnen kopen:
Hier zijn drie gebruikte deals:
Canon 5d mark iii € 450 + 50 mm 1.8 € 90 = 540 €
Canon 5d mark ii + 50 mm 1.8 € 450
Sony a7 + sony 50mm 1.8 € 500
Wat koop ik het beste?

Enkele zij-informatie:
Ik ben van plan om mijn eerste stappen te zetten in betaald werk en de fotokwaliteit moet goed genoeg zijn daarvoor.
Ik heb kleine handen. Ik ga vooral fotograferen maar ga waarschijnlijk ook simpel video werk doen

Dus, welke upgrade kan ik het beste maken?

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:43
Wat voor soort fotografie doe je? Wat mis je in he huidige set?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Wat fotografeer je zoal?

De 50mm heb ik nooit gebruikt op crop, een verschrikkelijk brandpuntsafstand. Op fullframe wel vaak gebruikt.

de 5D mark ii zou ik zeker links laten liggen, de dinosaurus, en de mark iii eigenlijk ook. Ook de A7 vind ik zelf te oud.
Alledrie de opties beperk je jezelf enorm met alleen een 50mm.

Voor de huidige camera zou ik ook geen 50mm kopen, omdat je alleen in lichtsterkte iets wint en het bereik in je kitlens valt. De Sigma win je iets in lichtsterkte, maar het zou me de 400 euro niet waard zijn.

Voor video heb je denk ik sowieso een vrij courant model nodig, zeker als je 4K wilt gaan doen. Let vooral op de lengte beperkingen van diverse camera's, hoe lang ze kunnen filmen in 1 keer. Dat is niet altijd bijster lang.

Ik weet niet wat je fotografeert en wat exact je budget is, maar qua setup heb ik meer het gevoel dat je of iets meer groothoek danwel wat tele te kort komt. Met een budget tot 500 euro is dat prima om te lossen, maar voor dat geld zou ik niet naar full frame overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:48
Allereerst leuk dat je serieus aan de gang wilt met fotografie. In jouw positie zou ik mij vooral richten op het vergroten van je mogelijkheden. Met de aanschaf van een full frame verhoog je wellicht iets van je beeldkwaliteit. Maar dat is het dan ook, en eigenlijk is dat nog niet zo belangrijk. Ik kan mij zo voorstellen dat je nog een hoop te leren hebt mbt compositie en perspectief, ofwel wat doet welk brandpunt op welke afstand en hoe zorg ik dat mijn onderwerp duidelijk in beeld is?

Met die gedachte zou ik vooral kijken naar een leuk telezoom lensje. Dan heb je een mooi bereik van 18 tot 250 oid. En creëer je veel meer mogelijke perspectieven om je onderwerp in beeld te brengen. Een andere mogelijkheid is bijvoorbeeld een Macro lens aanschaffen als je de wereld eens van dichtbij wilt bekijken. Of je zou kunnen denken aan een externe flits met een simpel parapluutje oid.

En dan kan je uiteindelijk, als je al wel wat werk hebt, apparatuur aanschaffen specifiek voor dat type werk. Bijv een portretlens, of een goede telezoom voor sport, of flitsapparatuur voor de studio (of op locatie). Zelf heb ik vrij lang met een crop camera (7D) betaald werk gedaan, na een tijd huren heb ik eerst vooral geïnvesteerd in apparatuur (lenzen, studiofilts, en computer) om de opdrachten überhaupt te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potatoe
Ik wil vooral portretten, evenementen en straat foto's trekken.
Ik kom vooral lichtsterkte te kort.
Kan ik geld vragen voor mijn werk met mijn kitlens? Een verre zoom lijkt me leuk om te hebben maar ik ga liever voor een lichtsterke lens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:43
Een Canon 5D II met 50mm f/1.8 is uitstekend voor die fotodoeleinden. De 5D2 heeft tenminste de nodige knoppen om je instellingen vlot mee te veranderen. Als filmen een doel is, dan wordt dat lastig met de 5D2.
btw: ik heb 9,5 jaar met de 5D2 gefotografeerd.

