Dure offerte badkamer+toilet of normaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 17.296 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-05 19:05
Over enkele maanden gaan wij verhuizen naar ons nieuwe huis, en wij willen daar e.e.a. aan laten doen. Nu is afgelopen week een aannemer (van de toko waar de badkamer vandaan komt) langs geweest om alles op te meten. Gister kreeg ik de offerte per mail binnen en toen schrok ik toch wel even.

Wat informatie:
Badkamer: 5,5m2 (L: 320cm B: 190. Klein hokje i.v.m. de CV-ketel)
Toilet: 1m2 (volgens mij meest doorsnee toilet wat er is)

De gespecificeerde offerte komt neer op:
Badkamer: €7.800
Toilet: €2.100
Btw á 21%: €2.078
Totaalprijs: €11.978

Wat is precies het plan:
Badkamer;
  • Opstelling blijft 95% hetzelfde.
  • Er zit nu een bad in. Op dezelfde plek komt een inloopdouche met een enkele glazen douche-wand
  • WC wordt vernieuwd, blijft op dezelfde plek
  • Wastafel wordt vernieuwd, blijft op dezelfde plek
  • Geen nisjes. Geen verlaagd plafond. Eigenlijk geen "speciale" dingen
Toilet:
  • Komt een zelfde nieuw inbouwreservoir en wc-pot als de badkamer
  • Ook geen speciale dingen. Geen verlaagd plafond. Geen fontein o.i.d.
Ik weet niet hoe "netjes" het is om zomaar een hele gespecificeerde offerte online te knallen, maar als er meer details nodig zijn kan ik die natuurlijk verschaffen. Het grootste dilemma waar wij mee zitten is de planning. We zijn een gezin met 2 kleine kinderen en moeten voor 1 Februari verhuisd zijn. Het was al een aardige opgave om op zo'n korte termijn nog een aannemer te vinden die dit allemaal gerealiseerd krijgt. Ik/wij hebben echter geen enkel idee of dergelijke prijzen normaal/gemiddeld zijn.

Is het overigens "normaal" dat je ook nog onderhandeld/afdingt van de prijs van een aannemer?

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:58
Gezien de korte termijn gaat het moeilijk worden, maar zoek een 2e aannemer en vraag een offerte. Liggen die vlak bij elkaar,dan zal het een realistische prijs zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Wat je hierboven neerzet lijkt weinig, maar waarschijnlijk komt er heel wat leidingwerk, stucwerk en tegelwerk bij. Als je de offerte even hier wilt plaatsen zonder de bedrijfsnaam dan kunnen we kijken of er rare dingen op staan.

Je zou ook naar een badkamerzaak kunnen gaan en hun ook een offerte laten maken, dan kan je wat vergelijken.

[ Voor 32% gewijzigd door Ernemmer op 05-10-2020 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Ernemmer schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:42:
Wat je hierboven neerzet lijkt weinig, maar waarschijnlijk komt er heel wat leidingwerk, stucwerk en tegelwerk bij. Als je de offerte even hier wilt plaatsen zonder de bedrijfsnaam dan kunnen we kijken of er rare dingen op staan.

Je zou ook naar een badkamerzaak kunnen gaan en hun ook een offerte laten maken, dan kan je wat vergelijken.
Om het zo "anoniem" mogelijk te houden dan:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H50eNYY.png

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

het ziet er mij niet uit als verkeerd. Er zit gewoon wel substantieel werk in een badkamer vernieuwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Ik vind het hele normale prijzen. Prijzen zullen altijd iets varieren tussen aannemers, maar de enige manier om het écht goedkoper te doen is zelf doen denk ik.

[ Voor 65% gewijzigd door EMP op 05-10-2020 09:46 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

En dan is een groot gedeelte ook nog eens de kosten van het tegelwerk. Kosten van de tegels heb je zelf invloed op. Die heb je zelf gekozen neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jppilot
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-05 06:54
Neem je gerectificeerde tegels of niet-gerectificieerd? De laatste optie is met plaatsen goedkoper, omdat het allemaal wat minder strak hoeft voor een netjes resultaat.

Verder zijn het helaas normale prijzen. Hier vergelijkbare afmetingen en opstelling, wij kwamen op hetzelfde uit. Daarop besloten om dan maar de keuken te vervangen en de badkamer even uit te stellen tot de volgende crisis... :X

[ Voor 40% gewijzigd door jppilot op 05-10-2020 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:18
Ik vind het zelf een hele normale prijs eerlijk gezegd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:07

Barrycade

Through the...

Zo te zien heb je dure tegels uitgekozen,
En helemaal tot plafond. Kleine badkamer en klein toilet en grote tegels is veel snij verlies om het mooi te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:18
In je OP lees ik niets over álles opnieuw tegelen. Is dat wel wat je hebt besproken, of gaat alleen de omkasting van het inbouwtoilet betegeld worden?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Waar had je zelf verwacht op uit te komen, als je van deze prijzen schrikt?

Ik zou in m'n handjes knijpen als je voor "slechts" 10K de badkamer en toilet kunt laten vernieuwen. Dit is gewoon marktconform.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:56

yay

Als je het slopen zelf kunt uitvoeren scheelt je dat ook nog eens. Het evt huren van materiaal voor slopen (sloophamer) en het afvoeren van puin kost je dan nog wel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Wat je eventueel nog kan doen om kosten te drukken is om ZZP-ers in te huren op uurbasis en zelf alle materialen aankopen. Dat is wel iets goedkoper. Laat ze daar twee weken mee bezig zijn, dan ben je dus 80 uur * 40 euro == 3200 euro kwijt plus nog wat klein materiaal en dan heb je dus 8000 euro over om aan tegels en sanitair te besteden. Grootste probleem hier is dat het wat lastiger is om een goede ZZP-er te vinden die je kan vertrouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Heb je de badkamer afgenomen bij de sanitair leverancier die bij het bouwproject betrokken was? Vaak hanteren deze vrij hoge prijzen bij veranderingen, omdat je moeilijk ergens anders heen kan. Je hebt namelijk af getekend voor een deel(oplevering) van hun. Aanpassen of wijzigen is dan duur en het door iemand anders laten doen waarschijnlijk nog duurder, omdat die verder moet gaan met wat de aan het bouwproject gelieerde sanitair leverancier levert.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:47

BrZ

Anoniem: 93986 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:48:
En dan is een groot gedeelte ook nog eens de kosten van het tegelwerk. Kosten van de tegels heb je zelf invloed op. Die heb je zelf gekozen neem ik aan?
Barrycade schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:55:
Zo te zien heb je dure tegels uitgekozen,
En helemaal tot plafond. Kleine badkamer en klein toilet en grote tegels is veel snij verlies om het mooi te krijgen.
Eh, dit zijn de kosten voor de aannemer, dus enkel het betegelen, niet de tegels zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

BrZ schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:50:
[...]

[...]

