RJ45 of patchpaneel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:30
Beste Tweakers,

In het huis (verbouwing) zijn nu cat6 kabels aangelegd. Hierbij heeft de elektricien (kabels die naar de router gaan) gewoon op de kabels een RJ45 connector opgezet. Toen ik over een patchpaneel begon was de beste man verbaast en vertelde dat dit altijd zo wordt gedaan (bij de klanten waar hij komt), kan dit kwaad of is een patchpaneel toch aan te raden?

In eerste instantie was dit ook de bedoeling namelijk, maar goed het is het ouderlijk huis natuurlijk en op dat moment was het zo besloten.
Mijn voorstel was dat de utp naar de patchpaneel binnenkwam en vanuit daar werken naar de switch en router. Ik moet er wel bij zeggen dat de bekabeling niet binnenkomt in de meterkast maar gelijk in de woonkamer.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

vanaf modem gewoon bekabelt verder gaan. begrijp niet echt wat je bedoelt en van waar je spreekt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:34

The Executer

Lekker belangrijk!

1 of 2 kabeltjes, welke vervolgens altijd aangesloten blijven, dan zou ik zeggen: Mooi zo laten, heb je er alleen maar werk van.

Gaat het om 5+ kabels of kabels welke regelmatig losgekoppeld worden en weer aangesloten, dan zou ik zeggen, afwerken op een patchpaneel en de andere kant op een WCD.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoomSlang
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Voor de aantal kabels die in een normale woonhuis zitten is een patchpaneel vaak overdreven.
Zolang de juiste connectoren gebruikt worden en, ook belangrijk goed gecodeerd zijn. Zou ik persoonlijk er geen probleem mee hebben.

Excuses voor mijn grammatica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat voor soort kabel is er gebruikt? Harde of zachte kern?

Aangezien er al connectoren op zitten nu, verwacht ik zachte. Een patchpaneel sluit je normaal aan met kabels met een harde kern, je gebruikt daarbij een LSA tool.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
The Executer schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:12:
1 of 2 kabeltjes, welke vervolgens altijd aangesloten blijven, dan zou ik zeggen: Mooi zo laten, heb je er alleen maar werk van.

Gaat het om 5+ kabels of kabels welke regelmatig losgekoppeld worden en weer aangesloten, dan zou ik zeggen, afwerken op een patchpaneel en de andere kant op een WCD.
Situatie is als volgt, modem staat in bridge en daarop is de router aangesloten. kabels die binnekomen 4 a 5 utp die afgemonteerd worden op een WCD.
Dit wordt er allemaal aangesloten, netwerk switch staat in bestelling.
• TV
• Mediabox next (toekomst)
• PC
• Homebase voor de bel (wordt rechtstreeks aangesloten)
• raspberry pi (wordt rechtstreeks aangesloten).
• Server/nas (komt volgend jaar).
En nog een loze kabel voor de toekomst.

Voor de rest staat nu nog niks op de planning, maar wie weet.

[ Voor 5% gewijzigd door dutchnltweaker op 04-10-2020 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
BoomSlang schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:14:
Voor de aantal kabels die in een normale woonhuis zitten is een patchpaneel vaak overdreven.
Zolang de juiste connectoren gebruikt worden en, ook belangrijk goed gecodeerd zijn. Zou ik persoonlijk er geen probleem mee hebben.
Zoiets dacht ik deels ook, maar eerder werd het me hier wel eens geadviseerd dat het zo moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoomSlang
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Poepen moet ;)

Sommige mensen zijn van mening dat een stugge kabel en rj45 connector niet werkt.
Dat klopt ook, indien men niet de juiste neemt en goed monteert.

Als de connector voor stug geschikt is (dit kan je zien aan de krammen die de aders ingaan) en netjes de buitenmantel diep genoeg erin zit. Dan kan het echt geen kwaad. Ik heb kabels aangesloten op die wijze, die al jaren +15 apparatuur in en uit gegaan, en nog steeds werkt.

