Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjkdetj
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-10-2024
Mijn vraag
Ik wil voor fotobewerking een extra, groot scherm gaan gebruiken, ik denk aan een beelddiagonaal van 24" (60 cm).
Daar zit ik op een halve meter vandaan.
Welke resolutie zou het beste zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Samsung laptop.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Graag jullie ervaring/advies!

Beste antwoord (via Edjkdetj op 04-10-2020 13:23)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:19

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
In een winkel staan schermen vaak afgesteld op een soort demo stand. Hoge helderheid, verzadigde kleuren. Dat trekt potentiële kopers aan maar zegt niets over hoe goed hij presteert voor jouw doelen thuis.

Om dat te weten te komen is het zaak om wat uitgebreide reviews te lezen en dan met name te letten op zaken die voor beeldbewerking van belang zijn. Goede zwartwaarden en kijkhoeken, uniformiteit, welke kleurruimte en hoeveel kan hij aan, kleurechtheid, gamma-afwijking, etc.

Voel je vrij om hier te vragen of wat je gevonden hebt een goede optie is, maar ga ook zeker zelf op zoek naar reviews en die lezen. Daar leer je veel meer van. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:59

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik zou kijken naar een 4K IPS scherm. Hoe scherper, hoe beter met fotobewerking.

Kijk wel even of je Samsung laptop 4K kan uitsturen. Welke laptop heb je? Model/type.

[ Voor 35% gewijzigd door PD2JK op 04-10-2020 11:28 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Edjkdetj je vraagt nu naar resolutie, maar voor fotobewerking kan je wel meer eisen stellen aan een monitor. Denk je ook aan eisen als kleurweergave en contrast?

Qua resolutie is het wel prettig om genoeg te hebben, maar voor 1:1 vergrotingen doet het natuurlijk weinig voor de scherpte. Een 24 inch monitor vind ik persoonlijk wat aan de kleine kant, maar dan zou je weg kunnen komen met QHD. Zelf werk ik met een 27 inch QHD en dat werkt erg prettig, al zou 4K ook niet verkeerd zijn natuurlijk. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Weet je zeker dat je 50cm van je monitor zit? Dat is vrij "ongezond" aangezien de arbodienst minstens 60cm tot 120cm aanhoudt voor schermen van 23 tot 27". Natuurlijk is dan resolutie & scaling een volgende keuze maar ik denk dat @Gonadan een aardige suggestie doet; 1440p op 27" is goed te doen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:34:
@Edjkdetj je vraagt nu naar resolutie, maar voor fotobewerking kan je wel meer eisen stellen aan een monitor. Denk je ook aan eisen als kleurweergave en contrast?
100% dit, je wilt - zeker voor beeldbewerking - een beeldscherm met goede kleurweergave. Resolutie zit op de meeste moderne schermen wel snor, maar er zijn veel schermen gericht op gaming en daar worden heel andere eisen aan gesteld (vooral snelheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjkdetj
[b]Gonadan in "schermresolutie"Een 24 inch monitor vind ik persoonlijk wat aan de kleine kant, maar dan zou je weg kunnen komen met QHD. Zelf werk ik met een 27 inch QHD en dat werkt erg prettig, al zou 4K ook niet verkeerd zijn natuurlijk. ;)
Hoi, dank voor de snelle reactie, top!
Mijn werkafstand tot het scherm stel ik bij deze wat bij: ik zit er eigenlijk toch wel 80 tot 100 cm vandaan.
Qua werksituatie kan ik geen loei van een scherm aanbrengen, 60 cm diagonaal of 68 (27") ontloopt elkaar niet zoveel, ik ga eens zoeken naar de specs van jouw scherm.
Bedankt voor nu!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Qua diagonaal scheelt dat gevoelsmatig niet veel, maar qua oppervlak is die paar inch best aanzienlijk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjkdetj
MAX3400 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:38:
Weet je zeker dat je 50cm van je monitor zit? Dat is vrij "ongezond" aangezien de arbodienst minstens 60cm tot 120cm aanhoudt voor schermen van 23 tot 27". Natuurlijk is dan resolutie & scaling een volgende keuze maar ik denk dat @Gonadan een aardige suggestie doet; 1440p op 27" is goed te doen.
Hoi, hierboven reageerde ik al op de werkafstand.
Ik heb ooit ergonomie geleerd en weet wat de ideale afstanden/zithoogte/zithouding is, je hebt gelijk als je zegt dat te dichtbij zitten ongezond kan zijn.
Mijn werkelijke zitafstand bedraagt ongeveer 80 - 100 cm.
Het scherm wat ik op het oog heb, heeft een diagonaal van 24", die van Gonadan 27", is feitelijk 8 cm groter.