Eh, dit zijn de kosten voor de aannemer, dus enkel het betegelen, niet de tegels zelf.
Dan moet @EricNL misschien wat duidelijker worden? In zijn TS roept hij wat anders namelijk
EricNL schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:38:

Wat informatie:

Wat is precies het plan:
Badkamer;
  • Er zit nu een bad in. Op dezelfde plek komt een inloopdouche met een enkele glazen douche-wand
Toilet:
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Greencap schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:44:
Wat je eventueel nog kan doen om kosten te drukken is om ZZP-ers in te huren op uurbasis en zelf alle materialen aankopen. Dat is wel iets goedkoper. Laat ze daar twee weken mee bezig zijn, dan ben je dus 80 uur * 40 euro == 3200 euro kwijt plus nog wat klein materiaal en dan heb je dus 8000 euro over om aan tegels en sanitair te besteden. Grootste probleem hier is dat het wat lastiger is om een goede ZZP-er te vinden die je kan vertrouwen.
Ligt ook aan welke afwerking je verwacht. Bij een studentenhuis in eigen beheer (aparte constructie, soort hypotheek die telkens overging op de huidige bewoners) hebben we een keer iemand via werkspot de badkamer laten betegelen. Wij hadden alle tegels en materialen geregeld, de tegelaar kwam na z'n reguliere werk 5 dagen een avondje langs. Het was heel goedkoop, maar na een maand initiële blijdschap, zag je toch duidelijk gebreken. Gewoon niet mooi uitgelijnd, tegels niet netjes gevoegd, en tegeltjes die dieper of minder diep lagen. Prima voor een studentenkot, maar in je eigen huis zou ik toch voorzichtig zijn met ZZP'ers zonder referenties.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Als het tegelwerk excl tegels zelf is dan is dat wel prijzig ja. maar verwacht, omdat het 'van de toko waar de badkamer vandaan komt' dat dit een all-in prijs is.
Dan is de prijs naar mijn idee aardig marktconform. Je kan het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt.

ter referentie: ik ben bezig met een zelfbouw badkamer renovatie. Enkel tegelzetter en stucadoor ingehuurd. Ik ga uitkomen rond de 14k. Wel volledige betonvloer vervangen en niet bezuinigd op materialen (ook weer niet belachelijk, grohe kranen etc).

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Excuses voor de onduidelijkheid. Deze offerte is puur van de aannemer. Tegels, meubels, inbouw reservoir, douche etc. is een losse offerte. Die kwam uit op €7.400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
De belangrijkste vraag is wat je wilt bereiken?

Als je het prima vindt om de spullen te kopen en dan zelf op zoek te gaan naar iemand die het op deze korte termijn nog wil en kan uitvoeren kun je waarschijnlijk wat besparen, zeker als je een club Polen of Roemenen het laat doen..... maar dan had je ook op internet naar de goedkoopste leveancier kunnen zoeken, en dat lijk je niet te hebben gedaan. En echt op tijd ben je ook niet. Aan alles hang een prijskaartje.

Verder blink je niet echt uit in informatie, net zoals de offerte trouwens :-). We moeten maar raden wat er onder de posten techn. installatie verborgen zit (dat is al 1/3 van je offerte)? En stellingen als 95% hetzelfde terwijl je van een bad een douche gaat maken zijn nou ook niet echt realistisch. En tegelen lijkt hier te beginnen met slopen, afval afvoeren, aansluitingen veranderen, egaliseren en dan tegelen, enz.

Maar nogmaals, wat zijn je opties als het te duur is? En hoeveel moeite ga je zelf nog doen om iemand te vinden en/of zelf dingen te doen.

Ik vindt het ook niet echt goedkoop. Maar vergelijkingen met zelf materialen inkopen en het zelf doen zijn natuurlijk ook niet erg realistisch. Het netjes laten doen door een aannemer die waarschijnlijk ook nog wat aan de sanitairboer moet betalen is nou eenmaal vele malen duurder.

[ Voor 28% gewijzigd door Yowzawood op 05-10-2020 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:46

Sharky

Skamn Dippy!

Ik vind het wel fors. Wij hebben ooit een complete badkamer gesloopt en nieuw gebouwd. Materialen hebben we grotendeels zelf gekocht en was redelijk standaard spul, de installatie is door een installateur gedaan. Inclusief materialen waren we toen iets van € 6000,00 kwijt. Dat is misschien aan de lage kant, maar de offerte die jij hebt gekregen is het andere uiterste.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
EricNL schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:01:
Excuses voor de onduidelijkheid. Deze offerte is puur van de aannemer. Tegels, meubels, inbouw reservoir, douche etc. is een losse offerte. Die kwam uit op €7.400.
Met 9000 voor arbeid, zelfs als je 2/3e overhead rekent, houd je een 'loon' van 3k over. De meeste mensen verdienen dat bij lange na niet met een maand werken, en ik vermoed dat hier veel minder dan een maand werk in gaat zitten

Misschien is het marktconform, maar dat hoeft niet redelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:53
Wij hebben afgelopen maand ons toilet volledig aangepakt. Alles eruit en er opnieuw in. Tevens hebben we de afvoer 10cm naar boven laten leggen om op 90CM uit te komen en vloerverwarming laten leggen, maar die neem ik even niet mee in de onderstaande vergelijking.

Wij hebben alles zelf gekocht en zzp'ers ingeschakeld voor aansluitwerk en voor stucen/tegels (plafond moest opnieuw gestuct, rest was betegeld).

Ik gok dat wij al met al ook wel rond de 2000 euro zijn uitgekomen.
Tegels: 600.-
Reservoir/pot combinatie = 400.-
Installateur = 200.- (reservoir aansluiten, afvoer verleggen, radiator afsluiten)
Fonteintje = 150.-
Overig materiaal (tegellijm, kit, gipsplaten, hout, voegsel) = 150.-
Uren stucadoor/tegelzetter = 800.- (20 uur x 40 euro)

Zo kom ik al uit op 2300 (inc btw) euro voor het toilet, terwijl we alles zelf hebben geregeld. Dan valt mij 2080 ex btw nog wel mee eerlijk gezegd. Qua betegeling en toilet hebben we nu wel een luxe toilet.

[ Voor 5% gewijzigd door Intruder op 05-10-2020 11:19 ]

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:05
CVTTPD2DQ schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:18:
[...]

Met 9000 voor arbeid, zelfs als je 2/3e overhead rekent, houd je een 'loon' van 3k over. De meeste mensen verdienen dat bij lange na niet met een maand werken, en ik vermoed dat hier veel minder dan een maand werk in gaat zitten

Misschien is het marktconform, maar dat hoeft niet redelijk te zijn.
Een toilet is juist niet het werk, maar juist het kleine werk. Voor die paar tegels heb je hetzelfde materieel nodig als bij een hele vloer, alleen is dan elk stukje een passtukje. Dat is gewoon extreem bewerkelijk en je krijgt er nooit een fatsoenlijke dagproductie uit.

Aan de prijzen te zien is dit ook inclusief sloop, afvoer en gladtrekken van de wanden voor nieuw tegelwerk. Ik schrik hier niet van.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Laatst online: 04-06 21:38
Omdat zowat iedereen zit te springen om een aannemer, stucadoor, timmerman etc zijn de tarieven ook gewoon hoger dan normaal. Laten we even eerlijk zijn ;)

Ze kunnen op dit moment vragen wat ze willen (vraag en aanbod). Overigens lijkt 12K mij iets teveel voor zo'n kleine badkamer. Rond de 8K is wat realistischer, maar dat wordt op dit moment lastig, want er is bijna niemand beschikbaar en die wel beschikbaar zijn vragen de hoofdprijs.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:42
Ik heb afgelopen voorjaar voor een vergelijkbare badkamer (2,2x2,6) ongeveer 8K ex.BTW betaald, exclusief sanitair (5K). Daarbij is de oude badkamer volledig verwijderd, zijn leidingen verlegd, muren gestuct, alles betegeld tot plafondhoogte en zijn een bad, douche en toilet geïnstalleerd.

