Switches voor semi-prof nieuw thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyrillion
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-08 08:31
Goedemorgen,

Voordat de volledige verhuizing naar ons nieuwe woning begint zijn we de halve toko nog even aan het verbouwen. Een van de onderdelen hiervan is het aanleggen van een bedraad netwerk waar ik nog een geschikte switch voor aan het zoeken ben. Hierbij vind ik het geen probleem om nu wat meer geld uit te geven voor een netwerk die (veel) meer kan dan wat mijn behoeften zijn. Een zeer betrouwbaar en toekomstbestendig netwerk zijn voor mij zeker de investering waard.

Op dit moment heb ik 8 S/FTP Cat7 kabels vanuit vier verschillende kamers die in de kruipruimte onder de meterkast samenkomen. Daar heb ik ook mijn NAS staan en daar komt ook mijn Fritzbox modem zodra die binnen is. In de toekomst wil ik een kleine server rack hebben staan met een router, switch, server en UPS waarvan ik nu dus het eerste component ga aanschaffen.

Of het handig is om een server in de kruipruimte te zetten wil ik nu even buiten discussie laten. Dat is een discussie die ik eerst met mijn vriendin aan moet gaan O-) .

Omdat ik graag alles van 1 merk wil hebben en de AP's van Ubiquiti geen wifi-6 ondersteunen valt Ubiquiti voor mij al af als merk. Bij Netgear kan ik geen geschikte switch vinden (Netgear GS316PP is niet 1U) ondanks dat ik nu de WAX610 in gedachten heb als AP. Cisco heeft (op basis van de reviews) de SG200-26FP maar daarvan is de AP (Catalyst 9120AX) € 700,- per stuk...

Voor acces points heb ik nu dus de Netgear WAX610 (PoE-powered) op mijn wenslijst staan om hier een mesh-wifi mee aan te leggen. Op twee kamers (woonkamer en kantoor) ga ik nog een 4-poort switch nodig hebben. Dit is om ook de PS5, A/V receiver, chromecast, printer, desktop e.d. aan te sluiten.

Ik ben dus op zoek naar:

1x een switch met:
  • Minimaal 10 poorten
  • Minimaal 1 Gbit/s
  • Managed of unmanaged laat ik mij graag over adviseren
  • Minimaal 8 PoE poorten zodat alle wanddozen over PoE beschikken
  • PoE, PoE+ of PoE++ heb ik geen voorkeur in. Zou zeggen PoE++ wanneer je toch bezig bent maar heb ik het nodig?
  • Een SFP(+)-poort voor de toekomstige server?
  • Rack-mountable
  • Budget: ik gok rond de +- € 300,- maar weet niet in hoeverre dit realistisch is
2x een switch met:
  • Minimaal 4 poorten
  • Minimaal 1Gbit/s
  • PoE zowel als voeding als kunnen doorgeven
  • Budget: +- € 100,-
Voor mijn gevoel ben ik nog wat essentiële informatie vergeten voor jullie maar dan geef ik deze post een update.

Update: wens van alles 1 merk duidelijker neergezet en mijn eigen huiswerk toegevoegd.

Update 2: in mijn reactie op 7 okt 8:54 staan een drietal combinaties van merken (MikroTik, ZyXEL en Cisco die ik aan het overwegen ben)

Dankjewel!

[ Voor 15% gewijzigd door Xyrillion op 07-10-2020 08:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-09 10:09
En wat heb je zelf al gevonden? Hier verwachten we dat je eerst zelf onderzoek doet en als je achteraf nog vragen hebt, ze hier komt stellen. Je hebt een merk gekozen + je hebt requirements, hebben zij geen toestel dat voldoet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Je wensen passen perfect in een Pricewatch filter, gebruik die eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyrillion
@Tha Render_2 en @Jeoh, dankjulliewel voor het snelle antwoord.
Uiteraard heb ik zelf ook al via de Pricewatch gekeken maar kom daar steeds op verschillende modellen uit. De ene keer op de "Cisco SG200-26FP" en anders op de "Netgear GS316PP" die niet 1U is of een aantal van "Planet" wat een merk is wat mij niks zegt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je zoekt 3 keer een switch, waarom streep je dan Ubiquiti af omdat ze op dit moment nog geen wifi6 ondersteunen? Je switch heeft toch niks met wifi6 te doen of zie ik dat verkeerd?
Xyrillion schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:32:
  • Minimaal 10 poorten
  • Minimaal 1 Gbit/s
  • PoE, PoE+ of PoE++ heb ik geen voorkeur in. Zou zeggen PoE++ wanneer je toch bezig bent maar heb ik het nodig?
  • Rack-mountable
  • Budget: ik gok rond de +- € 300,- maar weet niet in hoeverre dit realistisch is
https://store.ui.com/coll...hing/products/usw-16-poe: USW-16 PoE
Met: minimaal 10 poorten, allemaal maximaal 1Gbit/s per poort, managed, 8 PoE poorten, PoE+, 2 SFP poorten, rack mountable, en voor €293.
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+)

