Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakari
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 06-08 11:49
Ik ben al een tijdje bezig om een opvolger samen te stellen voor mijn huidige PC.
Het wachten is nu nog op wat de nieuwe Ryzens gaan doen.

In al mijn systemen heb ik tot nu toe altijd één HDD of in het geval van mijn huidige PC één SSD dedicated voor het OS en enkele applicaties en een aparte HDD voor applicaties, games, etc.

Nu vraag ik me af of dit raadzaam is ook te doen in het nieuwe systeem maar dan met 2 M.2 SSD's.
Op dit moment het ik de MSI MAG B550 Tomahawk op het oog met de volgende interfaces: M.2 (PCI-e 3.0 x4), M.2 (S600/Pcie4.0x4)
Nu ben ik nog niet helemaal thuis in hoe het zit met performance als je meerdere M.2 SSD's gaat gebruiken maar ik zat te denken aan een M.2 van 512 Gb en een M.2 van 1TB of wellicht 2 TB. Kan dat of hebben jullie andere ideeën en tips?

Ik heb redelijk wat ervaring met het samenstellen van systemen maar zoals gezegd M.2 is nog een beetje een grijs gebied voor mij dus advies zou fijn zijn.

Thanks. :)

An unexpected error has occurred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:34
Een TLC SSD gaat op zich prima mee, ik zou eerder één m.2 1 tb SSD pakken, en één sata-600 1 tb SSD pakken.
HDD heeft paar nadelen: 1) (logisch) langzamer 2) maakt meer geluid voordeel: goedkoper.
nvme is snelste, maar vaak maar 1 snelle aansluiting op moederbord, de ander is wat langzamer (nog steeds wel sata-600 snelheid).
sata 600 SSD zit er beetje tussenin, iets goedkoper dan nvme , wel veel sneller dan HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:29

Umbrah

The Incredible MapMan

Zoals je zelf al weet, is M.2 een connector. Wat je over de connector (nvme; PCI-e of S-ATA) gooit hangt er nogal vanaf.

Wat je wel moet weten is dat de handleiding van het moederbord erg belangrijk is, want hoewel er 'mixed' NVME connectors zijn (die beiden doen), zijn er ook zat die maar één doen. En zelfs dan zijn er uitzonderingen die puur komen uit een beperking van de hoeveelheid PCIe lanes die een platform bied. Intel bied er typisch 16 op de CPU, en "iets van 20" op de chipset. AMD zit qua chipset op gelijk niveau, maar bied 20 op de CPU. Meestal gaat de GPU rechtstreeks op 16 lanes van de CPU, wat bij AMD 4 vrij houd dan, en bij Intel 0.

Het probleem is meestal daarna: de chipset bied ook PCIe lanes aan, en je hebt gewoon de keuze uit absurd veel chipsets, en moederbord configuraties. En dan zie je soms dat er, zeker op feature rijke borden, er kunsten gedaan worden als: "bij bezetting onderste PCIe slot/tweede NVME slot werken er 2 SATA poorten niet meer", etc... of soms zelfs USB poorten.

Goed inlezen voordat je koopt. Qua performance, is het natuurlijk ook een factor: feitelijk gaat al je USB, SATA, en de bonus PCI-e lanes waar het netwerk ook aan hangt over het equivalent van 4 PCIe lanes (of dat 3.0 is of 4.0 hangt ook weer van de chipset af, X570 is 4.0 dus minder impact dan B550) naar de CPU toe, dus enorme arrays van high performance NVMe storage aan je chipset kent een bottleneck naar CPU/RAM toe

Dit is voor mij dé hoofdreden geweest om overigens naar Threadripper te gaan (bij Intel het X299 platform of xeon...): heb meer performance nodig en meer NVMe (en ook 10gbit ethernet... komt er ook bij). Gewoon 64 lanes rechstreeks uit de CPU.