Dus je offerte lijkt mij redelijk reëel.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Señor Sjon schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:24:
Aan de prijzen te zien is dit ook inclusief sloop, afvoer en gladtrekken van de wanden voor nieuw tegelwerk. Ik schrik hier niet van.
Veel mensen hier (inclusief ik) werken in loondienst, en dan schrik je wél enorm van zo'n bedrag, ook omdat je zelf nooit hoeft na te denken over risicoopslag en overhead.

Maar zelfs dan, ik denk dat er genoeg ZZP ICTers zijn die voor 12K bereid zijn twee maanden fulltime te komen werken. Dus als een aannemer in één of twee weken dat bedrag kan opstrijken lijkt dat goed verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:28

Bezulba

Formerly known as Eendje

CryptoNL schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:24:
Omdat zowat iedereen zit te springen om een aannemer, stucadoor, timmerman etc zijn de tarieven ook gewoon hoger dan normaal. Laten we even eerlijk zijn ;)

Ze kunnen op dit moment vragen wat ze willen (vraag en aanbod). Overigens lijkt 12K mij iets teveel voor zo'n kleine badkamer. Rond de 8K is wat realistischer, maar dat wordt op dit moment lastig, want er is bijna niemand beschikbaar en die wel beschikbaar zijn vragen de hoofdprijs.
Maar als ze werk in overvloed hebben en dus de prijzen hoger kunnen leggen is dat dan niet gewoon het nieuwe normaal? Leuk dat men vroegah in 2011 voor 5k klaar was voor hetzelfde, maar dat is dus niet meer realistisch.

Beetje hetzelfde verhaal als ouders die denken dat je met 100k nog wel een huis kan kopen omdat ze dat zelf ook gedaan hadden vroeger.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

CVTTPD2DQ schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:16:
[...]

Veel mensen hier (inclusief ik) werken in loondienst, en dan schrik je wél enorm van zo'n bedrag, ook omdat je zelf nooit hoeft na te denken over risicoopslag en overhead.

Maar zelfs dan, ik denk dat er genoeg ZZP ICTers zijn die voor 12K bereid zijn twee maanden fulltime te komen werken. Dus als een aannemer in één of twee weken dat bedrag kan opstrijken lijkt dat goed verdiend.
Je betaalt niet voor de uren werk, maar voor kennis en ervaring. Zelf doen is altijd goedkoper, maar dan moet je daar wel tijd/moeite in steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:38

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik heb op dit moment een soort gelijk project. Wij zijn ook ongeveer 11k kwijt voor 6m2. 80-90% van de kosten zit in arbeidsloon.

Jouw offerte ziet er naar mijn inziens heel normaal uit, en komt redelijk overeen met wat ik kwijt ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
CVTTPD2DQ schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:16:
[...]

Hoe zie je het werkplaatstarief van een garage dan voor je? Die gaan ook zomaar naar de 80-100 euro/uur als het niet meer is. In het uurtarief van een aannemer zitten niet alleen de lonen. In bijgevoegde lijst ga ik er overigens vanuit dat ook lijm, leidingwerk e.d. als materiaal ook in de prijs zitten en niet dat het sec uren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Jeroenneman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:21:
Je betaalt niet voor de uren werk, maar voor kennis en ervaring. Zelf doen is altijd goedkoper, maar dan moet je daar wel tijd/moeite in steken.
Je betaalt voor de uren werk die je jezelf bespaart. Zelfs met een behoorlijk loon van 15E/uur kun je 100 dagen fulltime klussen voordat je break-even draait met die aannemer. Dus ja, dat is fors. Of het de moeite waard is moet ieder voor zich bepalen. Als ik tussen de regels doorlees ís er al een functionele badkamer/toilet.
Señor Sjon schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:27:
Hoe zie je het werkplaatstarief van een garage dan voor je? Die gaan ook zomaar naar de 80-100 euro/uur als het niet meer is. In het uurtarief van een aannemer zitten niet alleen de lonen. In bijgevoegde lijst ga ik er overigens vanuit dat ook lijm, leidingwerk e.d. als materiaal ook in de prijs zitten en niet dat het sec uren zijn.
De OP heeft al aangegeven dat er een aparte factuur voor materiaalkosten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat gaat meer om meubels en kranen, niet zozeer om de boel te verwerken?

15 eu/uur? En dan met je blote handen tegels op maat breken? Er komt ook het e.e.a. aan gereedschap bij kijken (materieel wat ik al noemde). Je gaat niet in hoe je dat bv bij een autogarage ziet. Daar betaal je ook niet sec het loon van de monteur en reken je ook onderdelen los af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
@Jeroenneman Ik laat momenteel een verbouwing doen van 200k door ZZP-ers en die leveren beter werk dan menig grote aannemer. Deze ZZP-ers zijn echter wel reeds bij ons bekend en niet via werkspot o.i.d.

Per uur betalen is gewoon veel eerlijker en duidelijker voor iedereen. Ik loop nu al 2 maanden op onze bouwplaats elke dag weer nieuwe dingen te verzinnen waardoor ze hun plannen moeten aanpassen en niemand die klaagt (ze krijgen uiteindelijk toch per uur betaald). Doe dat maar eens bij een aannemer waar je een vaste prijs mee hebt afgesproken. Die gaat steigeren bij alles wat maar een klein beetje op meerwerk lijkt.

12k aan arbeid voor een badkamer en toilet is gewoon veel. Met een uurtarief van 40 euro (wat normaal is in de bouw op dit moment) is dat 300 uur aan arbeid. Een aannemer doet er vaak nog winstbelasting en bouwbegeleiding over heen, dus laat het gecorrigeerde uurtarief 60 euro zijn, dan nog is het 200 uur aan arbeid. Ik geloof echt niet dat ze zo lang met een simpele badkamer en toilet bezig zijn.

Wij hebben nu twee badkamers in de maak, een simpele met alleen rechte wanden, twee nisjes en een koof. De andere badkamer is complex met meerdere nieuwe wanden en 7 nissen en nieuwe elektra e.d. Beide badkamers zijn gesloopt, opgebouwd en gestuct. Vervolgens alles met kimband, alle sanitair inbouw, LED overal ingebouwd en beton cire als afwerking. Voor beide badkamers samen zijn ze ongeveer 3 weken bezig geweest.

Dat allemaal gezegd hebbende: ik herken deze prijzen wel als je een offerte laat maken voor een badkamer. Ik vind het niet goedkoop, maar ook niet extreem. Ik zou er zelf echter voor kiezen om per uur af te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Dan vind ik 't wel erg duur.

Tegelzetter kost ongeveer 50-60 euro per uur nu en dit is echt maximaal 2 weken werk.(bron:ik ben zelf tegelzetter geweest) Ruim gerekent 100 uur á 60 euro is 6000 ipv de 12000 die in de TS staat.

