Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-09 21:47
Voor een specifieke taak heb ik een Raspberry Zero W en voeding in 1 behuizing geplaatst. Stroom wordt m.b.v. een buitenkabel aangeleverd. De behuizing betreft een IP65 waterproof model.
De voeding heb ik uit de originele behuizing gehaald en samen met de Zero-W in de IP65 behuizing geplaatst. Om te voorkomen dat de 2 printplaten met elkaar in contact komen heb ik een plastic plaat onder de Zero-W gemonteerd.

Alles functioneert naar behoren voor 2-3 maanden. De Wifi verbinding valt dan weg. Als ik het stroom er afhaal en na een paar uur er weer opzet krijg ik weer verbinding. Echter werkt hij dan niet meer naar behoren. Na een tweede harde reset doet hij helemaal niets meer.

Dit nu de 2de keer dan ik heb op deze manier ben verloren. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:41
Waarschnijnlijk condens. Zit er een heater of ontvochtiger in de behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Geen ontvochtiger. Maar de Pi en voeding geven al warmte af. In zo'n kleine behuizing (wat het past allemaal maar net) zou dat toch voldoende moeten zijn tegen condens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 16:09
Ik ben toevallig ook bezig met een behuizing voor buiten met een Pi erin.

Het schijnt dat er drukverschillen optreden tussen de binnen en buitenkant (zon, wind, regen en warmtebron binnenin) waardoor er alsnog water binnenkomt. Dus ook al is de doos IP65.

Na wat onderzoek lees ik dat ze zogenaamde anti condens ventielen hiervoor hebben: https://www.rittal.com/nl...emeldung_detail_55426.jsp

Denk dat ik dit ook maar ga proberen i.c.m. z'on zakje met silica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Merkwaardig.

Dacht zelf in eerste instantie aan magnetisch veld. De voeding zou dan de oorzaak zijn, dacht ik me zo in.

Zou een plastic laag nog een optie zijn? De Pi (model A) in de keuken heb ik hem ook mee bewerkt en werkt al een hele tijd zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Conformal coating kan helpen. Let wel op dat je niet de connectoren bedekt.

Welke voeding en behuizing heb je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 00:18
Als ik zou gokken gok ik dat de voeding van zo'n slechte kwaliteit is dat hij door weersinvloeden gedurende 2 maanden langzaam de geest geeft en de Raspberry meeneemt.

Misschien is een Mean well 5v voeding die ip67 is een betere oplossing?
Kost zo'n 18 euro.
Dit zou ook nog een oplossing kunnen zijn: https://nl.rs-online.com/web/p/ac-dc-adapters/1361337/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Na een herinstallatie werkt gewoon weer voor 2-3 maanden. Op dezelfde voeding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:42
Brrrrrr

Het meest generieke Chinese onding wat je kunt vinden, nette uitgangsspaning? Nope. Veilig? Hell no!

Die dingen hebben maar 1 plaats, de kliko. milieustraat

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Die voeding past in dat huisje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:51

AlphaRomeo

FP PowerMod
Sine schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:54:
[...]
Brrrrrr
Het meest generieke Chinese onding wat je kunt vinden, nette uitgangsspaning? Nope. Veilig? Hell no!
Out of curiosity en enigszins als leek: waarom is zo'n ding per definitie onveilig? Als je er geen batterijen mee laad is het ergste dat kan gebeuren dat je stoppen er een keer uit knallen toch? Of zitten er meer gevaren aan zo'n adapter? Hij zal ook wel warm kunnen worden, maar zo warm dat het een brandgevaar oplevert? If so: wat gebeurd er dan op zo'n moment en wat zou je moeten doen om die situatie te creëeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
jeroen3 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:24:
Die voeding past in dat huisje?
Ik heb hem uit de originele behuizing gehaald en samen met de pi past het nét! :)

Het grootste probleem was de USB kabel van de voeding naar de Pi. Ik had nog een 10 cm kabeltje liggen. Het voordeel van dit soort korte kabeltjes is dat ze kleine USB stekkers hebben. Met een beetje gefrummel krijg ik alles redelijk in de behuizing.

Als het droog is van het weekend zal ik de Pi opnieuw installeren en hem een plastic coating geven.
Ook zal ik een zakje silica erbij leggen. Bij een filament bestelling sturen ze die altijd mee.

Over een maand of 3 weten we mee of dit een succes was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Sine schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:54:
[...]

