Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-08 01:55
Mijn vraag
Ik ben nog steeds bezig mijn Freenas systeem op te tuigen (noob met korte aandachtsspanne door 'chemo-brain'). Ik kon de server benaderen via ethernet en kwam zo in de gui. Toen weer uitgezet (via de front schakelaar) omdat ik er een andere keer mee verder wilde. Vandaag weer opgestart, geen IP adres van de Freenas te vinden in de huis-router. Dus lijkt erop dat ie niet fatsoenlijk is opgestart.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Freenas 11.3 (iirc)
HP ML10 Gen9 met G4400 en 8GB geheugen. Twee 8 of 16GB sticks voor booten (1 is mirror van de andere) en 6x3TB schijven.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Computer weggehaald van de moeilijk bereikbare plaats waar het (toekomstige) 24/7 gezoem weinig stoort en weer aangesloten op beeldscherm en handmatig van de USB stick laten booten (via F7 bootmenu). Nu zag ik in ASCII tekst het Freenas logo voorbij komen. Weer uitgezet omdat ik de CMOS batterij verdacht.
Toen eerst in BIOS bootvolgorde bekeken, hier stond ASMT109x (oid) op (1) (dit is volgens mij een 4xSATA PCIe kaartje waar ik nog niets op heb aangesloten) en op (2) één van de USB's. Ik kon slechts 1 USB kiezen.
USB op (1) gezet en (2) disabled in de bootvolgorde in de BIOS.
Weer opgestart en toen kreeg ik dus de invalid partition table.
O.a. deze link bekeken, al is het voor Windows, en de instelling binnen de BIOS voor beide USB sticks bekeken.
Eén stond op forced FDD en één op harddisk. Allebei op AUTO gezet, maar toen kon ik beide USB's niet meer kiezen als bootdevices. Teruggezet en alleen de 'forced FDD' kan ik kiezen. Dit is de enige die ik kan aankiezen als bootdevice. Maar de melding 'invalid partition table' blijft.

Ik zal proberen van de andere USB op te starten, maar tot die tijd toch alvast de vraag hier neer geplant.

Het is volgens mij niet de eerste keer dat ik na een poosje niet gebruiken in de settings moet gaan rommelen (dus met keyboard en scherm) voordat hij weer via de ethernet gui te benaderen is. Nogal lastig voor een server die ergens in een stil, donker hoekje de rest van zijn leven zou moeten slijten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je start het systeem dus op van een USB stick? Dan is de stick gewoon corrupt geraakt door onbekende reden en zal je 't opnieuw moeten optuigen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

R-P schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:30:
... Toen weer uitgezet (via de front schakelaar)...
Da's inderdaad een hele goede manier om je USB stick te corrumperen
De GUI heeft niet voor niets een "shutdown" option

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
Bedankt voor de antwoorden! Ik trek het boetekleed aan dat ik hem anders uit had moeten zetten.

Hij weigert van beide USB-sticks op te starten (als ik ze één voor één probeer) *. Ik zal opnieuw Freenas installeren, maar ik heb toch wat moeite met het feit dat dit dan schijnbaar zo vreselijk instabiel is: een keertje stroomuitval en je systeem is naar zijn grootje? (bv. gare afkortzaag op zelfde elektriciteits groep) Ik neem aan dat de data-HD's wel in orde zijn en geen problemen hebben met hun partition table...

Maar is dit stabieler te krijgen door bv. het bootsysteem op een SSD te zetten? (Twee 128GB M.2's uit een ander systeem over maar nog geen bijpassende PCI-e kaart). Ben je dan van dit probleem af?

* Ik kan in de Bios niet allebei de USB's als bootdevices kiezen. Was is dan precies het nut van een mirror van je bootstick hebben? Alleen voor veiligheid wanneer het systeem draait? Want nu heb ik er duidelijk niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iruk1981
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-09 17:09
Er zijn redelijk wat mensen die problemen hebben met freenas in mirror op usb sticks te draaien. Deze mensen draaien liever van een ssdtje

Mirror heb je alleen iets aan als 1 van de sticks stuk is.

Zelf heb ik nog nooit problemen ondervonden met freenas van usb sticks in mirror.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

R-P schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:57:
Bedankt voor de antwoorden! Ik trek het boetekleed aan dat ik hem anders uit had moeten zetten.

Hij weigert van beide USB-sticks op te starten (als ik ze één voor één probeer) *. Ik zal opnieuw Freenas installeren, maar ik heb toch wat moeite met het feit dat dit dan schijnbaar zo vreselijk instabiel is: een keertje stroomuitval en je systeem is naar zijn grootje? (bv. gare afkortzaag op zelfde elektriciteits groep) Ik neem aan dat de data-HD's wel in orde zijn en geen problemen hebben met hun partition table...

Maar is dit stabieler te krijgen door bv. het bootsysteem op een SSD te zetten? (Twee 128GB M.2's uit een ander systeem over maar nog geen bijpassende PCI-e kaart). Ben je dan van dit probleem af?

* Ik kan in de Bios niet allebei de USB's als bootdevices kiezen. Was is dan precies het nut van een mirror van je bootstick hebben? Alleen voor veiligheid wanneer het systeem draait? Want nu heb ik er duidelijk niets aan.
Geen ervaring met Freenas maar wel met Xigmanas (voorheen NAS4Free, fork van Freenas toen die commerciëel ging)
Anyway, Xigmanas ondersteunt rootOnZFS, waarbij je een of twee kleine SSD's als opstart medium gebruikt
Het herinstalleren is bij Xigmanas geen issue als je de configuratie ooit gesaved hebt. Als dat niet het geval is, kun je vrij eenvoudig de disks uitlezen en de mounts weer goed zetten. Evt services re-enabelen, if any.
Neem aan dat Freenas min of meer dezelfde functionaliteit biedt.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
Tja, vorige keer Rufus gebruikt om de FREENAS ISO op een USB stick te zetten voor installatie.