[ Voor 25% gewijzigd door Ernemmer op 05-10-2020 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

CVTTPD2DQ schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:34:
[...]

Je betaalt voor de uren werk die je jezelf bespaart. Zelfs met een behoorlijk loon van 15E/uur kun je 100 dagen fulltime klussen voordat je break-even draait met die aannemer. Dus ja, dat is fors. Of het de moeite waard is moet ieder voor zich bepalen. Als ik tussen de regels doorlees ís er al een functionele badkamer/toilet.

[...]

De OP heeft al aangegeven dat er een aparte factuur voor materiaalkosten is.
Dit is natuurlijk onzin. Want naast de uren werk die je zelf zou kunnen uitvoeren, zal jouw eindresultaat als beginner minder netjes zijn dan een tegelzetter met jaren ervaring.

Dit gaat natuurlijk op voor alle klussen waarbij je een uurloon gaat berekenen. Dan kom je altijd tot de conclusie dat je het beter zelf kunt doen.

Moet je wel even zelf ervaring hebben met timmeren, tegels zetten, auto's repareren, de boekhouding regelen, leidingen aanleggen, zelf elektra kunnen/willen trekken etc. Allemaal goedkoper als je het zelf doet. Dan moet je er wel eerst wat fouten voor willen maken, weer overnieuw beginnen, een mindere afwerking accepteren en dergelijke.

Als we zo gaan denken zijn restaurants en bars ook totaal bizar. Voor de prijs die ik betaal voor een diner, kan ik zelf ook een paar uurtjes in de keuken gaan staan. :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Zelfs met een behoorlijk loon van 15E/uur
Dat is een heel behoorlijk loon in India, in Nederland zit je minimaal aan 35 euro. Gereedschap, verzekeringen, vervoer, etc etc etc.

Als jij goed werk kan leveren voor 15 Euro per uur wil ik je graag inhuren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
[...]
Zelfs met een behoorlijk loon van 15E/uur
Haha... laat me raden, je zit lekker achter de laptop van je baas een beetje te tikken en zelfs dan ben je al duurder dan €15 per uur. En je denkt dat die klusser van je zijn bus en gereedschap gratis bij de bouwmarkt mag lenen bij afname van wat tegellijm? Huur alvast maar eens wat gereedschap voor een paar weken voor deze klus als je het zelf gaat doen.....

Kortom, je hebt geen idee wat een behoorlijk uurtarief (geen loon) voor dit soort klussen is.
Ernemmer schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:52:
[...]Tegelzetter kost ongeveer 50-60 euro per uur nu en dit is echt maximaal 2 weken werk.(bron:ik ben zelf tegelzetter geweest) Ruim gerekent 100 uur á 60 euro is 6000 ipv de 12000 die in de TS staat.
Lezen is ook moeilijk :-). Er zit alleen al bijna 40% in de offerte voor andere zaken als het tarief voor de tegelzetter.

[ Voor 43% gewijzigd door Yowzawood op 05-10-2020 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-06 23:55
er wordt denk ik bedoelt dat je 15 euro netto per uur verdient in loondienst. Dan moet je met zijn voorbeeld dus al 100x8 uur gewerkt hebben om zo'n bedrag te betalen aan de aannemer. Zou je het moeten sparen van wat er overblijft na alle vaste lasten en overige kosten dan komt er nooit een verbouwing.

Ik zou de aannemer aan het werk zetten, zit het bedrag neem ik aan in je hypotheek dus daar kun je niet tegenop sparen (zeker niet tegenover extra maandlasten) en je bent in één keer klaar.

[ Voor 4% gewijzigd door dimi_v op 05-10-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:08
Ik ben ook aan het kijken voor het renoveren van de badkamer (2.12x2.19), dus alles er uit en opnieuw er in. Douchebak vervangen door inloopdouche en het bad laten we achterwege.

Heb 3 offertes ontvangen en die zitten allemaal (inclusief sanitair, maar bijvoorbeeld ook het vervangen van een raampje) rond de 13/15k. Voor het sanitair reken ik op 4/5k dus dat zou qua werk uitkomen op ongeveer hetzelfde als wat jij geoffreerd krijgt voor alleen de badkamer. Dus ik denk dat dat wel redelijk is.

Ik zou eerder eens kijken naar de offerte van het sanitair/tegels. Ik heb daar toch een paar duizend minder voor begroot (en ook geoffreerd gekregen). Is natuurlijk afhankelijk van wat je uitkiest, maar ik heb niet het idee dat je in het hogere segment aan het shoppen bent qua sanitair?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Yowzawood schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:24:
[...]

Haha... laat me raden, je zit lekker achter de laptop van je baas een beetje te tikken en zelfs dan ben je al duurder dan €15 per uur. En je denkt dat die klusser van je zijn bus en gereedschap gratis bij de bouwmarkt mag lenen bij afname van wat tegellijm?

Kortom, je hebt geen idee wat een behoorlijk uurtarief (geen loon) voor dit soort klussen is.

[...]

Lezen is ook moeilijk :-). Er zit alleen al bijna 40% in de offerte voor andere zaken als het tarief voor de tegelzetter.
Lezen is inderdaad moeilijk, ik zie niet dat dat al in de offerte zat inderdaad, want iets lager staat dat er nog 7400 aan materiaal bij komt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Ik heb van de zomer zelf mijn badkamer verbouwd. Ook alles bleef op de zelfde plek. Qua uren kan het verschillen.

Alleen materiaal:
- Zand cement om de vloer aan te helen
- leidingen, water afvoer, cv en elektra
- gips en plaat tv badombouw
- verlichting
- ventilatie
- schroeven en bevestigingsmiddelen
Totaal €800,-

Sanitair
-wasmeubel en spiegel
-inbouwkranen
-Douche inbouwkraan met douchkoppen
-douchescherm
-bad
-badkranen
-toilet met borstel en rolhouder
Totaal 3800,-

Tegels
- wand en vloertegels
- lijm en primer
- voegmortel
- kit
Totaal €1850.-

Dus alleen materiaal zat ik voor alleen de badkamer al op 6450,-

Verder was ik 14x8= 112 uur bezig. Gemiddeld uurloon 45 euro

Dus alles bij elkaar €11490, -

Tegels en sanitair zijn de grootste kostenposten. Sanitair nog het meest afwijken, net hoe duur je wil gaan.

Ik heb alles rechtstreeks van de groothandel met nog een flink korting.

Dus die 11k is niet slecht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hu12syFL0oUf7Cawrj-kAM9nQxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7q35nYgAUJSQCU4PHAUy1k3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_wGQP5glRDpIW1DKyQAE0m97B4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ZsLCjJGyMvvWmrbmDScdIJa.jpg?f=fotoalbum_large
jppilot schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:53:
Neem je gerectificeerde tegels of niet-gerectificieerd? De laatste optie is met plaatsen goedkoper, omdat het allemaal wat minder strak hoeft voor een netjes resultaat.

