Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven52
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-05-2022
Kan iemand mij vertellen waarom er al 8k televisies zijn terwijl er nog niet eens door providers op tv massaal uitzendingen in 4k worden aangeboden? Dat wordt overigens wel hoog tijd. Wat is dan de toegevoegde waarde van een 8k tv? Wat kan je nou helemaal in die resolutie kijken? Veruit de meeste mensen nemen ruim genoegen met 4k volgens mij (die HD nog niet genoeg vinden).

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

[ Voor 11% gewijzigd door Steven52 op 04-10-2020 15:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:41

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Dit is een typisch kip-ei verhaal.

De andere kant:
Waarom zouden aanbieders 8k gaan maken/aanbieden terwijl er nog geen TV's zijn die dit kunnen weergeven? De apparatuur om dit mee te maken is veel duurder dan 1080p of 4k, dus dan moet er wel wat tegenover staan.

Vaak worden verbeteringen in technologie gepromoot tijdens Olympische spelen of WK voetbal oid. Fabrikanten van TV's zetten dan hoog in op reclame waarin ze proberen te laten zien dat dingen in 8k echt veeeeeeel beter zijn dan 4k/1080p, of dat je via 5G veel beter kan internetten dan via 4G. Als er dan maar genoeg mensen overstappen, creeren die een vraag naar 8k (want waarom zou je zo'n TV hebben en hem niet eens kunnen gebruiken zoals hij bedoeld is) en gaan meer aanbieders 8k maken/aanbieden.

Aangezien de Olympische spelen dit jaar niet door gingen, is 5G daar(voor) niet zo hard gepromoot. Ik weet even niet uit mijn hoofd of 8k ook een speerpunt was dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-05 15:40

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Sinds de start van het LCD-tijdperk bouwen LCD-fabrikanten elke zoveel tijd fabrieken met grotere substraten waar ze panelen uitsnijden. Tegelijk verhogen ze de pixeldichtheid. Daardoor kan de resolutie van LCD-schermen omhoog. Men probeert een soort "Wet van Moore" te creëren dat je elke zoveel tijd een nieuwe TV gaat kopen.

Na 4K is de goedkoopste weg van vooruitgang voor LCD-fabrikanten dat te doen wat ze altijd al deden: Grotere substraten, meer pixels. 8K heeft niets te maken met dat het zinvol is of niet, beter gezegd, het is primair de manier waarop de LCD-fabrikanten vooruit willen, de zin ervan moet erbij gezocht worden en door marketing moet de consument overtuigd worden dat 8K de volgende revolutie is. Investeren in OLED is veel pijnlijker en dat doen de fabrikanten dan ook liever niet.

De vlieger gaat deze keer niet op, omdat (1) de consument ondertussen ook wel in ziet dat meer niet altijd beter is (2) de amusementsindustrie niets in 8k ziet, (3) de televisieindustrie net voorzichtig aan 4k begint (4) de consument geen 8K LCD wil, maar ondertussen zit te watertanden naar het mooie plaatje dat OLED's op het scherm tonen. 8K is dan ook op zijn minst veel te vroeg op de markt gebracht en fabrikanten moeten er met KI-opschalingsalgoritmes wat van proberen te maken en jou te doen denken dat opgeschaalde 4K of HD beter is dan echte 4K of HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat jij bij TV nog teveel aan lineaire TV denkt. Met omroepen enzo.
8k bron materiaal is bij de streamingproviders (youtube etc) al voor handen. En dat wordt steeds meer. Want opnemen in 8k is het probleem niet, en via streaming en breedbandinternet het bij de vonsument krijgen, ook niet.
Wat wel een bottleneck is is de bandbreedte van opname direct richting TV via TV providers. Heck, 4K uitzendingen vormen al een probleem. Daarnaast: fysieke mediadragers (denk aan BR) ondersteunen ook max 4K en er zijn weinig spelers voor. Technisch kan het allemaal wel, maar vraagt om hoge investeringen.

Vertel mij eens waarom je moeilijk zou doen met uitzendingen en via reguliere TV kanalen cq fysieke media, als je het ook kunt streamen? En als je constateert dat de jongere generaties vaakniet eens meer lineaire TV maar allemaal on demand kijken? En als je bij streaming direct je advertentieinkomsten kunt krijgen terwijl je dat via lineaire tv maar moet afwachten of in andermans zak verdwijnt?

