Thuis een bedrijfsnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wandklokje
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-10-2024
Hoi allen, zonder werkzaam te zijn als systeembeheerder wil ik thuis een bedrijfsnetwerk opzetten. Het doel is een omgeving te creëren om de theorie voor het behalen van Windows MCSA in de praktijk te brengen. Kun je me informeren welke basispakket aan hardware en software aan te schaffen voor het oefenen? VMware? Server? Software, Windows Server 2012?

Relevante software en hardware die ik nu in bezit heb;
Ik heb thuis een oude HP desktop dual core en een Asus i5 laptop staan

Beste antwoord (via Wandklokje op 22-10-2020 09:11)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.pesk.co.uk/docs/CreateYourHyper-VLab.html
VMware? Server?
VMware is een merk? Server is een begrip? Ik denk dat ik wel snap wat je wil maar het laat wat discussie over je kennis / inzet hoe je dit gaat inzetten voor je studie.

Echter, een "bedrijfsnetwerk"? Wat moet ik me daarbij voorstellen? MCSA is niet veel meer / minder dan ADDS en "relatief basic" subnetting om alles met elkaar te laten praten. Daarnaast, MCSA is/was er in meerdere smaken maar ik denk dat Server 2012 daar niet / niet meer toe behoort? Voorbeeld: https://docs.microsoft.co...server-2016-certification

En als laatste: oude hardware heeft vaak / vooral weinig power en geen virtualization-bits; dus allicht eventjes bedenken of je dus bare-metal kan draaien of dat je toch moet investeren in iets nieuwers zoals (maar niet als enige optie) een HP Microserver of een Intel NUC; beiden zijn small footprint geschikt voor relatief mooie virtuele omgevinkjes.

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 05-10-2020 14:34 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

https://www.pesk.co.uk/docs/CreateYourHyper-VLab.html
VMware? Server?
VMware is een merk? Server is een begrip? Ik denk dat ik wel snap wat je wil maar het laat wat discussie over je kennis / inzet hoe je dit gaat inzetten voor je studie.

Echter, een "bedrijfsnetwerk"? Wat moet ik me daarbij voorstellen? MCSA is niet veel meer / minder dan ADDS en "relatief basic" subnetting om alles met elkaar te laten praten. Daarnaast, MCSA is/was er in meerdere smaken maar ik denk dat Server 2012 daar niet / niet meer toe behoort? Voorbeeld: https://docs.microsoft.co...server-2016-certification

En als laatste: oude hardware heeft vaak / vooral weinig power en geen virtualization-bits; dus allicht eventjes bedenken of je dus bare-metal kan draaien of dat je toch moet investeren in iets nieuwers zoals (maar niet als enige optie) een HP Microserver of een Intel NUC; beiden zijn small footprint geschikt voor relatief mooie virtuele omgevinkjes.

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 05-10-2020 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Ik ben niet zo thuis in MCSA of andere microsoft producten, maar... die hebben toch vooral betrekking op de microsoft producten zelf en niet zozeer op netwerkbeheer? Zou je niet beter gewoon een windows-VPS kunnen nemen om mee te oefenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

mcDavid schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:34:
Zou je niet beter gewoon een windows-VPS kunnen nemen om mee te oefenen?
Niet echt. Het kan maar dan moet je er liever meerdere hebben en het liefst met een eigen vRack / vNet zodat ze onderling kunnen communiceren binnen een subnetje. Het verdient de aanbeveling (vind ik) om voor dit soort studies tenminste 2 domain controllers te hebben, 1 "role server" (zoals file, print, storage, etc. etc) en daarnaast nog 1 client (zoals een Windows 10 of member server / RDS host) om je resultaten te zien en/of beheer te doen. :)

Gelukkig kan je MCSA op verschillende technologieen worden waar helemaal amper/geen virtuele omgeving voor nodig is en/of je de omgeving kan "lenen" bij Microsoft of je trainings-instituut / werkgever :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 17:01
@Wandklokje

Ik zou je aanraden te gaan stoeien met Hyper-V (welke 'gratis' beschikbaar is vanaf een Windows x Pro, Enterprise of Server besturingssysteem)

Daarnaast mag je en kun je evaluatie versies van Windows Server downloaden (hier: https://www.microsoft.com...r/evaluate-windows-server) waar eveneens hyper-v in zit.