Verder zijn het helaas normale prijzen. Hier vergelijkbare afmetingen en opstelling, wij kwamen op hetzelfde uit. Daarop besloten om dan maar de keuken te vervangen en de badkamer even uit te stellen tot de volgende crisis... :X
Gerectificeerde tegels zijn juist makkelijker, hier kan je doorstapelen en zijn de voegen allen gelijk, bij niet Gerectificeerde moet je per tegel kijken hoe hij het mooist past en dus langer werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Ernemmer schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:32:
[...]
Lezen is inderdaad moeilijk, ik zie niet dat dat al in de offerte zat inderdaad, want iets lager staat dat er nog 7400 aan materiaal bij komt.
De TS is ook niet erg duidelijk natuurlijk.....

Maar concreet dus €7k+ voor het sanitair (de tegels, de douche, de WC, het badkamermeubel, enz) en dan €12k- voor het slopen van de huidige situatie en het plaatsen van het nieuwe spul (incl BTW en alle materialen zoals leidingen, lijm, enz).

[ Voor 31% gewijzigd door Yowzawood op 05-10-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Señor Sjon schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:51:Je gaat niet in hoe je dat bv bij een autogarage ziet. Daar betaal je ook niet sec het loon van de monteur en reken je ook onderdelen los af.
Dat is ook duur. Ik heb alleen nog nooit een factuur van 12k gekregen van een garage.
Señor Sjon schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:51:
15 eu/uur? En dan met je blote handen tegels op maat breken? Er komt ook het e.e.a. aan gereedschap bij kijken (materieel wat ik al noemde).
De spullen om tegels te zetten zijn natuurlijk niet zo heel duur. En een aannemer zou die over meerdere klussen moeten kunnen afschrijven. Dat gaat voor deze klus geen 1000 euro zijn.
Jeroenneman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:12:
Dit is natuurlijk onzin. Want naast de uren werk die je zelf zou kunnen uitvoeren, zal jouw eindresultaat als beginner minder netjes zijn dan een tegelzetter met jaren ervaring.
Natuurlijk is het onzin. Overigens denk ik dat je in 100 dagen, 8 uur per dag, aardig kunt oefenen met tegelzetten, maar dat is even daargelaten.

De vraag 'is dit duur' is eigenlijk twee vragen: "is het duur ivm. wat de markt vraagt?" en "hoe verhoudt de prijs zich tot de kosten?". En dan is het soms verhelderend om dit soort sommetjes te doen om een gevoel te krijgen voor de verhoudingen. Af en toe een dure uitgave doen (restaurantbezoek) is voor de meeste mensen prima te verdedigen. Bij dit soort dingen wordt het gewoon moeilijker.
Anoniem: 310408 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:16:
Dat is een heel behoorlijk loon in India, in Nederland zit je minimaal aan 35 euro. Gereedschap, verzekeringen, vervoer, etc etc etc.
DHZ-loon is netto. En dan is 15E/uur een vrij mooi salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Yowzawood schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:35:
[...]

De TS is ook niet erg duidelijk natuurlijk.....

Maar concreet dus €7k+ voor het sanitair (de tegels, de douche, de WC, het badkamermeubel, enz) en dan €12k- voor het slopen van de huidige situatie en het plaatsen van het nieuwe spul (incl BTW en alle materialen zoals leidingen, lijm, enz).
Zo lees ik 'm nu ook en dan vind ik het erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

CVTTPD2DQ schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:38:
.

De vraag 'is dit duur' is eigenlijk twee vragen: "is het duur ivm. wat de markt vraagt?" en "hoe verhoudt de prijs zich tot de kosten?". En dan is het soms verhelderend om dit soort sommetjes te doen om een gevoel te krijgen voor de verhoudingen.
Verhelderend, of deprimerend? ;)

Alleen is de tweede vraag niet relevant. De markt is wat het is. Dan kun je wel aannemers gaan voorleggen dat de uurprijs te hoog is, dat je het zelf in 100 dagen dan kan doen en allerlei andere dingen erbij halen, maar voor de aannemer is alleen je eerste vraag relevant. Want hij kan met jou gaan bakkeleien, of hij gaat naar de volgende klant, die staat te springen om een aannemer die binnen nu en een maand kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Jeroenneman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:43:
Alleen is de tweede vraag niet relevant. De markt is wat het is. Dan kun je wel aannemers gaan voorleggen dat de uurprijs te hoog is, dat je het zelf in 100 dagen dan kan doen en allerlei andere dingen erbij halen, maar voor de aannemer is alleen je eerste vraag relevant. Want hij kan met jou gaan bakkeleien, of hij gaat naar de volgende klant, die staat te springen om een aannemer die binnen nu en een maand kan leveren.
De OP heeft het over een bestaande badkamer. Dus dan is er wel degelijk een afweging te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Jeroenneman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:43:
[...]
Verhelderend, of deprimerend? ;)
Hooguit deprimerend als de constatering is dat die klusser (lees de aannemer die de slechte jaren heeft overleefd of de ZZP'er die jaren te weinig heeft gevraagd) nu ineens meer verdiend dan iemand die op een toetsenbord kan slaan :-).

[ Voor 11% gewijzigd door Yowzawood op 05-10-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:35

Bob Popcorn

Plop!

Anoniem: 316442 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:33:
Ik heb van de zomer zelf mijn badkamer verbouwd. Ook alles bleef op de zelfde plek. Qua uren kan het verschillen.

Alleen materiaal:
- Zand cement om de vloer aan te helen
- leidingen, water afvoer, cv en elektra
- gips en plaat tv badombouw
- verlichting
- ventilatie
- schroeven en bevestigingsmiddelen
Totaal €800,-

Sanitair
-wasmeubel en spiegel
-inbouwkranen
-Douche inbouwkraan met douchkoppen
-douchescherm
-bad
-badkranen
-toilet met borstel en rolhouder
Totaal 3800,-

Tegels
- wand en vloertegels
- lijm en primer
- voegmortel
- kit
Totaal €1850.-

Dus alleen materiaal zat ik voor alleen de badkamer al op 6450,-

Verder was ik 14x8= 112 uur bezig. Gemiddeld uurloon 45 euro

Dus alles bij elkaar €11490, -

Tegels en sanitair zijn de grootste kostenposten. Sanitair nog het meest afwijken, net hoe duur je wil gaan.

Ik heb alles rechtstreeks van de groothandel met nog een flink korting.

Dus die 11k is niet slecht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Gerectificeerde tegels zijn juist makkelijker, hier kan je doorstapelen en zijn de voegen allen gelijk, bij niet Gerectificeerde moet je per tegel kijken hoe hij het mooist past en dus langer werk
toon volledige bericht
Hoe heb je het inbouwreservoir + leidingwerk in dat dunne wandje gekregen? :o

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Wellicht nu wat te laat, maar ik zou bij diverse badkamer speciaalzaken een offerte voor de hele badkamer aanvragen.

Wat ik verwacht is dat je van een deel van de offerte al niet meer af kan (zat bij de levering van het huis). Stel je laat nu een andere aannemer de andere dingen doen, dan moet je ook goed afspreken wie waarvoor garantie gaat leveren. Anders kan je er nog tegenaan lopen dat ze naar elkaar gaan wijzen en mag jij het oplossen.

Tip: Wat ik ook gegaan hebt is een rechtsbijstand verzekering nemen ten tijde van de bouw van het huis. Ik weet alleen niet of dat nu nog geldt voor opdrachten al gegeven. Ik heb het toen gedaan voordat we tot koop over gingen.

