Randaarde: aangesloten of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-05 06:50

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik heb een buitenkabel met een stel lampjes erop. Nu wil ik nog een paar rolscreens met motor er op aansluiten en ben ik dus de kabel aan het verlengen. Waar ik echter achter kwam is dat de aardedraad (de ijzer mantel draad) niet aangesloten was. Dat vond ik wel vreemd.

Nu twijfel ik of de aardedraad überhaupt aangesloten is. Sowieso is het een 4 aderige ymvk kabel met ijzeren beschermingsmantel er omheen. Dus 4 aders + aardedraad. Hiervan is de zwarte ader + blauwe aangesloten op de lampen. Die uitkomen binnenshuis bij een schakelaar waar ik de zwarte ader kan schakelen.

De andere twee aders zich qua doel onbekend, ik meete met mijn goedkope multimeter 3v wisselspanning tussen die dragen en de blauwe. Geen idee of daar iets van aangesloten is.

Nu de vraag, hoe weet ik of de aardedraad wel verbonden is? Sluiting maken met de fase of nuldraad en hopen dat de aardlek eruit vliegt? Of is er een veiligere manier?

Graag hulp!

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:44
Beginnen met spanning meten tussen fase en aarde. En tussen fase en nul. Als de aarde goed is aangesloten, meet je tussen fase en aarde dezelfde spanning als tussen fase en nul.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ivow85 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 23:40:
Beginnen met spanning meten tussen fase en aarde. En tussen fase en nul. Als de aarde goed is aangesloten, meet je tussen fase en aarde dezelfde spanning als tussen fase en nul.
Fase en nul ( in mijn geval zwarte en blauwe draad) was 235v. Tussen blauw en aarde heb ik niet gemeten. Hoort dat ook 235 v aan te geven ja?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Met een multimeter ga je gewoon capacitieve rommel meten.

Manier van testen; met de installatietester een circuit meting L-PE doen. Maar bij gebrek aan een installatietester met een tweepolige spanningstester met inschakelbare last. Als je gemeten spanning L-PE inzakt als je die last er bij doet weet je dat hij niet is aangesloten.

Maar je kunt toch ook gewoon even kijken aan het andere einde?

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-10-2020 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 19:08
Die kabel is YmvK-as
Als het goed is heb je zwart-bruin-grijs-blauw in de kabel zitten.
Dat is een grondkabel bedoeld voor krachtstroom (400V, 3 fasen).

Dat bruin en grijs niet aangesloten zijn mag nog (maar aarden is netter). Die gebruik je niet. Dat de mantel niet op aarde zit mag niet.

Maar je kan toch gewoon zien of de aardmantel is aangesloten?
Als je ff de stroom uitschakelt en die schakelaar open maakt waar de zwarte ader wordt geschakeld. Dan zit de rest van de kabel daar ook. Je kan daar precies ziet wat er wel ergens op zit aangesloten en wat niet.

[ Voor 3% gewijzigd door RocketKoen op 04-10-2020 00:11 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
RocketKoen schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 00:10:
Maar je kan toch gewoon zien of de aardmantel is aangesloten?
Als je ff de stroom uitschakelt en die schakelaar open maakt waar de zwarte ader wordt geschakeld. Dan zit de rest van de kabel daar ook. Je kan daar precies ziet wat er wel ergens op zit aangesloten en wat niet.
Tja in de woonkamer zit een schakelaar, maar daar zie ik alleen een bruine en zwarte draad die je schakelt, het gaat dan in een pvc buisje omlaag. In de kruipruimte ook gekeken maar daar ook geen doosje en/of een kabel gevonden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
*snip* laten we dit soort adviezen maar niet geven.

[ Voor 74% gewijzigd door Señor Sjon op 05-10-2020 13:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-05 23:01
Werkt wel, maar zou ik niet adviseren op een openbaar forum. Wat je thuis doet moet je zelf weten O-)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-05 19:25

Theo

moederbord

[/quote]
Dit is een erg onhandig, dom en onveilig advies. Met een beetje geluk klap er alleen de aarlek uit. met een beetje pech ook de hoofdzekering en heb je geen stroom meer in huis. Met veel pech is het niet correct aangesloten en krijg je brand En met heel veel pech kun je het niet meer navertellen.

Mijn advies: Doet dit absoluut niet! Gewoon echt niet doen. Ook niet voor reden X. Zonder uitzondering geen fase op nul of randaarde aansluiten omdat 'kijken wat ie doet'. Je stapt ook niet voor een rijdende trein omdat 'kijken wat ie doet'. Dan ben je gewoon idioot bezig.

[ Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 05-10-2020 13:34 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Theo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:32:
[...]

Dit is een erg onhandig, dom en onveilig advies. Met een beetje geluk klap er alleen de aarlek uit. met een beetje pech ook de hoofdzekering en heb je geen stroom meer in huis. Met veel pech is het niet correct aangesloten en krijg je brand En met heel veel pech kun je het niet meer navertellen.

Mijn advies: Doet dit absoluut niet! Gewoon echt niet doen. Ook niet voor reden X. Zonder uitzondering geen fase op nul of randaarde aansluiten omdat 'kijken wat ie doet' Je stapt ook niet voor een rijdende trein omdat 'kijken wat ie doet' Dan ben je gewoon idioot bezig.
Als je dat niet wilt doen kan je ook zoiets kopen.

https://www.conrad.nl/p/t...h=1&vat=true&insert_kz=8J

PS. als je het op mijn manier test weet je zeker of ie goed werkt en ben je wakker als er eventueel brand ontstaat (die kans is echt heel erg klein) ipv 's nachts als er toevallig ergens een aardlek lek ontstaat en jij lekker in je bedje ligt te slapen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 04-10-2020 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:44
Dit zegt werkelijk helemaal niets over de vraag of de aarde correct is aangesloten...

[ Voor 25% gewijzigd door Señor Sjon op 05-10-2020 13:34 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-05 18:28
Waarom denkt toch iedereen zelf aan het lichtnet te kunnen klooien?

Topicstarter geeft al duidelijk aan geen begrip te hebben waar hij mee bezig is
geerttttt schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 08:09:
[...]

Tja in de woonkamer zit een schakelaar, maar daar zie ik alleen een bruine en zwarte draad die je schakelt, het gaat dan in een pvc buisje omlaag...
Ook de vraag of er gemeten moet worden tussen de Nul en de Aarde geeft aan dat de uitleg om tussen stroomvoerende draden (zwart of bruin) en de nul, maar ook te meten tussen zwart en/of bruin en de aarde (mantel) om te zien of er dan een spanning te meten is van 230Volt, komt niet over.

Het enige positieve is dat hij zich afvraagt of de VEILIGHEIDSAARDE verbonden moet zijn. Antwoord JA.
De aarde-verbinding is niet alleen noodzaak als er motoren maar ieder metalen deel waar een aansluiting gemaakt wordt dient geaard te worden. De mantel bescherming van de kabel is ook aanwezig om voor veiligheid te zorgen indien er met b.v. een schop of spa door de kabel gestoken wordt.

Tot slot;
Een betere methode om de werking van de mantel te controleren is met een simpele gloeilamp (geen LED) van > 60 Watt. In een losse fitting, 2 draadjes eraan als testpennen en meten op de spanning voerende zwart/bruin en blauwe nul, Lamp aan oké, dan testen op de zwart/bruin en de mantel/aarde. Aardlek eruit, oké indien geen aardlek aanwezig (erg oud) gaat de lamp aan en weet je dat de mantel geaard is. Niks geen kortsluiting creëren maar een belaste test uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Dat is nu een goed tip. Beter dan hobby bob te spelen als je eigenlijk totaal geen verstand van elektra hebt is zo’n tester te gebruiken.

Het valt me op dat er wordt gezegd: meet tussen fase en aarde. En nul en fase. Vervolgens gaat het over een meting tussen nul en aarde.
Dus het begrip van wat er gezegd wordt is er niet helemaal. Dan vallen denk ik alle andere oplossingen af en is die testboy prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
yalerta schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:07:
Waarom denkt toch iedereen zelf aan het lichtnet te kunnen klooien?

Topicstarter geeft al duidelijk aan geen begrip te hebben waar hij mee bezig is
Ho ho ik snap wel iets van elektra, ook genoeg om zelf in te vullen dat sluiten met fase als test wellicht niet zo verstandig is. Maar ik weet niet wat de beste methode is, daarom vraag ik het hier.
Ook de vraag of er gemeten moet worden tussen de Nul en de Aarde geeft aan dat de uitleg om tussen stroomvoerende draden (zwart of bruin) en de nul, maar ook te meten tussen zwart en/of bruin en de aarde (mantel) om te zien of er dan een spanning te meten is van 230Volt, komt niet over.

Het enige positieve is dat hij zich afvraagt of de VEILIGHEIDSAARDE verbonden moet zijn. Antwoord JA.
De aarde-verbinding is niet alleen noodzaak als er motoren maar ieder metalen deel waar een aansluiting gemaakt wordt dient geaard te worden. De mantel bescherming van de kabel is ook aanwezig om voor veiligheid te zorgen indien er met b.v. een schop of spa door de kabel gestoken wordt.