Zo is er voor die andere switch ook wel wat te vinden, misschien niet met 4 PoE poorten maar in ieder geval wel met 1 poort die dat heeft, en ook nog PoE gevoed is. pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts
(voor nog net geen €100/stuk)

[ Voor 79% gewijzigd door sypie op 05-10-2020 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyrillion
sypie schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:28:
Je zoekt 3 keer een switch, waarom streep je dan Ubiquiti af omdat ze op dit moment nog geen wifi6 ondersteunen? Je switch heeft toch niks met wifi6 te doen of zie ik dat verkeerd?

[...]

https://store.ui.com/coll...hing/products/usw-16-poe: USW-16 PoE
Met: minimaal 10 poorten, allemaal maximaal 1Gbit/s per poort, managed, 8 PoE poorten, PoE+, 2 SFP poorten, rack mountable, en voor €293.
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+)

Zo is er voor die andere switch ook wel wat te vinden, misschien niet met 4 PoE poorten maar in ieder geval wel met 1 poort die dat heeft, en ook nog PoE gevoed is. pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts
(voor nog net geen €100/stuk)
Hoi @sypie, een switch heeft inderdaad niks met wifi 6 te maken maar wanneer je al je netwerkapparaten van hetzelfde merk wil hebben dan valt Ubiquiti ook voor de switches af omdat de AP's nog geen wifi-6 ondersteunen. Ik zal de eerste post hierop aanpassen zodat die meer volledig is.

Ik had dus die AP's van Netgear in gedachten maar de switch van hun die ik hierbij in gedachten had (GS316PP) die is niet 1U. Alles van Cisco zou kunnen maar dan kom ik uit op een combinatie van de "Cisco SG200-26FP" met de Cisco Catalyst 9120AX (die 4x zo duur als die van Netgear)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
Xyrillion schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:17:
[...]

de switch van hun die ik hierbij in gedachten had (GS316PP) die is niet 1U.
Staat nochtans bij: Supports desktop, wall or rackmount placement, and includes all the necessary mounting hardware in the box.

Maar in de datasheet dan weer: Rubber footpads for desktop installation + Wall mount kit

Dus weer niets over het 'rackmount placement'. Nog maar eens een bevestiging dat ik Netgear niet moet hebben :|

[ Voor 24% gewijzigd door Tha Render_2 op 05-10-2020 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ow, en je wifi 6 argument voor de AP's valt ook bijna weg. In mei van dit jaar is het eerste Ubiquiti accesspoint verschenen in de webwinkel van de fabrikant, helaas alleen nog voor de mensen met early access.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gE35y1E.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-09 19:37
Vergeet niet dat wifi6 niet echt voor veel hogere doorvoer zorgt, dus het argument ten aanzien van Wifi5 is op dat aspect behoorlijk dun.

Wifi6 heeft met name verbeteringen in efficientie waardoor met name in drukke omgevingen de er meer netto doorvoer gehaald zou kunnen worden.

Zolang je nog over 2x2 mimo spreekt heb je het over procenten.Pas als je 4x4, 8x8 of zelfs over 12x12 mu-mimo gaat spreken worden de verschillen groter Vergeet niet dat als je daar echt fors gebruik van wilt maken je ook al wifi ap's nodig zult gaan hebben met multirate poorten omdat je anders per ap al niet boven de gig uit kunt komen. Dat dan in combinatie met mutirate switches en als je echt klaar wilt zijn voor de toekomst ook met POE++ (802.3bt) dan denk ik dat je naar een heel ander prijskaartje kijkt.