TL;DR: lineaire TV heeft zijn beste tijd gehad. En dus ga je er niet in investeren als het ook anders kan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Welk 8K-bronmateriaal kan jij dan vinden? Wat ik voornamelijk vind is materiaal dat specifiek bedoeld is om televisies te verkopen. Daadwerkelijk amusement dat in 8K geproduceerd is zit akelig dicht bij het nulpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 14:22
Ik weet het niet zo gauw 1-2-3 te vinden, maar op YouTube staat een blinde test tussen een 4k LG Oled en een 8k Samsung Qled. De 4k Oled word als het beste en detailrijkere beeld gekozen...
M.i. zal 8k pas (in de toekomst) bij beeldformaten van >100 inch interessant worden.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven52
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-05-2022
Mijn bedoeling is niet om een discussie op gang te brengen maar dank voor jullie reacties.

Ik kijk nog gewoon tv via de kabel en HD heeft daar gelukkig ook al een poosje zijn intrede gedaan (ik ben niet thuis in tv streamen (via YouTub). Waarom zou dat met 4k niet kunnen? Daar is toch genoeg publiek voor?

Zeker een verbetering. Maar op grote schaal 4k tv uitzending via de kabel zoals die er nu voor HD is, laat voorlopig nog (lang) op zich wachten naar het zich laat aanzien. Gaat dat er wel komen via de kabel? Ik vraag me gewoon af of er ook al mensen zijn die grootschaliger van 8k kunnen genieten en via welke bron dan ?

Ter aanvulling, ik ben zeker geen techneut op dit vlak en van een generatie die nog gewoon via kabel kijkt. Op zich niks mis mee volgens mij. Wel zo handig, een gids en een EPG om te kunnen beoordelen wat en wanneer je wilt kijken en opnemen. Of heb ik een slag gemist? Kan dat bij YouTube ook?

Nog een aanvullende vraag. Bij Netflix zijn er films in 4k en in hdr, dat is per film apart aangegeven. Dus of 4k of hdr. Wat is het verschil? Ik bedoel, is hdr automatisch ook 4k en andersom of niet?

Voor de goede orde. Mijn tv kan wel prima 4k aan maar geen 8k.

[ Voor 41% gewijzigd door Steven52 op 04-10-2020 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Wat bij live-televisie speelt is dat de hele uitzendketen opgewaardeed moet worden: De camera die de weerman filmt, de apparatuur die de weerkaarten op het beeld zet, de regiekamer in de studio en de apparatuur die de ondertiteling erbij zet, de eindregie, de uitzendstraat, de verbinding met de kabelmaatschappij, de encoders van de kabelmaatschappij, de ontvanger bij je thuis en uiteindelijk je televisie. Als dat allemaal 4K-geschikt is, dan kun je 4K-televisie kijken.

Streamingdiensten hebben het voordeel dat als er een film in 4K beschikbaar is, ze die film in 4K kunnen aanbieden, die film is maakt op de totale bandbreedte die een Netflix gebruikt niet significant uit en het bestand komt min of meer rechtstreeks bij je afspeelapparatuur terecht. Omdat de keten véél korter is, kan zo'n streamingdienst snel nieuwe producties in 4K of 8K aanbieden, wat niet onverlet laat dat 98% van Hollywood nog immer en altijd in 2K produceert en daarmee de hoeveelheid echte 4K die je op Netflix te zien krijgt ook nog beperkt is, bovendien is de 4K-bandbreedte van Netflix zo beperkt dat je eigenliijk nooit van echte 4K kunt spreken.

Om 4K-televisie te kunnen kijken heb je een schotel nodig, daar is een aantal 4K-zenders meer te ontvangen en je zult dan de komende Olympische Spelen in 4K en 8K kunnen zien en het is mogelijk de enige manier om ze in 4K danwel 8K te zien. Zenders die op satelliet in 4K uitzenden gebruiken vaak een goede banbbreedte zodat je van echte 4K kunt spreken. Ook hier zijn demozenders een flink deel van het aanbod, maar toch is een demozender als Hotbird 4K1 van meerwaarde als je een keer wilt kunnen zien waar je televisie toe in staat is. Op deze zender zijn regelmatig producties te zien van Europese omroepen zoals ARD/ZDF, RAI en BBC die al volop met 4K experimenteren en dit is dus daadwerkelijk 4K-amusement dat je via satelliet kunt zien.