Tot slot;
Een betere methode om de werking van de mantel te controleren is met een simpele gloeilamp (geen LED) van > 60 Watt. In een losse fitting, 2 draadjes eraan als testpennen en meten op de spanning voerende zwart/bruin en blauwe nul, Lamp aan oké, dan testen op de zwart/bruin en de mantel/aarde. Aardlek eruit, oké indien geen aardlek aanwezig (erg oud) gaat de lamp aan en weet je dat de mantel geaard is. Niks geen kortsluiting creëren maar een belaste test uitvoeren.
Dus wat jij zegt, lampje aansluiten op zwart/bruin en aarde? Dat er stroom staat op zwart/blauw weet ik al zeker.

En ik heb in de meterkast maarliefst 4 aardlek automaten, dus een aardlek is er. De vraag is dus alleen of die op deze kabel aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik heb maar eens even gemeten wat de spanning is met een multimeter:
Bruin-aarde: 235v
Blauw-aarde: 1v.

Dat is goed nieuws toch? Als in, het lijkt er op dat de aarde dan toch aangesloten is. Of alles verder goed is weet je dan niet, daar heb je geavanceerdere apparatuur voor nodig (of alsnog sluiting maken met aarde) maar stel ik het goed dat hij aangesloten moet zijn omdat er anders bij beide aders geen voltage gemeten zou moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
Het lijkt goed, maar d.m.v. een testlamp belast te testen krijg je een betere indicatie. Digitale multimeters zijn behoorlijk gevoelig. Aardlek eruit aarde bij lamptest is een redelijk betrouwbare test om te weten of de aardweerstand laag genoeg is.

Gelet dat die kabel met de juiste kleuren is aangesloten en de bruin-/-aarde meting 235V aangeeft verwacht ik op dat vlak weinig problemen.
Speciale meetapparatuur aanschaffen is leuk maar dan blijft nog de basis kennis nodig van hoe en wat er gemeten wordt.

Lampje aansluiten moet dus geen 8Watt of LED zijn maar echt iets boven de 60 Watt.

[ Voor 7% gewijzigd door yalerta op 04-10-2020 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 18:27
Gewoon de fase met de aarde kortsluiten en kijken of de aardlek er uit knalt. Als deze blijft zitten is de aarde niet aangesloten.
Even wat veiliger advies, sluit een gloeilamp aan tussen fase en aarde. Gaat deze branden dan is je aarde aangesloten, dan is wel de vraag waarom je aardlekschakelaar niet uit gaat. Gaat de aardlek wel uit, dan is je aarde aangesloten en is je aardlek ook meteen als goed getest.
De lamp zorgt ervoor dat alle doemscenario's hierboven niet kunnen gebeuren, aangezien de stroom dan beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 19:08
yalerta schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:37:
Het lijkt goed, maar d.m.v. een testlamp belast te testen krijg je een betere indicatie. Digitale multimeters zijn behoorlijk gevoelig. Aardlek eruit aarde bij lamptest is een redelijk betrouwbare test om te weten of de aardweerstand laag genoeg is.

Gelet dat die kabel met de juiste kleuren is aangesloten en de bruin-/-aarde meting 235V aangeeft verwacht ik op dat vlak weinig problemen.
Speciale meetapparatuur aanschaffen is leuk maar dan blijft nog de basis kennis nodig van hoe en wat er gemeten wordt.

Lampje aansluiten moet dus geen 8Watt of LED zijn maar echt iets boven de 60 Watt.
een 8W led lampje zou de aardlek nog net kunnen laten trippen. Een huis installatie moet dat bij 30mA doen. Dat is 7 Watt.

Maar meer is wel handiger.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 18:27
een 8W led lampje zou de aardlek nog net kunnen laten trippen. Een huis installatie moet dat bij 30mA doen. Dat is 7 Watt.
Daarom raad ik ook een ouderwetse gloeilamp aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:22

Yucon

*broem*

Kun je niet gewoon een totaal ander stopcontact (wasmachine oid) nemen en meten of je weerstand tussen beide aardedraden 0 is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
RocketKoen schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:15:
[...]
Er zijn nog veel huisinstallaties waar een 500mA aardlek geplaatst is, in mijn meterkast delen de wasautomaat en vaatwasser deze. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Yucon schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:29:
Kun je niet gewoon een totaal ander stopcontact (wasmachine oid) nemen en meten of je weerstand tussen beide aardedraden 0 is :?
Ja dat heb ik dus geprobeerd (lang verlengsnoer aan ander stopcontact en aarde doormeter , maar dat leek niet te werken. Misschien dat dat niet werkt als het twee verschillende aardleks zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
geerttttt schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:05:
[...]

