Toon posts:

Systeem upgrade naar 4k

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste forum leden,

Ik ga mijn huidige setup upgraden om binnenkort in 4K te kunnen recorden en streamen vanaf mijn xbox one series X. Ik ga dus niet gamen op de pc. Ik merk met mijn huidige setup da mijn pc het toch regelmatig vrij zwaar heeft als ik aan het recorden ben en daarnaast ook nog stream. Dit gaat vaak ten koste van de kwaliteit van mijn opnames. Zeker als ik daarnaast tussen de gamesessies door nog eens een filmpje probeer te monteren is dit teveel van het goede voor de processor. Ik heb circa € 1.000,- budget voor een nieuwe cpu, gpu en moederbord.

Gebruik pc
- videos / foto's bewerken
- streamen, ik wil straks met mijn Xbox One Series X probleemloos kunnen streamen / recorden
- misschien een blauwe maandag een potje counter strike

Huidige Specs
- Intel i5 - 6600
- CoolerMaster ML240L
- Asus ROG RX 570 4gb
- Crucial Ballistix DDR4 2 x 8GB 3600mhz
- 275GB SSD
- 1 tb HDD
- Corsair CX450 voeding

Upgrade
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed€ 425,05€ 425,05
1MoederbordenASRock X570 Steel Legend€ 196,-€ 196,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 228,90€ 228,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 849,95

Ik heb hier bewust voor een 'over the top' cpu gekozen want op papier zou mijn huidige cpu ook bijvoorbeeld makkelijk op de hoogste kwaliteit settings in 60 fps moeten kunnen recorden (mijn gpu is niet sterk genoeg om in hoge settings te encoden) maar ik merk gewoon dat wanneer er meerdere toepassingen actief zijn de cpu soms een bottleneck is. Zeker als ik daarnaast ook nog eens aan het streamen ben en tussendoor in Vegas/Photoshop aan het knutselen ben. Ik wil gewoon een supersnelle cpu hebben die zwaar belast kan worden en waarmee ik goed kan multitasken.

Tips/suggesties zijn uiteraard welkom. Ik ben niet heel erg thuis in videokaartenland omdat ik niet game op de pc. Maar voor bewerken van video's en foto's is een redelijke kaart toch wel fijn. Daarnaast heb ik de 1660 wel al een tijdje in de gaten gehouden en dit lijkt mij een prima kaart voor mijn gebruik.

Een nieuwe - zwaardere - voeding lijkt mij nog niet nodig. Thoughts?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Beste antwoord (via Verwijderd op 06-10-2020 14:45)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
Verwijderd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:24:
[...]
Thanks voor je reactie. Ik ben me ervan bewust dat ik op het moederbord makkelijk kan besparen maar heb hier bewust voor een duurdere X570 variant gekozen omdat als ik me niet vergis dit de enige bordjes zijn die out of the box compatible zijn met een 3900X. Met een B550 zal ik dus eerst een met een geschikte cpu de bios moeten flashen toch? En laat ik die nou net niet hebben :+ . Ik weet dat er winkels zijn die deze service voor weinig aanbieden maar dat is ook weer zo een gedoe allemaal en voor die paar tientjes extra heb ik dan ook gelijk een boordje met de nieuwste chipset.
je bent in de war met een B450 bord. Die moesten geflasht worden (lang niet allemaal aangezien ze nu al met een nieuwere bios worden geleverd). B550 is een stuk nieuwer dan X570 en op alle borden werkt een 3900x (Matisse) out of the box. De pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk is een goed bord met een stuk betere VRM dan de X570 Steel Legend.
Ik heb er gelijk een nieuwe Corsair CX650M bij gepakt. Die lijkt mij meer dan voldoende toch. Als ik het maximale verbruik van alle componenten grofweg bij elkaar optel lijk ik lang niet boven de 650Watt te komen.
Bij voedingen gaat het niet enkel om het vermogen. Zo'n budget voeding uit 2016 is niet interessant. Dat is een double forward topologie met mindere fan. Minder geschikt voor de moderne hardware. Bovendien is 450W eigenlijk al voldoende. Kies een leuke 550W uit zou ik zeggen:

pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W
pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum
pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

3700X met B550 bordje is voldoende.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Topicstarter
Even uit mijn hoofd de 'normale' cx450 de niet modulaire variant.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:04
Als het nog steeds dezelfde is als in je DAA topic dan is het de CX450M en die is een stuk minder dan de CX450. Met een high-end cpu als een 3900X zou ik een betere adviseren.

