Nieuwe hardware nodig vanwege defecte CPU of MOBO

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCollapsed
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-07 12:59
Beste medetweakers,

Een paar dagen geleden is mijn (oude) build gedeeltelijk heengegaan. (zoals het nu lijkt)
Hij heeft sinds ik hem in elkaar zette in 2014-2015 geen enkel probleem gehad.

Nu is het volgende mis;
Bij het opstarten van de pc gaat hij een paar seconden aan, nog geen scherm input te zien, en gaat dan binnen 5 seconden weer uit. Daarna probeert hij zichzelf continu te rebooten, maar dat gaat eindeloos door.
Mijn X99 Deluxe moederbord geeft de Qcode aan :00, wat volgens de handleiding betekent dat er iets met de cpu. De cpu is een Intel 5820k en is nooit overclocked geweest.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd, CPU opnieuw plaatsen, met en zonder RAM sticks booten, CMOS batterij vervangen, maar zonder succes.
Mijn vermoeden is dat het moederbord stuk is, omdat cpu's meestal niet zo snel kapot gaan.

De vragen die ik heb zijn:

Ik denk eraan om het moederbord te vervangen voor een nieuwer type en neig naar een Ryzen supported moederbord. Nu vraag ik me af wat een vergelijkebare vervanger zou zijn voor de X99 Deluxe. Merk maakt niet uit, budget is rond de 250 euro. Het liefst heb ik weer een zwart-wit gekleurd moederbord, wat matched bij de case en rest van mijn build, maar dit is geen pre.
Bij de cpu heb ik het liefst een Ryzen cpu als opvolger, met als budget ook rond de 250 euro.

Andere hardware in de PC;
- EVGA GTX 980 SC ACX 2.0
- 16GB Corsair Platinum CMD16GX4M2A2666C15
- Corsair AX860i
- Corsair H100i koeler

Andere hardware (SSD, HDD) leek me niet relevant voor het zoeken naar een vervanger, mocht dat wel zo zijn dan zal ik die ook plaatsen.

Alle hulp word zeer gewaardeerd! :)

[ Voor 40% gewijzigd door TheCollapsed op 05-10-2020 19:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:01
Geheugen is eigenlijk een beetje traag voor Ryzen. Maar goed, als je het persee zo wilt dan zou je pricewatch: AMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed of pricewatch: AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed op pricewatch: ASRock B550 Pro4, pricewatch: ASRock B550 Steel Legend of pricewatch: Gigabyte B550 VISION D kunnen nemen met de opmerking dat een moederbord duurder dan de cpu uit balans is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 12:20
Zelfs de budget pricewatch: Gigabyte Aorus A520 Elite zou nog kunnen.

Ik zou trouwens wel voor 60 euro nieuw RAM nemen. Kun je het oude bord met processor en geheugen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCollapsed
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-07 12:59
Dank voor de reacties! :)

Ik vroeg af, als ik nou los laat dat het per se een Ryzen cpu moet zijn en een zwart-wit gekleurd moederbord, wat voor mobo+ cpu combinatie zouden jullie dan aanraden? Totaal budget is dan rond de 550 euro.

Ps. Ik zag ook verschillende upgrade kits inclusief RAM, is het aan te raden om het ram geheugen ook te vervangen als de cpu en mobo vervangen worden?