vraag betreft monitoring op de werkvloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agittunc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-09 15:07
Goeiemorgen mede-tweakers,

Ik heb bij mijn huidige werkgever het volgende:

Mijn operations manager kan altijd mijn schermen zien. En micromanaged mij tot geen einde toe.
Ik heb aangegeven dat dit een schending van privacy is door constant op mijn schermen te kunnen kijken ( ik zit voor hem net alsof het school is >.< ).

Mijn vraag: valt dit onder monitoring? Zo ja is het strafbaar?

Beste antwoord (via agittunc op 06-10-2020 12:54)

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:34
agittunc schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 23:36:
@42dpi heb al aangegeven aan de manager waar ik het over ga hebben. De manager is een fan van onderbreken wanneer het hem goed uitkomt.

we hebben al een keer eerder een gesprek gehad waaruit er gewoon dingen worden gezegd die nergens op slaan

voorbeeld : hij zet iedereen op een bepaald standaard. maar hij houd zich daar zelf niet aan. terwijl hij de voorbeeld is in dit geval.

en vervolgens mij vertellen dat ik niks erover te zeggen heb en dat ik op mijn eigen werk moet letten.

heb al geprobeerd wat je zelf aangeeft. heeft helaas niet geholpen. dus werkrelatie is al weg
Wat jouw manager doet is een vorm van pesten op het werk.
Dit kan je op lange termijn flinke schade toebrengen (overspannen => burnout => depressie).
Behalve dit bespreekbaar maken op het werk is het ook verstandig om contact op te nemen met je huisarts.

Ik ben in het verleden het slachtoffer geweest van pesten op het werk door een collega die al 30 jaar op dezelfde functie zat binnen het team van systeembeheerders en een goede vriend was van de manager (overigens niet bij het eerder genoemde bedrijf met de micro manager). Het ware iedere keer kleine dingetjes: al mijn ideeën de grond in boren, informatie die belangrijk was voor mijn werk achterhouden, mij op pad sturen voor 1e lijns klusjes (ik was aangenomen als senior systems engineer en er zat een servicedesk van 10 man) of ze besloten 's ochtends nadat ik binnen kwam om vanuit de andere vestiging te gaan werken (ik woon letterlijk 3 minuten rijden van die vestiging af terwijl mijn vaste standplaats 50km verderop was).
In het begin had ik het niet eens door dat het een vorm van pesten was. Pas toen een vriend van mij zei dat wat ik meemaakte op de werkvloer een vorm van pesten was kwam bij mij het besef pas.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:20

Sharky

Skamn Dippy!

Of het mag weet ik niet, maar ik zou er knettergek van worden. Een werkgever met zo'n enorm gebrek aan vertrouwen zou ik me niet prettig bij voelen in ieder geval.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:08

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kort en krachting (net zoals jouw topic): Het mag niet zo maar, zie ook https://www.ictrecht.nl/kennis/factsheets/privacy-werkvloer en https://www.das.nl/ondern...-monitoring-van-personeel

[ Voor 23% gewijzigd door Outerspace op 05-10-2020 11:13 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
agittunc schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:10:

Mijn operations manager kan altijd mijn schermen zien. En micromanaged mij tot geen einde toe.
Die eerste zou mij niks boeien, die tweede kan ik ook helemaal niet tegen en daar zou ik wel iets van zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agittunc
@Sharky ik word er ook knettergek van. Dit heb ik ook bij hem voorgelegd.

Hij beantwoord dat ik op de werkvloer gewoon moet werken. Dus privacy "bestaat niet" op werk.

Ik ben ook niet comfortabel aan het werk. ik stress me nogal aan dit micromanaging geouwehoer.

@Ernemmer Het zou me ook niet zo zeer boeien als ik niet wordt gemicromanaged. want daaruit stem dus ook uit dat ik op alle punten word aangesproken. En ik ben iemand die daar dus niet tegenkan.

@Outerspace dank voor de links. ik ga ze lezen

[ Voor 31% gewijzigd door agittunc op 05-10-2020 11:17 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:08

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik verplaats het topic even naar Privacy & Beveiliging, daar is dit beter op zijn plaats. Neem mijn linkjes nog even onder de loep. Monitoring (scherm bekijken) mag alleen met een bepaald doel en moet opgenomen zijn in het beleid.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik ben manager dus ik moet wel gaan managemen... --> Slechte manager

Je zou hem eventueel de vraag kunnen stellen waarom hij mee wilt kunnen kijken. Heeft hij daar een rede toe? Ben je (vaak) andere dingen aan het doen en heb je toegezegd je werkleven te beteren? En wilt hij dat controleren, of...

