Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-06 13:14
Mijn vraag
Is het bellen via wifi provider/gsm toestel afhankelijk, oftewel kan het zijn dat het toestel wel geschikt is voor bellen via wifi maar dat de provider dit 'blokkeert'?
Of is de Nokia 4.2. niet geschikt voor bellen via wifi?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Telefoon abonnement bij Hollandsnieuwe
Nokia 4.2. Android 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Website HN, daar staat de Nokia 4.2 niet vermeld. (https://www.hollandsnieuwe.nl/beter-netwerk )

Contact via chat met klantenservice Hollandsnieuwe, maar die komt niet verder dan verwijzen naar bovengenoemde link.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 07:15
HN accepteerd bellen over WiFi.

Maar ondanks dat ik hier een goede WiFi dekking heb is de kwaliteit minder. Soms hoor ik mezelf terug en/of met vertraging naar/van ontvanger.

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 06:37
Ik heb thuis Ziggo + Vodafone Mobiel Abbo en wifi staat dan automagisch aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Kees-Jan schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:38:
HN accepteerd bellen over WiFi.

Maar ondanks dat ik hier een goede WiFi dekking heb is de kwaliteit minder. Soms hoor ik mezelf terug en/of met vertraging naar/van ontvanger.
Heb jij ook een Nokia 4.2?
Want ik zie nergens in mijn instellingen de mogelijkheid staan om bellen via Wifi te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Ik geloof dat de providers een aantal instellingen in de software van het toestellen laten opnemen om VoWifi mogelijk te maken. Bevat de software van een toestel die instellingen niet, dan gaat het niet werken.

Als dat daadwerkelijk zo is, dan kan een toestel met vowifi op een provider dat wel hebben en bij een andere niet. Daarnaast bieden niet alle providers VoWifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
BB-One schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:31:
[...]

Heb jij ook een Nokia 4.2?
Want ik zie nergens in mijn instellingen de mogelijkheid staan om bellen via Wifi te activeren.
Nee, een Mi A2 light.

Ik moet bellen over WiFi AANzetten via een aanpassing in de buildprop. Ik heb dus ook geen vinkje/knopje om dit AAN te zetten.

geen idee of dit ook op een nokia 4.2 kan. :?

google geen resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Groentjuh schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:37:
Ik geloof dat de providers een aantal instellingen in de software van het toestellen laten opnemen om VoWifi mogelijk te maken. Bevat de software van een toestel die instellingen niet, dan gaat het niet werken.

Als dat daadwerkelijk zo is, dan kan een toestel met vowifi op een provider dat wel hebben en bij een andere niet. Daarnaast bieden niet alle providers VoWifi.
Dat was "vroegah" zo met prepaid telefoons. (SIM-features ?!)

Als je een telefoon koopt (bij belsimpel, ofzo) dan heeft een provider daar geen invloed gehad op wat er wél en niet in de firmware komt. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:15

Barrycade

Through the...

Hollandsnieuwe met een Huawei P20 Light en bellen over wifi moet ik aanzetten onder "mobiel netwerk" -> Oproepen via Wi-Fi. Onder Android 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Barrycade schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:04:
Hollandsnieuwe met een Huawei P20 Light en bellen over wifi moet ik aanzetten onder "mobiel netwerk" -> Oproepen via Wi-Fi. Onder Android 9.
zoiets: https://www.sunrise.ch/en...g/enable-wi-fi-calling/14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Maar ik heb dus geen optie "Wi-fi Calling" optie daar staan...
(punt 9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Nu online
Kees-Jan schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:00:
[...]

Dat was "vroegah" zo met prepaid telefoons. (SIM-features ?!)

Als je een telefoon koopt (bij belsimpel, ofzo) dan heeft een provider daar geen invloed gehad op wat er wél en niet in de firmware komt. :/
Ik weet ook niet waar deze Simyo medewerker het over had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
dus, als je een toestel bij belsimpel koopt zou het niet werken, maar als je hetzelfde toestel koopt via KPN zou het wél werken?

right... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Nu online
Kees-Jan schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:26:
[...]

dus, als je een toestel bij belsimpel koopt zou het niet werken, maar als je hetzelfde toestel koopt via KPN zou het wél werken?

right... 8)7
En wat als het zoiets is als de in het toestel ingebouwde standaard APN instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Groentjuh schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:28:
[...]

En wat als het zoiets is als de in het toestel ingebouwde standaard APN instellingen?
Dat doet de leverancier (als in: fabrikant) van het toestel, niet een provider... ;)

Bovendien zitten er geen VoWiFI instellingen in de APN :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Nu online
Kees-Jan schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:33:
[...]