Ik ben blij dat er tenminste nog een soort forum is dat over fototechnische zaken gaat en dat jullie zo snel reageren. Hakniedag!
Eerst maar eens kijken wat die 27"QHD voor specs heeft.
Voor nu bedankt voor je reactie, ik kom hier zsm op terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjkdetj
Gonadan schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:00:
Qua diagonaal scheelt dat gevoelsmatig niet veel, maar qua oppervlak is die paar inch best aanzienlijk.
Dat geloof ik direct! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjkdetj
Een korte zoektocht leverde enkele modellen op.
Tot nu toe lijkt deze monitor mij helemaal niet gek om voornamelijk photoshop en lightroom mee te draaien.

Mag ik jullie reactie of ik verder moet kijken of wat je hiervan vindt?

[ Voor 19% gewijzigd door Edjkdetj op 04-10-2020 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayazis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-06 22:13
Edjkdetj schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:19:
Een korte zoektocht leverde enkele modellen op.
Tot nu toe lijkt deze monitor mij helemaal niet gek om voornamelijk photoshop en lightroom mee te draaien.

Mag ik jullie reactie of ik verder moet kijken of wat je hiervan vindt?
Volgens mij is dat een prima keuze. In elk geval IPS en geen VA. 27" wordt door velen wel als de sweetspot voor QHD gezien, dus dit lijkt me wat dat betreft ook een fijne optie.

Voor iets meer geld kan je ook nog een extra brede variant overwegen:
https://tweakers.net/pric...xub3493wqsu-b1-zwart.html
Wellicht te groot voor je (omdat je in eerste instantie naar 24" wilde gaan). Maar volgens mij is die extra ruimte heerlijk als je met photoshop / lightroom bezig bent, gezien de hoeveelheid venstertjes die je doorgaans open wilt hebben. Daarentegen is 1440 al een flinke stap meer ruimte dan 1080 en is dit misschien wat overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjkdetj
Ayazis schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:29:
[...]

Voor iets meer geld kan je ook nog een extra brede variant overwegen:
https://tweakers.net/pric...xub3493wqsu-b1-zwart.html
Wellicht te groot voor je (omdat je in eerste instantie naar 24" wilde gaan). Maar volgens mij is die extra ruimte heerlijk als je met photoshop / lightroom bezig bent, gezien de hoeveelheid venstertjes die je doorgaans open wilt hebben. Daarentegen is 1440 al een flinke stap meer ruimte dan 1080 en is dit misschien wat overkill.
Hoi, goede reactie, kan ik wat mee.
Het is zéker goed opletten wanneer je voor het eerst zo'n monitor wilt kopen, las bv in een recentie over een hoge hoorbare pieptoon wanneer er teveel wit in beeld komt.
Dit monitorformaat voldoet denk ik prima voor mij. Mijn werkhoek is ook niet dusdanig groot dat ik een wide-screen kwijt kan. En ach, ik ben best handig met de venstertjes in beide progs, dus die klik ik makkelijk genoeg open.

Erg bedankt voor je reactie Ayazis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Lees even goed de reviews en kijk waarom men een monitor goed waardeert. Wat voor een gamer belangrijk is staat haaks op de wensen van iemand die beeldbewerking doet.

Zojuist heb ik even de HWI review van die IIyama erbij gepakt en de kleurweergave is niet je van het, iets wat je als beeldbewerker juist wel graag hebt. (zie ook: https://nl.hardware.info/...peels-werkpaard-conclusie)

En ik verplaats het topic even naar het Foto & Video Aankoopadviesforum, want daar begint het wel beter te passen onderhand. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Gonadan op 04-10-2020 12:40 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjkdetj
Gonadan schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:39:
Lees even goed de reviews en kijk waarom men een monitor goed waardeert. Wat voor een gamer belangrijk is staat haaks op de wensen van iemand die beeldbewerking doet.