[ Voor 13% gewijzigd door Jumpman op 05-10-2020 14:12 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Bedankt voor alle tips en adviezen. Zoals gezegd hebben wij niet eerder met dit bijltje gehakt, dus vandaar dat ik na de eerste offerte gelijk even rond ben gaan vragen wat normaal is. Mijn gevoel zei: dit is duur. Of het daarmee ook gelijk niet meer markt-conform is kan ik moeilijk beoordelen. Na alle reacties te lezen begrijp ik eigenlijk: het is zeker markt-conform, maar wel aan de duurdere kant.

Zoals eerder gezegd is het grootste dilemma nu eigenlijk de tijdsplanning. Uiterlijk Januari willen wij het af hebben. We zien het zelf echt niet zitten om met 2 kleine kinderen te gaan verhuizen waar eventueel later nog een badkamer gedaan moet worden.

Natuurlijk is het meest verstandige om meerdere offertes op te laten vragen, alleen is dat iets makkelijker gezegd dan gedaan. Met andere woorden: 1,5e maand geleden hadden we de offerte voor het materiaal (lees: sanitair + tegels) al liggen en toen werd al verteld dat 2020 lastig zal worden voor de meeste aannemers. Ik heb ook een aannemer langs gehad die het zwart wilde doen, maar die is met de noorderzon vertrokken.

Ik ben zelf slecht als het gaat om onderhandelen, maar is het "brutaal" als ik de telefoon/e-mail pak en reageer met iets als: Bedankt voor de offerte, maar wij vinden hem nogal fors. Laten we het afronden naar €11.000" o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:18
Voor enigszins vergelijkbaar hoeveelheid werk (alleen werk + klein materiaal, niet het sanitair en tegels) hebben wij in 2018 4 offertes gehad uiteenlopend van € 5200,- tot € 15500,-.

Jouw offerte ligt dus boven dat gemiddelde, maar bedenk daarbij ook: wij hadden 12 offertes opgevraagd en er maar 4 gekregen. Plus 2 reacties die neerkwamen op dat we een jaar later aan de beurt waren (en geen offerte gestuurd hadden). 6 aannemers waren te druk om überhaupt te reageren.

Destijds hadden wij 1 kind en zelfs alleen daarmee is het al gruwelijk irritant om een badkamer verbouwing te hebben. Ik zou mijn knopen tellen en me aan deze offerte houden. Wat onderhandelen kan natuurlijk, maar probeer in te schatten wat voor vlees je in de kuip hebt. Vraag hem desnoods even op de koffie om de offerte door te nemen, vragen waar ruimte zit en kijken waar hij mee komt.

Een badkamer wil je uiteindelijk gewoon goed in orde hebben. Als de aannemer zich uitgeknepen voelt zal hij misschien eerder de kantjes er vanaf lopen of bij elk dingetje wat hij tegenkomt meerwerk rekenen.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-06 15:33
Yowzawood schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:55:
[...]

Hooguit deprimerend als de constatering is dat die klusser (lees de aannemer die de slechte jaren heeft overleefd of de ZZP'er die jaren te weinig heeft gevraagd) nu ineens meer verdiend dan iemand die op een toetsenbord kan slaan :-).
U hebt wel iets tegen mensen met een typediploma of lijkt dat alleen maar zo :P

Desalniettemin, offerte lijkt mij netjes en marktconform, mocht je niet verder willen kijken zou ik proberen nog iets af te dingen, en doe dit dan realistisch en niet beledigend.

Succes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:24
EricNL schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:23:
Bedankt voor alle tips en adviezen. Zoals gezegd hebben wij niet eerder met dit bijltje gehakt, dus vandaar dat ik na de eerste offerte gelijk even rond ben gaan vragen wat normaal is. Mijn gevoel zei: dit is duur. Of het daarmee ook gelijk niet meer markt-conform is kan ik moeilijk beoordelen. Na alle reacties te lezen begrijp ik eigenlijk: het is zeker markt-conform, maar wel aan de duurdere kant.

Zoals eerder gezegd is het grootste dilemma nu eigenlijk de tijdsplanning. Uiterlijk Januari willen wij het af hebben. We zien het zelf echt niet zitten om met 2 kleine kinderen te gaan verhuizen waar eventueel later nog een badkamer gedaan moet worden.

Natuurlijk is het meest verstandige om meerdere offertes op te laten vragen, alleen is dat iets makkelijker gezegd dan gedaan. Met andere woorden: 1,5e maand geleden hadden we de offerte voor het materiaal (lees: sanitair + tegels) al liggen en toen werd al verteld dat 2020 lastig zal worden voor de meeste aannemers. Ik heb ook een aannemer langs gehad die het zwart wilde doen, maar die is met de noorderzon vertrokken.

Ik ben zelf slecht als het gaat om onderhandelen, maar is het "brutaal" als ik de telefoon/e-mail pak en reageer met iets als: Bedankt voor de offerte, maar wij vinden hem nogal fors. Laten we het afronden naar €11.000" o.i.d.?
Mijn gevoel hierin.
Het is geen scherpe prijs, maar ook niet abnormaal duur.
En daar kun je ook gewoon mee akkoord gaan als de tijdsdruk zo belangrijk is.

Wat betreft het onderhandelen. Dat maakt de tegenpartij dagelijks mee. Kom met goede redenen en beargumenteer deze. Kort door de bocht zijn is weinig effectief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
GOskMet schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:52:
[...]
U hebt wel iets tegen mensen met een typediploma of lijkt dat alleen maar zo :P
Ik verdien ook mijn geld met een toetsenbord :-). Daarom ken ik ook zoveel mensen die denken dat mensen die iets tastbaars maken met €15 prima beloond zijn...... of een beetje zoals hier die geen idee hebben wat dingen kosten maar het dan toch te duur vinden.

En laat er geen twijfel over bestaan dat ik deze offerte ook aardig aan de prijs vindt. Maar je laat het door een aannemer via de sanitair leverancier doen en je wil op korte termijn iets. En de vraag in de markt is nu op zijn hoogtepunt.

Kortom, onderhandelingspositie nul.

[ Voor 34% gewijzigd door Yowzawood op 05-10-2020 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Yowzawood schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:24:
[...]

Ik verdien ook mijn geld met een toetsenbord :-). Daarom ken ik ook zoveel mensen die denken dat mensen die iets tastbaars maken met €15 prima beloond zijn...... of een beetje zoals hier die geen idee hebben wat dingen kosten maar het dan toch te duur vinden.

En laat er geen twijfel over bestaan dat ik deze offerte ook aardig aan de prijs vindt. Maar je laat het door een aannemer via de sanitair leverancier doen en je wil op korte termijn iets. En de vraag in de markt is nu op zijn hoogtepunt.

Kortom, onderhandelingspositie nul.
Volgens mij ging t m niet dat je 15€ aan een klusser betaalt, maar dat je jezelf als DHZer 15€ betaalt (zwart, netto, in de weekends etc) en zo een soort vergelijking kan maken hoeveel uur je er zelf voor kan klussen. Dat gaat natuurlijk enkel op als je het ook echt kan (en net zo netjes als een pro).

