Kijkafstand 77 inch tv, is het niet te groot?

Pagina: 1
Acties:
  • 7.099 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsdortmond
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22-11-2024
Hi iedereen,

Ik heb besloten een 4k televisie te kopen en zit te denken aan de GX77 OLED van LG (Gallery). Van muur tot muur in mijn woonkamer is het 4 meter lang. Als ik op de bank zit is de kijkafstand ongeveer 3,5 meter schat ik. Is een 77 inch tv dan niet te groot? Of is dit te doen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Hoor graag van jullie, thanks!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:30

nexhil

BAM!

Denk dat het echt iets persoonlijks is. Wat je kan doen misschien is een beamer (hoeft geen goede te zijn) lenen en de 77 inch op je muur projecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:15

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Even de MediaMarkt inlopen, zelfde formaat tv uitzoeken en dan gaan kijken op dezelfde afstand zoals je die thuis voor ogen hebt.

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 15:52
Plak met verwijderbare tape het formaat op de muur dan heb je een idee.
Ik zou zeggen gewoon doen is niet te groot, en dan nog went het erg snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-06 09:33

FeaR

In GoT we trust

Dat is meer een vraag dan echt aankoopadvies. Ik schop dit topic richting het goede subforum waar je meer kans op antwoord hebt: CEA > TB

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:02

FreakNL

Well do ya punk?

Ik denk dat je er wel aan kan wennen bij het kijken. Maar ik zou er zelf niet aan beginnen, dat wordt echt TE aanwezig. Behalve als je hem misschien kan wegwerken in een kast?

Ik zit op 4 meter van 55”, dat is op zich prima. 65” zou ik nog wel willen maar dan heb ik ruzie met partner... 77 zou ik zelf te groot vinden.

Afplakken met tape is een goed idee.. Ik heb zelf weleens iets met karton gedaan..

[ Voor 40% gewijzigd door FreakNL op 05-10-2020 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 18:50

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik heb op dezelfde breedte van mijn kamer een 55 inch TV en die vond ik in het begin toch echt te groot. 77 inch zou helemaal vervelend zijn. Het probleem is dat je niet heel makkelijk het hele beeld in één keer in je op kan nemen, zeker niet als er ook nog ondertiteling is en je die daadwerkelijk probeert te lezen.

Ik ga de komende jaren ook een keer een 4K-tv kopen (of 8K als dat dan betaalbaar is) maar op deze afstand zou ik met de kennis van nu niet meer verder gaan dan 50 inch.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:38
Ik zit op 2.5m van m’n LG OLED 65CX. Heerlijk. :)
Dus 3.5m met 77” is goed te doen.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:52
Hier 3,5 meter afstand van m'n 65" tv, nadat ik een paar jaar 55" heb gehad. En ik zou zonder twijfel voor een grotere maat gaan, als ik nu weer een nieuwe tv zou kopen.

Als je de tv ophangt aan de muur, en je bank tegen de muur staat, dan is de kijkafstand overigens dichterbij de 4 meter, dan bij 3,5 meter :)

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:02

FreakNL

Well do ya punk?

Haha zie de laatste 3 reacties...Het is en blijft persoonlijk.

Gewoon ff aftekenen op de muur met schilderstape, wat @Goofy1978 dus al zegt.

2.5m van 65 vind ik echt niks. Bron: ouders hebben 65. Zitten er 6 meter vandaan dus prima... Maar ik heb er weleens een stoel erbij gezet en onder de 3/4 meter vind IK het niet fijn meer...

[ Voor 90% gewijzigd door FreakNL op 05-10-2020 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:20
Hier 65 inch Oled op 3 tot 3,5 meter. Komende van 55 inch vind ik dit een prachtg formaat.
Ik zou op deze afstand 77 inch voor "normaal" (720p) digitale tv kijken te groot vinden, maar voor Netflix of bluray wel heel tof.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsdortmond
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22-11-2024
Super bedankt voor alle antwoorden! Ik ga de tape / karton tips toepassen. Goede input. Blijft dus inderdaad een persoonlijke kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:28
NMe schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:50:
Ik heb op dezelfde breedte van mijn kamer een 55 inch TV en die vond ik in het begin toch echt te groot. 77 inch zou helemaal vervelend zijn. Het probleem is dat je niet heel makkelijk het hele beeld in één keer in je op kan nemen, zeker niet als er ook nog ondertiteling is en je die daadwerkelijk probeert te lezen.
Op 3.5m kan je prima een 77 inch in 1x in je opnemen hoor. Ik zit op 3m van een 65 inch en zou best groter willen. Je blikveld is nog zoveel groter dan dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 18:50

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Arjant2 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:56:
[...]

Op 3.5m kan je prima een 77 inch in 1x in je opnemen hoor. Ik zit op 3m van een 65 inch en zou best groter willen. Je blikveld is nog zoveel groter dan dat.
Het veld waarop je kan focussen is veel kleiner. Als je ondertiteling aan het lezen bent is het bovenste deel van het scherm zo ver van je focuspunt verwijderd dat je dat niet goed meer meekrijgt.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:28
NMe schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:58:
[...]