Overigens, GPU-gewijs is het nu nog niet zo'n ding: een RTX3090 heeft op 16 lanes (8 lanes veranderd het verhaal) bijna dezelfde performance op PCIe 3.0 als 4.0; op 8 lanes wint 4.0 het dik (zelfde als 16 lanes). Er komt echter technologie aan (directstorage API of RTXDrive) waarbij de GPU rechtstreeks met de opslag van de PC praat. Ik kan me voorstellen dat het niet via een chipset hoeven gaan maar rechtstreeks (GPU > Storage kan via host controlling als het aan dezelfde controller zit, dus beide aan CPU) wél een hoop gaat uitmaken.

De praktijk is dat vooralsnog het verschil tussen S-ATA en nVME érg laag is in game situaties, hoewel ook dat aan het veranderen is. Een SSD ís echter wel een must voor games. Ik zou een snelle (maar dure GB/€ mix) SSD aan de CPU (waar bij B550 dus de 4.0 capaciteit aan zit, Samsung 980 series?) + een trage maar goedkope (nVME PCIe 3.0) eigenlijk een verstandige combo vinden, hoewel die tweede nét zo goed S-ATA kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 21:52
Ik denk persoonlijk dat de oude raad om Windows separaat te houden van data nu volledig achterhaald is, MITS je je data ook duidelijk en goed gestructureerd als data opslaat (ik bedoel: zodat je snel kunt duiden waar al je data staat en waar niet).
En op die basis zou ik gaan voor gewoon 1 SSD van een grootte die je nu kunt betalen, aangevuld met een goed uitgevoerd backupregime voor je data. En houd bij dat laatste rekening met "bestand tegen cryptobesmettingen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakari
Umbrah schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:03:
Zoals je zelf al weet, is M.2 een connector. Wat je over de connector (nvme; PCI-e of S-ATA) gooit hangt er nogal vanaf.

Wat je wel moet weten is dat de handleiding van het moederbord erg belangrijk is, want hoewel er 'mixed' NVME connectors zijn (die beiden doen), zijn er ook zat die maar één doen. En zelfs dan zijn er uitzonderingen die puur komen uit een beperking van de hoeveelheid PCIe lanes die een platform bied. Intel bied er typisch 16 op de CPU, en "iets van 20" op de chipset. AMD zit qua chipset op gelijk niveau, maar bied 20 op de CPU. Meestal gaat de GPU rechtstreeks op 16 lanes van de CPU, wat bij AMD 4 vrij houd dan, en bij Intel 0.

Het probleem is meestal daarna: de chipset bied ook PCIe lanes aan, en je hebt gewoon de keuze uit absurd veel chipsets, en moederbord configuraties. En dan zie je soms dat er, zeker op feature rijke borden, er kunsten gedaan worden als: "bij bezetting onderste PCIe slot/tweede NVME slot werken er 2 SATA poorten niet meer", etc... of soms zelfs USB poorten.

Goed inlezen voordat je koopt. Qua performance, is het natuurlijk ook een factor: feitelijk gaat al je USB, SATA, en de bonus PCI-e lanes waar het netwerk ook aan hangt over het equivalent van 4 PCIe lanes (of dat 3.0 is of 4.0 hangt ook weer van de chipset af, X570 is 4.0 dus minder impact dan B550) naar de CPU toe, dus enorme arrays van high performance NVMe storage aan je chipset kent een bottleneck naar CPU/RAM toe

Dit is voor mij dé hoofdreden geweest om overigens naar Threadripper te gaan (bij Intel het X299 platform of xeon...): heb meer performance nodig en meer NVMe (en ook 10gbit ethernet... komt er ook bij). Gewoon 64 lanes rechstreeks uit de CPU.