Mocht je op aps-c willen blijven, kan je ook kijken naar de Sigma 30mm f/1.4 en voor flexibiliteit de 17-50mm f/2.8 (tweedehands voor €200 wel te vinden).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:22

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Begin eerst eens met de 50mm f/1.8 STM bijvoorbeeld, prima lens en lekker lichtsterk. Dan eerst eens een tijd oefenen en dán ooit op een dag maar eens afvragen of je er geld voor kan vragen. Tuurlijk kun je nu af en toe wat geld vragen maar verwacht niet ineens rijk te worden. Met geld vragen komt een business kijken uiteindelijk en afgezien van dat gaan mensen verwachtingen hebben en heb je dus ervaring nodig in zowel zakelijkheid als fotograferen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potatoe
OK, ik denk dat gewoon een 50mm 1.8 kopen momenteel het beste idee is. Het is wel redelijk ingezoomd door de apsc sensor maar dat is geen probleem denk ik.
Moet ik voor de rest nog in iets investeren? (een rugzak heb ik al)
Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als je portretten gaat schieten kan ik een reflectiescherm aanraden. Vaak voor niet veel meer dan een tientje te krijgen en al helemaal bij sites als Ali ;) Prima bang for buck!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Is de 50mm niet wat teveel tele voor de andere doeleinden; straatfotografie en (in mindere mate) evenementen?

Ik heb geen beter alternatief, maar denk dat je het budget wat moet oprekken voor een tweede lens wat dan een 23mm of 35mm prime kan zijn, of een snelle zoom. Voor evenementen wil je ook wel eens tele gebruiken denk ik.

Kortom, ik denk dat de doeleinden te gevarieerd zijn om in 1 lens te kunnen vatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potatoe
Ik ga investeren in de 50mm 1.8 en daarna waarschijnlijk een flash met trigger.

Dus ik blijf beter met mijn 2000d dan €200 investeren en overstappen naar full frame?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
"Ik wil vooral portretten, evenementen en straat foto's trekken."

Portretten: de 50mm f/1.8 is een fijne lens voor portretten. Maar misschien dek je die 50mm al af met een 17-50/2.8 zoomlens en kun je het geld liever daarin investeren.

Evenemten: Met één body is een lichtsterke zoom het beste, dus eens met de eerdere voorstellen voor een 17-50/2.8 zoomlens van Sigma. En inderdaad investeren in die externe flitser.

Straatfotografie: Voor dit soort fotografie kan ik een lichtsterke prime adviseren met brandpuntsafstand van rond de 35mm. Voor APS-C heeft Canon de EF-S 24mm f/2.8 pancake.

Full frame kan, maar dan heb je alleen een full frame body met een 50mm lens. Voor evenementen wordt er meer gevraagd dan alleen foto's met één brandpuntsafstand. Dus voor nu zou ik bij APS-C blijven, flink doorsparen en met een hoger budget de overstap maken naar full frame, zodat je meteen ook een goede set lenzen kan kopen voor bij je full frame body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Laatst online: 18:13
Full frame heeft absoluut voordelen, maar staar je er ook niet teveel blind op. De kwaliteit van je foto's begint eerst en vooral bij jezelf. Om kwalitatief goede foto's te maken heb je absoluut geen full frame nodig, dat kan ook prima met een APS-C camera.

Aangezien je tot nu toe alleen met de 2000D en 18-55 hebt gefotografeerd zou ik me vooral eerst richten op meer mogelijkheden. Voor je huidige camera is er veel aanbod, ook tweedehands, qua lenzen in allerlei richtingen (tele, groothoek, primes). Ik sluit me bij de anderen aan dat alleen een 50mm F1.8 je wel een lichtsterke lens geeft, maar verder weinig extra bereik. Waarschijnlijk zal het dus niet bij deze ene lens blijven als je je echt verder wilt ontwikkelen en meer verschillende onderwerpen wilt fotograferen. Die 50mm is prima voor portretten, maar bij evenementen ben je daarmee enorm beperkt. Dan ben je een stuk flexibeler met een lichtsterke standaardzoom zoals de 17-50 F2.8.

