Hulpvraag: Grundfos alpha 2 temperatuur loopt niet op?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 181383rz
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 28-04 07:56
Hoi,

Zou iemand mij kunnen helpen? Het is koud, de vloerverwarming lijkt niet te werken.
Heb de gebruiksaanwijzing en topics gecheckt, maar kom er niet uit.

Ik heb een grundfos alpha 2. De temperatuur loopt maar niet op.

De meter bovenop stond gisteren op 20 graden ivm de zomer periode. Die heb ik naar 40 gedraaid. Daarnaast stond de pomp op auto en dag/nacht. Nu staat hij op 2.
De thermostaat heb ik van 20 naar 23 gezet. Het is 20 graden..

Nu zou de temperatuur toch op gelopen moeten zijn..?

-> Weet iemand wat ik kan doen?

Hartelijk dank!

Ramona

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-05 23:58
Heb hetzelfde gehad. Als het goed is zit je grundfos pomp aangesloten aan een rood/zwart kastje. Dit is je thermostaat regeling. Deze duwt, naar gelang de stand van de regelaar (bij jou nu 2) een pin naar binnen om de doorstroming te regelen. Bij mij zat deze pin muurvast.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 181383rz
Super bedankt voor je snelle reactie! Ik zie geen rood-zwart kastje.. enig idee waar die aan kan zitten als je naar de foto kijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 181383rz
Of is dit wat je bedoelt?

Moet ik daar dan iets mee doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGQ3V5NAVaioSQqpPzFJYxHNCDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xl2R7N7xTx953hdKntA0c8aP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 181383rz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABArCPz-_2F9e_Xb_aRFYos-Zfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8rg7h1EK2RhwQX2efyOliav.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Die kabel loopt naar een kastje, bij mij was dat zo, hoeft natuurlijk niet overal zo te zijn. Ik heb stadsverwarming dus wellicht is het anders voor jou.
Dat kastje dient als thermostaat en schakeling voor de pomp.

edit: Ik zie dat het bij jou anders zit.
Kun je een closeup van dit stukje maken?
Lijkt alsof deze nog 'naar binnen' zit maar kan het niet zo goed zien. Dat ding zou naar buiten moeten komen namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ek4u8lJp0c5PU9UiwmjdzdbtJzI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QhZF7wlG3KXRZgxrjyVTIVRk.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 57% gewijzigd door DonJunior op 04-10-2020 12:40 ]

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeShell
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:03
Als ik zo naar die laatste foto kijk gaat het water met 20 graden je vloer in en komt er weer met 20 graden uit...

Dan zal het nooit warmer worden in je huis... denk dat je als eerst even je jezelf ervan moet overtuigen dat de ketel het CV water wel verwarmt. Dan moet het warme water bij de vloerverdeler aankomen. Dan moet je vloerverdeler het aanvoerwater iig met een graad of 30 je vloer in sturen. Als het dan met 20 terug komt uit je vloer heb je warmte-afgifte en kun je heel simpel gesteld ervanuit gaan dat je huis opwarmt...

www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 181383rz
Thanks beide! De verwarming in de badkamer doet t wel, dus de ketel verwarmt het cv water wel.

Hierbij de close up.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UlWU_2dXE_V31ei2q2zb50p8r4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HtSXXrsL7HebdP0UCgwE6hoR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Maar als de pomp al loopt is dat sowieso noet je probleem.

Geef eens wat meer info.
Draait CV/WP als je de thermostaat hoog zet?
Zitten er flowmeters op de VVW groepen? Zoja wat geven die aan?
Er zit geen verschil in aan- en afvoertemp van de verdeler, wat implicieert dat er of geen flow door de vloer is, of geen warm water word geleverd door het verwarmingstoestel.
Btw het type pomp heeft niets met je probleem te maken, stand maakt ook niets uit, als ‘ie draait is t goed. Als je verder gaat optimaliseren kan je daar naar kijken.

Heb je een foto van de rest van de verdeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeShell
waar staat die witte thermostartknop op je vloerverdek op ingesteld? (die met ROBOT erop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 181383rz
De witte knop staat sinds gisteren op 40.

Ik ben niet zo heel technisch..
WP is volgens mij hoger nu de thermostaat op 25 graden is gedraaid.

Flowmeters gegoogled. Weer wat geleerd :); helaas zitten die niet op de vloerverwarmings groep.

Foto’s zijn lastig; er is een kast omheen gebouwd. Dit kan ik er van maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBiuGKJL34sNN6kSNK6iNF6n4fs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XYB7tIUOU2DT2KsxqJsW67st.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqDbEI7cH5EBfK5bpldyQkkJdZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V0lSTrV0B5s8gDjzq81auY5g.jpg?f=fotoalbum_large.

[ Voor 6% gewijzigd door 181383rz op 04-10-2020 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeShell
ik ben verder niet bekend met je situatie, maar zolang er maar 20 graden water je vloer in gaat zal het Nooit warmer worden. Je kan van 20 graden immers niet verwachten dat het de ruimte naar 23 opwarmt. Het kan komen dat de pomp niet/onvoldoende circuleert, de thermostaat knop op de verdeler niet open gaat, de groepen dicht staan...