Echt van 8K genieten is niet mogelijk. Op Youtube is wel wat 8K-materiaal te vinden en dat zijn demofilmpjes of wat langduriger wat natuurbeelden waar je dan bijvoorbeeld een half uur naar kunt staren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Steven52 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:51:
Ik kijk nog gewoon tv via de kabel en HD heeft daar gelukkig ook al een poosje zijn intrede gedaan (ik ben niet thuis in tv streamen (via YouTub). Waarom zou dat met 4k niet kunnen? Daar is toch genoeg publiek voor?
Het mag dan HD genoemd worden, maar de uitzendingen zijn over het algemeen 1080i of soms zelfs maar 720p. Om lineaire televisie dan naar 2160p (=4k) te brengen is een forse stap, laat staan naar 4320p (=8k). Ik zou al blij zijn als alle uitzendingen in 1080p worden doorgegeven.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nee, dat gaat zeker gebeuren. HD is 1080i50 of 720p50. 1080p50 is binnen het boek HDTV niet toegestaan, daarvoor moet je het boek UltraHD openslaan, maar als je toch al het UltraHD-boek open hebt, heb je ook echte UltraHD met 2160p tot je beschikking.

Bij beperkte bandbreedte zal 1080p50 in de toekomst gebruikt worden (interlacing is bij UltraHD direct verboden). Bijvoorbeeld dat Digitenne nu in 1080p50 uitzendt is geen toeval, komt doordat ze naar H265 zijn overgestapt en daardoor het UltraHD-boek hanteren en 2160p past gewoon niet in de ether. Maar op kabel en satelliet zal men, zodra men het HD-boek door het UltraHD-boek verruild, wel direct 2160p gaan uitzenden.

Televisie maakt geen kleine stapjes, maar sprongen. Wat toegestaan is om uit te zenden wordt strak genormeerd: Als een HDTV hebt, dan kan 'ie met HD-signalen overweg, daar hoef je nooit over na te denken, het werkt. Je zult nooit een bericht op je scherm krijgen dat je TV ongeschikt is voor deze zender. Dat betekent dat een zender niet zomaar 1080p50 kan gaan uitzenden, want dan zou de compatibiliteit in het geding komen. Dat is de reden waarom 1080p50 in het UltraHD-boek staat: Je moet dan een televisie hebben die de volgende generatie uitzendnormen ondersteunt. Maar als er een nieuwe generatie komt, dan wordt niet één ding, maar alles een tandje hoger getild: 2160p, H265, MPEG-H-audio, HDR is allemaal aan elkaar gekoppeld in één nieuwe norm, zodat je ook weer zekerheid als consument hebt dat een UltraHDTV alle zenders volgens dat boek uitzenden uitzenden kan tonen.

Wat betreft SmartTV is het allemaal veel minder strakt geregeld, wat tot gevolg heeft dat een partij als Netflix rap nieuwe technieken kan omarmen maar ook tot veel consumentenleed leidt als "Uw televisie uit 2016 wordt niet meer ondersteund. Sterkte!"

[ Voor 8% gewijzigd door dmantione op 05-10-2020 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Draai het eens om; de 4K-TV's worden ondertussen "zoooo groot" dat als je er toch iets te dicht op zit, dat je alsnog pixels kan tellen. En met 8K verviervoudig je het aantal pixels waardoor 4K netjes kan worden "geupscaled" en mooier wordt weergegeven.

Vergeet ook niet dat er ondertussen GPU's zijn maar ook de komende consoles, die resoluties hoger dan 2160p60 eruit kunnen gooien dus die "valideren" het bestaan van hogere resolutie panelen.

Daarnaast zijn in 2014 (!!) al de eerste 8K-uitzendingen live doorgestuurd van de Olympische Spelen in Sochi naar grote openbare displays op gebouwen. Dat er nog geen 8K over de kabel komt, wil niet zeggen dat er al (voldoende) bedrijven & toepassingen zijn om het te gebruiken.
Ik bedoel, is hdr automatisch ook 4k en andersom of niet?
Dit klinkt als iets wat je kan Googlen of zelfs in je handleiding van je TV kan vinden?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1