En ik verplaats het topic even naar het Foto & Video Aankoopadviesforum, want daar begint het wel beter te passen onderhand. :)
Ja klopt Gonadan, ik las al diverse reacties van gamers (in relatie tot beeldsnelheid etc).
Omdat ik niet goed weet waar ik de juiste/beste ervaringen en advies kan vinden, zoek ik het op een forum als dit omdat er kennis aanwezig is.
Zelf in een winkel gaan kijken moet eigenlijk ook, maar ben bang dat daar voornamelijk de allernieuwste modellen staan terwijl er zoveel anderen zijn.
Eerlijk gezegd twijfel ik of je in de winkel een goede afweging kunt maken welke monitor je kiezen moet.
Misschien als ze allemaal een sd-slot hebben, dat ik een voorbeeldfoto erin kan prikken om zo te vergelijken. :?

Ik wist nog niet dat er een ander sub-forum is, graag verplaatsen! Dank je.

[ Voor 3% gewijzigd door Edjkdetj op 04-10-2020 12:57 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

In een winkel staan schermen vaak afgesteld op een soort demo stand. Hoge helderheid, verzadigde kleuren. Dat trekt potentiële kopers aan maar zegt niets over hoe goed hij presteert voor jouw doelen thuis.

Om dat te weten te komen is het zaak om wat uitgebreide reviews te lezen en dan met name te letten op zaken die voor beeldbewerking van belang zijn. Goede zwartwaarden en kijkhoeken, uniformiteit, welke kleurruimte en hoeveel kan hij aan, kleurechtheid, gamma-afwijking, etc.

Voel je vrij om hier te vragen of wat je gevonden hebt een goede optie is, maar ga ook zeker zelf op zoek naar reviews en die lezen. Daar leer je veel meer van. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edjkdetj
Kijk, hier heb ik mijn informatie die ik zoek en waar ik wat mee kan.
Het is voor mij een gewoonte om reviews te lezen tot ik erbij neerval, ik koop zelden zomaar iets.
Dat van die opstelling in de winkels, dat herken ik direct.

Ik ga voor mijzelf eens een rijtje schermen selecteren en kijken wat de onderlinge verschillen dan zijn.
Zodra ik wat heb, check ik dat graag bij jullie.
Fijne zondag verder en bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjkdetj
Hoi beste mensen,

Vandaag de hele dag reviews en vergelijkingen bekeken op zoekargument 27" QHD monitor. en gezocht in de range tot € 350,00.

Zoals ik al wist loont het enorm om vooronderzoek te doen, reviews te lezen en tussen de regels door te lezen.
Omdat ik hem alleen maar voor fotobewerking ga gebruiken, let ik specifiek op items als contrast, echt zwart en een niet te hoge beginwaarde van het licht. (de meeste reviews zijn negatief over met name dat laatste).

Ook begrijp ik dat QHD beter is dan 4K omdat je bij die laatste telkens je afbeeldingen met een factor 150% moet vergroten, wat heel goed in dit filmpje wordt getoond (leerzaam om het verschil te begrijpen).

Verschillende monitoren worden bv als zeer goed aangeprezen, terwijl iets fundamenteels als te hoge lichtsterkte niet genoemd wordt, of, zelfs in de als eerst aanbevolen monitors op Tweakers (Iiyama ProLite XUB2792UHSU-B1 Zwart) zaken als te laag contrast en beperkte kleurruimte wordt genoemd en dus eigenlijk beter niet gekozen zou moeten worden.

Voorlopig komt de HP 27FW als beste naar voren.
Merken als Philips AON en IIayama vallen af vanwege achterblijvende kwaliteiten. Óf ik moet meer dan €450,= uit willen geven, dan is er wat beters te kopen, maar dat wordt dubbel het budget.

Dit genoemd hebbend vraag ik mij af of er nog lezers onder ons zijn die hun eigen ervaringen met een losse monitor met mij willen delen. GRAAG zelfs!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:40

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Wacht even, je zoekt nu ipv een 24" scherm een 27" scherm met QHD (2560x1440) resolutie en komt vervolgens zelf met een 27" FHD (1920x1080) scherm?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-06 20:13
Edjkdetj schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:14:
....
Ook begrijp ik dat QHD beter is dan 4K omdat je bij die laatste telkens je afbeeldingen met een factor 150% moet vergroten, wat heel goed in dit filmpje wordt getoond (leerzaam om het verschil te begrijpen).
...
In principe moet de monitor ongeacht of het QHD of 4K is, dezelfde grootte geven bij even grote monitoren.
In geval er verschillen zijn, komt dat, doordat de software niet goed omgaat met die schermresoluties.

Dit is op te lossen door in eigenschappen "de hoge DPI-instellingen voor dit programma" in te stellen op:
gedrag van hoge DPI-schaalbaarheid negeren. Schaalaanpassing uitgevoerd door: "Systeem (uitgebreid)".