Ik vind 3k voor een badkamer tegelen veel geld, daar kan denk ik 1000€ vanaf. daarentegen vind ik t toilet weer aardig goedkoop, maar dat zal wel komen omdat ze t samen met de badkamer doen.
kortom: Ja ik zou er in de onderhandelfase een paar 100€ vanaf proberen te onderhandelen en het vervolgens gewoon lekker doen. Het voordeel van alles onder 1 dak (bij garantie etc) en de aangegeven tijdsplanning is zeer zeker ook wat waard.

succes met de onderhandeling! kun je lekker van uit eten >:)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Laatst online: 13:28
Of de prijzen goed zijn, is altijd lastig te beoordelen. Maar het gevoel wat je bij iemand hebt en de tijdsplanning spelen natuurlijk ook mee. En de badkamer/wc is waarschijnlijk ook een investering welke je voor de aankomen 10+ jaar maakt, en mocht je niet tevreden zijn ook niet snel opnieuw doet....

Zelf ben ik ook niet zo'n onderhandelaar, maar je kunt natuurlijk altijd bellen met de vraag of er nog iets mogelijk is qua prijs. Maar uiteindelijk moet het toch uit de lengte of breedte komen.
En zoals mijn voorganger aangeeft. Al is het "maar" €100,-, het is toch weer geld wat je ergens anders aan kunt uitbesteden.
Eventueel kun je ook nog vragen wat er mogelijk is om de prijs te drukken. Door misschien net ander materiaal te gebruiken of zelf te helpen met alle tegels enz. naar boven te sjouwen.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:30
Begin dit jaar de badkamer gedaan (maart / april) en daar kwamem we uit op ongeveer 7k montage en 5k spullen. Iig we zouden altijd rond de 12k kwijt zijn. Met wat gericht shoppen hebben we uiteindelijk het shoppen van spullen voor 4k gedaan (volledige badkamer) en het monteren van al deze spullen ook 4k. We zijn 8k kwijt geweest dus maar moesten wel alles zelf slopen/demonteren en afvoeren. Spullen zelf opgehangen (scheelde ook 500 en doe t zelf netter vind ik :P ). Dat ging om 2.3m bij 2m en dus vloertegels tegen de wand (wilden graag 60x60 tegels). Reken zelf maar uit. 12k ben je wel kwijt verwacht ik maar als daar alleen arbeid in zit dan vind het wel aan de dure kant..

Ik zou in jouw geval 12 a 14k (echt max!) verwachten met de spullen erbij (die zijn zo duur niet tenzij je echt een luxe smaak hebt..) ik heb al vrij "dure" spullen voor 4k dus het kan nog een stuk goedkoper..

Toilet kan je btw makkelijk zelf.. stelt niet veel voor als je geen leidingen hoeft te verplaatsen. Ook wandtegels plak je er zo tegenaan.. wij zijn daarvoor maar een paar 100 kwijt geweest!

[ Voor 27% gewijzigd door ID-College op 05-10-2020 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:16
Of 2 weken op een vakantie park gaan zitten als je niet in de bouw ellende thuis wil zijn (wat begrijpelijk is in jou situatie) Het klinkt alsof je een bestaande woning koopt en wil opknappen. Tijd is nu je grote vijand met onderhandelen. Wellicht is er met minder tijdsdruk meer onderhandel ruimte met een aannemer en heb je wat tijd om meer offertes op te vragen.

Zelf slopen en afvoeren drukt ook de prijs. Waar ik woon kan ik als particulier gratis bij de milieustraat terecht. Bedrijven kunnen dat niet en betalen fors voor afval. En je eigen uren betaal je niet, die van de aannemer wel.

[ Voor 29% gewijzigd door Erwin_83 op 05-10-2020 18:09 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Flash
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-06 07:13
Mij klinkt het niet raar in de oren, badkamer kost gemiddeld tussen de 8000 en de 9500 en een toilet ongeveer tussen de 1500 en 2000 aan arbeid en materiaal van de aannemer.
Je zit aan de bovenkant van het gemiddelde.

[ Voor 7% gewijzigd door Tha_Flash op 05-10-2020 18:12 ]

Bijna 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@EricNL Zit er materiaal bij in ?

Laat tenminste drie offertes maken (en niet via werkspot od) er gaat zo 60uur in zitten, en vaak is het niet 1 mannetje die het zelf doet. (sloopwerk, tegelzetter, loodgieter, elektricien) Pietje komt 1 dagje, in de middag komt Jantje om te kijken wanneer hij aan de slag kan etc)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Bob Popcorn schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:00:
[...]

Hoe heb je het inbouwreservoir + leidingwerk in dat dunne wandje gekregen? :o
Wandje is totaal 14cm, plateau zit aan de andere kant van de wand 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Moeilijk te zeggen of het te duur is.
Hangt ook af van situatie, moeten er wanden kaal gehakt worden of wordt er overheen geplakt?
Wat voor wanden zijn het? Gips, beton, kalkzandsteen, het ene is gemakkelijker dan het andere.

Kan je er een container voor de deur kwijt en parkeren?
Moet er een trap en hal afgeplakt worden?
Allemaal dingen die van invloed zijn.

Verder qua prijs, nodig de man uit zoals al eerder geopperd en bespreek de offerte.
Misschien kan en wil hij ook nog wel een stukje zonder mayonaise doen.

Valt me wel op dat er hier mensen zijn die alles voor zo min mogelijk willen en het beste resultaat eisen.
Een uurloon van € 40-50,-ex btw is echt wel normaal voor een loodgieter/tegelzetter/elektricien enz.

En alles zelf aanschaffen? Dan gaat het uurtarief omhoog.
Of neem je naar het restaurant ook je eigen biefstuk mee?

Vraag offertes op en vergelijk, vraag ook naar referenties en of buren/familie/vrienden wie zij aanraden.
Je kan beter iets meer betalen dan dat je achteraf een hoop gezeik hebt.
Alle waar naar zijn geld, je kan altijd nee zeggen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-05 16:56
Ik vind het niet bepaald schappelijk, als het alleen het plaatsen is (met wat stucspul en tegellijm enz natuurlijk). Ik heb een kerel over de vloer gehad (geadviseerd door de badkamerboer) en dat was echt een gevalletje "ik ben druk dus ik roep maar wat en als ze zo gek zijn het te betalen doe ik het wel".
Voor een badkamer van 2x2m rekende hij 9000 euro (of het inc of ex was weet ik niet meer) en dan nog de opmerking "voor dat geld tegel ik wel over de bestaande tegels heen anders wordt het duurder"

Naar een andere badkamerboer gegaan die montage ook zelf deed en voor 12k een mooiere badkamer, all-in dus bad/douche/toilet/badkamermeubel inclusief montage. De hele badkamer werd tot op de kale muur gestript. De indeling veranderde aardig dus ook veel leidingwerk.

Vele mensen nemen klakkeloos het mannetje dat de leverancier aanraadt, en dat kan duur uitpakken. Mogelijk zit er in het tarief ook nog een kickback fee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-06 21:01
Ik heb vorig jaar de badkamer laten doen. 2,5x3m. Ook van bad naar inloop douche met glas, verleggen afvoer van bad naar de plek waar de afvoer douche zou komen, toilet vervangen naar hang exemplaar. Badkamer meubel is gebleven. Verwarming omgezet naar modern exemplaar. Tegels er allemaal af, opnieuw stucen , etc. en afvoer van afgebroken materiaal. Totale kosten (werk, materiaal, tegels, douche, glaswand, toilet) 12000 euro. Dat was de goedkoopste offerte van de 4 (allen met exact dezelfde tegels).