Dus aan de ene kant zeg je ik wil wifi6 maar POE++ is dan weer optioneel wat je met name boven 4x4 mu-mimo best vaak als noodzakelijkheid ziet.

Dus ik denk dat met alleen wifi6 willen je een aantal aspecten vergeet die de kosten fors opdrijven nu multirate en 802.3bt nog geen gangbare en dus betaalbare opties zijn voor consumenten.

En wees eerlijk, wat heb je echt nodig. Misschien kun je nog wel een tijdje toe met de spulletjes die je hebt tot wifi6 met het benodigde randvoorwaarden wat betaalbaarder zijn.

Ik denk dat je met volwassen wifi5 producten op dit moment net zo goed af bent als met wifi6. ik bedoel max 1,5gbps doorvoer vind ik niet zo indrukwekkend als je het vergelijkt met de maximale prestaties van de wifi5 ap's.

[ Voor 23% gewijzigd door mash_man02 op 06-10-2020 09:08 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 12:26
sypie schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:26:
Ow, en je wifi 6 argument voor de AP's valt ook bijna weg. In mei van dit jaar is het eerste Ubiquiti accesspoint verschenen in de webwinkel van de fabrikant, helaas alleen nog voor de mensen met early access.

[Afbeelding]
Eigenlijk zit ik er wel enigszins op te wachten dat die beschikbaar komen. Niet zozeer vanwege de WiFi 6, maar meer omdat ubiquiti de gewoonte heeft APs na verloop van tijd niet meer te ondersteunen in de controller. Ik heb geen zin om de laatsten van de huidige generatie nog net voor ze uit productie gaan aan te schaffen, Ik vind het sowieso irritant dat ze vanaf maart de vorige generatie gewoon uit de controller support mikken. Is nu in LTS en wordt dan EOL. Dat wordt dus een oude controller actief houden voor die access points, of vervangen. Sowieso voor mij een reden om aanschaf van ubiquiti te heroverwegen, hoewel het wel mooi spul is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyrillion
Ik ben heel blij met de discussie die aan het ontstaan is. @mash_man02, in hoeverre ik wifi6 echt nodig heb is een valide punt dat je maakt en ik had de doorlopende ondersteuning waar @valkenier het over heeft nog niet in overweging genomen.

Wanneer ik zojuist de pricewatch gebruik en met bovenstaande rekening hou kom ik nu uit op de "ZyXEL XGS1930-28HP" als switch waar ik de "ZyXEL NWA210AX" als AP bij kan gebruiken. Ook zie ik nu de "MikroTik CRS328-24P-4S+RM" komt nu ook opeens naar boven met de "MikroTik wAP ac" als AP. Ook zie ik weer de "Cisco SG220-26P" als switch te voorschijn. Als AP wordt het voor mij een beetje gokken dus zou nu de "Cisco CBW240AC" zeggen omdat die, gesorteerd op populariteit, als eerste onder de €500,- zit.

Met MikroTik en ZyXEL heb ik geen ervaring en ook niet van gehoord in mijn omgeving. Cisco heb ik ook geen ervaring mee maar om me heen altijd als een zeer betrouwbaar product met (te) veel mogelijkheden om alles zo in te stellen hoe je het wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@dion_b heeft het al op meerdere plekken gepost, maar WIFI 6 is geen heilige graal hoor, leuk dat het er is, maar het heeft zo weinig meerwaarde in onze stenen huizen.

Ik zou die wifi6 niet laten meewegen in je keuze om een simpele MKB / PROFI netwerk te bouwen met Mikrotik of Ubiquiti.

Zyxel heb ik, vanuit ondersteuning en updates, dan wat minder vertrouwen in en staat bij mij een stuk lager (de thuis / mkb producten) idem voor de Cisco.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vorkie schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:56:
@dion_b heeft het al op meerdere plekken gepost, maar WIFI 6 is geen heilige graal hoor, leuk dat het er is, maar het heeft zo weinig meerwaarde in onze stenen huizen.

Ik zou die wifi6 niet laten meewegen in je keuze om een simpele MKB / PROFI netwerk te bouwen met Mikrotik of Ubiquiti.