Excuses voor mijn grammatica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:59

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Echt verkeerd is het niet en als je een beetje oplet met de kabel kan het geen kwaad.
Maar ja, ik weet ook hoe de gemiddelde consument met techniek om gaat. Kabels worden ruw uitgerukt of met 90 hoeken tegen de muur gespijkerd. Als kabel beschadigd raakt is dat vaak op de plek waar die de buis uit komt en dan heb je geen speling meer om er een ander stekkertje op te zetten.

Ik heb daarom een fikse voorkeur voor patchpanelen maar moet toegeven dat ik in mijn eigen huis ook niet heb.

Maar ik heb wel een forse switch waar alle kabels uitkomen en heb gezorgd dat ik overal voldoende speling heb en dat kabels niet klem komen te liggen. Als ik al ooit iets moet verplaatsen is het maar een paar cm naar de volgende switchpoort. En ik ben natuurlijk een autistische nerd die voorzichtig met z'n spullen omgaat en weet wat hij doet (haha).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Laatst online: 19:19
Rj45 moet je gewoon helemaal nooit gaan aanknijpen, dat levert altijd een kwalitatief slechte verbinding op.

Voor kabel aanleg gebruik je stugge kabel die je op een lsa afgemonteerd.
Dus op een patch panel, een doos of een keystone.

Als je perse Rj45's wilt hebben koop je ze met ingebouwde lsa zoals deze.
https://www.onlinekabelsh...3a3QAqEAQYDCABEgIXEvD_BwE
of deze;
https://www.kabeldirect.n...k-zonder-gereedschap.html

of voor betere kwaliteit deze:
https://www.conrad.nl/p/d...1x-rj45-stekker-r-1762751
of deze:
https://nl.aliexpress.com..._668%233422%2315392%23918

[ Voor 51% gewijzigd door Ben(V) op 05-10-2020 10:12 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Ben(V) schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:02:
Rj45 moet je gewoon helemaal nooit gaan aanknijpen, dat levert altijd een kwalitatief slechte verbinding op.

Voor kabel aanleg gebruik je stugge kabel die je op een lsa afgemonteerd.
Dus op een patch panel, een doos of een keystone.

Als je perse Rj45's wilt hebben koop je ze met ingebouwde lsa zoals deze.
https://www.onlinekabelsh...3a3QAqEAQYDCABEgIXEvD_BwE
of deze;
https://www.kabeldirect.n...k-zonder-gereedschap.html

of voor betere kwaliteit deze:
https://www.conrad.nl/p/d...1x-rj45-stekker-r-1762751
of deze:
https://nl.aliexpress.com..._668%233422%2315392%23918
Punt is niet dat ik RJ45 wil hebben maar dat deze er al gewoon opgezet zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:10:
En ik ben natuurlijk een autistische nerd die voorzichtig met z'n spullen omgaat en weet wat hij doet (haha).
Kunnen we elkaars hand schudden :w :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:14

lier

MikroTik nerd

Welke kabel is gebruikt? (naam/rugnummer/alles wat je erover weet)
Als het om twee kabels gaat is een opbouw doosje misschien netter (maar alleen als er solid is gebruikt, niet bij stranded).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:08
Ik heb zelf 8 CAT5e kabels in de meterkast, allemaal afgemonteerd met RJ45 stekkers. Je plugt ze eigenlijk toch rechtstreeks in een router / switch en kijkt er verder nooit meer naar om. In theorie zelfs beter omdat je minder weerstand creëert ;) Mocht een stekker afbreken kun je er zo weer een nieuwe aan monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb op mijn kabels juist RJ45 gezet omdat ik dan makkelijker met keystones kan werken in een patchpaneel maar ook in kleine opbouwdoosjes in de meterkast. Het patchpaneel met keystones hangt op zolder, kleine doosjes met 2 of 3 keystones hangen in de meterkast (kabel was niet langer...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Patch paneel, met color code kabels @ home:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fXC4ggQ.jpg

Stugge UTP aan de achterkant, die in een keystone verdween.
En een paar keystones die van UTP port <-> UTP port gaan, zodat ik feitelijk daar twee kabels met connector aan elkaar 'knoop'. Daar zit bijv, de NAS en de gateway op aangesloten.

