Excel: waardes in bepaald bereik optellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:15

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb twee kolommen met getallen. Kolom B is een vaste bewerking van kolom A. Ik wil de waardes in B 'gesorteerd' optellen, op basis van kolom A. Dus alles wat in kolom A tussen 0 en 100 zit, de waardes in B bij elkaar optellen, en alles van 100-200, etc. Zie onderstaand voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuH4CmSMoosOfGVmIn8Cw9q8ils=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M3WkPCei1hdss2ww5OSzlTp0.png?f=user_large

Ik ben uiteraard op zoek naar een formule die ik in F5, F6, en F7 kan gebruiken...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen :'). Iets met =als? Dan houdt het wel op met mijn Excel-skills... Is hier een handige formule voor?

Cunning linguist.

Beste antwoord (via Bart ® op 04-10-2020 19:27)

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:55

g0tanks

Moderator CSA

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:17

Tazzios

..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:55

g0tanks

Moderator CSA

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:15

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Dat was inderdaad precies wat ik zocht! Geniaal programma toch weer, dat Excel _O_. Thanks voor het meedenken!

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Kan ook met:

code:
1
2
3
=Sommen.als(....)
en
=Som(als(....))

Die laatste is een matrixformule

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:28
dix-neuf schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:23:
Kan ook met:

code:
1
2
3
=Sommen.als(....)
en
=Som(als(....))

Die laatste is een matrixformule
Gezien het kennisniveau van TS zou ik het niet moeilijker maken dan het is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-10 07:52
Des te groter je bak met data wordt, des te moeilijker of tijdsintensiever het is om met formules op te lossen. Ik zou hier echt een draaitabel voor adviseren. Dat is echt héél makkelijk en als je dit soort trucjes éénmaal kent, kun je veel makkelijker ook naar andere data kijken!

1. Selecteer de kolommen waar je de analyse op wil loslaten
2. Ga naar het tabblad "Invoegen" en kies voor Draaitabel
3. Druk op "OK"
4. Je hebt nu twee draaitabelvelden, sleep X naar de "Rijen" en Y naar de "Waarden" (geel gearceerd)
5. Je hebt nu de draaitabel met alle X waarden en de som van Y, dat is nog net niet genoeg met wat je wil
6. Selecteer de kolom met Rijlabels en kies bij "Hulpmiddelen voor draaitabellen", tabblad "Analyseren" voor de optie "Selectie groeperen" (rood omcirkeld)
7. Stel "Beginnen bij" in op 0, "Eindigen bij" in op 200 (of elke andere gewenste waarde) en bij "Op" vul je 100 in (dit zijn stappen van 100) (geel gearceerd)
8. Je draaitabel verzamelt nu alles vanzelf op de gegeven waarden
9. Als je nieuwe data invult bij X en Y, kun je met de rechtermuisknop op de draaitabel drukken en op "Vernieuwen" drukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6yCkgn7xOhbHBaPm00CMYFlKps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ruphB7XMyPF7rJ1gm99uJFlY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Arjan90 op 05-10-2020 11:46 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Pagina: 1