Dat doet de leverancier (als in: fabrikant) van het toestel, niet een provider... ;)

Bovendien zitten er geen VoWiFI instellingen in de APN :/
Ik heb ook nooit gepost dat de providers het zelf doen:
Groentjuh schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:37:
En ik postte ook niet dat het APN-instellingen zijn:
Groentjuh schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:28:
Als jij beter weet waarom eenzelfde toestel bij een provider wel en bij een andere provider niet vowifi op kan, leg vooral uit hoe het dan wel zit. Ik weet het ook niet precies en geef alleen aan dat ik dit weleens door een medewerker van een provider als uitleg heb voorbij zien komen. Die uitleg is best mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
We hadden het toch niet over de éne of andere provider?
We hadden het over hetzelfde toestel geleverd door 2 verschillende (nederlandse) leveranciers, toch?

Als een toestel door de KPN ingekocht wordt en geleverd wordt dan zal dát toestel (met dezelfde firmware) zich niet anders gedragen als belsimpel het toestel levert.

Maar goed, TS is niet geholpen met dit vraagstuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Volgens mij heeft de provider er ook wat mee te maken...

zie bijvoorbeeld:
https://forum.vodafone.nl...en-4g-volte-vowifi-274646
Is mijn toestel geschikt voor Bellen via WiFi?
Onderaan dit topic zie je in de PDF-bijlage met welke toestellen je gebruik kunt maken van Bellen via 4G/ Bellen via WiFi. Dit bestand werken wij direct bij zodra er een nieuw toestel beschikbaar is. Volg dit topic om op de hoogte te blijven. Heb jij al een account op onze Community? Klik dan als je ingelogd bent op 'Topic volgen' en je ontvangt automatisch een e-mail wanneer wij de lijst bijwerken. Ben je nog geen lid van het forum? Maak dan nu een account aan.

Wanneer gaat Vodafone toestel XX ondersteunen?
Wij doen geen uitspraken hierover totdat we zeker weten dat ondersteuning voor een specifiek toestel ook daadwerkelijk beschikbaar is voor jullie. Zodra een toestel geschikt is voor Bellen via 4G en/of WiFi, melden wij dit hier. De Samsung is in ieder geval geschikt voor Bellen via 4G en WiFi vanaf model Samsung S6 en hoger. Voor de iPhone geldt het volgende: alle varianten vanaf de iPhone 6 werken met Bellen via 4G en WiFI. Voor Huawei P serie alle varianten vanaf de P10, de Mate serie alle varianten vanaf de 10. En tot slot voor de P Smart serie werken alle varianten vanaf 2018 met Bellen via 4G en WiFi. Bekijk in de PDF-bijlage onderaan het topic of jouw toestel geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
BB-One schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:49:
Volgens mij heeft de provider er ook wat mee te maken...

zie bijvoorbeeld:
https://forum.vodafone.nl...en-4g-volte-vowifi-274646

[...]
en dan nog geven ze alléén maar aan welk merk/type toestel geschikt is voor VoWIFI. Niet of het toestel geleverd door de éne of andere leverancier... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Nu online
Kees-Jan schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:52:
[...]

en dan nog geven ze alléén maar aan welk merk/type toestel geschikt is voor VoWIFI. Niet of het toestel geleverd door de éne of andere leverancier... O-)
Ik beweer op dit moment:
KPN stuurt Samsung hun geheime VoWifi instellingen.
Samsung plaats die VoWifi instelling in de firmware van toestellen van type X.
Klant koop van wie dan ook een Samsung van type X met geheime VoWifi instellingen van KPN in de firmware.
Toestel werkt op VoWifi van KPN als klant er een KPN simkaart in doet.
KPN zet toestellen van type X van Samsung op hun VoWifi-ondersteunend-lijstje.

KPN kan natuurlijk vervangen worden door een andere provider. Samsung kan vervangen worden door een andere fabrikant dat smartphones maakt.

Als de Nokia 4.2 van BB-One de geheime instellingen van Hollandsnieuwe niet in de firmware heeft zitten, dan werkt dat niet. Als die instellingen wel in Samsung toestellen en iPhones zit, dan werken die magisch wel.

Het verhaal van die Simyo medewerker is niet onmogelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Groentjuh op 05-10-2020 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Groentjuh schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:03:
[...]

Ik beweer op dit moment:
KPN stuurt Samsung hun geheime VoWifi instellingen.
Samsung plaats die VoWifi instelling in de firmware van toestellen van type X.
Klant koop van wie dan ook een Samsung van type X met geheime VoWifi instellingen van KPN in de firmware.
Toestel werkt op VoWifi van KPN als klant er een KPN simkaart in doet.
KPN zet toestellen van type X van Samsung op hun VoWifi-ondersteunend-lijstje.