Brrrrrr

Die dingen hebben maar 1 plaats, de kliko. milieustraat
Al m'n Pi-tjes Zero-W draaien inmiddels een jaar of 2 op dit type voeding. Zonder problemen. De Zero-W trekt niet zo veel dan is het nog wel verantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:18
Inderdaad ongeveer 1,45watt idle, en 2watt onder load :)

[ Voor 17% gewijzigd door SniperGuy op 09-10-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-08 18:19
tweakn00b schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:02:
[...]

Ik heb hem uit de originele behuizing gehaald en samen met de pi past het nét! :)

Het grootste probleem was de USB kabel van de voeding naar de Pi. Ik had nog een 10 cm kabeltje liggen. Het voordeel van dit soort korte kabeltjes is dat ze kleine USB stekkers hebben. Met een beetje gefrummel krijg ik alles redelijk in de behuizing.

Als het droog is van het weekend zal ik de Pi opnieuw installeren en hem een plastic coating geven.
Ook zal ik een zakje silica erbij leggen. Bij een filament bestelling sturen ze die altijd mee.

Over een maand of 3 weten we mee of dit een succes was.
Je kan de draden ook direct solderen aan de PI en de adapter. Een beetje tweaker heeft vast wel een soldeerbout :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AlphaRomeo schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:00:
[...]

Out of curiosity en enigszins als leek: waarom is zo'n ding per definitie onveilig?
Brand
explosie gevaar
elektrocutie
je aangesloten apparatuur beschadigen

Bekijk zijn channel voor meer Chinese rotzooi : YouTube: bigclivedotcom - YouTube

Persoonlijk koop ik dus niks op alixpress wat op 220v moet, ja het kan goed gaan, maar die goedkope meuk is zo ontzettend goedkoop gemaakt dat ik het er niet op durf te wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Is het de complete Pi die de geest geeft of kan het ook zijn dat je sd-kaart corrupt raakt en daardoor niet wil booten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
tweakn00b schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:08:
[...]

Al m'n Pi-tjes Zero-W draaien inmiddels een jaar of 2 op dit type voeding. Zonder problemen. De Zero-W trekt niet zo veel dan is het nog wel verantwoord.
Die mening kan ik niet delen, die zwak excuus voor een voeding dingen zijn eigenlijk nooit verantwoord. Instabiel en ronduit gevaarlijk.

Met de typische twee hele transistors die er in die dingen zitten kun je geen stabiele voeding maken, dat is echt vragen om problemen.
Daarnaast zijn die dingen brand en elektrisch gevaarlijk. Zolang je niets aan die zero hebt hangen waar iemand met zijn frieten aan kan zal het nog wel meevallen.
Wat heb je er eigenlijk aan hangen? Dat is nog niet ter sprake gekomen geloof ik.

@Verwijderd
Hmjaaaaaa ... die had ie *een tikje* geholpen ;)
AlphaRomeo schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:00:
[...]

Out of curiosity en enigszins als leek: waarom is zo'n ding per definitie onveilig? Als je er geen batterijen mee laad is het ergste dat kan gebeuren dat je stoppen er een keer uit knallen toch? Of zitten er meer gevaren aan zo'n adapter? Hij zal ook wel warm kunnen worden, maar zo warm dat het een brandgevaar oplevert? If so: wat gebeurd er dan op zo'n moment en wat zou je moeten doen om die situatie te creëeren?
Je geeft er zelf al een paar, het ding kan in de hens, primaire zekering en of filtering ontbreekt eigenlijk altijd. En elektrisch is er wat scheiding van het lichtnet betreft ook het een en ander op aan te merken.

Samengevat:
- Brandgevaarlijk: Geen beveiligingen en zelden brandvertragende materialen
- Elektrocutie gevaar: Isolatie afstanden veel te klein, ongeschikte onderdelen (Geen Y-type condensators, want die zijn duurder)
- Stoorzender: Filtercomponenten ontbreken (common mode spoelen en filter condensatoren)
- Instabiel: De spanningsregeling is niet zelden zo simpel dat de spanning met het afgenomen vermogen varieert, daarnaast staat er vaak ook nog een flinke rimpel op.

Plus een aantal dingen die ik vast nog wel vergeet. Dat soort voedingen wil je gewoon NIET gebruiken.
En ja, een "echte" adapter is een paar euro duurder, maar is je dat de mogelijke ellende waard?
Als ik iets koop bij ome ali en er zit zo'n adapter aan dan gaan ze rechtstreeks de kliko in en vervang ik ze door iets degelijks.
"ter leering ende vermaeck" wil ik ze nog wel eens openwerken om te kijken hoe ze zijn opgebouwd, en dat is zelden iets om blij van te worden.