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:34:
Als het nog steeds dezelfde is als in je DAA topic dan is het de CX450M en die is een stuk minder dan de CX450. Met een high-end cpu als een 3900X zou ik een betere adviseren.
ja heb het even gecheckt het is de CX450M inderdaad!

• Djarune
Als je niet gaat overklokken is een pricewatch: ASRock B550 Phantom Gaming 4 ook wel voldoende. Heb je weer wat budget voor een nieuwe voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Djarune schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:36:
Als je niet gaat overklokken is een pricewatch: ASRock B550 Phantom Gaming 4 ook wel voldoende. Heb je weer wat budget voor een nieuwe voeding.
Thanks voor je reactie. Ik ben me ervan bewust dat ik op het moederbord makkelijk kan besparen maar heb hier bewust voor een duurdere X570 variant gekozen omdat als ik me niet vergis dit de enige bordjes zijn die out of the box compatible zijn met een 3900X. Met een B550 zal ik dus eerst een met een geschikte cpu de bios moeten flashen toch? En laat ik die nou net niet hebben :+ . Ik weet dat er winkels zijn die deze service voor weinig aanbieden maar dat is ook weer zo een gedoe allemaal en voor die paar tientjes extra heb ik dan ook gelijk een boordje met de nieuwste chipset.

Ik heb er gelijk een nieuwe Corsair CX650M bij gepakt. Die lijkt mij meer dan voldoende toch. Als ik het maximale verbruik van alle componenten grofweg bij elkaar optel lijk ik lang niet boven de 650Watt te komen.

Lijstje ziet er nu als volgt uit:

1MoederbordenASRock X570 Steel Legend€ 196,-€ 196,-
1VoedingenCorsair CX650M€ 76,81€ 76,81
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 926,76

Wellicht nog leuke alternatieven voor de videokaart? Ik heb nu de GTX 1660 Super gepakt vanwege het gddr6 geheugen maar ik denk dat een "normale" of de TI variant ook voldoende zou zijn. Maar ook dit scheelt maar € 10 - € 20. Een kaart van Nvidia heeft toch wel mijn voorkeur omdat ik vroeger kaarten van Nvidia altijd toch wel gebruiksvriendelijker vond (met name de software, tweaken van instellingen etc.)

*Edit*

Ik lees op de site van ASRock:

Supports AMD AM4 Socket Ryzen™ 2000 and 3000 Series processors

Ergens anders las ik in een artikel dat alleen de high end modellen van ASRock out of the box compatible zijn. Geen idee of deze daar ook ander valt. Heb de manual even gelezen maar het is mij niet duidelijk of met dit bord van ASRock de bios nu wel of niet geflasht hoeft te worden i.c.m. een 3900x. Iemand hier misschien ervaringen mee?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2020 17:37 ]

• Enchantress
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Ik persoonlijk zou geen ASRock moederbord halen, heb vier verschillende x570 borden gehad (doorverkoop) en met ASRock was ik zeer ontevreden. Ik zou voor Asus of MSI gaan zoals deze bijvoorbeeld. pricewatch: MSI MPG X570 Gaming Plus

Acties:
  • Beste antwoord

• Djarune
Verwijderd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:24:
[...]
je bent in de war met een B450 bord. Die moesten geflasht worden (lang niet allemaal aangezien ze nu al met een nieuwere bios worden geleverd). B550 is een stuk nieuwer dan X570 en op alle borden werkt een 3900x (Matisse) out of the box. De pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk is een goed bord met een stuk betere VRM dan de X570 Steel Legend.
Bij voedingen gaat het niet enkel om het vermogen. Zo'n budget voeding uit 2016 is niet interessant. Dat is een double forward topologie met mindere fan. Minder geschikt voor de moderne hardware. Bovendien is 450W eigenlijk al voldoende. Kies een leuke 550W uit zou ik zeggen:

Verwijderd

Topicstarter
Djarune schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:06:
[...]

[...]

Ik denk dat ik inderdaad in de war ben. Ik was in de veronderstelling dat de B550 bordjes ook in hele andere prijsklasse zaten. Deze asus heeft dan denk ik wel mijn voorkeur. Ook een uitstekende VRM als ik de reviews lees.

https://tweakers.net/pric...-strix-b550-f-gaming.html

Ik denk dat ik de voeding nog even laat voor het is want ik denk dat dat het (nog niet) niet per se nodig is om deze te vervangen.

