Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pburgt
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23-06-2023
Mijn vraag
Lang geleden heb ik een HP Pavilion Media enter m7680.nl PC aangeschaft.
Hoewel hij lang goed gefunctioneerd heeft, is de PC met intel Core Duo E6300 (2x 1,86 GHz) inmiddels erg traag.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik de PC vooral voor documenten, internet, Foto's en af-en-toe videobewerking.
Op mijn oude desktop heb ik video's omgezet naar avi waarvan ik nog veel moet en wil bewerken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik wil een desktop samenstellen waar ik even mee vooruit kan en evt schijven of geheugen kan bijplaatsen.

Via de forums op tweakers ben ik tot de conclusie gekomen dat er met AMD langer met aanpassingen vooruit kan. Ik ben tot de volgende samenstelling gekomen:

- Moederbord MSI MAG B550 Tomahawk € 160
- Processor AMD Ryzen5-3600 € 199
- Videocard: GTX 1650 Super Windforce`€ 179
- Intern geheugen: (2x Kingston 8Gb DDR4 2666MHz) 2x 45,00= € 90,00
- SSD Kingston A2000, 500Gb € 63,00
- HD WD Purple (2014), 4Tb 3,5 HDD SATA 600; 5400 RPM € 100,00
- Behuizing: be quit Pure Base 500 Zwart € 80,00
- Voeding: CoolerMaster 550W 80+ € 60,00

Ik wil max ca € 1000 euro uitgeven. Iets hoger is niet erg.
Met Processor en bord denk ik voorlopig vooruit te kunnen, vandaar mijn voorkeur hiervoor...

Tav de samenstelling heb ik een paar vragen:
a) Is de samenstelling in orde of kan ik beter een of meer aanpassingen doorvoeren.
b) Het is me niet duidelijk of ik nog koeling moet bijbestellen tbv de processor.
(met name omdat ik ook waarde hecht aan gering geluid :)
c) Is de voeding zwaar genoeg of kan ik beter voor een hoger vermogen gaan
d) Ik vraag me af of de videocard past in de behuizing
e) tenslotte een vraag over de behuizing en de aansluitingen op het moederbord. Als ik het goed gezien heb, zitten er 4 usb-poorten op het bord die ik met kabeltjes los in de kast kan aansluiten. Klopt dat? Dat betekend dan dat ik er maar 2 kan aansluiten bij de be quite Pure Base kast. Ik heb geen andere kastn gezien waar meer aansluitingen aan de voorzijde zitten. misschien maak ik een fout mbt de aansluitingen van het board.

Excuses voor mijn vele vragen.
Lang geleden dat ik "gesleuteld" heb, maar wil dit wel graag weer zelf doen :)

Fijn als er advies of reactie komt op mijn vragen.

Groeten,
Piet vdr Burgt

Beste antwoord (via pburgt op 05-10-2020 09:33)

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 00:45
quote: pburgt
a) Is de samenstelling in orde of kan ik beter een of meer aanpassingen doorvoeren.
3200 mhz geheugen werkt goed samen met de Ryzen 5 3600. Dit setje bijvoorbeeld:
pricewatch: G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS

Het moederbord kan een stuk goedkoper, er zit immers geen USB-c op de kast en er gaan niet heel veel schijven/kaarten e.d. in de pc.
pricewatch: ASRock B550M Pro4
Het is me niet duidelijk of ik nog koeling moet bijbestellen tbv de processor.
(met name omdat ik ook waarde hecht aan gering geluid
Kan ik zeker aanraden. Deze is muisstil: pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
Is de voeding zwaar genoeg of kan ik beter voor een hoger vermogen gaan
De CPU zal onder volledige belasting ongeveer 80 watt nodig hebben, de GPU ongeveer 100 watt. Tel er nog wat bij op voor de rest van de apparatuur en rond het af op 200 watt. Je kan dus met minder vermogen toe. Neem een kwalitatief goede voeding met 80+ bronze certificaat (of gold als de pc veel uren per dag aanstaat). Energie zuiniger, genereert minder warmte, beter voor het milieu.