Je kan dan met een enkelvoudige host een virtualisatie omgeving optuigen.

Ik ga je alleen zeggen dat je het met de beschikbare hardware niet trekt. Dus misschien zou je ook kunnen kijken om bijv. voor een paar euro (of misschien beschik je wel over gratis cloud credits) een omgeving in de cloud op te tuigen die je aan en uit zet als je bezig bent aan je studie. Dat bespaard je ook stroomkosten die je anders thuis zou hebben.

Problemen van een thuislab is altijd gebrek aan performance, dan koop je een oude 2de hands server en dan kom je erachter dat je iops mist (schijf performance). Dus hou je lab omgeving simpel. Combineer rollen en beperk het aantal servers.

toevoeging: als je wilt stoeien met netwerken dan kun je evengoed aan de slag met hyper-v of vmware vsphere. Alleen die software is niet makkelijk of in evaluatie te verkrijgen. VMware ESXi was altijd gratis, maar de overkoepelende management software niet, en juist daar zit alle functionaliteit in.

uiteindelijk zijn de basis principes het zelfde: virtuele netwerken (vlan's) over fysieke netwerken te onderscheiden d.m.v. vlan's en vlan tagging. Daarnaast kan je ook virtuele (opensource) firewalls draaien die die omgeving kunnen ondersteunen.

[ Voor 21% gewijzigd door loewie1984 op 05-10-2020 14:43 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou hier een topic kunnen openen of kijken wat er zoal al open staat qua vragen/informatie: https://www.reddit.com/r/homelab/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:51
Even een stap terug, zoek even op wat je moet doen om MCSA te behalen. Volgens mij kun je adhv die info prima achterhalen wat je nodig hebt om te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 17:01
Nog een stap terug, en kijk hoelang MCSA nog geldig is. De traditionele MCSA examens vervallen per 31-1-2021. Nu nog beginnen aan een MCSA is ambitieus. Je moet namelijk 3 examens binnen 4 maanden halen. Dat lukt je 'nooit' met alleen thuisstudie en een beperkte studiebelasting.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wandklokje
MAX3400

MS lijkt vwb leerlijnen voor de toekomst de beheerder certificaten op te splitsen in Azure, MS365 en Teams. Dit lijken me aftakkingen. Ik zou graag de basisprincipes van systeem-/netwerkbeheer willen leren.

De aanschaf van een HP microserver lijkt me een goed idee.
Een aanvullende vraag: is het mogelijk om via 1 router een thuiswerk draaiende te hebben en daarnaast een proefopstelling te maken via deze HP microserver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Wandklokje schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:43:
MAX3400

MS lijkt vwb leerlijnen voor de toekomst de beheerder certificaten op te splitsen in Azure, MS365 en Teams. Dit lijken me aftakkingen. Ik zou graag de basisprincipes van systeem-/netwerkbeheer willen leren.
Microsoft is geen netwerkleverancier ;) Maar, voor de basale cursussen die ze aanbieden waar kennis van netwerken voor nodig is, kom je vast wel mee uit de voeten.

Ik zie alleen nergens die "aftakkingen" waar je het over hebt; je zal vast iets gelezen hebben maar alleen als "MCSA" leidt me direct naar een veelvoud aan certificeringen op https://www.microsoft.com...g/mcsa-certification.aspx bijvoorbeeld.
Een aanvullende vraag: is het mogelijk om via 1 router een thuiswerk draaiende te hebben en daarnaast een proefopstelling te maken via deze HP microserver?
Waarom heb je daar een router voor nodig? Ik zou er echt voor kiezen om een Internal of Private Hyper-V switch te definieren. Daarmee voorkom dat als jij een nieuwe DNS / DHCP-service start in je virtuele netwerk, dat de rest van je netwerk (zoals je TV of smartphone) ineens zichzelf daar registreert en geen internet meer heeft.

Je hebt dus (voor het gemak) de eerste URL in mijn initiele post niet eens aangeklikt?

