Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zuinige 17" laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Technica
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-10-2020
Ik ben in de beginfase van het kiezen v/e laptop.
Ik geef de voorkeur aan een 16:10 scherm, en daarmee wordt mijn keuze erg beperkt.
Ik doe alleen 2D werk op mijn laptop, dus een losse videokaart is niet nodig.
Laptops zonder losse videokaart lijken haast niet meer te bestaan.
Mijn vraag gaat niet over de snelheid, maar het verbruik v/d kaarten, bij simpel 2D werk. Denk dan bv aan browsen en Office.
Welke videokaarten uit de lijst verbruiken het minste in mijn gebruiksscenario?

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag over CPUs. Minimale keus op dat vlak bij deze serie laptops.
Maar ik ben niet merkvast dus in een andere laptop series is wellicht wel veel keus.
Ik begrijp dat een een i7 op 100% meer verbruikt dan een i3 op 100%, maar als we Word als hoofdtaak beschouwen, is er dan nog verschil?
Ik doe wel wat meer dan Word. Een soort naslagwerk met zoekfunctie. Mijn inschatting is dat het op een database draait. Alleen lezen. Geen zware complexe queries. Een zoekopdracht duurt meestal <2 seconden.
Hetzelfde naslagwerk draait heel vlot op mijn OnePlus 6T. Geen idee met welke laptop CPU dat vergelijkbaar is.

https://tweakers.net/lapt...SVjI01zMA6s9NrIBwjJVqa2sB

Alle reacties

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
En waarom moet die laptop zuinig zijn? Wil je besparen op stroomkosten of heb je nooit een stopcontact in de buurt?

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-11 19:17
Ik zou de eis 16:10 laten vallen, zeker in combinatie met 17 inch. Daarmee hou je in de pricewatch 13 modellen over, waarvan 10 meer dan € 3.000 zijn, 1 bijna € 3.000 is, 1 ca. € 1.500 en de laatste ca. € 500.

Die van € 500 valt af want zonder SSD. Die van € 1.500 is misschien het overwegen waard, maar heeft wel een Duits toetsenbord. En alle andere kan je ook overslaan, want die zijn (veel) te duur.

Dat laptops zonder losse videokaart niet meer lijken te bestaan, klopt niet. Wel zijn er naar verhouding meer grote laptops met een losse videokaart, dan kleine. Dat heeft vooral te maken met het feit dat in grote laptops meer plaats is, o.a. voor de losse videokaart, en om deftige koeling te voorzien.

Maar op alle 17 inch laptops in de pricewatch (dat zijn er momenteel 479), zijn er toch nog 167 zonder losse videokaart. Dat is dus ruim een derde.

Wat mij wel opvalt, is dat er eigenlijk geen 17 inch laptops zijn met Ryzen 4000U-processor. Als processorsnelheid niet zo belangrijk is, kan dat uiteraard geen kwaad. In het andere geval, kan je misschien beter de 17 inch eis ook laten vallen.

• Technica
@Bobmeister Geen stopcontact

@LievenD Mijn plan was om afgelopen lente de Gram te kopen in de VS, met QWERTY toetsenbord. Helaas gingen de grenzen dicht ivm Corona.

Wat betreft de 479 laptops; ik heb maar een deel van mijn eisen in mijn OP gezet omdat ik vooral wat wilde leren over verbruik. Als ik bv mijn IPS, min Full HD en min 500GB eisen toepas, zakt het aantal al tot 137 stuks.
Zoals je wellicht al aanvoelt, is accuduur ook erg belangrijk voor mij. Als ik op >70Wh filter zakt het aantal naar 45 stuks.

Dan is de enige laptop zonder losse kaart de Lenovo Thinkstation P71 20HK0002MH
https://tweakers.net/lapt...CbeHcyjZYmKzL9yu93HpYluUD

Sorry voor de verwarring, zoals ik al schreef wil ik leren hoe ik zuinige hardware kan vinden.

Wat betreft de prijzen. Dat is inderdaad een goed punt. Die prijzen zijn deels zo hoog omdat er high-end CPU en GPUs inzitten. Van die power ga ik maar een fractie benutten. Weggegooid geld dus.