Nu dus weer.

Maar ik blijf invalid partition table houden, zowel als ik het op een gloednieuwe USB2 stick zet als ook op één van de (mogelijk) vernachelde USB3-sticks (nadat ik die had geformateerd). Als doelmedium heb ik ook een vers geformateerde andere USB-stick.

Ik kan netjes kiezen van welke USB-stick ik wil opstarten in het bootmenu, en dan krijg ik de invalid partition table.

Dit zijn allemaal van die gratis USB-sticks, dus ik zal eens een merkstick gebruiken voor de installatie.
Of een andere optie zoeken dan Rufus (de een zegt dat die FreeNas iso's om zeep helpt, de ander zegt: "onzin").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
Dit begint veel op een 'note to self' te lijken zodat ik weet wat ik allemaal gedaan heb en wat het resultaatervan was.

Volg nu deze handleiding en GPT naar MBR omzetten en weer terug geeft in ieder geval een ANDERE fout (plaats juiste boot-device of iets van die strekking).

Dus: installatie-iso op stick (2) gezet en lege stick (1) als toekomstig bootdevice. Geeft invalid partition table, zowel bij (1) als (2) als bootdevice kiezen (zijn zelfde soort sticks dus hebben zelfde naam).
Stick (2) via EaseUs (op Win10 laptop) naar MBR gezet en weer terug naar GPT: geeft iets van selecteer correcte bootdevice (zowel als ik (1) of (2) als eerste bootdevice kies).
Via WIN32 opnieuw de installatie-iso op stick (2) gezet en dan krijg ik weer invalid partition table bij zowel (1) als (2) als eerste bootdevice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
Laat maar... Voorlopig werkt het weer.

Vorige werkende situatie: boot-USB en mirror-van-boot-USB stonden in Bios op Forced FDD en op HDD.
Ik heb hieraan zitten sleutelen met diverse combinaties NADAT de zaak niet meer op wilde starten. En allebei op AUTO deed nog minder dan wanneer er eentje op Forced FDD stond.

Nu wilde ik in Bios de Forced FDD en HDD gaan veranderen om te kijken of dit wat uit maakte. Allebei op AUTO gezet en ik kom meteen in de installatieschermen van FreeNas.

Wordt vervolgd tenzij nu alles van een leien dakje gaat en ik niets meer te klagen heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

R-P schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:35:
Wordt vervolgd tenzij nu alles van een leien dakje gaat en ik niets meer te klagen heb ;)
Dan nog horen we graag de afloop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
Ik doe mijn best maar als het WEL werkt, vergeet je zo makkelijk hoe je wat gedaan hebt en dat het misschien aardig is dit te delen 8)7
R-P schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:35:
En allebei op AUTO deed nog minder dan wanneer er eentje op Forced FDD stond.
"Nog minder" is nogal vaag maar ik wist niet meer precies waarom het niet werkte.

Op "Auto" kan ik de USB-stick niet als bootdevice kiezen: zowel in de bios niet alsook het aparte bootmenu via F7 (bij mijn HP). Dus na de installatie* wilde de server weer niet opstarten. Daarom net weer teruggezet op "Forced FDD".

Wordt vervolgd.

* installatie gaf aan dat ie mislukt was op, dus daar gaan we met andere USB-sticks nog even aan sleutelen. Het feit dat ik weer kon installeren is natuurlijk al flink wat stappen verder dan waar ik dit draadje mee begon, dus ik ben weer vol goede moed.

[ Voor 7% gewijzigd door R-P op 16-10-2020 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
Ok, installatie USB in slot X, 8GB USB3 in slot Y, alles op "AUTO" in de bios.
"An operating system wasn't found"..."Reboot and select proper bootdevice"

Ik wissel de 8GB USB3 uit voor een 16GB USB3 en start opnieuw op: installatiescherm FreeNas.

Installatie lukt alleen niet, met Active Killdisk later geprobeerd de 16GB te erase'n maar foutmelding, dus wellicht stickje stuk.. EaseUs geeft aan dat hij geen partitie kan maken omdat de disk tegen schrijven beveiligd is (?) De bovenstaande 8GB USB3 slaagt wel met vlag en wimpel voor beide tests maar ja, daarmee kom ik niet in een positie dat ik er wat op kan installeren....

16GB vervangen door een 8GB USB2 (reclame-slide-out-USB, alleen geformateerd, verder nooit gebruikt): weer netjes installatiescherm maar installatie loopt vast omdat "Disk is too small to install FREENAS".

8GB USB2 vervangen door een andere 8GB USB2 (reclame-credit-card-USB, alleen geformateerd, verder nooit gebruikt):
"An operating system wasn't found"..."Reboot and select proper bootdevice"

Ik raak een beetje snel door mijn USB sticks heen...

[ Voor 6% gewijzigd door R-P op 16-10-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klinkt alsof je veel beter de kopzorgen van een crappy USB stick kan voorkomen door gewoon niet zo koppig te zijn en er gewoon een simpele SSD of HDD erin te prikken en daar FreeNAS op zetten.

Pagina: 1