Als je die witte thermostaat knop van je verdeler afhaalt komt er onbegrensd warm water van je ketel binnen en zal te temperatuur van je vloer omhoog moeten schieten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
Voelen die 2 buizen die omhoog lopen (met die robot knop) wel warm aan als de verwarming in de badkamer ook warm is?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 181383rz
Thanks Voor het meedenken allemaal: Heel fijn!

De knoppen op de verdelers staan open, die had ik gecheckt.

Er komt idd geen warm water binnen naar de pomp; dat is het probleem. Het lijkt alsof deze ergens wordt geblokkeerd. Ze zijn niet warm.

Gek, want de verwarming in de badkamer deed t wel, maar die staat nu uit.

Ik ga me verder verdiepen in de leidingen en cv ketel.

[ Voor 27% gewijzigd door 181383rz op 04-10-2020 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
Je kan hem even eraf draaien en kijken of het pinnetje dan naarbuiten komt.
Als het wel gewerkt heeft zit er waarschijnlijk ergens een verstopping of luchtbel.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
181383rz schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:10:
[.. ]

Er komt idd geen warm water binnen naar de pomp; dat is het probleem. Het lijkt alsof deze ergens wordt geblokkeerd. Ze zijn niet warm.
.
Als de verwarming in de badkamer wel werkt en je hebt ook warm kraanwater dan hoef je niet naar je CV ketel te kijken, die werkt dan gewoon.
De thermostaat met 'Robot' erop zit met het 'draadje' richting de voeler (foto van de closeup).. bij mij komt die 'voeler' naar buiten als ik warm water vraag heb.

Zie zit ie bij mij nu naar buiten bij warmtevraag. Als deze pin (links van de foto) naar binnen blijft zitten wordt de aanvoer afgesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33JFrb2ReuhAd0ACqqdrlQkznwU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T7xRKIhbtqKMXC7tgv29EYVq.jpg?f=fotoalbum_medium

Dat zou ook verklaren waarom je aanvoer temperatuur zo laag (20 graden) blijft.

[ Voor 34% gewijzigd door DonJunior op 04-10-2020 13:56 ]

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 181383rz
Heel raar, ineens deed de verwarming in de badkamer het ook niet meer. De ketel stond op Max 70 graden, maar gaf Max 23,5 graden aan de cv. Dat kon ik handmatig niet aanpassen.

De thermostaat ‘knop’ had ik er af. Na een druk op de evo home open therm ging deze ineens werken en liep de temperatuur van beide meter snel op. Ik begrijp nog niet wat er is gebeurd, maar de buizen waren ineens warm En temperatuur liep op tot 50 in en 30 uit.

Ik heb de knop er snel weer op gezet, bang om de vloer te warm te laten worden en kapot te maken. Zodra de knop er op zit, loopt de temperatuur meteen terug op beide meters.
De vloer is nogsteeds koud. Ik heb naar de draadjes gekeken; weet niet zo goed wat ik er mee moet doen. Ik denk wel dat het dus aan de witte robot thermostaat knop ligt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMrBJ2y68b6k3EGB7sqW6DXHM-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJollM1fagAhsr0PML1z40CN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door 181383rz op 04-10-2020 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
De thermostaat knop duwt een palletje in de buis. Op het moment dat je knop er af haalt komt het palletje uit de buis (alsof je de knop dus vol open draait)
Wat gebeurd er met de verwarming als je, als test, de 'Robot' knop eens helemaal open draait?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 181383rz
Tnx voor meedenken! Er gebeurt niets als ik de knop er af draai, totdat ik op een knopje druk (het witte kastje. Volgens mij een open therm?) bij de ketel.

Heel gek/ hij werkt alleen als de badkamer aan staat. Dan loopt hij ineens op!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8BitAJvjhT7f4PFBmWFZGIb8Ow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ni2tSSDDvqgP0RysqY2gwkKq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qH0J3WaYA0pxVDEiFd257b-Hj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5DO14ntczIGhtcwPIt4Hcr8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7s-yBpEfuZ-z_N-jtAfBxMs40lI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17of4ejV5xUscDTz8i7b1X6f.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door 181383rz op 05-10-2020 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:22
Dat draadje gaat naar de maximaal blokkering van de verdeler. Die zet de toevoer dicht op 60 graden.
Als dit wel werkt en ook de pomp als je iets met het witte kastje doet lijkt de f'ut daar te zitten.

De pomp zou ik dan weer op standaard waarden instellen https://www.heatnet.nl/start/ingebruiknemen-robot.html

Wat als je het weer monteert en dan op het witte knopje drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 181383rz
Tnx all, echt heel fijn dat er zo veel lieve mensen zijn die mee denken en helpen!

Het werkt inmiddels. wel alleen als de badkamer ook aan is. Geen ramp. Heb de badkamer nu gewoon mee lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackleon40
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-10-2021
Beste

Mijn grundfos alfha 2 heeft als melding e1 aan. Wat kan ik daar mee doen. Kan ik dat zelf oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Blackleon40 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:45:
Beste

Mijn grundfos alfha 2 heeft als melding e1 aan. Wat kan ik daar mee doen. Kan ik dat zelf oplossen?
@Blackleon40 welkom op Tweakers! Eigen inzet is wel iets dat hier wordt verwacht. Deze foutcode en tips vind je snel op grundfos.com met hulp van google.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Pagina: 1