Ja dat heb ik dus geprobeerd (lang verlengsnoer aan ander stopcontact en aarde doormeter , maar dat leek niet te werken. Misschien dat dat niet werkt als het twee verschillende aardleks zijn?
Neen, na de aarde geleider is niet verbonden door een aardlekschakelaar. De aardleks vergelijken de stroom door je N en L geleider, en als dat verschil te groot is schakelen ze uit. Je aardgeleiders moeten in een verzamelblokje met elkaar verbonden zijn.
De gebruikte methode had dus moeten werken als de randaarde overal goed aangesloten was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
yalerta schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:26:
[...]

Er zijn nog veel huisinstallaties waar een 500mA aardlek geplaatst is, in mijn meterkast delen de wasautomaat en vaatwasser deze. >:)
Van die oude rotte vastgeplakte dingen die pas bij 800 mA trippen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
geerttttt schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:05:
[...]

Als je dan 'geen doorgang' meet weet je dat er in ieder geval 1 onderbreking in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nephilith
  • Laatst online: 26-09-2024
geerttttt schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 23:36:
Sowieso is het een 4 aderige ymvk kabel met ijzeren beschermingsmantel er omheen. Dus 4 aders + aardedraad. Hiervan is de zwarte ader + blauwe aangesloten op de lampen. Die uitkomen binnenshuis bij een schakelaar waar ik de zwarte ader kan schakelen.De andere twee aders zich qua doel onbekend
Dit lijkt mij een 3 fase + nul kabel zonder aarde, met beschermingsmantel. Het kan zijn dat deze mantel puur is om te beschermen tegen fysieke schade. Het kan ook een EMC shield zijn, dit zie je vaak in de industrie. Motoren zijn dan aangesloten op frequentieregelaars en de EMC shielding zorgt ervoor dat er geen rare storingsspanningen op je stuurstroom circuit komt. Een shield hoort wel in verbinding te staan met aarde maar het dient in ieder geval niet gebruikt te worden als aardedraad. Aardedraad hoort aangegeven te zijn met een geel/groene isolatiemantel. De twee aders waarvan je niet weet wat hun doel is, zijn waarschijnlijk loze fase kabels. Als de motor van de rolscreens op een enkele fase + nul kan werken, dan zou ik 1 van de loze fase aders markeren met geel/groene isolatie tape aan beide uiteindes en deze aan 1 kant aansluiten op de aarde, samen met een stuk van de beschermingsmantel. Zo kan je in ieder geval de motor aarden. mocht dit nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
nephilith schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:27:
[...]

Dit lijkt mij een 3 fase + nul kabel zonder aarde, met beschermingsmantel. Het kan zijn dat deze mantel puur is om te beschermen tegen fysieke schade. Het kan ook een EMC shield zijn, dit zie je vaak in de industrie. Motoren zijn dan aangesloten op frequentieregelaars en de EMC shielding zorgt ervoor dat er geen rare storingsspanningen op je stuurstroom circuit komt. Een shield hoort wel in verbinding te staan met aarde maar het dient in ieder geval niet gebruikt te worden als aardedraad. Aardedraad hoort aangegeven te zijn met een geel/groene isolatiemantel. De twee aders waarvan je niet weet wat hun doel is, zijn waarschijnlijk loze fase kabels. Als de motor van de rolscreens op een enkele fase + nul kan werken, dan zou ik 1 van de loze fase aders markeren met geel/groene isolatie tape aan beide uiteindes en deze aan 1 kant aansluiten op de aarde, samen met een stuk van de beschermingsmantel. Zo kan je in ieder geval de motor aarden. mocht dit nodig zijn.
Standaard grondkabel "5-aderig" heeft bruin / zwart / grijs / blauw + aardlitze onder de mantel. Zit geen groengeel in; daar is de blanke litze voor.

[ Voor 73% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-10-2020 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:20:
[...]

Standaard grondkabel "5-aderig" heeft bruin / zwart / grijs / blauw + aardlitze onder de mantel. Zit geen groengeel in; daar is de blanke litze voor.
Klopt, dat is het. Je hebt de ijzeren mantel en een soort koperen draad die de aarde zou moeten zijn.

Pagina: 1