Ik zou dus vooral investeren in een uitbreiding van je mogelijkheden. Met een full frame camera win je qua beeldkwaliteit wel wat, maar beperk je jezelf enorm met alleen een 50mm lens. Overstappen naar full frame kan altijd nog. Ik zou er vooral goed voor sparen, zodat je dan ook gelijk een paar mooie lenzen bij je full frame camera kunt kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou zeker voorlopig bij deze body blijven, vooral omdat het aanbod aan aps-c lenzen zal stijgen en de prijs dalen. Aanbod 2e hands van Canon lenzen is gewoon groot dus zeker ook het zoeken waard.
Als laatste verwacht niet te gauw dat je betaald wordt voor je werk maar ontwikkel jezelf en heb er lol in, als je dan af en toe een bijdrage voor je hobby krijgt is het meegenomen.
Ik fotografeer bewust nog met APS-C ik heb mooi glas en echt als mensen het niet weten zien ze het verschil echt niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Frogmen op 06-10-2020 13:42 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

potatoe schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:13:
Ik ga investeren in de 50mm 1.8 en daarna waarschijnlijk een flash met trigger.

Dus ik blijf beter met mijn 2000d dan €200 investeren en overstappen naar full frame?
Fullframe zonder goed glas is zonde. Je moet een hoop investeren (alles is duurder) en je krijgt er maar heel weinig voor terug voor dat bedrag.

Je hebt er werkelijk meer aan om eerst te investeren in wat glas voor op APS-C en dan is een lichtsterke lens als een 50mm 1.8 echt een no brainer. Kost niks in vergelijking met wat er verder te krijgen is en je krijgt er een bult lichtsterkte voor terug.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potatoe
Wat als ik nu overstap naar full frame met een 50mm lens en alleen maar portretten schiet? Dan zou mijn volgende upgrade een wijdere lens zijn en kan ik ook de rest beginnen schieten.
Slecht idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:24
potatoe schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:17:
Wat als ik nu overstap naar full frame met een 50mm lens en alleen maar portretten schiet? Dan zou mijn volgende upgrade een wijdere lens zijn en kan ik ook de rest beginnen schieten.
Slecht idee?
Op FF vind ik 50mm te kort voor portretten. Het beste kan je je huidige kitlens eens op 50/1.6 = 31mm instellen en kijken hoe je dat vind. Dat is een vergelijkbare beeldhoek met 50mm op FF.

Je huidige 50mm gedraagd zich als een 80mm op je crop body, wat weer een mooie afstand is voor portretten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

potatoe schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:17:
Slecht idee?
Dan is 50 wel leuk maar een 1.8 STM niet echt geweldig. Zoals ik zei, fullframe is alleen leuk met mooi glas anders betaal je altijd meer dan dat het je oplevert.

Op fullframe wil je voor portretten er ook wel een 85 bij hebben :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• potatoe
Dus, algemene samenvatting:
Ik blijf bij Canon eos 2000d
Ik hou mijn 18-55 kitlens
Ik koop een 50mm 1.8
Ik koop een flash met trigger
Later,
Ik koop een wijde lens bv. Canon 28mm 1.8
Nog later,
Ik stap over naar ff

Iedereen akkoord?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

potatoe schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:36:
Ik koop een 50mm 1.8
Later,
Nog later,
Ik stap over naar ff

Iedereen akkoord?
Het is helemaal aan jou maar dat lijkt mij een wijs besluit. Ga lekker fotograferen en doe ervaring op. Dan kun je later met een gerust hart duurdere gear kopen zonder dat je het na een maand met verlies weer weg doet.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:36
Ik koop een 50mm 1.8
Later,
Nog later,
Ik stap over naar ff

