Hoe sluit ik een UTP kabel aan op een DSL punt in meterkast?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonvG
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06-10-2021
Mijn vraag
Ik heb een DSL verbinding in mijn jaren 30 woning. Helaas traden er fouten op tussen router en meterkast, en heb ik een utp kabel gelegd op advies van KPN monteur.
Nu ben ik erachter dat de router een RJ-11 nodig heeft, maar daar kom ik wel uit. Hoe krijg ik de UTP kabel aangesloten in mijn meterkast? Daar zit slechts een aansluitpunt met 4 verbindingen, gelabeld 1A, 1B, 2A, 2B. En iets met "alleen PTT monteur eraan laten zitten".

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Momenteel heb ik blauw wit en blauw gestript en op 1A en 1B aangesloten, groen en groenwit op 2A en 2B. Ik heb alleen even geen idee hoe ik dit kan testen. Wanneer ik mn laptop aan de UTP kabel hang is er geen signaal.

Kortom: DSL aansluitpunt > UTP Kabel > Experia Box v10 > Wifi

Alvast heel erg bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXYzkkac4glOlmXkpfwATHJokKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/892JmvsLNMhCCPCEdEh7ed4b.jpg?f=fotoalbum_large
Groeten,
Ton

Beste antwoord (via TonvG op 05-10-2020 13:31)

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:51

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

TonvG schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:59:
[...]

(De 1A en 1B is waar de oude aansluiting ook zat, gezien daar wel internet uit kwam heb ik deze weer gebruikt)
Helaas geeft de kabel nog steeds geen netwerk aan wanneer ik deze in mijn laptop plug. Moet dit altijd via de router of zou dit direct ook moeten werken?
Nee. 1A en 1B moeten in de DSL aansluiting van de modem/router, het is geen Ethernet. Werkt dus nooit in een laptop. Je doet het aan de modem/router kant toch ook wel in de DSL input en niet in een RJ45 poort?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-04 10:48
strip je kabel opnieuw aan en sluit deze opnieuw aan, want op je foto zit er in wit blauw een draadbreuk en in wit/groen. je gebruikt voor dsl de blauwe en wit blauwe draden, dus je zal moeten kijken of deze op 1a en 1b aangesloten moeten worden of op 2a en 2b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonvG
vincedd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:43:
strip je kabel opnieuw aan en sluit deze opnieuw aan, want op je foto zit er in wit blauw een draadbreuk en in wit/groen. je gebruikt voor dsl de blauwe en wit blauwe draden, dus je zal moeten kijken of deze op 1a en 1b aangesloten moeten worden of op 2a en 2b.
Heel erg bedankt! Ik ga het zo doen en laat even weten of het werkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan.S
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03:53
Mogelijk kan je nog wat info halen uit ondertaande link maar het schijnt nog best lastig te zijn om te achterhalen op welke KPN aderpaar het DSL signaal staat.

https://forum.kpn.com/int...kabel-in-meterkast-496068

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonvG
vincedd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:43:
Dit heb ik gedaan, momenteel ziet het er nu zo uit:
(De 1A en 1B is waar de oude aansluiting ook zat, gezien daar wel internet uit kwam heb ik deze weer gebruikt)
Helaas geeft de kabel nog steeds geen netwerk aan wanneer ik deze in mijn laptop plug. Moet dit altijd via de router of zou dit direct ook moeten werken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDI0YR-f7DQQmNheZAm0CD7bSvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3B41csnVIxwCiRfla5tVaFk8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle

DeBolle

TonvG schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:59:
[...]

Nee. 1A en 1B moeten in de DSL aansluiting van de modem/router, het is geen Ethernet. Werkt dus nooit in een laptop. Je doet het aan de modem/router kant toch ook wel in de DSL input en niet in een RJ45 poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonvG
DeBolle schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:04:
[...]

Aah bedankt voor de uitleg! Nu snap ik het :)
Nee klopt, dat heb ik geprobeerd, maar bleek niet te werken.

