Kozijn schilderen: rubber eruit halen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024
Beste tweakers,

Ik wil graag een kozijntje aan de binnenzijde opnieuw schilderen en stoor me behoorlijk aan het zwarte rubber wat het raam op z'n plaats houdt.

Ik wil het kozijn (opnieuw) wit schilderen en zou die zwarte rand graag ook wit hebben. Nu vroeg ik me af of het handig is om het zwarte rubber eruit te snijden en dit op te vullen met kit (rubson witte acrylaatkit - overschilderbaar - zou volgens de verpakking voor raamkozijnen geschikt zijn).

Indien niet wegsnijden: eroverheen kitten lijkt me niet mooi worden (te dik), dus wat zou een alternatief zijn?

Fotootje voor de duidelijkheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7FdPaXlnV2v6Ot1jR9_BEjdPI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OwFvnl9HKapPoiHg21PA2BwD.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij een redelijk beginnersvraag, maar helaas weinig ervaring met dit soort klusjes, dus ik vraag het liever even na bij de experts. ;)

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

alternatief kan zijn om de latjes te verwijderen evt repareren en apart aflakken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je kunt de rubbers eventueel ook even (secuur / nétjes) insmeren met zuurvrije vaseline nadat je eerst het houtwerk tijdelijk afgeplakt hebt met schilderstape ;)

Voor je daadwerkelijk gaat schilderen wel weer de tape verwijderen, uiteraard.

[ Voor 59% gewijzigd door Will_M op 04-10-2020 17:24 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:18
Hij wil de rubbers wit hebben.
Niet zwart houden.

Lijkt mij dan het eenvoudigste om dan er gewoon overheen te schilderen.

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:07
Van wat ik op de foto kan zien begint het op sommige plaatsen al los te komen, ik zou het dus zeker verwijderen en opnieuw kitten.

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024
Dank voor alle reacties!

Inderdaad, zoals Franq ompmerkte is het de bedoeling om het rubberen gedeelte eveneens wit te krijgen.

Wat er nu in zit is (voor zover ik kan zien) rubber, dus ik kan proberen dat er met een stanleymes uit te krijgen en vervolgens dat te kitten, maar geen idee hoe 'diep' dat rubber zit en of het slim is om dat volledig op te vullen met kit, of alleen het gedeelte boven het hout af te snijden en dat te gaan kitten.

Het huidige overschilderen is ook een optie, maar geen idee of grondverf + aflak daarop mooi blijft.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het kan een rubber strip zijn, maar het is geen kit. Raamlatjes moet je sowieso verwijderen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1