Iedereen akkoord?
Als je zorgt dat je flits met trigger een Godox-set is, dan klinkt dat als een prima pad :) Normaal probeer ik redelijk merk-agnostisch advies te geven. Maar het prettige van Godox is dat je een lang en breed upgradepad hebt zonder dat je ooit iets weg hoeft te gooien. Van een kleine handmatige speedlight tot een dikke studiokop valt bij Godox allemaal in het zelfde systeem, en is dus allemaal compatible met elkaar. YongNuo, een beetje 'de andere goedkope flits' (en ietsjes goedkoper), is wat dat betreft veel sneller een dood spoor.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor portretten is het ook enigzins afhankelijk van de richting/ stijl je naartoe wilt om met natuurlijk licht te werken zou je ook met een reflektiescherm kunnen beginnen en je richten op het gebruik van natuurlijk licht. Persoonlijk vindt ik het werk met flitsers keurig netjes en kan je lekker repeterend doen (commercieel aantrekkelijk) maar persoonlijk vindt ik het altijd er ook zo uitzien. Technisch keurig binnen de lijntjes, maar creatief gezien weinig tonen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Over de camera body: neem ook andere APS-C camera's in je rekensommetje mee.

Een Canon 760D is al een hele upgrade bijvoorbeeld, die heeft een scherm bovenop en een extra draaiwiel zodat je diafragma en sluitertijd afzonderlijk in kan stellen. Erg fijn voor de serieuze fotograaf :)

En een Canon 77D is de nieuwste van deze generatie (opvolger van de 760D) heeft ook nog eens dual pixel autofocus en is daarmee ook erg geschikt voor video.

Als je vervolgens de 24mm f2.8 STM en 50mm f1.8 STM hebt, dan heb je echt een gave set voor jouw wensen.

Edit: Overigens over de Sigma 17-50mm f2.8.. dit is al een oude lens en qua autofocus en scherpte op f2.8 niet de beste. Canons eigen primes zijn de beste oplossing op APS-C naar mijn mening (voor de beste beeldkwaliteit), die focussen betrouwbaar en zijn goed scherp.

[ Voor 19% gewijzigd door FeareX op 07-10-2020 20:09 ]

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

FeareX schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:06:
[...]

En een Canon 77D is de nieuwste van deze generatie (opvolger van de 760D) heeft ook nog eens dual pixel autofocus en is daarmee ook erg geschikt voor video.
[...]
De 90D is de nieuwste, opvolger van de 80D welke weer de opvolger is van de 77D.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Ventieldopje schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:20:
[...]

De 90D is de nieuwste, opvolger van de 80D welke weer de opvolger is van de 77D.
Gek genoeg klopt dat niet helemaal. De 80D komt uit 2016 en volgt de 70D op.
De 77D komt uit 2017 en volgt de 760D op. In Amerika heet dat de "Rebel" lijn. Dat zijn de iets compactere modellen dan de 70/80/90D.

Je hebt dus de 800D en 77D welke de opvolgers zijn van de 750D en de 760D. De 77D heeft dus een schermpje bovenop en een extra instel wiel die de 800D niet heeft. Verder zijn ze qua specs vrijwel gelijk.

Raar maar waar 🙃

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 10:04
Ik koop een 50mm 1.8
Later,
Nog later,
Ik stap over naar ff
Wijs besluit want zo vergroot je met weinig geld je mogelijkheden enorm.
Alleen de overstap op ff ... dat klinkt alsof dat de default eindbestemming is voor 'echte' fotografen en alle andere formaten alleen maar opstapjes zijn.
Gebruik het formaat dat werkt voor jou. FF is groot en duur, en het glas is duur en zwaar. Misschien kun je je op een ander systeem meer lenzen veroorloven dan op FF.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:36
Frogmen schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:22:
Voor portretten is het ook enigzins afhankelijk van de richting/ stijl je naartoe wilt om met natuurlijk licht te werken zou je ook met een reflektiescherm kunnen beginnen en je richten op het gebruik van natuurlijk licht. Persoonlijk vindt ik het werk met flitsers keurig netjes en kan je lekker repeterend doen (commercieel aantrekkelijk) maar persoonlijk vindt ik het altijd er ook zo uitzien. Technisch keurig binnen de lijntjes, maar creatief gezien weinig tonen.
Toch hier nog even op reageren. Het is natuurlijk prima mogelijk om met je flitsers alleen maar saaie, plat-belichte portretten te schieten. Maar tegelijkertijd opent het ook eindeloze mogelijkheden om juist creatief te zijn. Jezelf beperken tot natuurlijk licht omdat flitslicht niet creatief zou zijn is precies dat, jezelf beperken.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Pagina: 1