Hoi beste mensen,
Vandaag de hele dag reviews en vergelijkingen bekeken op zoekargument
27" QHD monitor. en gezocht in de range tot € 350,00.
Zoals ik al wist loont het enorm om vooronderzoek te doen, reviews te lezen en tussen de regels door te lezen.
Omdat ik hem alleen maar voor fotobewerking ga gebruiken, let ik specifiek op items als contrast, echt zwart en een niet te hoge beginwaarde van het licht. (de meeste reviews zijn negatief over met name dat laatste).
Ook begrijp ik dat QHD beter is dan 4K omdat je bij die laatste telkens je afbeeldingen met een factor 150% moet vergroten, wat heel goed in
dit filmpje wordt getoond (leerzaam om het verschil te begrijpen).
Verschillende monitoren worden bv als zeer goed aangeprezen, terwijl iets fundamenteels als te hoge lichtsterkte niet genoemd wordt, of, zelfs in de als eerst aanbevolen monitors op Tweakers (Iiyama ProLite XUB2792UHSU-B1 Zwart) zaken als te laag contrast en beperkte kleurruimte wordt genoemd en dus eigenlijk beter niet gekozen zou moeten worden.
Voorlopig komt de
HP 27FW als beste naar voren.
Merken als Philips AON en IIayama vallen af vanwege achterblijvende kwaliteiten. Óf ik moet meer dan €450,= uit willen geven, dan is er wat beters te kopen, maar dat wordt dubbel het budget.
Dit genoemd hebbend vraag ik mij af of er nog lezers onder ons zijn die hun eigen ervaringen met een losse monitor met mij willen delen. GRAAG zelfs!!