Zoiets bijvoorbeeld: pricewatch: be quiet! System Power 9 400W CM
Met 80+ Gold certificaat: pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W CM
Die past.
e) tenslotte een vraag over de behuizing en de aansluitingen op het moederbord. Als ik het goed gezien heb, zitten er 4 usb-poorten op het bord die ik met kabeltjes los in de kast kan aansluiten. Klopt dat? Dat betekend dan dat ik er maar 2 kan aansluiten bij de be quite Pure Base kast. Ik heb geen andere kastn gezien waar meer aansluitingen aan de voorzijde zitten. misschien maak ik een fout mbt de aansluitingen van het board.
Aan de achterzijde van het moederbord zitten 5 USB poorten en 1 USB-c poort. Op het bord wat ik heb voorgesteld zitten 7 USB poorten + 1 USB-c.
De USB poorten op de voorzijde van de kast gaan met één kabel naar de USB header op het moederbord. Je hebt voor meerdere USB-poorten op de voorzijde niet meerdere interne kabels nodig, 1 header op het moederbord kan in principe een hele batterij USB poorten voorzien*. Deze kabel zit bij de kast.
Er zijn kasten met meer USB poorten aan de voorzijde. Alternatief kan je ook een USB hub op het bureau plaatsen, tevens zijn er ook monitoren met een USB hub.

* wel is er een verschil tussen USB 2.0, 3.0 en USB-c. Als de kast deze drie verschillende poorten heeft, moet je wel drie afzonderlijke kabels aansluiten op de bij behorende headers.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Dit gaat over een desktop, dus hoort het in Desktop Aankoopavies. Ik verplaats even.

Move PMG -> DAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Baardhaas
3200 mhz geheugen werkt goed samen met de Ryzen 5 3600. Dit setje bijvoorbeeld:
pricewatch: G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS

Het moederbord kan een stuk goedkoper, er zit immers geen USB-c op de kast en er gaan niet heel veel schijven/kaarten e.d. in de pc.
pricewatch: ASRock B550M Pro4
Het is me niet duidelijk of ik nog koeling moet bijbestellen tbv de processor.
(met name omdat ik ook waarde hecht aan gering geluid
Kan ik zeker aanraden. Deze is muisstil: pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
Is de voeding zwaar genoeg of kan ik beter voor een hoger vermogen gaan
De CPU zal onder volledige belasting ongeveer 80 watt nodig hebben, de GPU ongeveer 100 watt. Tel er nog wat bij op voor de rest van de apparatuur en rond het af op 200 watt. Je kan dus met minder vermogen toe. Neem een kwalitatief goede voeding met 80+ bronze certificaat (of gold als de pc veel uren per dag aanstaat). Energie zuiniger, genereert minder warmte, beter voor het milieu.

Zoiets bijvoorbeeld: pricewatch: be quiet! System Power 9 400W CM
Met 80+ Gold certificaat: pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W CM
Die past.
Aan de achterzijde van het moederbord zitten 5 USB poorten en 1 USB-c poort. Op het bord wat ik heb voorgesteld zitten 7 USB poorten + 1 USB-c.
De USB poorten op de voorzijde van de kast gaan met één kabel naar de USB header op het moederbord. Je hebt voor meerdere USB-poorten op de voorzijde niet meerdere interne kabels nodig, 1 header op het moederbord kan in principe een hele batterij USB poorten voorzien*. Deze kabel zit bij de kast.
Er zijn kasten met meer USB poorten aan de voorzijde. Alternatief kan je ook een USB hub op het bureau plaatsen, tevens zijn er ook monitoren met een USB hub.