Een andere overweging die ik maak is een laptop vinden die goed (maar niet heel goed) scoort op accuduur en dan met een power bank werken. Maar zelfs daar schiet mijn kennis tekort. Kan ik blindelings aannemen dat ik de laptop via USB-C/PD kan opladen?
Dat brengt mij op een ander punt. Ik wil bij voorkeur de lader v/d laptop niet meenemen tijdens mijn vliegreizen. Ik heb een vrij compacte lader die 100W PD heeft. De ProArt laptops uit de OP hebben een 300W (GAN) lader die veel compacter is dan de meeste laptop bakstenen laders.
PD laden is een eis, een compacte lader een wens.

• LievenD
Het probleem is natuurlijk ook deels dat een groot scherm meer energie verbruikt dan een kleiner scherm.
Een aantal zuinige modellen zijn:

Lenovo IdeaPad 5 15ARE05 (81YQ002BMH)
Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05
Asus ZenBook 14 UX425JA
Asus ZenBook 13 UX325JA

Deze gaan allen meer dan 14 uur mee op batterij. Jammer genoeg gaat het hier niet om 17 inch modellen.

• Technica
Dat soort cijfers heb ik vrij vaak gezien in de Tweaker BBG.
Dat is dan voor browsen, en bij andere tests stort de tijd in.
Ik weet niet of mijn gebruik dichter bij browsen of dichter bij die andere tests zit.
Ik weet ook niet hoe helder de schermen zijn tijdens de tests. De waarde in nits zegt mij niets helaas.

• LievenD
Klopt, maar als je een laptop wil die bij zware taken 10+ uur meegaat, kan je lang zoeken...
Zoek je naar een uur of 6, dan maak je kans om er enkele te vinden.

• Technica
Een meer gerichte vraag:
i3, i5, i7 en i9, allemaal van de laatste generatie.
Beetje browsen op Tweakers.

Ik weet dat een high-end i9 die op 100% load draait meer verbruikt dan een i3.
De load van de i9 is bij browsen 3% en de i3 30% (fictieve cijfers)
Welke CPU is het zuinigst?

• NC83
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 17:32
Technica schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:40:
Een meer gerichte vraag:
i3, i5, i7 en i9, allemaal van de laatste generatie.
Beetje browsen op Tweakers.

Ik weet dat een high-end i9 die op 100% load draait meer verbruikt dan een i3.
De load van de i9 is bij browsen 3% en de i3 30% (fictieve cijfers)
Welke CPU is het zuinigst?
Zo werkt het niet helemaal, je kan bijvoorbeeld een i5 en i7U niet vergelijken TDP is een veel beter aangeven van hoe zuinig een CPU zou moeten zijn. Die i5 kan 45W verstoken waar die i7U 15W ter beschikking heeft, bijvoorbeeld. De U varianten zijn normaal gezien de zuinigere chips dan de varianten zonder U. Maar als je een taak hebt die 100% CPU vraagt van een 45W processor voor 1 second en op een 15W processor 5 seconden nodig heeft is die eerste theoretisch zuiniger, bij gelijk verbruik op idle(wat waarschijnlijk niet zo is).

Vooral laptop CPUs draaien niet op een constant voltage wat ervoor zorgt dat je niet zomaar kunt zeggen welke zuiniger voor je is. Om te weten wat je nodig hebt zou het handig zijn om te weten waar je het voor wilt gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door NC83 op 05-10-2020 23:06 ]

ex-FE Programmer: CMR:DiRT2,DiRT 3, DiRT Showdown, GRID 2, Mad Max

• Technica
[b]NC83 in "Zuinige 17" laptop"Om te weten wat je nodig hebt zou het handig zijn om te weten waar je het voor wilt gebruiken.
Films kijken, PDFs lezen, Office taken, naslagwerken zoals Encyclopedia Brittanica, offline versie van Wiki, woordenboeken, agenda. Misschien soms aan een website werken.
De laptop staat meestal in vliegtuigstand.
Als dat niet zo is, dan is verbruik onbelangrijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Technica op 06-10-2020 17:12 ]

Pagina: 1