Welke filter tegen bbq/haardlucht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-05 14:32

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Topicstarter
Wij zijn in februari verhuisd naar een leuke 2-onder-1-kap uit 1935, die dus in een jaren '30 wijk staat. De woningen zijn in blokjes van 2 gebouwd met daartussen steeds een gedeeld pad naar de achtertuin.

De meeste huizen in de wijk zijn van origine voorzien van een schouw en er wordt dan ook regelmatig een haardje gestookt bij koud weer,. En omdat we in Nederland zijn bij warm weer een BBQ of terraskachel Vaak iedere keer iemand anders.

Helaas is het zo dat door de combinatie van de orientatie van hat huis (oost-west, met de vrijstaande gevel op het zuiden) de brandlucht vaak een beetje in het pad tussen de huizen in blijft hangen. Zeker met de overwegend zuidwestenwind in Nederland. Dit pad is ook waar de ventilatieroosters voor de benedenvedieping zitten.

De roosters in kwestie zijn Duco 10ZR units, waarin eenvoudig een filter geplaatst kan worden. De meeste filters voor dit soort roosters zijn fijnstof/pollenfilters, maar er zijn ook koolstoffilters te krijgen. Nu weet ik dat die laatste vaak gebruikt worden om geuren te absorberen/verminderen (bijvoorbeeld in recirculatie afzuigkappen). Helaas is er bar weinig te vinden over het toepassen van koolstoffilters in natuurlijke ventilatie, bij WTW-installaties kom ik wel het eea tegen.

De roosters zitten boven vrij kleine bovenraampjes voorzien van HR+ of HR++ glas, door de indeling van het huis is het realiseren van mechanische ventilatie met WTW praktisch onmogelijk zonder serieus breekwerk. Gezien het huis in 2013 van binnen vrijwel volledig gerenoveerd is, is dat geen optie.

tl;dr: Wij ruiken binnen vrij snel de haard/bbq-geur van de buurt, is het mogelijk om hier minder last van dte hebben door het plaatsen van filters? En zo ja, wat is nuttiger koolstoffilters, of pollenfilters in de ventilatieroosters?

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Beste antwoord (via BdK9001 op 15-10-2020 15:39)

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Natuurlijke ventilatie in zo'n gerenoveerd huis (dus nu mét isolatie en de 99% van de kieren dicht) met een paar roostertjes is min of meer equivalent aan geen ventilatie. Hang maar eens een CO2 meter op. Zeker als het windstil is. Tenzij je nog de authentieke details hebt van een lege spouw, ontbrekende stenen in het binnenspouwblad, kierende plafonds, kierende vloeren en kieren langs de kozijnen.. dan gaat het nog wel.

Wel redelijk kortzichtig (van vorige bewoners) om de boel op te knappen en de ventilatie niet meteen mee te nemen, maar helaas is dat veelvoorkomend. Overigens is dat in een jaren '30 huis nog wel enigsinds achteraf te regelen. De nu nutteloze schoorsteenkanalen (indien nog aanwezig) gebruiken voor de verticale buizen en voor zover mogelijk tussen de balken voor de horizontale verplaatsing. Moet je wel plaatselijk de vloer loshalen als je het plafond wilt laten zitten. Kun je de vloer daarna direct goed vastschroeven; want die gekrompen jaren '30 gespijkerde houten vloerplanken piepen en kraken nu allemaal als daar nooit wat aan gedaan is.

Mooiste is dan type D; dan heb je een centrale inlaat. Is ook makkelijker met filters en door het gebrek aan onderdruk in huis zuig je dan ook geen houtrook via kieren aan. Inlaat aan een kant doen waar de lucht het schoonste is.

Pollenfilter gaat tegen die houtrook niks doen natuurlijk.

En ja; klagen bij de gemeente kan altijd. Maar dit zal wel weer net zo'n dossier worden als roken waarbij er eerst 35 jaar lang een beroep gedaan wordt op de overlastgevers om hun overlast te verminderen en rekening te houden met anderen. Tot uiteindelijk genoeg mensen het spuugzat zijn en de politiek in beweging komt. Alhoewel ik nu eerder m'n centen zou zetten op de rechterlijke macht. Ik zie wel iets in een mooi proces van bijv. het longfonds tegen een of andere gemeente om hen te dwingen te gaan handhaven tegen de houtstokers.

Voor zover ik weet heeft de landelijke overheid dit probleem ook weer bij de gemeente over de schutting gegooid waardoor het natuurlijk weer een grote lappendeken wordt waarbij de ene gemeente niks doet en de andere wel netjes z'n taak uitvoert. Eigenlijk net zoals fietspaden...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:05
Een koolstoffilter zal de airflow veel teveel beperken bij een natuurlijk systeem. Ook moet je die elk halfjaar vervangen. Pollenfilter doet helemaal niks hiertegen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:27

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik zou investeren in een degelijke luchtreiniger en klagen bij de gemeente over de stankoverlast.
Bij ons begint de houtrook overlast ook weer..

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Natuurlijke ventilatie in zo'n gerenoveerd huis (dus nu mét isolatie en de 99% van de kieren dicht) met een paar roostertjes is min of meer equivalent aan geen ventilatie. Hang maar eens een CO2 meter op. Zeker als het windstil is. Tenzij je nog de authentieke details hebt van een lege spouw, ontbrekende stenen in het binnenspouwblad, kierende plafonds, kierende vloeren en kieren langs de kozijnen.. dan gaat het nog wel.

Wel redelijk kortzichtig (van vorige bewoners) om de boel op te knappen en de ventilatie niet meteen mee te nemen, maar helaas is dat veelvoorkomend. Overigens is dat in een jaren '30 huis nog wel enigsinds achteraf te regelen. De nu nutteloze schoorsteenkanalen (indien nog aanwezig) gebruiken voor de verticale buizen en voor zover mogelijk tussen de balken voor de horizontale verplaatsing. Moet je wel plaatselijk de vloer loshalen als je het plafond wilt laten zitten. Kun je de vloer daarna direct goed vastschroeven; want die gekrompen jaren '30 gespijkerde houten vloerplanken piepen en kraken nu allemaal als daar nooit wat aan gedaan is.

Mooiste is dan type D; dan heb je een centrale inlaat. Is ook makkelijker met filters en door het gebrek aan onderdruk in huis zuig je dan ook geen houtrook via kieren aan. Inlaat aan een kant doen waar de lucht het schoonste is.

Pollenfilter gaat tegen die houtrook niks doen natuurlijk.

En ja; klagen bij de gemeente kan altijd. Maar dit zal wel weer net zo'n dossier worden als roken waarbij er eerst 35 jaar lang een beroep gedaan wordt op de overlastgevers om hun overlast te verminderen en rekening te houden met anderen. Tot uiteindelijk genoeg mensen het spuugzat zijn en de politiek in beweging komt. Alhoewel ik nu eerder m'n centen zou zetten op de rechterlijke macht. Ik zie wel iets in een mooi proces van bijv. het longfonds tegen een of andere gemeente om hen te dwingen te gaan handhaven tegen de houtstokers.

Voor zover ik weet heeft de landelijke overheid dit probleem ook weer bij de gemeente over de schutting gegooid waardoor het natuurlijk weer een grote lappendeken wordt waarbij de ene gemeente niks doet en de andere wel netjes z'n taak uitvoert. Eigenlijk net zoals fietspaden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk dat je niet veel kan doen buiten de roosters aan de kant met de stank toedoen van zodra je het ruikt. Veel werk en je gaat er veel frustratie aan overhouden maar heel de dag in de geur van houtkachels zitten is ook niet te doen.

Ik heb een ventilatiesysteem type D met WTW en zou de optie hebben om een actieve koolfilter te plaatsen. Voorlopig heb ik dat nog niet gedaan omdat ik het geluk heb dat de stokers op een afstandje zitten dus ik heb er enkel last van onder bepaalde windomstandigheden en in de zomer wanneer de dichte buren het nodig vinden om uren een vuurkorf te stoken.

In mijn vorige huis was er enkel natuurlijke ventilatie en daar was ik veroordeeld tot alles potdicht te houden tot dat het stoken weer even ophield. Dan kon ik zoveel mogelijk ventileren tot dat er weer iemand begon.

Je zou kunnen proberen te praten met de mensen die het meeste overlast veroorzaken voor jou maar in mijn ervaring vindt de gemiddelde houtstoker het zelf lekker ruiken of is het een dikke egoïst die jou maar een zeurpiet vindt. Elke mens met een beetje verstand weet zelf toch wel dat die stank overal naar binnnen trekt? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BdK9001 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:08:
Wij zijn in februari verhuisd naar een leuke 2-onder-1-kap uit 1935, die dus in een jaren '30 wijk staat. De woningen zijn in blokjes van 2 gebouwd met daartussen steeds een gedeeld pad naar de achtertuin.

De meeste huizen in de wijk zijn van origine voorzien van een schouw en er wordt dan ook regelmatig een haardje gestookt bij koud weer,. En omdat we in Nederland zijn bij warm weer een BBQ of terraskachel Vaak iedere keer iemand anders.

Helaas is het zo dat door de combinatie van de orientatie van hat huis (oost-west, met de vrijstaande gevel op het zuiden) de brandlucht vaak een beetje in het pad tussen de huizen in blijft hangen. Zeker met de overwegend zuidwestenwind in Nederland. Dit pad is ook waar de ventilatieroosters voor de benedenvedieping zitten.

De roosters in kwestie zijn Duco 10ZR units, waarin eenvoudig een filter geplaatst kan worden. De meeste filters voor dit soort roosters zijn fijnstof/pollenfilters, maar er zijn ook koolstoffilters te krijgen. Nu weet ik dat die laatste vaak gebruikt worden om geuren te absorberen/verminderen (bijvoorbeeld in recirculatie afzuigkappen). Helaas is er bar weinig te vinden over het toepassen van koolstoffilters in natuurlijke ventilatie, bij WTW-installaties kom ik wel het eea tegen.

De roosters zitten boven vrij kleine bovenraampjes voorzien van HR+ of HR++ glas, door de indeling van het huis is het realiseren van mechanische ventilatie met WTW praktisch onmogelijk zonder serieus breekwerk. Gezien het huis in 2013 van binnen vrijwel volledig gerenoveerd is, is dat geen optie.

tl;dr: Wij ruiken binnen vrij snel de haard/bbq-geur van de buurt, is het mogelijk om hier minder last van dte hebben door het plaatsen van filters? En zo ja, wat is nuttiger koolstoffilters, of pollenfilters in de ventilatieroosters?
toon volledige bericht
Filters etc helpt geen reet. Je hebt je raam ook open voor natuurlijke ventilatie.
Bederft het je woongenot, zou je kunnen klagen. Bekijk ook de regels van je gemeente.

* Je kunt moeilijk alles gaan afsluiten en luchtvers/filtersysteem in huis gaan gebruiken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-05 14:32

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Topicstarter
Excuses dat het zo lang duurde voor ik weer reageerde. Was heel druk de afgelopen 1,5 week.

Heb in de tussentijd weinig last gehad, dus de windichting/kracht spelen ook duidelijk een rol (bij avondwandeling in de wijk is regelmatig een openhaard te ruiken, maar binnen niets).

De roosters blijven dus in ieder geval vrij van filters.

@kabeltjekabel Goed dat je over de slechte ventilatie begon, dit gaan we zeker meenemen als we aan de voorkant de overstap gaan maken van 30 jaar oud dubbelglas naar HR++. Wel met behoud van kozijnen, die zijn hardhout en in een uitstekende staat. We gaan in ieder geval op korte termijn een CO2 meter kopen om te kijken hoe slecht het nu gesteld is beneden. Qua luchtvochtigheid gaat het wel prima, die schommelt nu (we hebben sinds een maand een meter) tussen de 52% (na een paar dagen geen of weinig regen) en 60% (na een dag of 2 stevige regen).

De renovatie bestond uit het uitbouwen van de keuken en het (noodgedwongen) vervangen van de benedenvloer ivm houtworm. Toen is in de woonkamer een voorzetwand geplaatst omdat de spouw te klein is om te isoleren en zijn de plafonds en wanden opnieuw gestuct. Ik heb ook de foto's van voor de uitbouw gezien, toen zat er achter in de woonkamer geen mogelijkheid tot ventileren, dat kon alleen via een bovenlicht in de keuken.

Nu hebben we dus twee Duco ZR 10 roosters van 80cm breed, samen komen die op ongeveer de helft van de benodigde ventilatie voor (open) keuken en woonkamer. In de woonkamer zitten aan de voorkant nog het originele klapraampje en een draairaam. Het klapraampje staat meestal op een kier voor wat extra ventilatie en moet ook open als de afzuigkap aangaat, anders wordt de onderdruk te groot en wordt er via de open haard lucht aangezogen.

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Als het buiten niet waait doen roosters alleen dus helemaal niks he. Zeker als er weinig temperatuurverschil is.

Zo'n open schoorsteenkanaal + roosters zorgt vooral voor toch, niet zozeer ventilatie.

Die houten kozijnen uit de '30s zijn inderdaad soms nog goed, maar ze zijn wel rondom een eind gekrompe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingofkamikaze
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-05 13:29
Ik ben bang dat je dit echt aan de 'slachtoffer' zijde moet oplossen. Houtkachels zijn op Europees niveau toegestaan dus er is maar heel weinig wat Nederland, de gemeente of zelfs een rechter hier aan kan doen.

Ik ben zelf op deze thread terecht gekomen omdat ik op zoek ben naar een manier om de rook van mijn eigen bbq af te zuigen en uit te filteren omdat ik mijn buren niet tot last wil zijn, maar ik weet dat er niet veel mensen zijn die dit doen (en wettelijk hoeven ze dit dus ook niet).

Een goed koolstof filter zou al wel wat moeten helpen, maar deze zijn duur en in een 'passieve' ventilatie lijkt het mij dat dit de luchtstroom belemmerd (dan komt er ook geen rook meer binnen 8)7 )

Ze noemen mij de GeizMeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-05 15:45
Is decentrale WTW op een andere buitenmuur geen optie? Ben je ook meteen van de tocht van die ventilatieroosters af.
Pagina: 1