* wel is er een verschil tussen USB 2.0, 3.0 en USB-c. Als de kast deze drie verschillende poorten heeft, moet je wel drie afzonderlijke kabels aansluiten op de bij behorende headers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:49
Je gaat wat meemaken. Van een intel Core Duo E6300 naar AMD Ryzen 3600. Dat is net alsof je van een Suzuki Alto naar een Formula 3 gaat. Je elektriciteitsrekening zal ook lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:56
Eens met baardhaas. Daarbovenop:
Pak een andere HDD, de wd red is al genoeg.
Ik zou toch een 1 tb ssd pakken, dan ga je al je programma's op de SSD kunnen zetten, scheelt giga in snelheidsbeleving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pburgt
Dank jullie wel voor deze info.
Het valt me wel op dat de aansluitmogelijkheden op behuizingen (voorzijde) beperkt zijn.
USB-c en 2x usb 3.0 heb ik graag aan voorzijde beschikbaar.

Het overige ga ik nog eens bekijken. Thx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:19
USB-C sluit je niet zomaar op elk moederbord aan. pricewatch: MSI B550M PRO-VDH WIFI is et goedkoopste AM4 bord waarbij dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pburgt
Wat is de goedkoopste optie om Windows op dit systeem te krijgen?
Ik zie bedragen van 120 euro, maar ook van 5?
Geen idee waar dit verschil in zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
zijn vaak oude bedrijfs-licentie codes. Ze werken gewoon, maar als het bedrijf zegt "ik wil geen update voor mijn medewerkers" dan krijg je die vaak niet.
Als je zo'n code pakt, pak de retail varriant :)

ps, veel sites stoppen ermee (ik kocht ze bij software-codes.com , maar die zijn ermee gestopt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:19
Ik gebruik al jaren keys van €10 - €20 voor de systemen die ik bouw, zonder problemen. Die koop ik bij windowslicenties.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-09 21:37
Uszka schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:58:
Ik gebruik al jaren keys van €10 - €20 voor de systemen die ik bouw, zonder problemen. Die koop ik bij windowslicenties.nl.
Ik had hier geen idee van, dit scheelt nog al zeg :*) En dit verschilt niet van de retail versies van rond de 110,- euro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Nopes, zijn "dezelfde" codes, maar dan in bulk ingekocht vaak :)
Ik heb zelf nu 8x een pc geactiveerd met zo'n 3 euro code (kwam erbij via hwi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardhaas
pburgt schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:43:
Het valt me wel op dat de aansluitmogelijkheden op behuizingen (voorzijde) beperkt zijn.
USB-c en 2x usb 3.0 heb ik graag aan voorzijde beschikbaar.
Deze behuizing heeft 2x USB 3.0, 2x USB 2.0 en 1 USB-c aansluiting aan de voorzijde. pricewatch: Fractal Design Define 7 Compact

Moederbord met een interne USB-c header.
pricewatch: MSI B550-A PRO

Uszka had er ook al eentje gelinked welke goedkoper is en WiFi heeft, maar dat bord heeft weer geen USB-c op de achterzijde. Kan me goed voorstellen dat USB-c enkel aan de voorzijde interessant is i.v.m. aansluiten van telefoon en USB-sticks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pburgt
Vwb behuizing ga ik inderdaad switchen naar Fractal Design Define 7 Solid Black.
Qua koeling en kastmogelijkheden lijken mij die beter dan de be quit Pure Base 500.
De Fractal Design Define 7 heeft usb 2.0 en 3.0 aansluitingen

Vwb de aansluitingen van de connectoren krijg ik niet helder of de kabels van de behuizing (Fractal Design Define 7) op de headers van het moederbord (MSI MAG B550 Tomahawk) passen.
Of kan dit met een aanpassing/verloop.

Tot slot realiseer ik me dat bleutooth toch handig kan zijn. Wat is de handigste/goedkoopste oplossing om dit in het systeem te krijgen?

