Eerste tweedehands auto, 1000-2500 euro of 4000-6000 euro?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blindbox2
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-09-2022
Mijn vraag
Ik ga in december beginnen bij een nieuwe werkgever en ik moet hier dagelijks voor gaan reizen vanuit Rotterdam naar Maarssen (118 kilometer retour). Omdat ik relatief ver van het station af woon is mijn plan om een auto te kopen, ik heb hier wat spaargeld voor opzij staan, tot een max van ongeveer 6000 euro. Waarschijnlijk ook nog wel handig om te vermelden, ik ben relatief lang (1.92m) en wil gezien de afstand wel graag normaal in de auto passen :).

Ik zoek dus in principe een simpele en zuinige auto waarbij ik ook liever niet om de maand mee naar de garage hoef. Ik denk zelf dat benzine de beste optie is omdat zeker in het begin door Corona ik ook nog grotendeels thuis zal werken en de lagere vaste maandlasten dus waarschijnlijk voordeliger zijn. Mijn plan is om hier een jaar of twee mee rond te rijden en dan te upgraden naar een betere/mooiere auto.

Nu heb ik zelf helaas bijzonder weinig verstand van de aanschaf van tweedehands auto's en zou ik enorm blij zijn met advies op de volgende punten:
  • Als ik rondkijk op tweedehands auto sites in de prijsklasse 1000 tot 2500 euro kom ik naar mijn idee een hoop prima opties tegen (zie hieronder). Als ik dit zelfde doe in de prijsklasse 3000 tot 6000 euro krijg ik naar mijn idee weinig extra voor wel een hoop extra geld. Klopt dit of kijk ik verkeerd? Wat is een goed prijspunt om in te stappen?
  • Wat is een acceptabele kilometerstand en leeftijd voor een tweedehands auto?
  • Wat zijn de belangrijkste punten om op te letten bij de aanschaf van een tweedehands auto?
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Natuurlijk heb ik zelf ook al rondgekeken en kwam ik met name in de prijsklasse van 1000 tot 2500 euro de volgende opties tegen die mij goed leken. Graag hoor ik hoe ver ik er naast zit of anders als ik op basis van blind geluk een prima optie heb gekozen hoor ik dat natuurlijk ook graag ;) .Alvast bedankt!

Beste antwoord (via blindbox2 op 05-10-2020 00:09)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:05
blindbox2 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:13:
[...]

Ik vind dit zeer interessante suggesties! Hier zie ik inderdaad ook waarde terug voor het extra geld. Wat ik mij alleen nog afvraag je noemt bij de honda cvic hybr de type 3 accu, bedoel je dan dit type: https://en.wikipedia.org/...nickel%2Dmetal%20hydride. dus feitelijk modellen van na 2011?

Dus bijv. een type als deze:
https://www.autotrader.nl...ake=honda&safemodel=civic
De Civic Hybr. is destijds geleverd met een typr accu pakket van ouder type. Het probleem is dat dit pakket vaak stuk gaat, met name bij korte ritten.
Het derde type wat is uitgegeven is van betere kwaliteit. Ik heb zelf een Civic Hybr. Ik heb de auto bijna nieuw gekocht en er staat 190.000km op de teller. Mijn pakket is 2x vervangen. De laatste keer was bij 140.000km. Ik heb destijds het laatste type gekregen. Het is de beste en fijnste auto die ik ooit heb gehad. Comfortabel, zeer betrouwbaar, redelijk ruim en fijne opties. Wat ook erg prettig is, is dat deze auto plakt op het wegdek. Dit betekent dat het een snelweg cruiser is. 120/130/140/150 geen centje pijn. Blijft stabiel op de weg zonder dat je het gevoel hebt controle te verliezen doordat je geen feedback krijgt van het wegdek en stuur.
Ik vond deze fijner rijden dan de Insight of Prius. Hoewel deze ook fijn rijden en goed mee kunnen op de snelweg.
Nadeel van de Civic is dat de bank niet neer te klappen is.