De fibre is overigens die van de ISP. Dus geen modem in gebruik.

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 111246 op 08-10-2020 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Maar het gaat er juist om wat je doet met de achterkant van dat patchpaneel... Zit daar een LSA strook op of RJ45 aansluitingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
lier schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:11:
Welke kabel is gebruikt? (naam/rugnummer/alles wat je erover weet)
Als het om twee kabels gaat is een opbouw doosje misschien netter (maar alleen als er solid is gebruikt, niet bij stranded).
Meer dan 2 kabels, maar als ik de kabel zo voel is het geen stugge kabel.

Wat er op de kabel staat:
Beta Cavi - made in ITALY - Data Cable Betanet U/UTP Cat. 6 SL 250MHZ - 4 PR x 24 AWG - C4 CEI UNEL 36762 - EN 50173 & ETA/TIA 568 C.2 = CEI EN 50575 - Euroclass Eca = (3919) 05085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
sypie schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:24:
Maar het gaat er juist om wat je doet met de achterkant van dat patchpaneel... Zit daar een LSA strook op of RJ45 aansluitingen?
Die heb ik dus nog niet (patchpaneel), mijn vraag was of ik gewoon de kabels rechtstreeks op een switch/router aansluit of toch een patchpaneel nog er tussen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:22

Mr-D.

interpunctie? no hero here

dutchnltweaker schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:29:
[...]

Meer dan 2 kabels, maar als ik de kabel zo voel is het geen stugge kabel.

Wat er op de kabel staat:
Beta Cavi - made in ITALY - Data Cable Betanet U/UTP Cat. 6 SL 250MHZ - 4 PR x 24 AWG - C4 CEI UNEL 36762 - EN 50173 & ETA/TIA 568 C.2 = CEI EN 50575 - Euroclass Eca = (3919) 05085
volgens deze site lijkt het een solid kabel van rood koper maar mijn Italiaans is niet zo heel erg goed.
Plaatje is inderdaad ook solid maar dat zegt natuurlijk niets.

[ Voor 12% gewijzigd door Mr-D. op 08-10-2020 10:44 ]

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Mr-D. schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:44:
[...]

volgens deze site lijkt het een solid kabel van rood koper maar mijn Italiaans is niet zo heel erg goed.
Kabel in kwestie (een van de):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhXAQz-WrPCyJENsv62SgopD0m8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PPMfZzBWznQ44mvyosabp2cW.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:44
Mr-D. schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:44:
[...]

Ik kwam ook op deze uit, met hetzelfde vermoeden en dezelfde waarschuwing dat ik amper kan lezen wat er staat :P

In ieder geval is dit geen geschikte kabel vanuit brandveiligheid. NEN8012 schrijft voor dat deze kabel (Euroklasse Eca, de laagste veiligheidsklasse) niet geschikt is voor binnen.
Dca is het minimum binnen gebouwen
Eca is met name voor ruimtes als bergingen met nauwelijks brandbaar materiaal, buiten het pand bedoeld.
https://www.a2-networks.c...r-brandveiligheid-kabels/

Dus los van of die kabels stranded of solid zijn, ze moeten eruit.

Edit:
Op de foto zie ik niet of het koper één kern is, of kleine losse adertjes (draadjes).

[ Voor 7% gewijzigd door Nijn op 08-10-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Nijn schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:47:
[...]

Ik kwam ook op deze uit, met hetzelfde vermoeden en dezelfde waarschuwing dat ik amper kan lezen wat er staat :P

In ieder geval is dit geen geschikte kabel vanuit brandveiligheid. NEN8012 schrijft voor dat deze kabel (Euroklasse Eca, de laagste veiligheidsklasse) niet geschikt is voor binnen.