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 05-10-2020 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wandklokje
Dank je MAX3400.
Ik ga me eens inlezen over Hyper-V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-10 23:27
Wandklokje schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:24:
Dank je MAX3400.
Hyper-V is onderdeel van MCSA :+

Ben je met een opleiding bezig?? Wat is je doel?? Je kan ook andere cursussen doen die meer uitleg geven over systeem beheer.. MCSA is niet echt bedoeld om je uit te leggen wat een systeembeheerder doet.. Maar geeft je kennis hoe je Windows Servers moet onderhouden/beheren.. Dus niet zo zeer wat doe een systeembeheerder dagelijks...

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wandklokje schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:24:
Dank je MAX3400.
Niet IN-LEZEN maar gewoon doen... Klik je een keer verkeerd: Helaas!!!

En dan start je na een foutje niet terug op middels een snapshot maar bouw je je eigen Hyper-V Host cluster opnieuw op zodat je daarna ook écht begrijpt waarom je eerst een design moet maken.

>:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Ik moest even checken wanneer dit topic gestart was. Windows server 2012?

MCSA is slechts een begin, voordat je er daadwerkelijk iets mee mag doen, ben je aardig wat jaren verder. Meeste servicedeskers hebben een MCSA certificering en die mogen nog net password resets uitvoeren ;)

Het bedrijfsnetwerk is een stervend ding. Zullen genoeg mensen het niet mee eens zijn, maar ik denk dat je beter naar Azure Fundamentals kunt gaan kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

cyberbetica schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:57:
Ik moest even checken wanneer dit topic gestart was. Windows server 2012?

MCSA is slechts een begin, voordat je er daadwerkelijk iets mee mag doen, ben je aardig wat jaren verder. Meeste servicedeskers hebben een MCSA certificering en die mogen nog net password resets uitvoeren ;)

Het bedrijfsnetwerk is een stervend ding. Zullen genoeg mensen het niet mee eens zijn, maar ik denk dat je beter naar Azure Fundamentals kunt gaan kijken
Daar zeg je iets wat veel mensen tegen de schenen schopt inderdaad >:)

NET - WERK:

Vandaag toevallig nog tegen een klant mogen zeggen dat z'n dúre én redundant uitgevoerde CORE niet in staat was om simpel PoE te kunnen leveren.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
cyberbetica schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:57:

Amen.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wandklokje
Na wat inlezen is mijn intentie om op korte termijn via Azure Fundamentals de licentie Azure Administrator Assiociate te halen. Daarnaast wil ik binnen Hyper-V wat gaan oefenen met een server en een workstation.

Het doel is om het vak van systeem/netwerkbeheerder te leren.

Als ik kijk naar de vacatures 'systeembeheerder' zijn vereisten kennis van Azure en Microsoft 365. Dus de leerwegen van MS lijken me interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:26
Will_M schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:10:
[...]

Daar zeg je iets wat veel mensen tegen de schenen schopt inderdaad >:)

NET - WERK:

Vandaag toevallig nog tegen een klant mogen zeggen dat z'n dúre én redundant uitgevoerde CORE niet in staat was om simpel PoE te kunnen leveren.
Ik verwacht van geen enkele "core" in een netwerk dat die PoE zou moeten kunnen leveren.
Dit is iets voor access/edge switches... 8) 8)
Heb je natuurlijk zo'n kleine setup dat je dezelfde switch zowel access als core is .... tja ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:26
Wandklokje schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:17:
Na wat inlezen is mijn intentie om op korte termijn via Azure Fundamentals de licentie Azure Administrator Assiociate te halen. Daarnaast wil ik binnen Hyper-V wat gaan oefenen met een server en een workstation.

Het doel is om het vak van systeem/netwerkbeheerder te leren.

Als ik kijk naar de vacatures 'systeembeheerder' zijn vereisten kennis van Azure en Microsoft 365. Dus de leerwegen van MS lijken me interessant.
MS heeft natuurlijk een behoorlijk percentage van de enterprise markt in handen, dus de jongens uit Redmond ga je inderdaad héél vaak tegenkomen.
Kennis van Azure & 365 zullen de komende jaren zeker geen verspilde tijd & geld zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wandklokje
@MAX3400

Ik heb de lab omgeving al een paar keer opgebouwd. Thx. Werkt top!

Nu zou ik graag willen inzicht willen krijgen in het spel tussen de server en de cliënt. Weet jij of misschien een soort van werkboek digitaal beschikbaar is die me helpt inzicht te krijgen in de connectiviteit, toekennen van rechten, etc. van server/cliënt?
Pagina: 1