KPN kan natuurlijk vervangen worden door een andere provider. Samsung kan vervangen worden door een andere fabrikant dat smartphones maakt.

Als de Nokia 4.2 van BB-One de geheime instellingen van Hollandsnieuwe niet in de firmware heeft zitten, dan werkt dat niet. Als die instellingen wel in Samsung toestellen en iPhones zit, dan werken die magisch wel.

Het verhaal van die Simyo medewerker is niet onmogelijk.
toon volledige bericht
Ik ga hier in mee... Kom op meerdere plekken op het grote internet tegen dat met een update VoWifi beschikbaar is maar wel provider afhankelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
BB-One schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:36:
[...]

Ik ga hier in mee... Kom op meerdere plekken op het grote internet tegen dat met een update VoWifi beschikbaar is maar wel provider afhankelijk is.
Ja, dat klopt. Met de update komen de VoWiFi instellingen mee, of is er een mogelijkheid om dit in te stellen/AAN te zetten. Dan werkt VoWiFi bij de providers (KPN/VodaFone/HollandsNieuwe/...) waar VoWiFi AAN staat.
Als VoWiFI niet AAN staat bij een provider, heb je dus wél de instellingen/mogelijkheid om het AAN te zetten voor VoWiFi, maar kan je het niet gebruiken.
Dáárom is het provider afhankelijk... O-)

succes verder... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Afgezien dat het toestel het moet ondersteunen en de gebruiker expliciet moet aanzetten dat wifi preferred is voor bellen, moet de provider dat ook aanzetten voor jouw account. Als ze dat niet doen, kun je het aanzetten tot je een ons weegt. Ik heb deze ervaring bij zowel tele2 (nu T-mobile) en Vodafone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Kees-Jan schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:10:
[...]

Ja, dat klopt. Met de update komen de VoWiFi instellingen mee, of is er een mogelijkheid om dit in te stellen/AAN te zetten. Dan werkt VoWiFi bij de providers (KPN/VodaFone/HollandsNieuwe/...) waar VoWiFi AAN staat.
Als VoWiFI niet AAN staat bij een provider, heb je dus wél de instellingen/mogelijkheid om het AAN te zetten voor VoWiFi, maar kan je het niet gebruiken.
Dáárom is het provider afhankelijk... O-)

succes verder... :O
Maar ik kan het dus niet aanzetten in mijn telefoon.....Dus die mogelijkheid heb ik dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:15

Barrycade

Through the...

BB-One schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:17:
[...]

Maar ik kan het dus niet aanzetten in mijn telefoon.....Dus die mogelijkheid heb ik dus niet.
En waarom denk je dat het wel kan bij Nokia's?

Rondje Internet leert mij dat Nokia's de hardware helemaal niet aan boord hebben. Het is Huawei (daarom werkt het dus bij mij), Samsung en Apple.

Dus stop maar met zoeken of koop een ondersteund type /merk als je het wel wil hebben.

Gaat op je Nokia niet gebeuren ben ik bang.

Als je toestel het ondersteund, geeft HN je de mogelijkheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Barrycade op 05-10-2020 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Barrycade schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:04:
[...]

En waarom denk je dat het wel kan bij Nokia's?

Rondje Internet leert mij dat Nokia's de hardware helemaal niet aan boord hebben. Het is Huawei (daarom werkt het dus bij mij), Samsung en Apple.

Dus stop maar met zoeken of koop een ondersteund type /merk als je het wel wil hebben.

Gaat op je Nokia niet gebeuren ben ik bang.

Als je toestel het ondersteund, geeft HN je de mogelijkheid.
De Nokia 4.2 kan het wel en heeft dus ook de hardware:

https://www.nokia.com/phones/en_int/retail/nokia-4

(onderaan de pagina)
Network and connectivity

Networks GSM: 850, 900, 1800, 1900 | WCDMA: 1, 5, 8 | LTE 1, 3, 5, 7, 8, 20, 28, 38, 40, 41 (120MHz)

Network speed LTE Cat 4 - 150Mbps DL / 50Mbps UL, VoLTE, VoWiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Barrycade schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:04:
[...]

... Het is Huawei (daarom werkt het dus bij mij), Samsung en Apple.