[...]

@dutchnltweaker als dat zo is zou ik toch weer contact zoeken met de gene die het heeft geïnstalleerd die mag het dan naar mijn idee dan ook doen.
en hoeveel huizen heeft hij al gedaan met dit type kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Mr-D. schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:51:
[...]

@dutchnltweaker als dat zo is zou ik toch weer contact zoeken met de gene die het heeft geïnstalleerd die mag het dan naar mijn idee dan ook doen.
en hoeveel huizen heeft hij al gedaan met dit type kabel?
Tja dat gaat hem deels niet worden, de kabels (niet alle) zit onder een betonnen vloer nu en tegels. Dit kan niet even zomaar eruit gehaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Nijn schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:47:
[...]

[...]

Edit:
Op de foto zie ik niet of het koper één kern is, of kleine losse adertjes (draadjes).
toon volledige bericht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FdteCeWtPzjOcWKdxowwqCU9Yk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PQduvhmGhlSWXoFZqiqQT2ka.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nCrD1A_wcmXenT4m4SYVkdswSM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ntzo5RlW9G0yKECORtA0acFd.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

dutchnltweaker schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:53:
[...]

Tja dat gaat hem deels niet worden, de kabels (niet alle) zit onder een betonnen vloer nu en tegels. Dit kan niet even zomaar eruit gehaald worden.
zit dit niet in een pvcpijp dan?
handig als je een storing hebt of als je kabel te kort word omdat je rj45 stekker het niet meer doet

[ Voor 14% gewijzigd door Mr-D. op 08-10-2020 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Mr-D. schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:05:
[...]

zit dit niet in een pvcpijp dan?
handig als je een storing hebt of als je kabel te kort word omdat je rj45 stekker het niet meer doet
Deels dus, maar als ik het zo goed begrijp alle huizen voor 2017 (nen norm) hebben bijvoorbeeld wel die kabels in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:51

ChUcKiE

Dus........

Bij mijn nieuwbouw huis komen de UTP kabels straks gecodeerd, inclusief RJ45 uit in de meterkast. Ik gok zo'n 16 stuks.

Als ik het goed begrijp zou ik die dan via UTP keystones en patchpaneel (waar losse keystones in kunnen) uiteindelijk dus functionele gezien op een patchpaneel laten uitkomen, om vanuit daar met patchkabels richting mijn apparatuur als switches enzo te patchen?

is dat logisch, of kun je dan maar beter gewoon de UTP kabel rechtstreeks in je apparatuur stoppen? En degene die je (nog) niet gebruikt laten hangen?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:42
ChUcKiE schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:52:
Bij mijn nieuwbouw huis komen de UTP kabels straks gecodeerd, inclusief RJ45 uit in de meterkast. Ik gok zo'n 16 stuks.

Als ik het goed begrijp zou ik die dan via UTP keystones en patchpaneel (waar losse keystones in kunnen) uiteindelijk dus functionele gezien op een patchpaneel laten uitkomen, om vanuit daar met patchkabels richting mijn apparatuur als switches enzo te patchen?

is dat logisch, of kun je dan maar beter gewoon de UTP kabel rechtstreeks in je apparatuur stoppen? En degene die je (nog) niet gebruikt laten hangen?
Dat laatste is lelijk. De solid-kabels die je in de buizen hebt zijn relatief kwetsbaar dus als losse kabel laten hangen, af en toe buigen of dat er iets aan blijft haken/trekken en de kabel gaat kapot of de aangeknepen stekker maakt slechter verbinding.

Dan liever een patchpaneel zodat de kabel (die relatief lastig te vervangen is) goed beschermd blijft.