Door Elgato wordt voor de Game Capture 4k60 Pro voor wat betreft de GPU minimaal een GTX 10xx geadviseerd. Ik zit met de 1660 GTX Super wel goed dus denk ik. Ik heb nog een RTX 2070 overwogen om er zeker van te zijn dat ik geen problemen ervaar met recorden zoals dat nu wel het geval is maar dat lijkt mij toch echt een overkill aangezien ik niet ga gamen op de pc.

• Djarune
Verwijderd schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:11:
[...]
Deze asus heeft dan denk ik wel mijn voorkeur. Ook een uitstekende VRM als ik de reviews lees.

https://tweakers.net/pric...-strix-b550-f-gaming.html
Welke reviews? Die zijn allemaal gemaakt zodat ze een cashback kregen van Asus :) AMD Asus B550 moederborden cashback en game voucher actie

Ik zou toch voor de goedkopere Tomahawk gaan. Ook de VRM is nipt beter bij de Tomahawk.

Verwijderd

Topicstarter
Djarune schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:23:
[...]

Welke reviews? Die zijn allemaal gemaakt zodat ze een cashback kregen van Asus :) AMD Asus B550 moederborden cashback en game voucher actie

Ik zou toch voor de goedkopere Tomahawk gaan. Ook de VRM is nipt beter bij de Tomahawk.
ja voornamelijk die inderdaad :). Het zijn kleine dingetjes maar de asus heeft wel een extra cpu fan header (wel drie minder case fan headers daarentegen), een extra pcie slot, 2.5gbps ethernet, en error correcting code. Oppervlakte van de VRM koelblokken lijken nagenoeg gelijke qua oppervlakte. Ik ga nog even verder researchen vanavond voordat ik een bestselling ga plaatsen :D

• Djarune
Verwijderd schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:34:
[...]

ja voornamelijk die inderdaad :). Het zijn kleine dingetjes maar de asus heeft wel een extra cpu fan header (wel drie minder case fan headers daarentegen), een extra pcie slot, 2.5gbps ethernet, en error correcting code. Oppervlakte van de VRM koelblokken lijken nagenoeg gelijke qua oppervlakte. Ik ga nog even verder researchen vanavond voordat ik een bestselling ga plaatsen :D
Een extra CPU fan header heeft bijna niemand nodig. De Tomahawk heeft dual NIC, 2,5 Gbps + 1.0 Gbps. De Asus heeft weer een Intel NIC en iets beter geluid. Het zijn in ieder geval allebei prima borden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog even wat verder gelezen maar de verschillen zijn inderdaad niet noemnswaardig denk ik. Ik ga daarom toch voor het Aus bordje. Personal preference voor AUS boven MSI ook.

Setup na de upgrade:

1MoederbordenAsus ROG Strix B550-F Gaming€ 171,-€ 171,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 36,22€ 36,22
1Geheugen internCrucial Ballistix RGB BL2K8G36C16U4BL€ 92,73€ 92,73
1VoedingenCorsair CX450M€ 60,79€ 60,79
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 275GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.014,69

Ik hoop dat ik met deze upgrade geen problemen meer ervaar met recorden/streamen :o

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben uiteindelijk toch voor het MSI bord gegaan. Alles zit in elkaar en loopt als een trein. De 1660 GTX Super maakt al het positiefs ik heb gelezen voor zover helemaal waar.

MSI is nieuw voor mij maar de software van MSI (Dragon Center) is erg gebruiksvriendelijk alleen vind ik zelf de rgb software van Asus (Aura) wel fijner dan Mystic Light maar dat is een klein dingetje ook is de RGB op het bord minimaal maar ook dat is een klein puntje.

Ik loop wel tegen het volgende probleem met het MSI bord. Ik heb twee reepjes geheugen @3600 mhz. Als ik in mijn bios geen zogenaamd A-xmp profiel selecteer dus alles gewoon standaard laat dan wordt de kloksnelheid van mijn RAM geheuggen teruggeschroefd nar 2666 mhz. Ik moet dus als het ware een 'overklok'setting in de bios activeren om het RAM op zijn normale kloksnelheid te laten lopen. Dat lijkt mij niet de bedoeling.

Iemand bekend met dit euvel?
Pagina: 1