Hoe kan ik dan het beste het router stuk aanpakken?
Momenteel komt er UTP uit, maar de router heeft zelf RJ11 aansluiting. Moet ik even een RJ45-RJ11 kabel regelen? Of een nieuwe router met een RJ45 ingang, ipv RJ11?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle

DeBolle

TonvG schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:09:
[...]
Hoe kan ik dan het beste het router stuk aanpakken?
Momenteel komt er UTP uit, maar de router heeft zelf RJ11 aansluiting. Moet ik even een RJ45-RJ11 kabel regelen? Of een nieuwe router met een RJ45 ingang, ipv RJ11?
Je zei dat je er wel uit zou komen met die RJ-11? Enfin, bij de router/modem doe je gewoon een RJ-11 stekker aan de kabel natuurlijk. Gaat dan gewoon in de goede aansluiting.
Zorg dat de aansluiting de middelste twee pennen gebruikt bij een RJ-11.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan.S
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03:53
Om de KPN aansluiting te controleren heb je waarschijnlijk geen laptop/computer nodig. Op de Experiabox zit vast wel een lampje of meer die de status van de DSL verbinding weergeven. Zolang die niet aangeven dat je experiabox online is via de DSL lijn zal een laptop of computer ook geen internet verbinding hebben. Wel kan je via statuspagina van de Experiabox benadren en daar ook de DSL status zien.

Als eerste dus de Experiabox onlinen krijgen via de DSL kabel, 2 aders in je KPN/PTT doosje en een RJ11 in de Experiabox (DSL aansluiting)

Als de Experiabox online is kan je mer RJ45 kabels je overige computers aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonvG
DeBolle schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:12:
[...]

Je zei dat je er wel uit zou komen met die RJ-11? Enfin, bij de router/modem doe je gewoon een RJ-11 stekker aan de kabel natuurlijk. Gaat dan gewoon in de goede aansluiting.
Zorg dat de aansluiting de middelste twee pennen gebruikt bij een RJ-11.
Ja ik begon ineens aan mijzelf te twijfelen haha. Bedankt voor de uitleg, ga ik regelen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:54
euhm, wat voor verbinding heb je? Want van de ISRA naar UTP in je laptop lijkt me niet de bedoeling.

Je moet de ISRA aansluiten op een RJ11 en die in je experiabox stoppen (ik vermoed dat je in jouw geval 1A en 1B moet aansluiten op de middelste 2 aderparen van de RJ 11). De experiabox heeft waarschijnlijk wel een status led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonvG
Johan.S schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:20:
Om de KPN aansluiting te controleren heb je waarschijnlijk geen laptop/computer nodig. Op de Experiabox zit vast wel een lampje of meer die de status van de DSL verbinding weergeven. Zolang die niet aangeven dat je experiabox online is via de DSL lijn zal een laptop of computer ook geen internet verbinding hebben. Wel kan je via statuspagina van de Experiabox benadren en daar ook de DSL status zien.

Als eerste dus de Experiabox onlinen krijgen via de DSL kabel, 2 aders in je KPN/PTT doosje en een RJ11 in de Experiabox (DSL aansluiting)

Als de Experiabox online is kan je mer RJ45 kabels je overige computers aansluiten.
Top! Gaan we regelen. Even spullen afwachten, de boel komt morgen binnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-05 09:17
Als je nu een netwerk kabel gelegd hebt van ISRA naar waar je je computer wilt aansluiten, kun je dan niet beter de Experiabox bij het ISRA punt plaatsen en de UTP kabel aansluiten op 1 van de LAN poorten?

Hoe korter de kabel van ISRA naar modem hoe beter.

Eventueel kun je een switch of accesspoint aan de andere kant aansluiten mocht je meer apparaten willen aansluiten/niet voldoende WiFi bereik hebben als de Experiabox bij het ISRA staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonvG
Cpt_ZakLamP schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:35:
Als je nu een netwerk kabel gelegd hebt van ISRA naar waar je je computer wilt aansluiten, kun je dan niet beter de Experiabox bij het ISRA punt plaatsen en de UTP kabel aansluiten op 1 van de LAN poorten?

Eventueel kun je een switch of accesspoint aan de andere kant aansluiten mocht je meer apparaten willen aansluiten/niet voldoende WiFi bereik hebben als de Experiabox bij het ISRA staat..
Dat is wellicht een goed idee! Wifi zou dan misschien met een extender kunnen. Ik ga dat gelijk even opzetten om te testen. Heel erg bedankt voor de toevoeging!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 15:19

WeirdEye

Eindbaas

Cpt_ZakLamP schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:35:

Ik denk als ik onderstaande in de openingspost lees, dat de KPN monteur dit ook bedoelde.
TonvG schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:36:
Helaas traden er fouten op tussen router en meterkast, en heb ik een utp kabel gelegd op advies van KPN monteur.
Modem dus direct bij isra met korte kabel. En UTP weer als een UTP aansluiten en op die manier ook gebruiken.
Pagina: 1