Zyxel heb ik, vanuit ondersteuning en updates, dan wat minder vertrouwen in en staat bij mij een stuk lager (de thuis / mkb producten) idem voor de Cisco.
Eens :)

Op dit moment (oktober 2020) is WiFi-6 nog steeds niet definitief vastgesteld. Nu je veel apparaten begint te krijgen met WiFi-6 support wordt duidelijk wat voor uitdagingen dat oplevert. Om maar voorbeeld te noemen: meest voorkomende WiFi-6 laptopchipset is de Intel AX200, meest voorkomende WiFi-6 router/AP in NL is momenteel KPN Box 12. Je zou hopen dat die goed samen zouden werken. Helaas niet, KPN wijst naar driverupdate van Intel voor Windows. Opvallend wat de AX200 (die ik zelf ook heb) prima werkt met veel andere WiFi-6 apparaten. Zeker als je semi-pro zoekt, wat de minder gebruikte features van chipsets op de proef stelt, is het onverstandig om op de bleeding edge te willen zitten. Kijk maar naar Ubiquiti's eerste WiFi-ac AP - een en al drama dat nooit geheel opgelost is.

Begrijp me niet verkeerd, WiFi-6 gaat leuke voordelen bieden, vooral 3dB meer SNR tov oudere standaarden door betere foutcorrectie - en de 6GHz band in Wave 2 natuurlijk. Maar betaald betatesten zou ik aan anderen overlaten.

Dat gezegd: ik vraag me af of TS op basis van dit soort rationele overwegingen kiest. ik zie S/FTP Cat7. Dat heeft exact nul meerwaarde ten opzichte van U/UTP Cat6 in een thuissituatie en zal ook nooit nieuwere standaarden ondersteunen, dus het klinkt hier vooral als exercitie van nieuwigheid omwille van nieuwigheid, en daar past pre-standaard WiFi-6 ook wel bij...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 12:04
Ik zou ook eens naar HPE-Aruba kijken als je het over kwalitatieve apparatuur wilt hebben.
Tegenwoordig veel minder duur dan ze voorheen waren en absoluut van topkwaliteit.

https://www.routershop.nl...es&manufacturer=HPE-Aruba

https://www.wifishop.nl/a...ts&manufacturer=HPE-Aruba

[ Voor 38% gewijzigd door Ben(V) op 07-10-2020 10:08 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb zelf een Aruba Instant On AP11 gehad.

Wat mij tegenstaat bij deze AP's, is dat je geen controle hebt over firmware updates. Toen 2.0.0 en later 2.0.1 uitkwam, was het gedaan met de Chromecast. Hoewel dit met twee weken gefixt werd na een topic op hun supportforum te hebben gemaakt, zit het mij niet lekker. Broadcast filtering was niet uit te zetten in de mobiele app, dus ik moest verplicht wachten op het Instant On dev-team voor een fix.

Dan heb ik toch liever een UniFi, TP-Link of een 'echte' Aruba IAP.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
PD2JK schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:14:
Heb zelf een Aruba Instant On AP11 gehad.

Wat mij tegenstaat bij deze AP's, is dat je geen controle hebt over firmware updates. Toen 2.0.0 en later 2.0.1 uitkwam, was het gedaan met de Chromecast. Hoewel dit met twee weken gefixt werd na een topic op hun supportforum te hebben gemaakt, zit het mij niet lekker. Broadcast filtering was niet uit te zetten in de mobiele app, dus ik moest verplicht wachten op het Instant On dev-team voor een fix.

Dan heb ik toch liever een UniFi, TP-Link of een 'echte' Aruba IAP.
Bedankt voor de info, nog ervaringen? Heb zelf ook eens gekeken naar die Aruba Instant On maar nog geen hands-on ervaring mee. Aruba is toch écht wel een sterk merk qua WLAN, dat staat vast, met die instant on is de prijs ook goed + cloud controller zonder licenties. Ben ik wel fan van, als ik een kleine klant heb die enkel 1 of 2 AP's nodig heeft .. moet ik daar altijd meteen een 'dure' gen2 cloud key bijsteken omdat er anders geen controller is, dan kan je even goed 1 of 2 aruba's instant on ap's hangen en gewoon gratis cloud controller linken maar ik ben nog aan het twijfelen of ik eens een set moet laten afkomen om de features in detail te gaan vergelijken met Unifi. Zoals je zegt, automatische firmware updates, valt dat niet uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Helaas niet. Het heeft ook wel voordelen natuurlijk, mocht er in de toekomst een lek in WPA3 gevonden worden bijvoorbeeld, dan mag je snel een patch hiervoor verwachten, welke automatisch wordt geïnstalleerd. Zolang het apparaat nog support krijgt, that is.

