Mijn vader was redelijk tech savy en op leeftijd.
Grote Samsung smart tv, NAS met films en dvd's, satelliet etc.
Maar toen kreeg hij een hersen infarct en is hij de helft van zijn gezichtsvermogen kwijt (links ziet hij met beide ogen niets meer) en werd daarnaast ook dementie geconstateerd.
En toen?
Wel...
Zijn smart tv heeft alles links staan en biedt teveel opties.
Mede8er heeft alle foldertjes links staan.
En de configuratie opties zijn met een knop op de afstandsbediening bereikbaar.
Bijna iedere dag belt hij 'hij is weer vastgelopen' 'ik kan geen films afspelen'.
iedere keer dat ik er ben is de hele voorkeursbalk onderaan het scherm gevuld met allerlei spul.
Alle instellingen die ik erin zet zijn weer verdwenen, en die 'smart tv' heeft (uiteraard) niet door hij nu een film op de mediaplayer wil kijken ipv een dvd.
De taal van de mede8er staat regelmatig op Pools of Portugees maar hij heeft geen idee hoe dat nu kan...
Ik heb zelf geen tv of mediaplayer of wat dan ook en heb geen idee hoe ik het simpeler en 'dementie proof' kan krijgen voor hem.
Ik wou dat het zo simpel was al 'zet alles op de NAS' of zo.
Hij is al niet meer geïnteresseerd in echte TV of sateliet. Dat gaat waarschijnlijk allemaal veeeeel te snel voor hem.
Hij kijkt met name familiefilmpjes en gouwe ouwe die hij kan dromen. Gisteren was hij opzoek naar Eddy Murphy 

Graag tips.
- automatische bron keuze
- afschermen menu opties (kinder mode)
- alles RECHTS in beeld, zo veel mogelijk
- alles op dvd? of alles op NAS? andere ideeen? Raspberry?
- tv etc bedienen en resetten, vanaf mijn huis?
Het lijkt mij dat hier meer mensen mee kampen...
Edit: hij belde net of ik hem kon helpen want hij heeft nu geen geluid. Blijkt dat hij het voor elkaar heeft gekregen dat het geluid nu naar de optische uitgang gaat, waar niets op aangesloten zit... 

Grote Samsung smart tv, NAS met films en dvd's, satelliet etc.
Maar toen kreeg hij een hersen infarct en is hij de helft van zijn gezichtsvermogen kwijt (links ziet hij met beide ogen niets meer) en werd daarnaast ook dementie geconstateerd.
En toen?
Wel...
Zijn smart tv heeft alles links staan en biedt teveel opties.
Mede8er heeft alle foldertjes links staan.
En de configuratie opties zijn met een knop op de afstandsbediening bereikbaar.
Bijna iedere dag belt hij 'hij is weer vastgelopen' 'ik kan geen films afspelen'.
iedere keer dat ik er ben is de hele voorkeursbalk onderaan het scherm gevuld met allerlei spul.
Alle instellingen die ik erin zet zijn weer verdwenen, en die 'smart tv' heeft (uiteraard) niet door hij nu een film op de mediaplayer wil kijken ipv een dvd.
De taal van de mede8er staat regelmatig op Pools of Portugees maar hij heeft geen idee hoe dat nu kan...
Ik heb zelf geen tv of mediaplayer of wat dan ook en heb geen idee hoe ik het simpeler en 'dementie proof' kan krijgen voor hem.
Ik wou dat het zo simpel was al 'zet alles op de NAS' of zo.
Hij is al niet meer geïnteresseerd in echte TV of sateliet. Dat gaat waarschijnlijk allemaal veeeeel te snel voor hem.
Hij kijkt met name familiefilmpjes en gouwe ouwe die hij kan dromen. Gisteren was hij opzoek naar Eddy Murphy

Graag tips.
- automatische bron keuze
- afschermen menu opties (kinder mode)
- alles RECHTS in beeld, zo veel mogelijk
- alles op dvd? of alles op NAS? andere ideeen? Raspberry?
- tv etc bedienen en resetten, vanaf mijn huis?
Het lijkt mij dat hier meer mensen mee kampen...
Edit: hij belde net of ik hem kon helpen want hij heeft nu geen geluid. Blijkt dat hij het voor elkaar heeft gekregen dat het geluid nu naar de optische uitgang gaat, waar niets op aangesloten zit...
[ Voor 6% gewijzigd door o_f_course op 03-10-2020 20:56 ]
facts don't care about your feelings
:strip_icc():strip_exif()/u/50639/nun%2520icon.jpg?f=community)