Bedankt alvast voor jullie reactie's

Groeten,
Piet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pburgt
Oja, de fan's die worden bijgeleverd bij de aansluiting zijn 3 pins. Het moederbord heeft 4 pins. Verschil zit in de sturing vanuit moederbord (snelheid fan's) Er zijn verloopkabels van 3pin naar 4pin. Is dit afdoende of moet ik hier wat anders mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardhaas
pburgt schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:11:
Vwb behuizing ga ik inderdaad switchen naar Fractal Design Define 7 Solid Black.
Qua koeling en kastmogelijkheden lijken mij die beter dan de be quit Pure Base 500.
De Fractal Design Define 7 heeft usb 2.0 en 3.0 aansluitingen
Dat is wel een joekel van een kast voor de hardware die er in gaat. Voor de zekerheid heb ik nog even de lengte van de voedingskabels gecontroleerd. Zou moeten passen volgens de specificaties van de fabrikant: https://www.bequiet.com/a...6a27708@be-quiet.net&.jpg

De compact versie van deze kast biedt al erg veel ruimte en is bovendien 4 tientjes goedkoper.
[b]pburgt in "Advies samenstelling nieuwe desktop"Vwb de aansluitingen van de connectoren krijg ik niet helder of de kabels van de behuizing (Fractal Design Define 7) op de headers van het moederbord (MSI MAG B550 Tomahawk) passen.
Of kan dit met een aanpassing/verloop.
De kabels zitten bij de kast en kunnen rechtstreeks op het moederbord worden aangesloten.
[b]pburgt in "Advies samenstelling nieuwe desktop"Tot slot realiseer ik me dat bleutooth toch handig kan zijn. Wat is de handigste/goedkoopste oplossing om dit in het systeem te krijgen?
Dit bordje (waar Uszka al naar gelinked had) heeft alles wat je nodig hebt:
pricewatch: MSI B550M PRO-VDH WIFI

De juiste USB headers en Bluetooth

Als je toch per sé de B550 Tomahawk wilt, moet je een bluetooth adapter er bij nemen.
pricewatch: TP-Link Archer T5E

Zowel die op het moederbord als het kaartje waar ik naar link zijn bluetooth 4.2. Inmiddels zijn we al bij versie 5+, of dit relevant is hangt af van het gebruiksdoel.

[ Voor 10% gewijzigd door Baardhaas op 05-10-2020 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pburgt
Beste Baardhaas,
Erg bedankt voor je input.
Ik zal eens even goed kijken naar de kast. Omdat ik nog een dvd-brander en nog wat schijven wil overzetten/plaatsen leek me de extra ruimte wel handig. Misschien is het idd wel overdreven.

Ook ga ik het board er nog even naast leggen.
Super dat er goed wordt meegedacht,

Ook ga ik even kijken waar ik de componenten het beste kan aanschaffen.
Het loont om hier en daar te kijken zag ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
je kan in je wenslijst makkelijk op "bestelkosten berekenen" klikken, voor goedkoopste optie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pburgt
Goede tip, had ik nog niet gezien "99ruud99":)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardhaas
pburgt schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:41:
Beste Baardhaas,
Erg bedankt voor je input.
Ik zal eens even goed kijken naar de kast. Omdat ik nog een dvd-brander en nog wat schijven wil overzetten/plaatsen leek me de extra ruimte wel handig. Misschien is het idd wel overdreven.
Voor het inbouwen van een dvd-brander moet je inderdaad de gewone R7 nemen, de 'compact' heeft geen 5,25" bay.

Veel succes en plezier met bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pburgt
Ik heb de wenslijst ingevuld.
Ook nog even naar het board gekeken, maar heb voorkeur voor full atx.
Gewoon wat meer ruimte, misschien een vreemde beweegreden.