Vaak zal er wel iets achter schuil gaan, dus vraag daar naar. Heeft ie er geen rede toe, dan zou ik aangeven wat je hier ook aangeeft: je voelt je er niet prettig bij en ziet er ook de meerwaarde niet van in.

En anders op zoek naar een andere baan als je het echt niet trekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Gewoon van dat micromanagen iets zeggen dus en vragen hoe je operations manager denkt dat het overkomt. Even uitleggen dat jij je er heel erg aan ergert en dat je daardoor een stuk minder productief bent.

Misschien ook een oplossing aandragen dat de manager jou 2 keer per dag 10 minuten mag komen uitleggen wat hij anders wilt en niet elke 15 minuten een keer komt zeiken.

En als dat niet helpt, lekker een andere baan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-10 05:01
@Outerspace gaan je links niet meer over het digitaal monitoren en opslaan van deze gegevens?

Lijkt me in dit geval niet direct van toepassing

Overigens ga ik er even vanuit dat dit gewoon mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agittunc
@Outerspace wist niet precies waar het onder viel. bedankt alsnog. in het beleid staat niks voor micromanagement en monitoring.

@BastaRhymez zijn reden is dat hij op kwaliteit moet letten dus elke ticket controleert hij. maar ondertussen wordt ik gemicromanaged door ook op mijn schermen te kijken. als hij gewoon relax doet en meekijk intereseert mij niet zo. maar alles bij elkaar maakt het vervelend en ik heb daardoor ook geen plezer meer.

dit is ook eigenlijk een ictbeheer functie. maar ik zou liever servicedesk willen doen zodat ik rustig mn werk kan doen dan dit ongein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Met een beetje geluk leest ie nu ook mee, en weet ie ook goed hoe je er over denkt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agittunc
@Ernemmer moet hij weten, intereseert me niet zoveel meer.

hij heeft trouwens al aangegeven wat zijn reden is @Ernemmer. Maar het is geen legitiem reden. en ik zit niet altijd op andere sites te kijken. ik loop altijd voor in de planning.

moet ook wel even toevoegen is dat er geen rekening wordt gehouden met covid-19.

[ Voor 75% gewijzigd door agittunc op 05-10-2020 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
Gewoon zsm ander werk zoeken. Ik heb een aantal jaren geleden te maken gehad met zo'n micro manager.
Voor mij kwam de druppel toen ik nog wat "overuren" had staan en ik vroeg of ik een uurtje eerder weg kon: ik heb een uur lang een preek aan moeten horen over wat hij verstond onder overwerk dus toen was ik er definitief klaar mee (ik heb het gesprek ook beëindigd met de mededeling dat een ja of nee voldoende was en ik geen uitleg nodig had).
En dan een paar weken later opperste verbazing dat hij mijn ontslagbrief kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Managers doen het in alle vormen.
Zo kregen collega's ooit een "stop met roken" cursus omdat het 4x per dag 5 minuten aan tijd koste.
Vroeg op het werk en overwerken was toen ook bij iedereen van de baan.

Lijkt er op dat je binnen het bedrijf de mier bent (check het verhaaltje over de mier online)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:06

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ze zeggen wel eens dat je sociale problemen niet kan oplossen met technische middelen, maar als je het toch wil proberen... privacy screen?

https://tweakers.net/pric...n/?keyword=privacy+screen
bv:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XleDnxjXOkDPrM56uk3eHE8L7ec=/i/2003135668.jpeg

Reken er alleen niet op dat je baas je dan wel met rust laat.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wegwezen bij dat bedrijf

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Beide vergeten in te gaan op de WOR. De OR moet vooraf akkoord zijn. En het moet natuurlijk in een privacybeleid of vergelijkbaar staan.

Vraag aan de TS is dan of dat zo is. Zo ja, soit. Slikken of wegwezen. Zo niet: strijden of wegwezen (of strijden na wegwezen!) Een klacht bij de OR en bij de privacy officer van het bedrijf, bij geen fatsoenlijke reactie een klacht bij de autoriteit persoonsgegevens.

Edit: https://www.autoriteitper...ng/controle-van-personeel

[ Voor 6% gewijzigd door F_J_K op 05-10-2020 21:56 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agittunc
@Killah_Priest ik ben inderdaad al aan het zoeken naar ander werk. bedankt voor het delen.
en zoals je ook aangeeft het "uitleggen" maakt je gewoon ziek. Want die manager maakt jou afhankelijk van hem.

in de 8 maanden denk ik dat ik meer achteruit ben gegaan in mijn carriere dan vooruit. dat gevoel heb ik tot nu toe niet gehad.