Al met al denk ik persoonlijk dat je de keuze moet houden bij een Prius of Insight omdat accu een belangrijk onderdeel is van de auto. Zowel de Insight als Prius kennen het probleem van de accu niet en kun je vrijwel probleemloos aanschaffen wat dat betreft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:58
Ligt eraan hoe handig je bent, de prijs zegt weinig. Tussen auto''s van 1500 zit genoeg moois, maar je moet wel goed inspecteren, maar dat geldt net zo goed voor 4000 euro klasse. Prijs maakt niet zoveel uit maar zegt vaak iets over courantheid van het model. Als je er weinig kijk op hebt, laat iemand hem dan inspecteren vooraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:07
Mijn tip: kijk vooral naar onderhoudsboekje.
Ik heb zelf een Swift gekocht, erg blij mee maar na 1 jaar naar apk gegaan. Bleek het lamp frame kapot te zijn, en de koppelingsplaat moest ook binnenkort vervangen worden. Dit terwijl hij 3 jaar geleden al eens vervangen was, en de hele linker voorkant toen ook vervangen was.

Bleek houtje touwtje oplossing te zijn geweest, nu 700 euro verder, binnenkort weer 800 euro extra.
Wordt je toch net wat minder blij van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Of je koopt zo'n Swift (die zien er veel couranter uit btw dan 2000 euro leuk model) voor 2000 en je reserveert gelijk 1500 voor reparaties.

Ot/ Regel een Android Auto autoradio op Aliexpress voor 5 tientjes en gaan :). Die past precies in dat 2 din gat. Rij je er courant bij. Dat geheel terzijde.

[ Voor 36% gewijzigd door pennywiser op 04-10-2020 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Met die afstanden zou ik persoonlijk naar een diesel kijken. Die zijn meestal net wat groter en hebben beter stoelen en ruimte voor langere mensen. Doordat de restwaarde erg onzeker is de aanschafprijs erg vriendelijk. Houd wel rekening met milieuzones.

En altijd in dit prijssegment gaat het allemaal om onderhoud en overige historie. Een particulier die na twee maanden zijn auto verkoopt is verdacht. Idem voor een auto die al 6 eigenaren heeft gehad.

[ Voor 29% gewijzigd door Deveon op 04-10-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blindbox2
Deveon schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:35:
Met die afstanden zou ik persoonlijk naar een diesel kijken. Die zijn meestal net wat groter en hebben beter stoelen en ruimte voor langere mensen. Doordat de restwaarde erg onzeker is de aanschafprijs erg vriendelijk. Houd wel rekening met milieuzones.
Op hoeveel kilometer ligt dan ongeveer het kantelpunt tussen benzine en diesel. Zoals het er nu uitziet zal ik de eerste maanden max twee keer per week naar kantoor zal gaan. Dat gecombineerd met het feit dat ik er niet van plan ben veel langer dan twee jaar mee rond te rijden vraag ik mij af of dat dan de moeite is met de wegenbelasting, zeker met een grotere auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

blindbox2 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:38:
[...]

Op hoeveel kilometer ligt dan ongeveer het kantelpunt tussen benzine en diesel. Zoals het er nu uitziet zal ik de eerste maanden max twee keer per week naar kantoor zal gaan. Dat gecombineerd met het feit dat ik er niet van plan ben veel langer dan twee jaar mee rond te rijden vraag ik mij af of dat dan de moeite is met de wegenbelasting, zeker met een grotere auto.
Een tijdje geleden lag dat kantelpunt bij zo'n 15 tot 20k.km/jaar, maar met de huidige lage brandstofprijzen ligt het weer anders. Het verschil in accijns tussen diesel en benzine is gewoon klein op de totaalprijs.
Het verschil blijft steken rond enkele tientjes per maand.
Een collega van me in een Q5 die 30.000km/jaar reed was in benzine maar €50/mnd extra kwijt. Maar nu met thuiswerken en dus minder kilometers is hij weer snel voordeliger uit.

Ik zou voor een budget van €4000 gaan en die €2000 achter de hand houden voor noodzakelijke reparaties.
Bij mijn auto's van < €2000 was er altijd wel iets, bij mijn auto van €10.000 was het eerste jaar ook een hoop.
Bedenk dat bijv. nieuwe banden ~€400 kosten (alle 4), bijv winterbanden ook.
Een koppeling moet tussen de 150.000 en 250.000km en kost ook €600 tot €1400 (indien duur dubbelmassa vliegwiel)
Remschijven en blokken kost je ook €500 aan materiaal en zeker een halve dag garage-uren, dus ook €800 totaal.
Distributieriem moet rond de 150.000km en kost €600
Nieuwe verstuivers of injectoren kosten €250/st en komen er ook aan rond de 200.000km

En dat zijn dan nog de standaard verslijtartikelen.