Qua hardware zijn er gelijkenissen met de IAP's. HPE had ook de OC20, welke in feite een Aruba 207 met ander stickertje/firmware is.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom wil je voorop lopen en zwaar investeren in wifi 6 terwijl er nog weinig clients te koop zijn. Of ga je al je devices ook vervangen? En heb je dat voordeel nodig, heb je zoveel zware wifi users tegelijkertijd in je huis?
Het grote voordeel van wifi 6 zit hem vooral bij veel (30 of meer) gelijktijdige gebruikers.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyrillion
dion_b schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:14:
[...]
Dat gezegd: ik vraag me af of TS op basis van dit soort rationele overwegingen kiest. ik zie S/FTP Cat7. Dat heeft exact nul meerwaarde ten opzichte van U/UTP Cat6 in een thuissituatie en zal ook nooit nieuwere standaarden ondersteunen, dus het klinkt hier vooral als exercitie van nieuwigheid omwille van nieuwigheid, en daar past pre-standaard WiFi-6 ook wel bij...
Nieuwigheid om de nieuwigheid van wifi6 heb je inderdaad een punt en dankjewel voor de onderbouwing! Nieuwigheid voor de nieuwigheid voor de cat7 ben ik het niet mee eens omdat deze kabels voor de komende jaren blijven liggen. Een AP is makkelijker te vervangen dan dat ik de kabels in mn huis opnieuw laat trekken/vervangen.

@Ben(V), Aruba kende ik nog niet als merk en kwam hem ook niet tegen in de pricewatch. Ga ernaar kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 12:04
Cat7 gaat voor thuis situaties helemaal nooit zinvol worden net als afgeschermde kabel.

Is alleen zinvol als je 10GBps of hoger zou gaan gebruiken en je last zou kunnen krijgen van Alien Next storing en dat kan thuis nooit want daar hebt je grote kabelbundels voor nodig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Xyrillion schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:32:
Ik ben dus op zoek naar:

1x een switch met:
  • Minimaal 10 poorten
  • Minimaal 1 Gbit/s
  • Rack-mountable
2x een switch met:
  • Minimaal 4 poorten
  • Minimaal 1Gbit/s
  • PoE zowel als voeding als kunnen doorgeven
  • Budget: +- € 100,-
Netgear heeft alles wat je zoekt en binnen je budget.

pricewatch: Netgear GS728TPv2

pricewatch: Netgear Prosafe GS110TP v2

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Xyrillion schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:53:
[...]

Nieuwigheid om de nieuwigheid van wifi6 heb je inderdaad een punt en dankjewel voor de onderbouwing! Nieuwigheid voor de nieuwigheid voor de cat7 ben ik het niet mee eens omdat deze kabels voor de komende jaren blijven liggen. Een AP is makkelijker te vervangen dan dat ik de kabels in mn huis opnieuw laat trekken/vervangen.
Absoluut, maar dan moeten de kabels wel geschikt zijn voor toekomstige standaarden. Cat6 is geschikt voor 10GbE, maar de eerstvolgende standaard, 40GbE heeft Cat8 nodig. Cat7 is een zijspoor dat nul meerwaarde heeft boven Cat6, nooit extra protocollen mogelijk gaan maken, maar wel duurder is in aanschaf, lastiger is in aanleg en eh... daar niets voor terug geeeft (tenzij je flink wat >>10kW draaistroommotoren thuis in gebruik hebt).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyrillion
@dion_b en @Ben(V), bedankt voor het helpen met het scheiden van de zin en onzin in mijn wensen!
Voor nu nog de twijfel dan tussen MikroTik, Ubiquiti en Netgear waarbij ik dan toch weer neig naar Ubiquiti.
Fijn weekend allen,
Pagina: 1