Gedimd beeld na opnieuw inschakelen monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miketweaks
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-07 14:27
Beste Tweakers,

Ik hoop dat ik deze vraag in het goede topic stel. Zou ook in het videokaarten topic kunnen horen.

De afgelopen weken loop ik tegen een vreemd probleem op. Mijn pc start zoals normaal op. Als ik mijn monitor echter uit zet, en later weer aan zet is mijn beeld gedimd, op mijn cursor na. Deze is volledig helder.

Bij het meermaals opnieuw inschakelen van de monitor gebeurt het soms dat het beeld weer oké is. De resolutie opnieuw instellen heeft geen effect. Nu heb ik een andere, iets snellere work around gevonden, namelijk het wisselen van de refresh rate van mijn monitor naar 60hz, en weer terug naar 75hz.

De GPU drivers heb ik al opnieuw geïnstalleerd. Ook heb ik geupdate naar de laatste build van Windows.

Ik gebruik een RX580 van Asus en de Q3279VWFD8 van AOC.

Iemand enig idee wat een oplossing zou kunnen zijn? Windows opnieuw installeren is opzich geen punt, al mijn data is geback-upped, maar ben toch nieuwsgierig wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:18

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Krijg je ook meldingen in je Windows event log? Display driver errors?

Omdat je wel een cursor te zien krijgt, lijkt het mij niet dat het aan je monitor ligt.

Als je een losse schijf hebt liggen, kun je snel een clean install doen en kijken of het probleem blijft/oplost.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miketweaks
PD2JK schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:27:
Krijg je ook meldingen in je Windows event log? Display driver errors?

Omdat je wel een cursor te zien krijgt, lijkt het mij niet dat het aan je monitor ligt.

Als je een losse schijf hebt liggen, kun je snel een clean install doen en kijken of het probleem blijft/oplost.
Ik zal even kijken als ik thuis ben, thanks voor de tip in ieder geval!

Even voor de duidelijkheid, ik krijg buiten mijn cursor om de rest van het beeld ook te zien. De rest van het beeld is op zo'n 20% van de gebruikelijke helderheid, de cursor 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miketweaks
Mhmm, nee ik heb geen fouten in de Windows event log gerelateerd aan de issue. Wel zie ik in de Radeon-Software deze fout staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10A2IDvzsn_sOM6vRY6xBblZ7zw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H536J8L3OJaQ5fusFjICD1Ef.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een receiver aangesloten via HDMI, die maximaal 1080p60 ondersteunt, maar altijd gebruikt wordt voor 720p60. Dit lijkt me echter niet relevant aangezien het probleem zich ook voordoet als de receiver uit staat. De monitor zit overigens wel direct in mijn pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ambient Light Sensor... ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse