Gat van muurdoorvoer dichtmaken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:48
Vanaf volgende maand hebben we geen gas meer dus ik vind dit een mooi moment om de gashaard de deur uit te doen. De muurdoorvoer wil ik niet houden, dan blijft er dus wel een gat in de buitenmuur over.
Het is een spouwmuur die in totaal ongeveer 330 mm dik is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kARz0MEi-Me58icn_GqUFPFayoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AmXwvXngfphZVaPvoxGnIRjU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSm4mb5Hn1Juj-yXguFJUGtCru8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43A6Xng3doNpubPyvGYzWCPt.jpg?f=fotoalbum_large

Deze doorvoer is vierkant 220 mm en heeft de boormaat +/- 182 mm.

Zal ik het gat aan de buitenkant proberen dicht te metselen, wat glaswol in duwen en dan aan de binnen ook dicht metselen?

Of op een andere manier dichtmaken en er een kapje op schroeven? (dan lijkt het net of het zo hoort)

Deze heeft dezelfde boormaat.
https://www.rvsland.nl/schoepenrooster-200x200mm

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:04
Als je kiest voor buiten terug metselen: zijn de bakstenen nog leverbaar? Soms is er ook enig kleurverschil met je huidige stenen. De voeg is vaak wel op de juiste kleur te krijgen...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 21:27
Beetje laat, maar laat je zo'n sparing boren :? Altijd het overblijfsel ff in de kruipruimte gooien.
Als het moet kan je hem er in de toekomst zo weer "inplakken".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gewoon een "nep" luchtroostertje er op schroeven.. aan de buitenzijde.. ?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@significant
Het is een huis uit 2004, geen idee hoe ik aan de juiste bakstenen kom. Ik ben zelf geen metselaar.
Er zijn denk ik ook weer verschillende manieren om het dicht te metselen.

- Het netst is wellicht om het ronde gat wat rechter te hakken zodat er recht afgekapte stenen in passen.
- Alternatief is misschien om juist de nieuwe stenen op maat te maken. Eventueel verticaal oid. Dan blijf je het echter wel altijd goed zien (het zit naast de voordeur).
- Hetzelfde geldt voor de oplossing met het rooster, maar dat zou voor veel mensen kunnen lijken of het zo hoort.

@ybos
Het lijkt me dat de vorige eigenaar dit heeft laten boren met een diamantboor ja. De boorkern helaas niet bewaard. Wel een goed idee trouwens, ik zal het doorgeven aan de mensen aan wie ik de gashaard inclusief doorvoer heb verkocht.

@SMSfreakie
Ja zit ik ook aan te denken, maar twijfel nog over metselen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 08:52
busscherski schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:13:
@significant
- Het netst is wellicht om het ronde gat wat rechter te hakken zodat er recht afgekapte stenen in passen.
Gewoon de stenen verwijderen door het uitboren van de omliggende voegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-05 14:56
Ik zat met dezelfde situatie met een huis uit de jaren 80. Stenen waren zo teruggevonden via internet en heb het gat dichtgemetseld. Ik ben niet zo tevreden met mijn eigen gepruts. De laatste steen heeft het geheel iets te ver naar achter gedrukt en heb gevoegd met te nat cement.

Mijn vrouw heeft er iets voorgehangen en helemaal prima ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

@SMSfreakie
Ja zit ik ook aan te denken, maar twijfel nog over metselen.
dichtmetselen en dan een plaatje er over?

binnenkant idem.. en dan gewoon afsmeren met stuc of what ever je ook wil als afwerking :) zie je er niks meer van

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:04
@significant
Het is een huis uit 2004, geen idee hoe ik aan de juiste bakstenen kom. Ik ben zelf geen metselaar.
Er zijn denk ik ook weer verschillende manieren om het dicht te metselen.

- Alternatief is misschien om juist de nieuwe stenen op maat te maken. Eventueel verticaal oid. Dan blijf je het echter wel altijd goed zien (het zit naast de voordeur).
- Hetzelfde geldt voor de oplossing met het rooster, maar dat zou voor veel mensen kunnen lijken of het zo hoort.
In Best zit De Vleuten, die ook veel 2de hands bouwmateriaal hebben. Kun je vast een passende steen vinden.
Op de voegen boren/kappen voor het netste resultaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Heb je nog reservestenen? Dan zou ik het dichtmetselen. Maar metselen of rooster; het ziet er allebei anders uit. Heel lastig om exact juiste kleur en structuur te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@significant
Dat is 1h40m rijden enkele reis, maar ik ga hier in de buurt even op zoek.

Slordig dichtmetselen en dan een kapje erop is natuurlijk makkelijker 'netjes' te krijgen voor een amateur als ik.

@kabeltjekabel
Nee ik zal de stenen moeten zoeken als ik het netjes wil proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik had in mijn halfsteens berging een gat van 5 stenen hoog voor een ventilatierooster, was nodig vanwege een open VR ketel.
Ketel is vervangen door een gesloten HR ketel en gat heb ik dichtgemaakt met een PIR plaat, rooster heb ik laten zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:21

franssie

Save the albatross

Ander rooster erop, pur in de buis. Kan altijd van pas komen als je met iets naar buiten wilt. Lijkt toch niet heel erg in het zicht te zitten?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@franssie
Het zit naast de voordeur.
Een airco komt daar niet. Buitenlamp, verlichting onder de carport, verlicht huisnummer bordje en laadstopcontact heb ik al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou rondom het gat alle stenen die niet meer de volledige maat hebben eruit hakken en daarna nieuwe stenen erin metselen. Dan klopt het patroon want als dat niet klopt valt het enorm op.

Dit is vrij eenvoudig te doen door rondom de voegen uit te boren en daarna netjes uit te hakken.

Daarna met soortgelijke stenen dicht metselen en voegen. Voor de voeg is speciaal pigment op de markt zodat je de kleur kunt laten aansluiten bij de bestaande voeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Sethro Gelukkig heb ik geen moeilijke kleur baksteen en voeg (denk ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Weet niet waar je vandaan komt, maar in Tilburg zit een bouwcenter die erg veel baksteen monsters heeft, waar je mogelijk de juiste steen kan vinden.

Ik zou het sowieso zo netjes mogelijk dicht metselen, iets voor hangen kan altijd nog. Als je het zelf doet: veel aandacht besteden aan de uitlijning van de steen. Liever een paar keer opnieuw erin leggen (ook ff mortel weghalen dan) dan achteraf zien dat het niet goed zit. Beter nog: laten doen door iemand met metsel ervaring. En zoals al gezegd: kap de kapotte stenen eruit en metsel hele stenen terug, dat valt het minste op.

Voor het op kleur krijgen van de voeg geldt hetzelfde: veel aandacht aan besteden. Probeer een klein stukje met verschillende samenstellingen wat zand/cement/pigment betreft om de juiste kleur te krijgen, en laat dat ook eerst een week drogen voor je de kleur vergelijkt. Een afwijkende kleur voeg valt meteen op.

De isolatie zou ik trouwens niet opvullen met glaswol, grote kans dat je huis een harde isolatieplaat gebruikt. Daar kan je prima een stukje in purren.

[ Voor 7% gewijzigd door decipherer op 05-10-2020 08:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:48
busscherski schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 08:21:
@Sethro Gelukkig heb ik geen moeilijke kleur baksteen en voeg (denk ik).
Zoek op voorhand uit waar ze vergelijkbare stenen hebben, hak vervolgens een van de kapotgeboorde stenen er uit als voorbeeld. Via foto ga je namelijk nooit de goede kleur vinden en zal je altijd een verschil zien.
Beste ook op zoek naar 2e hands, nieuwe zullen meer verkleuren.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Een bekende uitspraak in de bouw is "gelijk is ongelijk". De voeg ga je nooit in dezelfde kleur krijgen, of je moet voegendokter of restaurateur zijn. Ik zou dat schoepenrooster plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 19:18
Cheesy schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 08:38:
Een bekende uitspraak in de bouw is "gelijk is ongelijk". De voeg ga je nooit in dezelfde kleur krijgen, of je moet voegendokter of restaurateur zijn. Ik zou dat schoepenrooster plaatsen.
De komende jaren zal je inderdaad verschil zien, maar na wat langere tijd zou dat door weersinvloeden redelijk onzichtbaar kunnen worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:38
Cheesy schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 08:38:
Voegendokter? weer wat geleerd. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 07:58
Voegen zijn echt wel na genoeg het zelfde te krijgen mits gedaan door de juiste persoon.

Heb hier een stuk laten voegen wat na genoeg het zelfde er uit ziet als de voeg er naast van 90 jaar oud, en dat is als je er met je neus op staat. Vanaf een 0,5 meter zie je al helemaal geen verschil meer.

Maar die voeger was dan ook wel iets duurder

[ Voor 59% gewijzigd door GrooV op 05-10-2020 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
GrooV schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:06:
Voegen zijn echt wel na genoeg het zelfde te krijgen mits gedaan door de juiste persoon.
Dat zeg ik toch ook!?

TS wil het zelf gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Baksteen en lamp erop indien er te veel kleurverschil is een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:21

franssie

Save the albatross

busscherski schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 07:57:
@franssie
Het zit naast de voordeur.
Een airco komt daar niet. Buitenlamp, verlichting onder de carport, verlicht huisnummer bordje en laadstopcontact heb ik al.
Met een rooster erop (voor nu) oogt het al beter en neutraler. Als je gaat boren en beitelen wordt de 'inktvlek' wel groter dus als die reparatie mislukt ben je verder van huis.
Alternatief zou kunnen zijn om te proberen een aantal stenen te metselen, daar dan ook een gat uitzagen en de nieuwe boorkern in het huidige gat stoppen. Ook niet helemaal 100% maar wat je ook doet je zal iets blijven zien ben ik bang (al zit het hoog dus niet direct in je zicht). Beetje de tijdreisoptie van wat @ybos opmerkte.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 05-10-2020 16:16 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 18:41

Part

Helemaal niets.....

Via de bouwtekening kun je de aannemer achterhalen.
(bouwtekening kun je opvragen via de gemeente/archief)

Aannemer vragen welke steen er gebruikt is. Die zal dan een naam geven als Edmonton handvorm waalformaat.
Bij een woning uit 2004 is dit vaak nog wel te achterhalen.

[ Voor 12% gewijzigd door Part op 05-10-2020 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Bedankt voor alle tips!
Mijn vader had nog wat bakstenen en cement en metselzand (is ook aan het bouwen). Morgen bij daglicht ga ik kijken of ze er goed genoeg op lijken.
decipherer schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 08:24:
Weet niet waar je vandaan komt, maar in Tilburg zit een bouwcenter die erg veel baksteen monsters heeft, waar je mogelijk de juiste steen kan vinden.

Ik zou het sowieso zo netjes mogelijk dicht metselen, iets voor hangen kan altijd nog. Als je het zelf doet: veel aandacht besteden aan de uitlijning van de steen. Liever een paar keer opnieuw erin leggen (ook ff mortel weghalen dan) dan achteraf zien dat het niet goed zit. Beter nog: laten doen door iemand met metsel ervaring. En zoals al gezegd: kap de kapotte stenen eruit en metsel hele stenen terug, dat valt het minste op.

Voor het op kleur krijgen van de voeg geldt hetzelfde: veel aandacht aan besteden. Probeer een klein stukje met verschillende samenstellingen wat zand/cement/pigment betreft om de juiste kleur te krijgen, en laat dat ook eerst een week drogen voor je de kleur vergelijkt. Een afwijkende kleur voeg valt meteen op.

De isolatie zou ik trouwens niet opvullen met glaswol, grote kans dat je huis een harde isolatieplaat gebruikt. Daar kan je prima een stukje in purren.
Bedankt voor de tip, de nette manier die jij voorstelt is het best. Maar ik durf het niet aan om het gat groter te kappen dan het rooster. Uitbesteden aan een restaurateur/voegendokter is natuurlijk beter, maar ik wil het graag zelf doen en ben er denk ik niet geduldig genoeg voor om het er meerdere malen uit te halen en opnieuw te proberen.
franssie schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:15:
[...]
Met een rooster erop (voor nu) oogt het al beter en neutraler. Als je gaat boren en beitelen wordt de 'inktvlek' wel groter dus als die reparatie mislukt ben je verder van huis.
Ja dat is waar ik vooral bang voor ben. Als ik niet ga boren en beitelen zal de 'inktvlek' in ieder geval kleiner blijven dan het rooster. Klinkt aantrekkelijk, haha.
Alternatief zou kunnen zijn om te proberen een aantal stenen te metselen, daar dan ook een gat uitzagen en de nieuwe boorkern in het huidige gat stoppen. Ook niet helemaal 100% maar wat je ook doet je zal iets blijven zien ben ik bang (al zit het hoog dus niet direct in je zicht). Beetje de tijdreisoptie van wat @ybos opmerkte.
Op het werk heb ik toegang tot een diamant boormachine met statief, alleen de juiste maat kernboor zal ik dan moeten kopen/huren. (ze boren alleen klein op het werk) Ik slaap even een nachtje over dit idee, misschien morgen even het gat opmeten.
Part schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:47:
Via de bouwtekening kun je de aannemer achterhalen.
(bouwtekening kun je opvragen via de gemeente/archief)

Aannemer vragen welke steen er gebruikt is. Die zal dan een naam geven als Edmonton handvorm waalformaat.
Bij een woning uit 2004 is dit vaak nog wel te achterhalen.
op de tekening die ik heb staat:
gevelsteen: rood BT - 15
trasraam: mangaan BT - 24

zegt dit iemand iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Er zijn legio huizen waar je op de gevel 4 a 6 afwijkende stenen ziet. Valt denk ik niemand over.

Je zou zo'n halve steen er uit kunnen beitelen / slijpen en die meenemen naar de bouwmaterialenhandel.

Als je niet voor het rooster gaat zou ik wel de halfjes er uit halen. Vier a zes stenen in afwijkende kleur of een cirkelvoeg.. laatste is nog meer opvallend.

Of buitenlamp of xxl vlaggenmasthouder monteren daar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• busscherski
Even een status update, voor de liefhebber.

Tijdelijk heb ik het even gedicht met een paar stukken EPS en een roostertje. (met de gaten bijna in het juiste raster dat past met een beetje aandringen in de oude pluggen. (ik was een paar dagen van huis)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKt5nbTHNnzMPfnqjALaoX6vOWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KVccseP01ewKnMZaVu9kxuFA.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag naar een bouwmaterialenzaak gegaan met een stukje van mijn eigen baksteen. Zodat ik de juiste kleur kon vinden. Er lag een pallet met allerlei overgebleven bakstenen in een hoek. Daar heb ik er 3 van uitgezocht (mocht ik gratis meenemen, daar kom ik nog wel weer terug). Ik dacht dat ik de goede kleur had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwr1w-Cz6EYW5XHEsK4hJIZPNVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VF41IXSthpCKlFKcScOEGqL9.jpg?f=fotoalbum_large

Zal ik nog eens bij een andere bouwmaterialenzaak kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 12:29
Denk je echt dat het netter kan dan met get rooster?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
naftebakje schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:21:
Denk je echt dat het netter kan dan met get rooster?
Goede vraag.
Ik ga niet groter hakken dan het rooster is, dus slechter kan het niet worden.

Ik denk dat er wel een steen achter gemetseld zou moeten worden. Ik dacht, als ik toch ga metselen, liever met de correcte steen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
Zit dat rooster nog in het celofaan of zie ik dat verkeerd?

Ik heb dit jaar een uitbouw laten plaatsen. Behoorlijk moeite gedaan om de juiste steen te vinden. Nu lijkt ie totaal niet, maar als de gevel straks gestraald is moet dat goed komen. Moet je alleen wel de juiste aannemer hebben. En die zullen geen moeite gaan steken in het vinden van 3 stenen.

Overigens moet je een hele steen meenemen, niet een fragment. Zoals je ziet, is de steen die je meegenomen hebt een fractie hoger en lijkt ie een fijnere structuur te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Pizza_Boom
Ja er zit nog folie omheen, goed gezien :). Op deze foto zie je dat redelijk goed omdat de glans precies in beeld is, vanaf de meeste hoeken kun je het niet zien.
Ik dacht misschien isoleert het weer een fractie beter :p.
Vooral wat winddichter want voorlopig heb ik alleen 3 schijven blauw EPS in het gat (door mijn vriendin met een mes op maat gesneden).

Een hele steen heb ik niet, maar de hoogte klopt wel hoor. Of het verschilt nog geen mm.
Naast de kleur wijkt de structuur inderdaad ook af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ik denk dat je mooiste oplossing dichtmetselen en rooster ervoor gaat worden. Voor die 200 euro ofzo die dit moet kosten, ga je geen aannemer vinden die gek genoeg is om door te zoeken. Wellicht iemand in de wijk die een uitbouw plaatst, waar je een paar oude stenen vandaan kan halen? Zo heeft een van mijn buren een kleine erker gebouwd, een andere buurtgenoot heeft zijn achtergevel doorgebroken en hij heeft stenen eruit gehaald en hergebruikt. Nu zie je het nog enigszins, maar straks afgevoegd en een jaar/twee jaar weer en wind eroverheen zie je er niets meer van.

Overigens is dit vergelijk ook niet helemaal eerlijk, jij hebt wat last van cementsluier, zeker op het deel waar je de vergelijking maakt.

[ Voor 11% gewijzigd door Pizza_Boom op 17-10-2020 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Pizza_Boom
Ja ik ga het mooi zelf doen.
Ik heb inderdaad al een paar buren gevraagd, nog niet allemaal. Een paar dakpannen hebben veel mensen wel maar een paar bakstenen lijkt me zeldzamer.
Blijkt ook dat er in onze straat 2 kleuren steen zijn gebruikt.

Ik kwam er ook achter dat het stukje waar de oorspronkelijk een dubbele garagedeur zat gedeeltelijk is dichtgemetseld met de verkeerde steen. Qua tint zit die overigens tussen onze steen en die van de buren in dus wat dat betreft is het ook wel weer netjes.

edit: ik kan even een foto maken op een andere plek. Het verschil met mijn kleine teststukje wat ik had losgeslagen leek mij ook veel kleiner.

[ Voor 12% gewijzigd door busscherski op 17-10-2020 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
busscherski schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:39:
Ik kwam er ook achter dat het stukje waar de oorspronkelijk een dubbele garagedeur zat gedeeltelijk is dichtgemetseld met de verkeerde steen. Qua tint zit die overigens tussen onze steen en die van de buren in dus wat dat betreft is het ook wel weer netjes.
Dat valt nog mee. Het huis waar mijn ouders wonen, daarvan is des tijds de aannemer failliet gegaan tijdens de bouw. En het laatste huis in het rijtje, met open haard. Was het "houthok" in huis van een andere tint steen dan de rest van het metselwerk. 8)7 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Zoals het nu zit zit het toch (tijdelijk) goed? Ik zou even een paar jaar afwachten of 'van gas los' wel bevalt, scheelt je wellicht in de toekomst die met pijn en moeite gevonden en teruggeplaatste stenen weer verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@AllesKan
Alsnog gebruikten we de gashaard zelden, is ook een stuk inefficienter dan een CV ketel (de gasbuis naar zolder zal ik voorlopig niet afzagen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:27
Leuk probleem, had ik hier ook, had 2 van deze gaten, binnenkort weer een( op 8 m hoogte)
Bij mij is een donor plek gezocht, daar zijn de stenen uitgehaald en die donor plek is met een afwijkende steen dichtgemaakt.
Dus de voorgevel is perfect en gat dicht.
P.s. je zou ook donorstenen bij de buren kunnen pakken.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
technopeuter schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:29:
Leuk probleem, had ik hier ook, had 2 van deze gaten, binnenkort weer een( op 8 m hoogte)
Bij mij is een donor plek gezocht, daar zijn de stenen uitgehaald en die donor plek is met een afwijkende steen dichtgemaakt.
Dus de voorgevel is perfect en gat dicht.
P.s. je zou ook donorstenen bij de buren kunnen pakken.
Ja goed idee.
Ik heb de buitenmuur van de buren in mijn garage, komen ze nooit achter. En dan trek ik meteen ook even het glaswol eruit, dan wordt mijn garage warmer zonder dat het mij iets kost.

Maar dan kijk ik er zelf tegenaan.

En erger nog, de buren hebben een andere steen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:53
Kun je het afdakje niet wat breder maken, loodslab zit er zo te zien al. Dan valt het gat al een stuk minder op. Eventueel mooi trespa plaatje erover met een nette buitenlamp erop oid.
Pagina: 1