Net het toilet afgerond. Zelfde tegels, ook vervangen naar zelfde hang toilet, nieuw fonteintje van natuursteen. Totale kosten 5200 euro en dan zit er nog korting bij omdat ze per ongeluk de woonkamer in kwamen bij het verleggen van de afvoer van t fonteintje in de muur en de zandsteenmuur besloot ineens een breuk te maken.

Dus denk dat je prijs best netjes is. Daarbij wel opgemerkt dat een van mijn wanden wel een hele dure ‘gebroken-stroken’ tegel heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door SunnieNL op 05-10-2020 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-06 18:42
Ik schrik niet van de prijs. Heb hier net de badkamer laten doen, incl. Slopen. Badkamer is iets kleiner, 2,90 bij 1,70. Was incl. BTW €9.100 kwijt. Moesten wel wat leidingen worden verlegd, muurtje worden gezet, maar ook niet hele gekke dingen. Offerte bij een andere aannemer kwam op €9.500 uit.

Bij jou komt de toilet er nog bij natuurlijk, die kan ik niet echt vergelijken :)

3ds fc: 4270-0926-7440

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

CVTTPD2DQ schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:38:
[...]

Dat is ook duur. Ik heb alleen nog nooit een factuur van 12k gekregen van een garage.
Alleen moet je dit niet zien als een reparatie bij een garage.

Dit moet je zien als een dealer die jou een nieuwe auto verkoopt en het sanitair als de opties.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
T.C schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 00:31:
Alleen moet je dit niet zien als een reparatie bij een garage.

Dit moet je zien als een dealer die jou een nieuwe auto verkoopt en het sanitair als de opties.
De analogie kwam niet van mij, maar ik vind de jouwe een stuk zinniger, en zoiets probeerde ik ook duidelijk te maken. Wil je een half jaar krom liggen voor een optionele extra, waar de aannemer een dikke marge op maakt? En als je met spaargeld nóóit voor zoiets zou betalen, waarom gooi je het dan wel bij je hypotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

EricNL schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:38:
Over enkele maanden gaan wij verhuizen naar ons nieuwe huis, en wij willen daar e.e.a. aan laten doen. Nu is afgelopen week een aannemer (van de toko waar de badkamer vandaan komt) langs geweest om alles op te meten. Gister kreeg ik de offerte per mail binnen en toen schrok ik toch wel even.

Wat informatie:
Badkamer: 5,5m2 (L: 320cm B: 190. Klein hokje i.v.m. de CV-ketel)
Toilet: 1m2 (volgens mij meest doorsnee toilet wat er is)

De gespecificeerde offerte komt neer op:
Badkamer: €7.800
Toilet: €2.100
Btw á 21%: €2.078
Totaalprijs: €11.978

Wat is precies het plan:
Badkamer;
Toilet:
Ik weet niet hoe "netjes" het is om zomaar een hele gespecificeerde offerte online te knallen, maar als er meer details nodig zijn kan ik die natuurlijk verschaffen. Het grootste dilemma waar wij mee zitten is de planning. We zijn een gezin met 2 kleine kinderen en moeten voor 1 Februari verhuisd zijn. Het was al een aardige opgave om op zo'n korte termijn nog een aannemer te vinden die dit allemaal gerealiseerd krijgt. Ik/wij hebben echter geen enkel idee of dergelijke prijzen normaal/gemiddeld zijn.

Is het overigens "normaal" dat je ook nog onderhandeld/afdingt van de prijs van een aannemer?
toon volledige bericht
Ik kijk denk ik heel nuchter tegen dit soort zaken aan:
Als ik voor het bedrag dat ik aan 'klein materiaal' arbeid en gereedschap (huren?) + gederfde inkomsten van wege het opemen van vakatie uren significant minder kwijt ben als wat ik aan de betreffende aannemer (of andere dienstanaanbieder ) zou moeten betalen, dan doe ik het zelf.
Ik zie het zo zwart wit.
Wat heb je nodig om een badkamer te betegelen en eventueel een paar leidingen om te leggen (al kwam dat voor jouw geval niet in aanmerking):
tegelsnijder,
paar cement kuipen,
stevige klopboor machine die je ook kunt inzetten om lijm/bezetting te mixen,
troffels e.d.
sleutels,
vlammetje om leidingen te solderen (doe ik altijd als ik er niet meer makkelijk bij kan),

laat dat al met al (marktplaats is je vriend, goede makita kun je bijv bij verhuur bedrijf kopen, etc) 600 Euri's kosten, dan heb je nog 9000 euro ~ 2 maanden aan vakantie opnemen om het te leren en zelf te doen...
Serieus, als iemand met een 'goed' salaris in NL voor werk waar geen compleet team achter hoeft te staan ongeveer 3 tot 4 keer zijn eigen uurloon per uur moet betalen zijn we goed fout bezig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 03-06 20:41
Anoniem: 511810 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:16:
[...]

Ik kijk denk ik heel nuchter tegen dit soort zaken aan:
Als ik voor het bedrag dat ik aan 'klein materiaal' arbeid en gereedschap (huren?) + gederfde inkomsten van wege het opemen van vakatie uren significant minder kwijt ben als wat ik aan de betreffende aannemer (of andere dienstanaanbieder ) zou moeten betalen, dan doe ik het zelf.
Ik zie het zo zwart wit.
Wat heb je nodig om een badkamer te betegelen en eventueel een paar leidingen om te leggen (al kwam dat voor jouw geval niet in aanmerking):
tegelsnijder,
paar cement kuipen,
stevige klopboor machine die je ook kunt inzetten om lijm/bezetting te mixen,
troffels e.d.
sleutels,
vlammetje om leidingen te solderen (doe ik altijd als ik er niet meer makkelijk bij kan),

laat dat al met al (marktplaats is je vriend, goede makita kun je bijv bij verhuur bedrijf kopen, etc) 600 Euri's kosten, dan heb je nog 9000 euro ~ 2 maanden aan vakantie opnemen om het te leren en zelf te doen...
Serieus, als iemand met een 'goed' salaris in NL voor werk waar geen compleet team achter hoeft te staan ongeveer 3 tot 4 keer zijn eigen uurloon per uur moet betalen zijn we goed fout bezig...
toon volledige bericht
Ik snap wel wat je bedoelt; voor 9K heb je aardig wat 'leergeld' wat je kan verbrassen. De andere kant is natuurlijk dat een badkamer aanleggen echt wel een klus is voor de (ver)-bovengemiddelde klusser. Zelf zou ik er nooit aan beginnen omdat ik het echt niet kan.

Moet wel gniffelen hier dat prijzen van aannemers hier vaak volledig dood beredeneerd worden; in de huidige markt is het simpel; de prijzen zijn hoog en de wachttijden lang. Voor jou dus 10 andere die het wel gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:22
Prijs zou misschien 1 a 2k lager kunnen, maar heel gek is ie niet.

Mensen vergeten dat er gewoon 100+ uur In een badkamer gaan.

En 'een beetje tegellijm en wat stucsel' er gaat een paar honderd aan lijm, kit voorstrijk enz enz in, en leidingwerk is ook niet goedkoop.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.