Overigens, GPU-gewijs is het nu nog niet zo'n ding: een RTX3090 heeft op 16 lanes (8 lanes veranderd het verhaal) bijna dezelfde performance op PCIe 3.0 als 4.0; op 8 lanes wint 4.0 het dik (zelfde als 16 lanes). Er komt echter technologie aan (directstorage API of RTXDrive) waarbij de GPU rechtstreeks met de opslag van de PC praat. Ik kan me voorstellen dat het niet via een chipset hoeven gaan maar rechtstreeks (GPU > Storage kan via host controlling als het aan dezelfde controller zit, dus beide aan CPU) wél een hoop gaat uitmaken.

De praktijk is dat vooralsnog het verschil tussen S-ATA en nVME érg laag is in game situaties, hoewel ook dat aan het veranderen is. Een SSD ís echter wel een must voor games. Ik zou een snelle (maar dure GB/€ mix) SSD aan de CPU (waar bij B550 dus de 4.0 capaciteit aan zit, Samsung 980 series?) + een trage maar goedkope (nVME PCIe 3.0) eigenlijk een verstandige combo vinden, hoewel die tweede nét zo goed S-ATA kan zijn.
Thanks, dat is info waar ik wat aan heb. Ik ga me er eerst nog eens extra in verdiepen.
Ik had inderdaad ergens gelezen dat er mogelijk SATA poorten of USB niet meer werken op sommigen borden. Dat hoeft natuurlijk niet direct een probleem te zijn maar wel handig om vooraf te weten.
Renault schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:48:
Ik denk persoonlijk dat de oude raad om Windows separaat te houden van data nu volledig achterhaald is, MITS je je data ook duidelijk en goed gestructureerd als data opslaat
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken om het zo te doen. Ben nog van de oude stempel wat dat betreft denk ik om een dedicated disc voor OS te willen. ;) Ik ben toch wel een pietje precies met directory structuren dus dat komt wel goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 21:52
Als je een moederbord op het oog hebt, kan je alvast de BIOS-manual downloaden en de lanes-tabel bekijken: dan zie je hoeveel NVME-SSD's je tegelijkertijd kunt gebruiken bij welk type videokaart en hoeveel SATA-poorten het evt. niet doen in die configuratie.
(Want een M2-SATA SSD is m.i. bij de huidige prijzen zonde t.o.v. M2-NVME SSD's.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:29

Umbrah

The Incredible MapMan

Renault schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:45:
Als je een moederbord op het oog hebt, kan je alvast de BIOS-manual downloaden en de lanes-tabel bekijken: dan zie je hoeveel NVME-SSD's je tegelijkertijd kunt gebruiken bij welk type videokaart en hoeveel SATA-poorten het evt. niet doen in die configuratie.
(Want een M2-SATA SSD is m.i. bij de huidige prijzen zonde t.o.v. M2-NVME SSD's.)
Yup, dat en het zal niet de eerste keer zijn dat "ik heb een wifi kaart ingevoegd en nu doet een van m'n hdd's het niet meer" als topic wordt aangemaakt (handleiding: bij invoer PCIe apparaat in onderste x4 slot valt de tweede S-ATA controller uit... zul je net zien dat ze een ASMedia hardware Raid hebben gemaakt ofzo omdat ze denken dat raid1 een backup is...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakari
Umbrah schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:53:
[...]

Yup, dat en het zal niet de eerste keer zijn dat "ik heb een wifi kaart ingevoegd en nu doet een van m'n hdd's het niet meer" als topic wordt aangemaakt (handleiding: bij invoer PCIe apparaat in onderste x4 slot valt de tweede S-ATA controller uit... zul je net zien dat ze een ASMedia hardware Raid hebben gemaakt ofzo omdat ze denken dat raid1 een backup is...)
Gelukkig loop ik lang genoeg mee om eerst zelf een onderzoekje te starten bij issues in plaats van gelijk een topic te openen. Altijd eerst kijken wanneer het fout is gegaan en wat er veranderd is. ;)
Maar inderdaad dat zal vast voorkomen.

Ik ga in ieder geval de manuals van de borden (1e keus en alternatieven) erbij pakken en kijken wat de mogelijkheden zijn.

Pagina: 1