Zelf heb ik zo iets in gebruik:
https://www.allekabels.nl...8-poorts-patchpaneel.html
...zou je er twee van kunnen pakken. Maakt gebruik van LSA-strips om de kabel in vast te zetten, geen losse keystones dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

@vanaalten Die heb ik ook, maar ik ga de volgende keer losse keystones gebruiken, omdat het afmonteren dan echt veel makkelijker is voor jezelf.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

vanaalten schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:51:
[...]

Dat laatste is lelijk. De solid-kabels die je in de buizen hebt zijn relatief kwetsbaar dus als losse kabel laten hangen, af en toe buigen of dat er iets aan blijft haken/trekken en de kabel gaat kapot of de aangeknepen stekker maakt slechter verbinding.

Dan liever een patchpaneel zodat de kabel (die relatief lastig te vervangen is) goed beschermd blijft.

Zelf heb ik zo iets in gebruik:
https://www.allekabels.nl...8-poorts-patchpaneel.html
...zou je er twee van kunnen pakken. Maakt gebruik van LSA-strips om de kabel in vast te zetten, geen losse keystones dus.
Maar klopt het dan dat ik de RJ45 stekkers er weer af moet knippen en de kabels op de LSA stroken mag afwerken? Anders ga ik nog eens vragen of het niet vanaf de bouw (kabels moeten nog getrokken worden) direct op zo'n patchpaneel kunnen afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
ChUcKiE schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:56:
[...]

Maar klopt het dan dat ik de RJ45 stekkers er weer af moet knippen en de kabels op de LSA stroken mag afwerken? Anders ga ik nog eens vragen of het niet vanaf de bouw (kabels moeten nog getrokken worden) direct op zo'n patchpaneel kunnen afwerken.
Ik begrijp dat je zelf niet de kabels koopt en trekt... eh, ik denk dat je dan eerst even moet uitzoeken wat je precies gaat krijgen:
  • kabels: solid of stranded? Solid hoor je aan een patchpaneel/keystone vast te maken en bij voorkeur NIET een stekker aan te zetten. Kan wel, maar minder betrouwbaar.
  • en vraag dan ook gelijk: cat5e, cat6, cat6a? Volledig koper of CCA (coper-clad aluminium, wil je niet!)?
  • En wordt er dan ook al een stekker aan gezet, of laten ze losse kabels bungelen?
Als er RJ45 aan gezet zijn - tja, dan moet je dus eerst weten of het een vaste kabel (1 koperen geleider per ader) of stranded (heel veel dunne draadjes per geleider) is: stranded kan je niet in een patchpaneel bevestigen (OK, er zijn keystones waar je een RJ45 in kan pluggen, geloof ik).

Als je het helemaal inclusief patchpaneel kan laten doen en de meerprijs niet idioot is... kan je overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
BCC schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:53:
@vanaalten Die heb ik ook, maar ik ga de volgende keer losse keystones gebruiken, omdat het afmonteren dan echt veel makkelijker is voor jezelf.
Hmmm, ik heb het hier in huis allebei: in de meterkast zo'n 8-poort patchpanel en bij twee kamers een wandcontactdoos met keystone. Vond dat laatste juist onhandig, ik heb dan drie handen nodig: 1 om draad goed vast te houden zodat 'ie niet uit de strook wipt, nog een hand om de LSA-tool te gebruiken en nog een hand om de keystone vast te houden.

Zo'n patchpaneel werkt voor mij ideaal: vast aan de muur, hoef je niet vast te houden. Buitenmantel van de kabel strippen en in het paneel onder de kabelklem vastzetten. En dan makkelijk de boel untwisten en vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Daarvoor hebben ze toolless keystones uitgevonden :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Laatst online: 19:19
Gezien aan de foto's is het stugge cat5e kabel.

Standaard RJ45's kun je daar helemaal niet op knijpen.
Daar zit een pinnetje in die tussen de draden van de aders van een soepele kabel geduwd wordt en je begrijpt dat zoiets helemaal niet kan met een enkele massieve ader.

