Mijn vraag
Lang geleden heb ik een HP Pavilion Media enter m7680.nl PC aangeschaft.
Hoewel hij lang goed gefunctioneerd heeft, is de PC met intel Core Duo E6300 (2x 1,86 GHz) inmiddels erg traag.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik de PC vooral voor documenten, internet, Foto's en af-en-toe videobewerking.
Op mijn oude desktop heb ik video's omgezet naar avi waarvan ik nog veel moet en wil bewerken.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik wil een desktop samenstellen waar ik even mee vooruit kan en evt schijven of geheugen kan bijplaatsen.
Via de forums op tweakers ben ik tot de conclusie gekomen dat er met AMD langer met aanpassingen vooruit kan. Ik ben tot de volgende samenstelling gekomen:
- Moederbord MSI MAG B550 Tomahawk € 160
- Processor AMD Ryzen5-3600 € 199
- Videocard: GTX 1650 Super Windforce`€ 179
- Intern geheugen: (2x Kingston 8Gb DDR4 2666MHz) 2x 45,00= € 90,00
- SSD Kingston A2000, 500Gb € 63,00
- HD WD Purple (2014), 4Tb 3,5 HDD SATA 600; 5400 RPM € 100,00
- Behuizing: be quit Pure Base 500 Zwart € 80,00
- Voeding: CoolerMaster 550W 80+ € 60,00
Ik wil max ca € 1000 euro uitgeven. Iets hoger is niet erg.
Met Processor en bord denk ik voorlopig vooruit te kunnen, vandaar mijn voorkeur hiervoor...
Tav de samenstelling heb ik een paar vragen:
a) Is de samenstelling in orde of kan ik beter een of meer aanpassingen doorvoeren.
b) Het is me niet duidelijk of ik nog koeling moet bijbestellen tbv de processor.
(met name omdat ik ook waarde hecht aan gering geluid
c) Is de voeding zwaar genoeg of kan ik beter voor een hoger vermogen gaan
d) Ik vraag me af of de videocard past in de behuizing
e) tenslotte een vraag over de behuizing en de aansluitingen op het moederbord. Als ik het goed gezien heb, zitten er 4 usb-poorten op het bord die ik met kabeltjes los in de kast kan aansluiten. Klopt dat? Dat betekend dan dat ik er maar 2 kan aansluiten bij de be quite Pure Base kast. Ik heb geen andere kastn gezien waar meer aansluitingen aan de voorzijde zitten. misschien maak ik een fout mbt de aansluitingen van het board.
Excuses voor mijn vele vragen.
Lang geleden dat ik "gesleuteld" heb, maar wil dit wel graag weer zelf doen
Fijn als er advies of reactie komt op mijn vragen.
Groeten,
Piet vdr Burgt
Lang geleden heb ik een HP Pavilion Media enter m7680.nl PC aangeschaft.
Hoewel hij lang goed gefunctioneerd heeft, is de PC met intel Core Duo E6300 (2x 1,86 GHz) inmiddels erg traag.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik de PC vooral voor documenten, internet, Foto's en af-en-toe videobewerking.
Op mijn oude desktop heb ik video's omgezet naar avi waarvan ik nog veel moet en wil bewerken.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik wil een desktop samenstellen waar ik even mee vooruit kan en evt schijven of geheugen kan bijplaatsen.
Via de forums op tweakers ben ik tot de conclusie gekomen dat er met AMD langer met aanpassingen vooruit kan. Ik ben tot de volgende samenstelling gekomen:
- Moederbord MSI MAG B550 Tomahawk € 160
- Processor AMD Ryzen5-3600 € 199
- Videocard: GTX 1650 Super Windforce`€ 179
- Intern geheugen: (2x Kingston 8Gb DDR4 2666MHz) 2x 45,00= € 90,00
- SSD Kingston A2000, 500Gb € 63,00
- HD WD Purple (2014), 4Tb 3,5 HDD SATA 600; 5400 RPM € 100,00
- Behuizing: be quit Pure Base 500 Zwart € 80,00
- Voeding: CoolerMaster 550W 80+ € 60,00
Ik wil max ca € 1000 euro uitgeven. Iets hoger is niet erg.
Met Processor en bord denk ik voorlopig vooruit te kunnen, vandaar mijn voorkeur hiervoor...
Tav de samenstelling heb ik een paar vragen:
a) Is de samenstelling in orde of kan ik beter een of meer aanpassingen doorvoeren.
b) Het is me niet duidelijk of ik nog koeling moet bijbestellen tbv de processor.
(met name omdat ik ook waarde hecht aan gering geluid
c) Is de voeding zwaar genoeg of kan ik beter voor een hoger vermogen gaan
d) Ik vraag me af of de videocard past in de behuizing
e) tenslotte een vraag over de behuizing en de aansluitingen op het moederbord. Als ik het goed gezien heb, zitten er 4 usb-poorten op het bord die ik met kabeltjes los in de kast kan aansluiten. Klopt dat? Dat betekend dan dat ik er maar 2 kan aansluiten bij de be quite Pure Base kast. Ik heb geen andere kastn gezien waar meer aansluitingen aan de voorzijde zitten. misschien maak ik een fout mbt de aansluitingen van het board.
Excuses voor mijn vele vragen.
Lang geleden dat ik "gesleuteld" heb, maar wil dit wel graag weer zelf doen
Fijn als er advies of reactie komt op mijn vragen.
Groeten,
Piet vdr Burgt