[ Voor 1% gewijzigd door JoStad op 05-10-2020 00:34 . Reden: taal-wijzigingen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heel simpel kijk wat je portemonnee kan trekken voor fotobewerking heb je het liefst een top monitor maar die zijn duur. Aan de andere kant ik zit nu al 13 jaar met heel veel genoegen achter een 24" Eizo op een resolutie van 1920 x 1200. Koste toen 1100 euro en eigenlijk nooit spijt van gehad. Als je zoekt kan je deze ook wel 2e hands vinden, ook van HP en NEC. Overigens voor kleur kan je natuurlijk ook zelf nog calibreren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En als het dan om fotobewerking gaat... vergeet ook kleurcalibratie niet.

Dan weet je in ieder geval dat de kleurweergave (zo goed mogelijk) op orde is.
Of je moet van knallende, overgesatureerde plaatjes houden... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:59

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Goede tip van @Frogmen. Heb zelf ook al jaren een HP LP2475w, voorzien van alle inputs die je kunt verzinnen. Nog steeds een topscherm na +10 jaar.

Het enige nadeel is het stroomverbruik vind ik.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjkdetj
Ventieldopje schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 23:50:
Wacht even, je zoekt nu ipv een 24" scherm een 27" scherm met QHD (2560x1440) resolutie en komt vervolgens zelf met een 27" FHD (1920x1080) scherm?
In de hele karavaan van monitoren heb ik gisteren blijkbaar iets over het hoofd gezien en anders gedaan dan ik dacht. Ik ben helemaal niet uit op een FHD scherm uit. Goed dat je mij daarop wijst Ventieldopje.
Ik zie dat ik opnieuw ga beginnen met de grote selectie.
Bedankt hè! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjkdetj
JoStad schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 00:32:
[...]

In principe moet de monitor ongeacht of het QHD of 4K is, dezelfde grootte geven bij even grote monitoren.
In geval er verschillen zijn, komt dat, doordat de software niet goed omgaat met die schermresoluties.

Dit is op te lossen door in eigenschappen "de hoge DPI-instellingen voor dit programma" in te stellen op:
gedrag van hoge DPI-schaalbaarheid negeren. Schaalaanpassing uitgevoerd door: "Systeem (uitgebreid)".
Misschien komt die bewering voort uit het filmpje dat ik bijsloot JoStad, daarin schuiven ze een Lightroom werkblad van de ene naar de andere monitor.
Het zou met één aangesloten monitor gewoon goed moeten gaan lijkt mij, ik ga mij hierin verder verdiepen. HEb vadaag toch niets anders te doen.
Bedankt voor je reactie iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjkdetj
Inmiddels heb ik zo'n 20 verschillende monitoren uitgeplozen en ook gelet op de mogelijkheid tot kleurcalibratie omdat ik hiermee foto's wil nabewerken.
Ik kom uit op deze monitor van LG, mag ik jullie vragen of ik hier belangrijke specs over het hoofd zie?

Ik denk dat ik met deze zo onderhand wel ben waar ik wezen wil.
Lees jullie reacties graag!!

Ed

[ Voor 9% gewijzigd door Edjkdetj op 05-10-2020 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FordFiasco
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 30-06 22:36
De verstelbaarheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Laatst online: 12:37
Ik heb zelf goede ervaringen met de Benq PD2500Q: pricewatch: BenQ PD2500Q Grijs, Zwart. Deze is er ook nog in 27 inch variant: pricewatch: BenQ PD2700Q Zwart

Deze monitoren komen uit de designvue collectie van Benq, deze zijn vooral gericht op grafisch ontwerpers. De schermen zijn QHD, IPS paneel en dekken 100% sRGB. De monitoren worden ook in de fabriek volledig gekalibreerd qua kleurweergave.

Ik ben zelf heel erg tevreden over deze monitor voor fotobewerking. Ik doe dit puur hobbymatig, dus een Eizo of bijv. een Benq SW2700PT (ook een aanrader als je meer budget hebt) vond ik zelf te duur. Deze monitor is voor mij in ieder geval een mooi compromis van goede kleurweergave en fijne QHD-resolutie, maar ook nog enigszins betaalbaar.

De monitor is verder ook in hoogte verstelbaar, draaibaar en kantelbaar, dus qua afstelling ook voldoende mogelijkheden. Ik gebruik hem ook voor thuiswerken en af en toe gamen en daar is hij ook prima geschikt voor.