[ Voor 49% gewijzigd door Sine op 09-10-2020 22:35 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Sine schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:53:
[...]
Wat heb je er eigenlijk aan hangen? Dat is nog niet ter sprake gekomen geloof ik.
Een Pi camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Firestorm schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:52:
Is het de complete Pi die de geest geeft of kan het ook zijn dat je sd-kaart corrupt raakt en daardoor niet wil booten?
Idd. een corrupte SD. Na een herinstallatie draait 2-3 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

tweakn00b schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:39:
[...]

Idd. een corrupte SD. Na een herinstallatie draait 2-3 maanden.
Dan ligt daar je issue, niet bij vocht of een brakke voeding.
Kies een OS wat niet afhankelijk is van het schrijven naar de kaart en lock de kaart op read only. Ik weet alleen niet of dat ook kan met de kaartjes voor de Pi-0W. Gebruik zelf de 'oude', grotere SD kaarten met schuifje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:17

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dus kappen nu met het eeuwige geleuter over onstabiele en brandgevaarlijke voedingen zonder de binnenkant gezien te hebben?

Alles wat uit Azië komt hoeft per definitie niet slecht te zijn, je halve huisraad wordt immers daar gemaakt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@memphis ga er maarvan uit dat elke voeding van AliExpress rommel is. Zelfs als je een merk koopt is de kans zeer redelijk dat je imitatie koopt. En natuurlijk zal er van de tien duizenden die erop staan een paar goede zitten. Maar ik koop wel via de bekende webshops in de EU een voeding van een goed merk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:17

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

@Verwijderd Daar ga ik helemaal niet van uit. Ik weet dat sommigen heel erg kritisch zijn maar ik vind het te ver gaan om zonder enige inspectie een voeding per definitie als slecht tot gevaarlijk te beschouwen.

En tuurlijk mag je bij een dergelijke klacht de voeding in twijfel nemen maar nog steeds niet als gevaarlijk bestempelen, en als het probleem anders blijkt te zijn is het klaar.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
@memphis
Ik ga daar ook niet van uit, maar DIE generieke voedingen worden bij zo ongeveer alles geleverd, en meer dan twee torren is het niet, wat verwacht je dan ook?

En ja, verder zijn die ook bagger van constructie, en ja ik heb ze vaker in mijn vingers gehad.

Dus dit was geen generaliserende post.

En ja, in China maakt men ook goede voedingen ik heb hier een paar blitzwolf doosjes met een uitstekende elektrische en mechanische constructie, maar daar kom je pas achter als je er eentje getest en gesloopt hebt.

Overigens verkoopt men bij de Action (onder andere) ook doodleuk usb laders die door geen enkele Europese keuring zouden komen, netjes met CE markering.

[ Voor 39% gewijzigd door Sine op 10-10-2020 18:25 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Firestorm schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:19:
[...]

Dan ligt daar je issue, niet bij vocht of een brakke voeding.
Kies een OS wat niet afhankelijk is van het schrijven naar de kaart en lock de kaart op read only. Ik weet alleen niet of dat ook kan met de kaartjes voor de Pi-0W. Gebruik zelf de 'oude', grotere SD kaarten met schuifje.
Ik heb nog 3 Zero-W Pi's draaien. Waarvan 1 met een complexere configuratie. Geen van alle heeft dergelijke problemen. Condensatie is het eerste wat ik ga uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 18:01:
@memphis ga er maarvan uit dat elke voeding van AliExpress rommel is. Zelfs als je een merk koopt is de kans zeer redelijk dat je imitatie koopt. En natuurlijk zal er van de tien duizenden die erop staan een paar goede zitten. Maar ik koop wel via de bekende webshops in de EU een voeding van een goed merk.
Ga er maar van uit dat ook de EU voeding in china gemaakt worden. Chinezen hanteren trouwens 3 type statussen wat betreft imitatie. En namaak tas van een bekend merk met A kwaliteit was toen (10 jaar geleden) 1000 USD of meer. Een tas is weliswaar wat anders dan elektronica maar ook daar zit kwaliteitsverschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

Wat is die 'complexe configuratie'? Als je 'simpele' pi-cam een buffer wegschrijft naar de sd kaart ipv ram zorgt dat ervoor dat je sd-kaart in no-time defect raakt.

simpele fix...

Ik zou toch beginnen bij de meest voor de hand ligende mogelijkheid: "think horses, not zebras"
Entia non sunt praeter necessitatem multiplicanda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-01-2024
Wat betreft voedingen, waarom niet gewoon voor een Meanwell?
Die zijn ook goedkoop, worden veelvuldig gebruikt in (zeer) professionele producten.