Kom toch rond 1100 euro uit (hoger dan gepland).
Mochten er nog verbetervoorstellen zijn houd ik me aanbevolen.
Ik houd jullie op de hoogte van mijn stappen.
Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Waarom heb je exact deze (extreem dure) kast gekozen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardhaas
99ruud99 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 23:34:
Waarom heb je exact deze (extreem dure) kast gekozen ?
Omdat de wensen steeds specifieker worden; Stil, ruimte voor een 5,25"drive, USB-c. Voordeel is dat je steeds minder hebt om uit te kiezen, aan de andere kant betaal je steeds meer voor kleine aanpassingen.
pburgt schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 23:33:
Ik heb de wenslijst ingevuld.
Ook nog even naar het board gekeken, maar heb voorkeur voor full atx.
Gewoon wat meer ruimte, misschien een vreemde beweegreden.

Kom toch rond 1100 euro uit (hoger dan gepland).
Dus resumerend:
Een Ryzen 5 3600 op een B550 chipset, GTX 1650s, 500GB SSD, 4TB HDD, 16GB RAM

met als extra wensen:
-Bluetooth
-ATX form factor moederbord
-ruimte voor een 5,25"drive
-ruimte voor meerdere 3,5" hdd's
-Stil
-USB-c aan de voorzijde
-onder de € 1000,-

Challenge accepted.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 190,-€ 190,-
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Edge Wifi€ 171,05€ 171,05
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G€ 170,-€ 170,-
1Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 4TB€ 93,90€ 93,90
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Matzwart€ 124,90€ 124,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,68€ 49,68
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 58,90€ 58,90
1Voedingenbe quiet! System Power 9 400W CM€ 49,94€ 49,94
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 57,90€ 57,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 966,27

Incl verzendkosten komt dit systeem op € 980,32

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 190,-€ 190,-
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Edge Wifi€ 171,05€ 171,05
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G€ 170,-€ 170,-
1Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 4TB€ 93,90€ 93,90
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Matzwart€ 124,90€ 124,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,68€ 49,68
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 58,90€ 58,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W CM€ 58,81€ 58,81
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 103,90€ 103,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.021,14

Deze gaat iets over het budget heen. Heeft een 1 TB SSD en 80+ gold voeding.
Inclusief verzendkosten komt dit systeem op € 1035,19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdizzy12
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-07 23:13
Ik weet niet hoe jouw opslag-behoeftes zijn, maar ik vermoed dat je blijer wordt van meer SSD tijdens videobewerking. Maar natuurlijk is een SSD per TB toch significant duurder. 4TB lijkt mij nogal veel om op een trage HDD te hebben, maar mocht je die 4TB echt hard nodig hebben dan is 4TB aan SSD sowieso over budget.

[ Voor 28% gewijzigd door xdizzy12 op 06-10-2020 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pburgt
Beste allemaal,
Inmiddels mijn desktop in bezit en opgebouwd.
Ben er supertevreden mee, vooral dankzij jullie waardevolle informatie en advies.

- ik heb alles bij 1 leverancier willen bestellen maar lukte niet vanwege de voorraadsituatie.
Bij Alternate heb ik alles gekocht muv moederbord en videocard. Deze komen van Azerty.
Leveranties zijn keurig van beide leveranciers; top en goed verpakt ook!
Ik heb de behuizing toch kleiner gekozen zoals voorgesteld. Het is nu de fractionele design compact. Erg fijne kast. Vwb voeding toch de 509w gekozen vanwege evt extra hdd of kaarten ofzo later...

Wel heb ik 1 probleempje, nl mijn monitor Dell u2419h heeft zowel displayport als HDMI. Als ik de displayport verbind met mijn videocard krijg ik geen beeld. De HDMI werkt prima. Volgens mij kan ik niets instellen op de videocard. Ik gebruik de ingaande displayport van de monitor. Snap dit niet.
Via HDMI prima en desktop is naar volle tevredenheid.

Bedankt allemaal!
Mochten jullie nog tips hebben tav displayport houd ik me aanbevolen :)
Pagina: 1