De Dell Ultrasharp reeks schijnt ook vrij goed te zijn qua kleurweergave en -kalibratie, dus daar zou je ook nog naar kunnen kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Erwin186 op 05-10-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:40

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Edjkdetj schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:49:
Inmiddels heb ik zo'n 20 verschillende monitoren uitgeplozen en ook gelet op de mogelijkheid tot kleurcalibratie omdat ik hiermee foto's wil nabewerken.
Ik kom uit op deze monitor van LG, mag ik jullie vragen of ik hier belangrijke specs over het hoofd zie?

Ik denk dat ik met deze zo onderhand wel ben waar ik wezen wil.
Lees jullie reacties graag!!

Ed
Op sich al een stuk beter maar echt top is het niet. Het hele HDR gebeuren is leuk maar of dit goed werkt is ten tweede, ik denk van niet en het komt de uniformiteit niet ten goede. Zonder goed uniform beeld kom je naar mijn mening nergens.

Als je kijkt naar een scherm voor fotobewerking kijk dan naar uniformiteit (reviews) en de gamut (vaak in de specs). Dit beeldscherm heeft een beperkte gamut van 98% sRGB wat door hun marketing afdeling als "extreem goed" wordt aangeduid maar eigenlijk extreem ruk is. Je wil minimaal een goeie P3 of AdobeRGB dekking maar het is even de vraag of dit te vinden is binnen je budget.

Zaken als 10bit bitdiepte is leuk maar hier zitten wel haken en ogen en die tot je meer kennis hebt van de hele materie waarschijnlijk alleen een placebo effect zullen geven. Ook met die kennis is het nut enigszins beperkt op specifiekere gevallen na. Zou hier niet te veel waarde aan hechten.

Kijk ook eerst even of er een goeie review te vinden is op bijvoorbeeld https://www.tftcentral.co.uk/ :) Een handige site die veel informatie geven over een monitor. Als hij daar niet staat dan is er kans dat hij bij de buren wel eens getest is bij Hardware.info.

Hou je er ook rekening mee dat je je scherm nog moet kalibreren wil je een beetje serieus met fotobewerking aan de gang gaan? Het loont ontzettend om een X-Rite i1 Display Pro of X-Rite ColorMunki te halen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ventieldopje op 05-10-2020 12:53 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjkdetj
Erwin186 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:09:
Ik heb zelf goede ervaringen met de Benq PD2500Q: pricewatch: BenQ PD2500Q Grijs, Zwart. Deze is er ook nog in 27 inch variant: pricewatch: BenQ PD2700Q Zwart

Deze monitoren komen uit de designvue collectie van Benq, deze zijn vooral gericht op grafisch ontwerpers. De schermen zijn QHD, IPS paneel en dekken 100% sRGB. De monitoren worden ook in de fabriek volledig gekalibreerd qua kleurweergave.

Ik ben zelf heel erg tevreden over deze monitor voor fotobewerking. Ik doe dit puur hobbymatig, dus een Eizo of bijv. een Benq SW2700PT (ook een aanrader als je meer budget hebt) vond ik zelf te duur. Deze monitor is voor mij in ieder geval een mooi compromis van goede kleurweergave en fijne QHD-resolutie, maar ook nog enigszins betaalbaar.

De monitor is verder ook in hoogte verstelbaar, draaibaar en kantelbaar, dus qua afstelling ook voldoende mogelijkheden. Ik gebruik hem ook voor thuiswerken en af en toe gamen en daar is hij ook prima geschikt voor.

De Dell Ultrasharp reeks schijnt ook vrij goed te zijn qua kleurweergave en -kalibratie, dus daar zou je ook nog naar kunnen kijken.
Erwin, je merkt dat ik deels op jullie input af ga. Ik heb te weinig verstand van de kleine technische specs die achter de beeldkwaliteit zitten en die mij (als ik niet op pas) later kunnen opbreken.
Die 27"Benq toont hele goede reviews en is voor mij de uiterste qua budget.
Heb jij achteraf gezien nog enige kritische opmerkingen bij jouw Benq?

Als ik kijk naar deze Dell Ultrasharp, dan lees ik ook dat zwart overwegend grijzig is en dat het contrast laag is. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dit bij te stellen is oid.

[ Voor 21% gewijzigd door Edjkdetj op 05-10-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
Edjkdetj schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:09:
[...]

Erwin, je merkt dat ik deels op jullie input af ga. Ik heb te weinig verstand van de kleine technische specs die achter de beeldkwaliteit zitten en die mij (als ik niet op pas) later kunnen opbreken.
Die 27"Benq toont hele goede reviews en is voor mij de uiterste qua budget.
Heb jij achteraf gezien nog enige kritische opmerkingen bij jouw Benq?

