vocht in garage via doorvoer utp kabel, hoe afdichten?

Pagina: 1
Acties:
  • 12.161 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

Topicstarter
Mijn vraag
In mijn garage heb ik een utp kabel die van buiten onder de grond door de bakstenen muur binnen komt. Gat geboord iets dikker dan kabel, buiten klodder pur ertegen. Zie nu vocht in baksteen en op vloer daar waar kabel binnenkomt. Aan buitenzijde zit kabel in de grond, in garage komt ie op vloerhoogte binnen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
afdichtingssystemen voor profi doorvoeren, waarbij er veel meer ruimte is rond de doorgevoerde kabels.

Bij voorkeur zoek ik een oplossing waarbij de kabel kan blijven zitten. Muur aan buitenzijde blootleggen (weghalen verharding en gaatje graven) is geen probleem.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 11:17

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Heb je toevallig wat foto's van de situatie?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:42
Kit gebruiken i.p.v. pur?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
Kit ipv pur lijkt me het proberen waard.ik heb ook wel eenschemisch anker gebruikt omdat dat de kleur en structuur van de voegen mooi benaderde, maar dat was dan ook zichtwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:08

Milmoor

Footsteps and pictures.

• Is het gat, kijkend van binnen naar buiten, schuin naar beneden/horizontaal/schuin omhoog geboord?
  • Als het water via capillaire werking lang de kabel gaat, dan kan je proberen hem eerst even iets omlaag omhoog te halen aan de binnenkant zodat het water niet langs de kabel kan druipen.
  • Siliconen kit is niet waterdoorlatend.

[ Voor 8% gewijzigd door Milmoor op 04-10-2020 21:51 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zal morgen foto maken, nu elders. van binnen naar buiten loopt het gat schuin naar beneden (binnen vloerhoogte), buiten onder verharding (doel was buiten onzichtbaar, achteraf was gootje langs muur en iets hoger naar binnen wellicht beter idee).
Omdat ie binnen 1 cm boven vloer innenkomt heb ik geen ruimte om een lus naar beneden te maken.

Siliconenkit optie is het proberen. maar dan kan ik dat misschien het beste van 2 kanten doen? binnen en buiten. Als t buiten niet hoeft dan niet, want moet er wel split en honingraten voor weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:55

BCC

Pur is sowieso niet waterdicht

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
Gat lijkt goed geboord. Van binnen naar buiten loopt ie schuin naar beneden, dat is goed. Jouw probleem heeft dus te maken met capilaire werking van poreus materiaal. Waterdicht maken begint bij de buitenkant. Hoe heb je het gat geboord? Van binnen naar buiten? Dus heb je aan de binnenkant een mooi strak rond gaatje en aan de buitenkant een krater?
Elke milimeter beschadiging aan de buitenkant kan een ingang zijn voor water als de muur zich als een spons probeert vol te zuigen (capilaire werking). Dus niet alleen het gat wil je dicht hebben, maar de hele beschadiging zou ik vol smeren + daaromheen nog een cm of 5. Waarmee? Misschien gewoon met kit meuken, maar wellicht is het een beter idee om alleen het gat met kit te dichten en de rest eromheen met een smeerbaar rubber of teerproduct vol te smeren. Of wellicht waterglas ofzo?

[ Voor 10% gewijzigd door rbaidjoe op 04-10-2020 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyvDalen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-05 10:34
Het gat dichtstoppen met kneedkit, dat kun je er goed diep indrukken.
En later makkelijk verwijderen omdat het nooit echt hard wordt.

De rest van de muur impregneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 02:51
Je kunt met silicaat baksteen waterafstotend maken. Dat gat maakt dan ook niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
rbaidjoe schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:40:
Gat lijkt goed geboord. Van binnen naar buiten loopt ie schuin naar beneden, dat is goed. Jouw probleem heeft dus te maken met capilaire werking van poreus materiaal. Waterdicht maken begint bij de buitenkant. Hoe heb je het gat geboord? Van binnen naar buiten? Dus heb je aan de binnenkant een mooi strak rond gaatje en aan de buitenkant een krater?
Elke milimeter beschadiging aan de buitenkant kan een ingang zijn voor water als de muur zich als een spons probeert vol te zuigen (capilaire werking). Dus niet alleen het gat wil je dicht hebben, maar de hele beschadiging zou ik vol smeren + daaromheen nog een cm of 5. Waarmee? Misschien gewoon met kit meuken, maar wellicht is het een beter idee om alleen het gat met kit te dichten en de rest eromheen met een smeerbaar rubber of teerproduct vol te smeren. Of wellicht waterglas ofzo?
Gat heb ik van binnen naar buiten geboord (halfsteens muur), als ik mij goed herinner buiten ook net gat, maar dat zal ik zien als ik t weer open gelegd heb. gaat overigens over nieuwbouw. Iets rubber achtig smeerbaars of kneedbaars (zoals ook gesuggereerd werd) lijkt me wel een goede oplossing. Nog even kijken welk product ik kan halen en waar (heb voor dit soort dingen minder vertrouwen in bouwmarkt spul).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDJrTVLBWnNn_SC8STLJZJyonug=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j6xM9HkxNayTv1QMzbUiUPP4.jpg?f=user_large

