In 2009 keek ik voor het eerst serieus naar PV panelen voor op het platte dak van ons huis dat er ongeveer zo uit ziet:
:fill(white):strip_exif()/f/image/0861WzyL7QdprEGse3SBW6jT.png?f=user_large)
De prijs was toen ~4.5Euro/Wp. Terugkijkend was de terugverdientijd (tenminste) 11 jaar geworden.
Een van de reden om het toen niet te doen, is dat de situatie vanwege bomen rondom niet heel gunstig is.
Nu de prijzen flink zijn gezakt, maakt het minder uit dat een PV systeem suboptimaal is. Dus dit jaar panelen etc. aangeschaft en sinds april is het spul operationeel. Maar, ik wil eigenlijk graag kijken of het nog beter kan. En wellicht nog een paar extra panelen.
Wat ligt er nu?
Dit is de zoninstraling en daarnaast de situatie in de zomer met de bomen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/BRa8wgMgH7CwJkxZVfSNiqgG.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/zyccNoUKpBISPzdA7D8BUwYv.png?f=user_large)
Na lang wikken, wegen en passen heb ik voor de volgende opstelling gekozen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/OLifJ4KlW3B6M2YwZLofcVe7.png?f=user_large)
Hieronder een paar foto's. De plank lag er om te testen wat slagschaduw doet
De rijen staan relatief dicht bij elkaar omdat m'n afweging was ik beter meer Wp op het dak kan leggen, dan proberen het maximale rendement per paneel te halen.
Wat bevalt me niet?
Het werkt op zich, alleen buiten de zomer geven de twee ornamenten en de eik voor het huis ‘s ochtends wel vervelende schaduw. Met een andere opstelling zouden er nog 1 tot 3 panelen bij kunnen.
Kan het anders?
Ik zie hier veel goede adviezen voorbij komen, en vroeg me dus af of het bij mij beter kan. Mijn eis van weinig zichtbaarheid van de straat wil ik wel wat los laten (die helling van 10o helpt) zodat panelen ook wel in portret zouden mogen.
Naast de ‘startset' (9 panelen en 1 MMPT stringomvormer) heb ik om wat te experimenteren het volgende gekocht (Marktplaats) wat te integreren is:
Ik denk bv. aan 2x5 in portret, en eventueel nog het 11de paneel (met optimizer) op de kleine dakkapel die 50 cm lager aan de ZZW-zijde ligt.
Of 2 rijen in Oost-West (OZO-WNW).
Hebben jullie ideeën?
:fill(white):strip_exif()/f/image/0861WzyL7QdprEGse3SBW6jT.png?f=user_large)
De prijs was toen ~4.5Euro/Wp. Terugkijkend was de terugverdientijd (tenminste) 11 jaar geworden.
Een van de reden om het toen niet te doen, is dat de situatie vanwege bomen rondom niet heel gunstig is.
Nu de prijzen flink zijn gezakt, maakt het minder uit dat een PV systeem suboptimaal is. Dus dit jaar panelen etc. aangeschaft en sinds april is het spul operationeel. Maar, ik wil eigenlijk graag kijken of het nog beter kan. En wellicht nog een paar extra panelen.
Wat ligt er nu?
Dit is de zoninstraling en daarnaast de situatie in de zomer met de bomen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/BRa8wgMgH7CwJkxZVfSNiqgG.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/zyccNoUKpBISPzdA7D8BUwYv.png?f=user_large)
Na lang wikken, wegen en passen heb ik voor de volgende opstelling gekozen:
- 3x3 in landscape omdat ik de panelen zo min mogelijk vanaf de begane grond wil(de) zien.
- Azimut van -60o tov zuid (OZO). Dit vanwege bomen die aan de ZZW- zijde dichterbij staan, en (al) hoger zijn. Dat geeft in de zomer schaduw vanaf 17~18 uur.
- Helling van 10o zodat ze elkaar niet te veel schaduw geven (was 15o)
- 9 Qcells G6 345 Wp (1.73x1.03 m) aan een Growatt 3000-S
:fill(white):strip_exif()/f/image/OLifJ4KlW3B6M2YwZLofcVe7.png?f=user_large)
Hieronder een paar foto's. De plank lag er om te testen wat slagschaduw doet
![]() | ![]() |
De rijen staan relatief dicht bij elkaar omdat m'n afweging was ik beter meer Wp op het dak kan leggen, dan proberen het maximale rendement per paneel te halen.
Wat bevalt me niet?
Het werkt op zich, alleen buiten de zomer geven de twee ornamenten en de eik voor het huis ‘s ochtends wel vervelende schaduw. Met een andere opstelling zouden er nog 1 tot 3 panelen bij kunnen.
Kan het anders?
Ik zie hier veel goede adviezen voorbij komen, en vroeg me dus af of het bij mij beter kan. Mijn eis van weinig zichtbaarheid van de straat wil ik wel wat los laten (die helling van 10o helpt) zodat panelen ook wel in portret zouden mogen.
Naast de ‘startset' (9 panelen en 1 MMPT stringomvormer) heb ik om wat te experimenteren het volgende gekocht (Marktplaats) wat te integreren is:
- Goodwe 3000D-NS (2 MPPT, maar volledige vermogen kan ook op 1 ingang)
- 3x Tigo TS4-R-O optimizers
- 2x Qcells G6 335 Wp
Ik denk bv. aan 2x5 in portret, en eventueel nog het 11de paneel (met optimizer) op de kleine dakkapel die 50 cm lager aan de ZZW-zijde ligt.
Of 2 rijen in Oost-West (OZO-WNW).
Hebben jullie ideeën?
/f/image/zveF9Wgnmh20nuxiQ1vazQU1.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/PSlFTZxmNCs2rDeY3XSEaQ71.png?f=fotoalbum_tile)
:fill(white):strip_exif()/f/image/UbAvyTrXCYhLJEJTXwNkTTOm.png?f=user_large)