@CAPSLOCK2000 ik ga niet geld spenderen aan spullen die ik op bedrijfseigendom ga plakken.
dan kan ik netzogoed een eigen werkcomputer kopen want dan is het teminste van mij :)

@F_J_K zover ik heb gelezen is er geen beleid voor monitoring/micromanaging.
vraag: wat is een WOR / OR?

@kamerplant goed advies :)

@DJMaze haha, ik heb em net gelezen. ik snap precies wat er mee bedoelt wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door agittunc op 05-10-2020 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zie mijn link: ondernemingsraad. (En de wet ondernemingsraad). Als het bedrijf minder dan 50 medewerkers geldt dat overigens niet per se, als minder dan de helft van het personeel een personeelsvertegenwoordiging wil hebben.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Laatst online: 11:30

kodak

FP ProMod
@agittunc Je geeft aan dat je problemen hebt met de gevolgen van het gebruik van monitoren. Je noemt het gevolgen van micro managen, maar wat is dat voor jou in de praktijk? Is dat 8x per dag opmerkingen krijgen die onterecht zijn? Is dat 10x per uur opmerkingen dat je meer moet werken en niet op social media moet zitten? Is dat 60x per uur 'hulp' om de kwaliteit van de werk te verbeteren? Ik denk niet dat je die vragen hier hoeft te beantwoorden, maar wel in gedachten kan houden om eens te bedenken wat het moet opleveren en wat het echt geeft.

Daarnaast mag je van je werkgever wel verwachten dat die mee werkt om te kijken of dit aantoonbaar nodig is om bijvoorbeeld tot een gewenst kwaliteit te komen. En hoe ze aandacht voor de negatieve gevolgen op de kwaliteit van zowel het werk als de werknemer(s) hebben. Als het antwoord op een van deze vragen uit blijft dan kan je je afvragen of dit wel de juiste plek of de juiste manager of werkgever is.

Een goede werkgever heeft meestal wel een vertrouwenspersoon waarmee je dit kan bespreken. Is die er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agittunc
@kodak Misschien voor jouw beeldvorming wel even handig als ik het op deze manier uitlegt.

Kritiek die mij kan helpen met groeien in het bedrijf en van kan leren zijn er. Maar voor 1 van dit soort kritiek is er 6-12x per dag dat er steeds rare dingen worden gevraagd of worden gezegd. 6-12x klint weinig. maar dit soort opmerkingen worden dan ook weer uitgelegd. dus dat is dan 10-15min per keer.

voorbeeld: ik moet snel naar de wc als ik regelmatig thee drink / water. dan krijg ik na de tweede keer deze vraag : "waarom moet jij weer naar de wc?"

dit is een klein voorbeeld. Maar dit breidt dus uit naar alle takken van elke aspect van de 8.5 uur dat ik daar elke dag zit.

Micro managen in mijn geval is onnodig kritiek leveren. en mij vervolgens dan ook afhankelijk maken van hem door voor alles akkoord te moeten krijgen. Ik kan niet voor mijzelf even rustig zitten en denken want 2 minuten later krijg ik de opmerking dat ik hem moest vragen. en dan de volgende keer moet ik maar gaan "googlen". en zelfs als ik zou "googlen" krijg ik weer commentaar dat ik niet zoveel ernaar moet kijken want hij is meer betrouwbaar voor informatie dan "influencers".

zulke voorbeelden. en dat gaat steeds verder.

Vertouwenspersoon is daar niet. het is een klein bedrijf. HR is meer bezig met halve dagen vrij zijn. Geeft mij geen vertrouwen.
Eigenaar is een prima kerel. maar is compleet niet mee bezig dus daar kan je lastig een goed gesprek mee houden want hij weet niet wat er allemaal speelt. of ik moet alles gaan opnemen maar dat ga ik gewoon niet doen. kinderachtig imo.

dus alsnog antwoord: Hij heeft mijn zelfvertrouwen vernietigd in het bedrijf waardoor ik nerveus raak. met als resultaat dat ik gewoon dingen niet kan herinneren waardoor ik dus commentaar krijg dat ik kennis mis. alles is nu twijfelen omdat alles op wordt gewezen.

[ Voor 3% gewijzigd door agittunc op 05-10-2020 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:15

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Je wil een oplossing maar een goed gesprek met de eigenaar en je manager wil je ook weer niet...

Tip ga in gesprek met de eigenaar en je manager schrijf alles op en leg dit voor, effe de drempel over.