heb alles even goed zandvrij gemaakt en van binnenuit langs kabel zoveel mogelijk transparante afdichtingskit gespoten (boorgat is door voeg) , kijken in hoeverre dit helpt en anders van buitenaf verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Anoniem: 1279036 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:06:
[...]

Gat heb ik van binnen naar buiten geboord (halfsteens muur), als ik mij goed herinner buiten ook net gat, maar dat zal ik zien als ik t weer open gelegd heb. gaat overigens over nieuwbouw. Iets rubber achtig smeerbaars of kneedbaars (zoals ook gesuggereerd werd) lijkt me wel een goede oplossing. Nog even kijken welk product ik kan halen en waar (heb voor dit soort dingen minder vertrouwen in bouwmarkt spul).
Zo te zien heb je recht geboord. Je moet inderdaad schuin naar beneden naar buiten boren.

Een chemisch anker lijkt me niet handig...weet niet wat die zooi doet met je utp kabel. En als het niet werkt, Shell kit...gewoon voldouwen met Shell kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mike2k schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:56:
[...]

Zo te zien heb je recht geboord. Je moet inderdaad schuin naar beneden naar buiten boren.

Een chemisch anker lijkt me niet handig...weet niet wat die zooi doet met je utp kabel. En als het niet werkt, Shell kit...gewoon voldouwen met Shell kit.
het lijkt denk ik dat het horizontaal is omdat de kabel er horizontaal uit komt. Dit is omdat het gat aan de binnenkant wat groter (hoger is), heb staand geboord met lange boor onder ca 45 graden.

Vanaf buiten volspuiten met shell kit (kende het niet) lijkt me evengoed wel een goede. Nu van binnenuit zo ver mogelijk volgespoten met soudal fix-all crystal die ik nog had liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Anoniem: 1279036 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:12:
[...]

het lijkt denk ik dat het horizontaal is omdat de kabel er horizontaal uit komt. Dit is omdat het gat aan de binnenkant wat groter (hoger is), heb staand geboord met lange boor onder ca 45 graden.

Vanaf buiten volspuiten met shell kit (kende het niet) lijkt me evengoed wel een goede. Nu van binnenuit zo ver mogelijk volgespoten met soudal fix-all crystal die ik nog had liggen.
Shell kit is ook niet de echt naam. Tixofalt of zoiets geloof ik. Eigenlijk gewoon teer in een busje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:08

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik schreef dat je de kabel aan de binnenkant omlaag moest halen, maar ik bedoel natuurlijk omhoog. Dan kan het water moeilijker verder.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-04 20:14
Dit spul lijkt ideaal voor dit soort situaties...

https://www.koster-afdich...ekke-doorvoer-afdichting/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-03 17:43
@Anoniem: 1279036 Wat ook nog kan is dat je door een waterkering bent gegaan. Die zitten vaak in het buitenblad laag op de fundering (meestal staat de buitenmuur erop) en in het binnenblad wat hoger in het metselwerk. Je hebt dan kans dat het water langs het buitenblad omlaag loopt (kan echt veel zijn) en via de kapotte waterkering het binnenblad in komt of via de vloer optrekt.

Correctie: Ik dacht dat het een spouw betrof. Gewoon kwestie van het gat goed afdichten.

[ Voor 16% gewijzigd door pk128934 op 17-05-2022 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-04 08:50
Anoniem: 1279036 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:12:
[...]

Dik 4 jaar later inmiddels. Ik zit met eenzelfde soort vraag.
Heeft die siliconenkit goed gewerkt, of heb je later nog wat anders gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:21

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Account is geanonimiseerd, dus die zal niet meer reageren ;)

Haal aub geen oude koeien uit de sloot, deze gaat op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.