Stugge kabel monteer je af op lsa connectietors, dus normaal gesproken aan de ene kant op een pachpaneel en aan de andere kant op een doos.
En apparatuur sluit je dan aan via kant en klaar gekochte patchkabels die weer soepel zijn.

Een lsa connector is een vorkje, waar de massieve ader tussen geduwd wordt en die dan de ader iets insnijd waardoor een koude las ontstaat die veel beter verbinding maakt en ook nooit kan corroderen.

Er zijn ook RJ45's met lsa aansluiting de zogenaamde toolless RJ45's, maar kijk daar ook mee uit want die zijn meestal geschikt voor Cat 6 kabel die iets dikker is en als je die op cat5e monteer werkt de trekontlasting heel slecht.

Kortom, RJ45's eraf knippen en de boel afmonteren op patchpanel en wcd's is het beste advies.

PS. Het feit dat die monteur geen idee heeft wat een patchpaneel is bewijst in ieder geval dat hij geen verstand van netwerk bekabeling heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 05-10-2021 12:17 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Ben(V) schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:32:
Gezien aan de foto's is het stugge cat5e kabel.
Eh, voor het geval dit een reactie is op @ChUcKiE: die heeft volgens mij nog geen foto's geplaatst...
Standaard RJ45's kun je daar helemaal niet op knijpen.
Daar zit een pinnetje in die tussen de draden van de aders van een soepele kabel geduwd wordt en je begrijpt dat zoiets helemaal niet kan met een enkele massieve ader.
Natuurlijk wel, met RJ45 die bedoeld zijn voor massieve aders. Jij bent er geen fan van, maar meer dan genoeg mensen voor wie dat jarenlang prima werkt.
Stugge kabel monteer je af op lsa connectietors, dus normaal gesproken aan de ene kant op een pachpaneel en aan de andere kant op een doos.
En apparatuur sluit je dan aan via kant en klaar gekochte patchkabels die weer soepel zijn.
Yep, dat is de beste en netste aanpak.
Er zijn ook RJ45's met lsa aansluiting de zogenaamde toolless RJ45's, maar kijk daar ook mee uit want die zijn meestal geschikt voor Cat 6 kabel die iets dikker is en als je die op cat5e monteer werkt de trekontlasting heel slecht.

Kortom, RJ45's eraf knippen en de boel afmonteren op patchpanel en wcd's is het beste advies.
Hmmm, eerst achterhalen wat voor kabels het zijn. Zou ook kunnen dat ze stranded kabel door de buizen getrokken hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

vanaalten schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:01:
[...]

Ik begrijp dat je zelf niet de kabels koopt en trekt... eh, ik denk dat je dan eerst even moet uitzoeken wat je precies gaat krijgen:
  • kabels: solid of stranded? Solid hoor je aan een patchpaneel/keystone vast te maken en bij voorkeur NIET een stekker aan te zetten. Kan wel, maar minder betrouwbaar.
  • en vraag dan ook gelijk: cat5e, cat6, cat6a? Volledig koper of CCA (coper-clad aluminium, wil je niet!)?
  • En wordt er dan ook al een stekker aan gezet, of laten ze losse kabels bungelen?
Als er RJ45 aan gezet zijn - tja, dan moet je dus eerst weten of het een vaste kabel (1 koperen geleider per ader) of stranded (heel veel dunne draadjes per geleider) is: stranded kan je niet in een patchpaneel bevestigen (OK, er zijn keystones waar je een RJ45 in kan pluggen, geloof ik).

Als je het helemaal inclusief patchpaneel kan laten doen en de meerprijs niet idioot is... kan je overwegen.
Klopt ik ga zelf niets doen :) het wordt aangelegd. ik kreeg zojuist terug dat het in ieder geval cat6 solid zal zijn. Ik zal nog verder navraag doen naar de mogelijkheden/meerprijs om het op een patchpaneel af te laten werken ipv RJ45.

Pagina: 1