(of eerst alleen met de eigenaar en dan de manager erbij)

[ Voor 14% gewijzigd door 42dpi op 05-10-2020 23:30 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Laatst online: 11:30

kodak

FP ProMod
Als de eigenaar er geen interesse in heeft wat de manager doet dan vraag ik me af wat de manager probeert te bewijzen maar vooral ook aan wie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Dit ga je niet opgelost krijgen denk ik. En sowieso is je plezier in het werken daar al verziekt. Snel wegwezen daar.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agittunc
@42dpi ik heb morgen een gesprek met de eigenaar en ga ook alles noteren en dus ook delen met de manager wat daar uit is gekomen

@kodak lastig te zeggen. gewoon een nare vent.

@sig69 ben aant kijken idd. alleen covid maakt het iets lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:15

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

agittunc schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 23:29:
@42dpi ik heb morgen een gesprek met de eigenaar en ga ook alles noteren en dus ook delen met de manager wat daar uit is gekomen

@kodak lastig te zeggen. gewoon een nare vent.

@sig69 ben aant kijken idd. alleen covid maakt het iets lastiger.
Betrek je manager er ook in mee samen met de eigenaar, anders brand je de werksfeer helemaal af.

[ Voor 5% gewijzigd door 42dpi op 05-10-2020 23:33 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agittunc
@42dpi heb al aangegeven aan de manager waar ik het over ga hebben. De manager is een fan van onderbreken wanneer het hem goed uitkomt.

we hebben al een keer eerder een gesprek gehad waaruit er gewoon dingen worden gezegd die nergens op slaan

voorbeeld : hij zet iedereen op een bepaald standaard. maar hij houd zich daar zelf niet aan. terwijl hij de voorbeeld is in dit geval.

en vervolgens mij vertellen dat ik niks erover te zeggen heb en dat ik op mijn eigen werk moet letten.

heb al geprobeerd wat je zelf aangeeft. heeft helaas niet geholpen. dus werkrelatie is al weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:43

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Dat is toch best een redelijk giftige werkomgeving die je daar schetst. Ik kan me voorstellen dat je daar 'nerveus' van wordt; let maar op dat je geen burn-out krijgt van dit soort figuren (mijn broertje werkte voor een dergelijke werkgever, 8 jaar na dato is 'ie nog steeds niet de oude). Verstandig dat je al op zoek bent naar wat anders, laat je niet verleiden met loze beloftes tijdens je gesprek met de eigenaar en de 'manager'.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Killah_Priest

Wat jouw manager doet is een vorm van pesten op het werk.
Dit kan je op lange termijn flinke schade toebrengen (overspannen => burnout => depressie).
Behalve dit bespreekbaar maken op het werk is het ook verstandig om contact op te nemen met je huisarts.

Ik ben in het verleden het slachtoffer geweest van pesten op het werk door een collega die al 30 jaar op dezelfde functie zat binnen het team van systeembeheerders en een goede vriend was van de manager (overigens niet bij het eerder genoemde bedrijf met de micro manager). Het ware iedere keer kleine dingetjes: al mijn ideeën de grond in boren, informatie die belangrijk was voor mijn werk achterhouden, mij op pad sturen voor 1e lijns klusjes (ik was aangenomen als senior systems engineer en er zat een servicedesk van 10 man) of ze besloten 's ochtends nadat ik binnen kwam om vanuit de andere vestiging te gaan werken (ik woon letterlijk 3 minuten rijden van die vestiging af terwijl mijn vaste standplaats 50km verderop was).
In het begin had ik het niet eens door dat het een vorm van pesten was. Pas toen een vriend van mij zei dat wat ik meemaakte op de werkvloer een vorm van pesten was kwam bij mij het besef pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:38

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Misschien even voor de duidelijkheid, bedoel je met monitoring dat er tools gebruikt worden om je activiteiten te tracken of dat de manager toevallig zicht op je beeldschermen heeft door de opstelling van jullie werkplekken?

Wat het antwoord ook is, ik zou op zoek gaan naar een andere werkkring voordat je opbrandt.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agittunc
@Jazzy opstelling van de werkplekken.

en ben inderdaad ook op advies van jullie al meer actief aan het kijken.

Bedankt allemaal voor jullie adviezen. lastig om beste antwoord aan te wijzen.

ik kies @Killah_Priest als beste antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:31
Tjah, ik kan technisch gezien ook bij iedereen op elk moment meekijken, functie van supportsoftware die we gebruiken.
Maar net als het camerasysteem mag dat volgens mij niet zomaar gebruikt worden om je inhoudelijk aan te sturen.

Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten waar je de tijd vandaan moet halen om op deze manier met mensen aan de slag te gaan. Dat micromanagen. Ik vraag me van dat soort "managers" wel eens af wat die doen de hele dag dat ze daar gewoon tijd voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Polderviking schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:48:
Ik vraag me van dat soort "managers" wel eens af wat die doen de hele dag dat ze daar gewoon tijd voor hebben.
Micromanagen? ;)
Pagina: 1