Wat betreft problemen; als ik het goed begrijp staat het echt non-stop 24/7 aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:38

Rouwette

Rouwette.com

Sine schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:53:
[...]

Die mening kan ik niet delen, die zwak excuus voor een voeding dingen zijn eigenlijk nooit verantwoord. Instabiel en ronduit gevaarlijk.

Met de typische twee hele transistors die er in die dingen zitten kun je geen stabiele voeding maken, dat is echt vragen om problemen.
Daarnaast zijn die dingen brand en elektrisch gevaarlijk. Zolang je niets aan die zero hebt hangen waar iemand met zijn frieten aan kan zal het nog wel meevallen.

@Verwijderd
Hmjaaaaaa ... die had ie *een tikje* geholpen ;)

[...]

Je geeft er zelf al een paar, het ding kan in de hens, primaire zekering en of filtering ontbreekt eigenlijk altijd. En elektrisch is er wat scheiding van het lichtnet betreft ook het een en ander op aan te merken.

Samengevat:
- Brandgevaarlijk: Geen beveiligingen en zelden brandvertragende materialen
- Elektrocutie gevaar: Isolatie afstanden veel te klein, ongeschikte onderdelen (Geen Y-type condensators, want die zijn duurder)
- Stoorzender: Filtercomponenten ontbreken (common mode spoelen en filter condensatoren)
- Instabiel: De spanningsregeling is niet zelden zo simpel dat de spanning met het afgenomen vermogen varieert, daarnaast staat er vaak ook nog een flinke rimpel op.

Plus een aantal dingen die ik vast nog wel vergeet. Dat soort voedingen wil je gewoon NIET gebruiken.
En ja, een "echte" adapter is een paar euro duurder, maar is je dat de mogelijke ellende waard?
Als ik iets koop bij ome ali en er zit zo'n adapter aan dan gaan ze rechtstreeks de kliko in en vervang ik ze door iets degelijks.
"ter leering ende vermaeck" wil ik ze nog wel eens openwerken om te kijken hoe ze zijn opgebouwd, en dat is zelden iets om blij van te worden.
En een Usb Charger dan? ook per definitie onveilig?
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dQJCojo

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
@Rouwette
Voor laders gelden de zelfde regels ja, daarvan heb ik er ook al verschillende open gehad die gewoon NIET aan de normen voldoen.

De enige goede methode is testen meten en openen, en dat is meestal destructief.

Gelukkig voor ons heeft iemand daar een hobby van gemaakt:
https://lygte-info.dk/info/indexUSB%20UK.html

Overigens hoef ik niet eens te kijken voor het ding waar je naar linkt, dat is absoluut onmogelijk voor die prijs.En dat zie je ook in de feedback
Het ding is geen QC3 en levert max 2A totaal voordat hij inkakt, hoe het met de rest van de opbouw gesteld is hoef je je dan eigenlijk niet eens meer af te vragen > kliko

[ Voor 35% gewijzigd door Sine op 14-10-2020 12:54 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
@Firestorm complexeRe, er hangt nog een relay aan en pieper die als deurbel fungeert.

@P.Mouse yup 24/7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Sinds gister draait hij na de aanpassingen weer. Ik vermoed dat de oorzaak een geroeste kroonsteen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Weet iemand waar je een kroonsteen kan kopen die niet roesten kan?
Het lijkt erop dat ze allemaal een plastic behuizing met messing binnenwerk en schroeven hebben die allemaal kunnen roesten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 19:38
Kun je geen Wago klemmetjes gebruiken ipv een kroonsteen? Let op dat hier ook veel namaak in is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Nielson schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:46:
Kun je geen Wago klemmetjes gebruiken ipv een kroonsteen? Let op dat hier ook veel namaak in is.
Als die niet gaan roesten is dat zeker de moeite waard op te proberen.

@PVG555 Het druk verschil heb ik nog niet getest. Een plaatje printen van PLA en die dan onderin, aan de binnenkant, te lijmen over het gaatje wat ik erin zal boren, zou dat moeten verhelpen. Een PLA print van 1 millimeter is poreus maar de gaatjes zijn te klein voor beestjes die opzoek zijn naar een nieuw verwarmde penthouse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Gooi er een zakje silicagel bij in, als die kroonstenen al roesten dan is het ok voor de rest van de elektronica veel te vochtig.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Sine schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:05:
Gooi er een zakje silicagel bij in, als die kroonstenen al roesten dan is het ok voor de rest van de elektronica veel te vochtig.
Ik had alles gepacificeerd en een zakje bij gedaan maar toch was het binnen 2 weken einde oefening.
Pagina: 1