Het veld waarop je kan focussen is veel kleiner. Als je ondertiteling aan het lezen bent is het bovenste deel van het scherm zo ver van je focuspunt verwijderd dat je dat niet goed meer meekrijgt.
Op 3m met 65 inch nul maar dan ook echt nul last van. 3.5m is gewoon best nog ver weg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:05
THX adviseert een minimale kijkhoek van 26 graden en een optimale kijkhoek van tussen de 36 en 40 graden.

https://myhometheater.hom...iewingdistancemetric.html

Met 3.5m kijkafstand en een 77 inch tv zit je op een kijkhoek van 27.3 graden. De tv mag dus zelfs wel een stukje groter nog.

Afbeeldingslocatie: https://myhometheater.homestead.com/files/viewing.jpg

gerelateerd: YouTube: How Close is TOO Close?

[ Voor 10% gewijzigd door NESFreak op 06-10-2020 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:14
Pjottski schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:29:
Even de MediaMarkt inlopen, zelfde formaat tv uitzoeken en dan gaan kijken op dezelfde afstand zoals je die thuis voor ogen hebt.
slecht idee. De MM is een grote hal, en een woonkamer een kleine besloten ruimte. Het is totaal niet te vergelijken.

Ik heb heel lang op 72" geprojecteerd met een kijkafstand van 2,7 m. Heerlijk! Je wordt het beeld in getrokken. Ik moet wel zeggen dat ik een 'dedicated HT room' had, dus geen problemen met een groot scherm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
De CoolBlue app even gebruiken om middels AR een 77" in je kamer te zetten, dan kan je het in jouw situatie zien :)

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 13:53
NMe schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:58:
[...]

Zeker waar. Het is natuurlijk nog steeds leuk, maar je gebied van focus is niet zo groot. Pro gamers die first person shooters spelen zitten ook niet op kleine afstand op een heel groot scherm, maar eerder op een kleiner scherm om alles in één oogopslag goed te kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschagen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-03 11:16
Ik heb een 65 inch op 3,5 meter afstand. Of 77 inch te groot is hangt erg af van de kwaliteit van het materiaal wat je gaat kijken. Als je uitsluitend top-kwaliteit materiaal bekijkt (4k, hoge bitrate) klopt het THX advies waarschijnlijk wel en kan een 77 inch. Het THX advies is dan ook eigenlijk meer bedoeld voor echte thuisbioscopen. Als je ook nog reguliere TV wilt kijken (1080i tegen 6Mbs oid) is 65inch op die afstand wel het maximale. Soms kan ik al zien dat sommige tv programma's met oude camera's zijn opgenomen die wel 720p lijken of waar alle chromatische abberaties van de lens te zien zijn. Die camera's die ze in de studio van het NOS journaal gebruiken zijn echt heel slecht. Een netflix stream zou ik ook niet snel op 77inch willen zien vanaf 3,5 meter.
Verder moet je er ook rekening mee houden dat zo'n groot scherm een hele bak licht in je kamer gooit. Ik merk bij mijn scherm, om een goed contrastrijk beeld te krijgen het scherm op een bepaalde helderheid moet staan die vooral door mijn partner als te helder en oncomfortabel wordt ervaren. Bij speelfilms is dit vaak minder een probleem dan bij andere soorten programma's. Een comfortabel niveau maakt het beeld echter wat dof en dan verliest het wat 'punch'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanKelevra
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-04 14:34
Marsdortmond schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:22:
Hi iedereen,

Ik heb besloten een 4k televisie te kopen en zit te denken aan de GX77 OLED van LG (Gallery). Van muur tot muur in mijn woonkamer is het 4 meter lang. Als ik op de bank zit is de kijkafstand ongeveer 3,5 meter schat ik. Is een 77 inch tv dan niet te groot? Of is dit te doen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Hoor graag van jullie, thanks!
Ik weet het, oud. Via Google dit topic gevonden. Ik zit nu met dezelfde twijfel. 4 meter ruimte, ongeveer 3.5m van de tv af. Ben jij uiteindelijk voor de 77 gegaan? Zo ja, ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 18:53

DarkSide

theres no place like ::1

Zit zelf zo'n 4 meter van de TV.
En ben onlangs ook voor 77" gegaan.

Had 55" en wou zeker groter.
Eerst leek 77" echt veeeel te groot als je even kijkt hoe dit op de muur zou hangen.
En zeker toen de doos binnenkwam had ik wel even een "wat heb ik gedaan" momentje.

Maar halverwege Endgame had ik al "had nog wel iets groter gekund :-) ".

77" is blijft wel groot.
Maar het kijkt (vind ik) zeer prettig. Film ervaring, Series, Games allemaal top.

zelfs Enzo knol e.d. op YT vallen mij nog mee als de meiden de TV hebben overgenomen.

Mijn ervaring is dat het gauw went.
(toen ik de eerste plasma op 42" had, was dat ook huge tov de 28" CRT).
En de 55" Was ook Huge tov de 42" . Maar het went super snel.

Als je het kwijt kunt en kunt betalen. Ik zeg: Doen!

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:55
Zorg je wel dat het zonlicht niet direct op je tv komt ivm schade door zonlicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanKelevra
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-04 14:34
Technofreakz schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 19:22:
Zorg je wel dat het zonlicht niet direct op je tv komt ivm schade door zonlicht?
Er blijft geen raam over. Daar komt de 77inch voor te hangen.

En dankjewel @DarkSide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@StefanKelevra De topicstarter heeft sinds oktober 2020 niet meer ingelogd dus die gaat echt niet meer reageren op je quote. Topic bij deze dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.