Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-06 17:49
Al een poosje ben ik op zoek naar een alternatief voor mijn Logitech C922.
Ik gebruik deze camera voor video calls / recording / streaming (met greenscreen) en ook voor het opnemen van 'overhead' (top down) content of een 3rd person perspectief via een tripod.
Echter loop ik tegen de grenzen aan van wat ik er mee kan, en de specificaties zijn natuurlijk totaal niet vergelijkbaar met een 'echte' camera.
Mijn grootste probleem is gebrek aan licht. Voor een deel wil ik dit oplossen met extra lampen (DIY softboxen aan een mount boven mijn bureau), maar daar ik nu met het thuiswerken rustig 6-10 uur per dag een camera aan heb staan (voor zowel werk als hobbies) heb ik ook geen zin om zelf in een bak licht te zitten.

Ik zoek een alternatief in de 2e hands markt met een budget van ~50-150 euro. Ik weet dat dit krap is, dus een 'dat kan niet' antwoord is ook goed.
In dat geval graag wel een indicatie waar ik wel aan toe ben qua budget, liefst met voorbeelden. :)
In vrijwel alle gevallen zal ik of het object wat ik film tussen de 50 en 150cm van de lens zitten.

Tot nu toe heb ik een aantal systeemcamera's en compactcamera's bekeken binnen mijn budget, maar bij heel veel van deze kan ik niet vinden of het mogelijk is deze via USB of HDMI te streamen.
Ook heb ik een paar videocamera's bekeken in V&A, echter bij deze lijkt het gek genoeg nog lastiger om te vinden wat er precies mogelijk is, en sommige werken enkel met hun eigen software.
Ze hoeven van mij stand-alone ook niet op deze kwaliteit op te nemen, het gaat wat dat betreft enkel om streaming video. Het opnemen doe ik in software op mijn computer (OBS) indien nodig.

Een paar van de problemen die ik heb:
  • De camera is absoluut verschrikkelijk in low light (hier ondervind ik veel hinder van 'ruis' in mijn green screen chroma key)
  • Het is kiezen tussen 1080p@30fps of 720p@60fps (wat niet werkt in OBS, daar is alles capped op 30fps of hogere resoluties slechts 2fps)
  • De mount (1/4" gat) zit in de voet die vervolgens nog kan uitklappen, dit maakt het soms lastig om de camera in sommige posities stabiel te mounten
  • Uiteraard niet 'portable' te gebruiken
  • Focus is soms lastig
Eisen:
  • 1080p@60fps video via USB (als webcam) of als alternatief (liever niet, maar ik heb een capture card) via HDMI (externe live view zonder GUI elementen in beeld)
  • automatische ISO/witbalans, voornamelijk binnen in gebruik, maar er is niet altijd evenveel licht (zon, enz)
Wensen:
  • Optische zoom
  • Webcam modus (alternatief is via HDMI of een capture-plugin voor OBS specifiek voor de camera)
  • Audio is niet nodig
  • Manual focus mogelijk
  • 1/4" mount. Als deze er niet op zit kan ik zelf wel een mount 3D-printen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:23
Ik heb geen volledig marktonderzoek gedaan. Maar ik heb in deze coronatijd een HDMI capture card gekocht op Alie en heb daar via hdmi mijn fotocamera op aangesloten.
Ik moest even wat instellen zodat het display niets anders toont dan het beeld. En ik gebruik een f1.8 lens (flink lichtsterk dus), die ik met een afstandsbediening even kan focussen.

Dit waren dingen die ik al had. Beeldkwaliteit is 100% geweldig in normaal licht. Zo'n camera is ook te gebruiken voor overhead en andere toepassingen. Focus kan manueel of met AF.

Wat ik heb aangeschaft: De capture card en een dummy accu die via USB gevoed wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Tarquin schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:45:
Ik heb geen volledig marktonderzoek gedaan. Maar ik heb in deze coronatijd een HDMI capture card gekocht op Alie en heb daar via hdmi mijn fotocamera op aangesloten.
Ik moest even wat instellen zodat het display niets anders toont dan het beeld. En ik gebruik een f1.8 lens (flink lichtsterk dus), die ik met een afstandsbediening even kan focussen.

Dit waren dingen die ik al had. Beeldkwaliteit is 100% geweldig in normaal licht. Zo'n camera is ook te gebruiken voor overhead en andere toepassingen. Focus kan manueel of met AF.

Wat ik heb aangeschaft: De capture card en een dummy accu die via USB gevoed wordt.
Ja zo'n capture kaart heb ik inderdaad al; maar ik mis het andere deel - de camera :P

Ik heb deze: https://www.startech.com/...deo-products/pexhdcap60l2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Ik denk dat veel camera's voldoen. Je moet letten op een paar dingen:

- ga je op accu werken of heb je een vaste power nodig? Dat laatste kan makkelijk met een dummy batterij, waarbij het zinvol is om te checken of AliExpress dat model heeft. Je kunt ook beginnen met een accu en daarna
- Wat voor lens? Volledig manueel? Wederom: AliExpress heeft best wel wat goedkope lenzen die echt ruim voldoende zijn voor fullhd video. Je kunt het beste beginnen met de lens die bij de camera zit (kitlens). Die zoomt en biedt zowel AF als MF. En daarna pas extra lenzen gaan aanschaffen.
- Ga vooral voor 2ehands en het mag gerust een 6 jaar oud model zijn.
- ik raad een camera met verwisselbare lenzen aan, omdat je dan veel meer mogelijkheden hebt om meer licht binnen te krijgen.
- let op dat de camera FullHD HDMI output doet en niet 1080i ofzo.

Ik weet dat het werkt met een Olympus M10 mark II. Die heb je voor 250 met kitlens tweedehands.
Een oudere Olympus camera van mij (de PL1) laat echter niet het beeld zien als ik de HDMI aansluit maar springt meteen naar 'playback' (laat de foto's op de SD kaart zien).
Check dat voordat je iets koopt.

Een wat oudere Panasonic (GF of GH model ofzo) zou ook kunnen. Test wel eerst dat hij als webcam werkt als je de HDMI aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Dat laatste is denk ik inderdaad vooral mijn vraag; ik kom er bij veel camera's niet uit of ze geschikt zijn - de informatie lijkt niet eenvoudig voorhanden.

Bedankt voor je tips en ervaring!

Het plan is inderdaad om op vaste stroom te werken, dus camera's die een power-in missen zullen inderdaad een nepbatterij nodig hebben. Daar had ik nog niet aan gedacht, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:20
Ik heb zelf voor videobellen de Logitech Streamcam gekocht. Deze kun je op je schermen hangen met houder, maar er zit ook een houder bij met statief mount. Dat zou een aantal van je punten af moeten vangen.
Hij werkt met OBS (getest) en hij heeft functies om licht sterkte te verbeteren.
Daarnaast kan hij ook portret stijl op de houder geplaatst worden.
https://tweakers.net/pric...eyword=logitech+streamcam

Volgens mij is hij in ieder geval 1080p 60Hz via USB-c.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Er staat een GH2 op Marktplaats voor 75 euro.

Vrij zeker dat hij het doet maar met name dat hij beeld geeft als de HDMI wordt ingeplugd moet je even 100% zeker weten. Hij biedt full hd. Wel zonder lens maar de goedkoopste lenzen zijn echt niet duur. Je kunt binnen budget blijven.
Pagina: 1