Als ik kijk naar deze Dell Ultrasharp, dan lees ik ook dat zwart overwegend grijzig is en dat het contrast laag is. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dit bij te stellen is oid.
Ik heb zelf ook niet heel veel verstand van de technische specs. Ik ben destijds ook voornamelijk op reviews af gegaan en heb ook vooral gegoogeld op monitoren voor fotobewerking. Je komt dan een heleboel dure opties tegen, maar ook websites die per prijssegment aanraders geven. Voor mij was QHD en 100% sRGB voldoende, aangezien ik niet met Adobe RGB werk. Wil je wel 100% Adobe RGB dan kom je in een andere prijsklasse uit. Zo ben ik uiteindelijk bij de Benq uitgekomen, waarbij ik vooral de individuele kalibratie in de fabriek een heel belangrijk pluspunt vond (en die kalibratie was volgens de reviews ook nog eens erg goed, dat is natuurlijk het belangrijkste).

Nadelen: eigenlijk heb ik niks te klagen over dit scherm. Er zullen ongetwijfeld betere schermen zijn met een nog betere kleurweergave, maar voor mij is dit prima. Alleen had ik achteraf misschien toch liever de 27 inch versie gehad ipv 25 inch. Daarnaast is de monitor totaal niet op gaming gericht (geen FreeSync of G-Sync en "gewoon" 60hz), dus als je dat nog enigszins belangrijk vindt is dat een nadeel.

Wat je zegt over Dell heb ik destijds ook gelezen. De recente Dell's in die prijsklasse schijnen iets minder geworden te zijn. Daarom ben ik uiteindelijk ook voor de Benq gegaan, die krijgt wel hele goede reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Erwin186 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:09:
Deze monitoren komen uit de designvue collectie van Benq, deze zijn vooral gericht op grafisch ontwerpers. De schermen zijn QHD, IPS paneel en dekken 100% sRGB.
100% dekking van de sRGB kleurruimte of 100% van de grootte van sRGB gedekt? Daar zitten nog wel eens verschillen tussen, leuk die marketing. :P
De monitoren worden ook in de fabriek volledig gekalibreerd qua kleurweergave.
Dat is beter dan niets, maar wil je dat het klopt zal je toch echt zelf moeten kalibreren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
Gonadan schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:40:
[...]

100% dekking van de sRGB kleurruimte of 100% van de grootte van sRGB gedekt? Daar zitten nog wel eens verschillen tussen, leuk die marketing. :P
Voor zover ik weet 100% dekking van de kleurruimte. Maar weet niet ook niet wat ik me precies moet voorstellen bij 100% van de grootte van sRGB. Kun je dat uitleggen?
[...]

Dat is beter dan niets, maar wil je dat het klopt zal je toch echt zelf moeten kalibreren.
Mee eens!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edjkdetj
Het was weer een volle dag van monitoren selecteren en reviews doorspitten.
Eén ding staat als een paal boven water: iedere waar is naar zijn geld.
Dat geldt zéker voor de monitoren. In mijn geval verg ik veel meer van de beeldkwaliteit dan een gamer of administratieve klant.
Mijn budget was €250,= en wordt nu €350,= omdat ik liever wat meer uitgeef en met wat moois aan de gang ga, dan dat ik achteraf telkens mijn bedenkingen blijf houden.

Daarom ga ik voor de Benq PD2700Q - QHD IPS Monitor, ik geloof dat ik daar een hele goede mee kies voor die prijs.
Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor de genomen tijd en het meedenken!
Dat is goud waard jongens, BEDANKT!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Erwin186 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:59:
Voor zover ik weet 100% dekking van de kleurruimte. Maar weet niet ook niet wat ik me precies moet voorstellen bij 100% van de grootte van sRGB. Kun je dat uitleggen?
Een kleurbereik wat net zo groot is als sRGB maar niet exact overlapt met sRGB.

Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3u9nId-zzjdbnP7HCbVIk-OLGb8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aDP9him76OCEDPkcbr9FguNp.png?f=user_large
plaatje gejat van Eizo

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
Gonadan schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:03:
[...]

Een kleurbereik wat net zo groot is als sRGB maar niet exact overlapt met sRGB.

Bijvoorbeeld:
[Afbeelding]
plaatje gejat van Eizo
Bedankt! Weer wat geleerd!
Pagina: 1