...
en Xiaomi :*) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonsieurHilbert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-01 21:46
Ik heb ook een Xiaomi waarbij het me niet lukt VoWiFi aan te slingeren. Sinds kort zit ik bij KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 15:40

The Wizard

Moderator Mobile
Klopt, alleen toestellen die KPN goedgekeurd heeft mogen VoWiFi gebruiken. In tegenstelling tot bijv. T-Mobile, die veel meer toestellen ondersteunt.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonsieurHilbert
The Wizard schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:15:
Klopt, alleen toestellen die KPN goedgekeurd heeft mogen VoWiFi gebruiken. In tegenstelling tot bijv. T-Mobile, die veel meer toestellen ondersteunt.
Ik stap net over van T-Mobile naar KPN. Misschien dan weer terug. KPN is op zich prima, maar niet binnenshuis. Vaak kan ik niet gebeld worden of zelf bellen. Mensen krijgen dan direct mijn voicemail. Wanneer ik op WhatsApp bezig ben, en dat is best vaak, ben ik sowieso niet bereikbaar. Ik heb een Xiaomi Mi 8. Mijn vrouw, die een Honor 10 heeft, kan wel gebeld worden wanneer zij op WhatsApp zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
MonsieurHilbert schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 19:12:
[...]

Ik stap net over van T-Mobile naar KPN. Misschien dan weer terug. KPN is op zich prima, maar niet binnenshuis. Vaak kan ik niet gebeld worden of zelf bellen. Mensen krijgen dan direct mijn voicemail. Wanneer ik op WhatsApp bezig ben, en dat is best vaak, ben ik sowieso niet bereikbaar. Ik heb een Xiaomi Mi 8. Mijn vrouw, die een Honor 10 heeft, kan wel gebeld worden wanneer zij op WhatsApp zit.
Dat je niet bereikbaar bent als je op WhatsApp zit, heeft niet veel met elkaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonsieurHilbert
ChinaGeek schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 19:33:
[...]

Dat je niet bereikbaar bent als je op WhatsApp zit, heeft niet veel met elkaar te maken.
Bij T-Mobile had ik dit probleem niet. Dan wellicht toch maar weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
als het lukt om voWiFi in te schakelen op je mobiel, dan mag je toch aannemen dat de provider het support?
of het ook goed werkt is een tweede.
Ik heb KPN, thuis goede wifi dekking, maar haperende voice over 4G. Met voWiFi ingeschakeld is bellen net zo slecht als met die instelling uit.
Whatsapp voice is wel altijd okay, tenzij de andere kant netwerk issues heeft.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
MonsieurHilbert schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 19:57:
[...]

Bij T-Mobile had ik dit probleem niet. Dan wellicht toch maar weer terug.
Hier heb je dat probleem ook niet. Althans. Niet een probleem met causaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayS
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-09-2023
Ik heb zowel T-Mobile als HollandsNieuwe in mijn Nokia 7.2.
Via HN werkt VoLTE en VoWifi prima, maar met T-Moblie niet.
Daar valt mijn dataverbinding weg als ik ga bellen of gebeld wordt.
T-mobile zegt dat ik altijd via 2g bel?????
en als laatte antwoord van T-Mobile is dat mijn toestel niet geschikt is voot VoLTE icm T-Mobile.

Zin er mensen die dit ook hebben? oftewel moet ik een ander toestel of een andere provider?
(T-mobile is een zakelijk onbeperkt abonnement, en HN is een beperkt prive abonnement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

JayS schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:23:
Ik heb zowel T-Mobile als HollandsNieuwe in mijn Nokia 7.2.
Via HN werkt VoLTE en VoWifi prima, maar met T-Moblie niet.
Daar valt mijn dataverbinding weg als ik ga bellen of gebeld wordt.
T-mobile zegt dat ik altijd via 2g bel?????
en als laatte antwoord van T-Mobile is dat mijn toestel niet geschikt is voot VoLTE icm T-Mobile.

Zin er mensen die dit ook hebben? oftewel moet ik een ander toestel of een andere provider?
(T-mobile is een zakelijk onbeperkt abonnement, en HN is een beperkt prive abonnement).
Bij T-Mobile met 2G bellen kan niet meer. Dat netwerk wordt sinds 1 juni 2021 uitgefaseerd. Mag toch wel hopen dat T-Mobile weet wat ze zeggen. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 16-07-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayS
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-09-2023
Dat dacht ik ook, maar dat is wat de helpdesk van T-Mobile mij meldt.
Ik heb het ook getest in mijn vorige toestel, een Moto G5plus, daar exact dezelfde ervaring, met HN gaat het goed met T-Mobile niet.
Kan natuurlijk nog steeds aan beide toestellen liggen, maar vraag me af of er anderen met dezelfde of juist heel andere ervaringen zijn.
Pagina: 1