Stalen deurkozijnen (opdek) omdraaien - advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FruitSmoothie
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-10-2020
Wij willen de draairichting van een opdekdeur omkeren, zodat deze naar de hal toe open gaat in plaats van naar de kamer toe om ruimte te besparen. Het gaat om een stalen kozijn zonder bovenlicht.

We overwegen het zelf te doen, omdat we hebben begrepen dat dit in principe vrij simpel moet zijn (op basis van youtube video's dan..) zolang het geen ingemetseld kozijn is. Nu vroeg ik mij af hoe je kan herkennen of het een inmetselkozijn is of een nastelkozijn? Na wat gegoogle ben ik er niet veel wijzer uit geworden. We zijn pas net ingetrokken en het kozijn zit er vermoedelijk al sinds de bouw (2006) erin, daarnaast zien we ook dat het stucwerk (spachtelputz) lichtjes overloopt in het kozijn, voor zover dit een indicatie is.

Wij weten verder (nog) niet veel van klussen af, dus alle tips of aandachtspunten zijn welkom.

Als het geen inmetselkozijn is, klopt het dan dat het een kwestie is van de deur eraf halen, het kozijn eraf schroeven en omgedraaid erin plaatsen? Wat betreft de afwerking, zou je als ik het goed begrijp ook het overgangsprofiel bij moeten zagen om het passend te maken wegens de 'opdekgleuf' dat nu aan de andere kant terecht komt. Er komt dan wel een leeg hoekje in onze houten vloer door het omkeren. Weet iemand hoe je dit netjes zou kunnen afwerken, een plintje op de lege plek plakken?