Gezien je kilometers denk ik dat je voor diesel gaat? Hou dan rekening met storingen in het EGR systeem bij hogere kilometerstanden. Een klepje of een sensortje laten vervangen kost al snel €350

[ Voor 33% gewijzigd door DropjesLover op 04-10-2020 14:43 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Misschien ook kijken naar Toyota Prius, Honda Civic Hybr. (Met type 3 accu) of Honda insight. Allemaal klassen groter, ruimer en comfortabeler. Komen o.a. allen in automaat en climate control. Ook zeer betrouwbaar en zuinig. Wellicht niet de mooiste, maar veel waar voor je geld. Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
[...]

Kan je uitrekenen, je MRB wordt 2x zo hoog, en haal je dat uit het mindere verbruik weer terug. Ik denk het niet zomaar. Hou rekening met milieuzones qua werklocatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blindbox2
pennywiser schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:34:
Of je koopt zo'n Swift (die zien er veel couranter uit btw dan 2000 euro leuk model) voor 2000 en je reserveert gelijk 1500 voor reparaties.

Ot/ Regel een Android Auto autoradio op Aliexpress voor 5 tientjes en gaan :). Die past precies in dat 2 din gat. Rij je er courant bij. Dat geheel terzijde.
Haha dat is inderdaad ook een manier om alsnog 4000 euro uit te geven :) die tip voor de android auto klinkt wel interessant bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
blindbox2 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:40:
[...]

Haha dat is inderdaad ook een manier om alsnog 4000 euro uit te geven :) die tip voor de android auto klinkt wel interessant bedankt!
Nou, die geeft je pas uit als het moet. Overigens is vooraf reserveren voor elk budget aan te raden. Dus ook als je de max 6000 euro uitgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blindbox2
STIMPPYYY schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:39:
Misschien ook kijken naar Toyota Prius, Honda Civic Hybr. (Met type 3 accu) of Honda insight. Allemaal klassen groter, ruimer en comfortabeler. Komen o.a. allen in automaat en climate control. Ook zeer betrouwbaar en zuinig. Wellicht niet de mooiste, maar veel waar voor je geld. Succes
Ik vind dit zeer interessante suggesties! Hier zie ik inderdaad ook waarde terug voor het extra geld. Wat ik mij alleen nog afvraag je noemt bij de honda cvic hybr de type 3 accu, bedoel je dan dit type: https://en.wikipedia.org/...nickel%2Dmetal%20hydride. dus feitelijk modellen van na 2011?

[ Voor 13% gewijzigd door blindbox2 op 04-10-2020 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Met dagelijks 118 km dacht in niet aan twee keer per week.. Daarmee komt het waarschijnlijk niet uit.

@DropjesLover Voor nieuwe auto’s loont diesel niet meer, maar voor gebruikte auto’s zijn diesels in aanschaf goedkoper in plaats van duurder dan benzine auto’s.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
blindbox2 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:13:
[...]

De Civic Hybr. is destijds geleverd met een typr accu pakket van ouder type. Het probleem is dat dit pakket vaak stuk gaat, met name bij korte ritten.
Het derde type wat is uitgegeven is van betere kwaliteit. Ik heb zelf een Civic Hybr. Ik heb de auto bijna nieuw gekocht en er staat 190.000km op de teller. Mijn pakket is 2x vervangen. De laatste keer was bij 140.000km. Ik heb destijds het laatste type gekregen. Het is de beste en fijnste auto die ik ooit heb gehad. Comfortabel, zeer betrouwbaar, redelijk ruim en fijne opties. Wat ook erg prettig is, is dat deze auto plakt op het wegdek. Dit betekent dat het een snelweg cruiser is. 120/130/140/150 geen centje pijn. Blijft stabiel op de weg zonder dat je het gevoel hebt controle te verliezen doordat je geen feedback krijgt van het wegdek en stuur.
Ik vond deze fijner rijden dan de Insight of Prius. Hoewel deze ook fijn rijden en goed mee kunnen op de snelweg.
Nadeel van de Civic is dat de bank niet neer te klappen is.

Al met al denk ik persoonlijk dat je de keuze moet houden bij een Prius of Insight omdat accu een belangrijk onderdeel is van de auto. Zowel de Insight als Prius kennen het probleem van de accu niet en kun je vrijwel probleemloos aanschaffen wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Ja zo'n Prius gaat bijna eeuwig mee. Goed betrouwbaar stuk techniek.

Ik zou het wel weten.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Pagina: 1