Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik gebruik al jaren met veel plezier een Raspberry Pi 2B met LibreElec 8.0.2 en Kodi 17.3 (op een FullHD tv). Als ik het mij goed herrinner is dat toen ik hem opzette (2015?) dat ik ook betaald heb voor een software codec pack (voor VC_1 en MPEG_2).

Nu krijg ik steeds meer materiaal wat x265 of HEVC gecodeerd is. Kodi speelt het niet, of heel schokkerig (orde groote 4FPS) af. Ook materiaal dat 10bit kleur heeft wordt niet correct afgespeeld.

Tot op heden heb ik de filmpjes steeds op mijn laptop met ffmpg naar h264 8bit omgezet, zodat het af te spelen is op de RPi, echter is dat steeds wel veel 'gedoe'.

Ik ben erg tevreden over de Pi/LibreElec/Kodi combinatie, maar wil dus eigenlijk graag x265/HEVC/10bit direct af kunnen spelen.

Nu lees ik dat de RPi 4 wel extra hardware acceleratie voor een aantal codecs heeft, maar kan niet vinden welke dat dan precies zijn.

Weet iemand of een RPi4 met LibreElec/Kodi wel HEVC/x265 kan afspelen? En zo ja, is een standaard LibreElec installatie voldoende of moeten er wederom extra codecs aangeschaft worden?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:02

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dat lukt idd wel op een Pi4. Op youtube staan diverse tutorials met daarin info over het 4Khevc/x265- deel van de Pi4-serie. Houd wel even rekening met de hoeveelheid RAM. Voor 4K video decoding zou ik niet de kleinste Pi4 nemen.

De Pi2 is prima voor wat regulier HD videomateriaal, maar echt zwaar onderbemeten voor 4K videomateriaal. Ook alweer wat jaartjes oud inmiddels :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Thanks voor de tip. 1GB lijkt inderdaad niet echt lekker te werken voor 4K materiaal, dus de 2GB versie besteld. Meer lijkt voor mediaspeler gebruik geen nut te hebben.

Passieve case erbij, en hopelijk kan ik weer wat jaren vooruit.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:02

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

EMP schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:31:
Thanks voor de tip. 1GB lijkt inderdaad niet echt lekker te werken voor 4K materiaal, dus de 2GB versie besteld. Meer lijkt voor mediaspeler gebruik geen nut te hebben.

Passieve case erbij, en hopelijk kan ik weer wat jaren vooruit.
Klinkt goed! Laat vooral je bevindingen nog even weten.. alle info is welkom voor toekomstige naslag! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:57

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

4K x265 gaat prima op een PI4 met Kodi. Het enige wat niet goed werkt zijn bestanden met HDR. Dat wordt nog niet ondersteund met de combi Kodi/Pi4.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B