Is een TFT inderdaad beter dan een CRT?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:59

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Topicstarter
Vandaag wat winkels bezocht, gespeeld met de beeldschermen die daar stonden en nu weet ik het niet meer :'(
Hebben TFT & LCD shermen niet gewoon een hoge 'cool' factor of mis ik iets?
Waarom zou ik m'n oude 17" LG 77 weg doen voor bijvoorbeeld zo'n Samtron 50V? Het ding kan zo te zien niet meer dan 1024x768@75 en da's dus een stuk minder qua oppervlakte dan wat ik nu heb (1152x864@80).
Is het enige in het oog springende voordeel inderdaad de weinige ruimte die een TFT inneemt op m'n bureau?
En wat is dat gedoe met digitale aansluitingen waard (DVI)? Omdat ik een Hercules Prophet II MX heb met alleen analoge connector, moet ik voor een beetje kwaliteit meteen een nieuwe kaart?

Zeg het maar - moet ik nog voor sluitingstijd zo'n duizend gulden TFT dingetje kopen of ga ik naar de ouwe trouwe CRT's toe?

Specs ...ik doe er niets meer aan.

Verwijderd

TFT != cool

Verwijderd

Dan koop je toch een 15" IIyama TFT, die kunnen wel hogere resoluties aan, maar die kosten volgens mij ook wel iets meer als duizend gulden.

Je hoeft zo'n TFT trouwens niet per se op een digitale aansluiting aan te sluiten.

:)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:47

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik zou gewoon bij een crt blijven.

LCD = niet geschikt voor games of grafisch werk, maar als je alleen maar de hele dag tabelletjes zit in te typen kan je natuurlijk wel een LCD nemen :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-06 19:01
TFTs en CRTs hebben beiden hun eigen voordelen en nadelen. Zo heb je met TFT nooit convergentie problemen, is het beeld altijd strak en scherp, etc. Nadelen heb je ook, sommige displays hebben een wat hoge pixel responsie tijd en dan heb je kans dat je wat motion blur ziet in games. Het is niet zo dat je zomaar elk model kan kopen en dat deze goed geschikt is voor multimedia toepassingen.

Nu valt dat tegenwoordig wel mee, zelfs de goedkope Samtron levert een strak beeld met een redelijke responsie tijd.

Anyway, of een TFT beter is is een relatieve vraag. Ik zelf wil niet meer terug naar CRT. ;)

• Sovereign
LCD = niet geschikt voor games of grafisch werk
"Niet geschikt" is gewoon grote onzin.

Verwijderd

En wat doe je met je TFT als er een foute pixel in komt ? Ik heb wel eens een TFT op een laptop gezien met drie permanent "aan" groene pixels, da's knap jammer. Voor Compaq was het genoeg reden een compleet nieuw scherm te monteren (onder garantie!). Toch lullig als je garantie verlopen is. Dat heb je dus nooit met een CRT :).

• BaBy-G
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04 02:45
TFT monitoren zijn opzicht hele mooie monitoren, lekker mooi plat...
maar als je van plan bent om veel te gamen zijn TFT monitoren niet aanteraden...

Man - a being in search of meaning

• Sovereign
En wat doe je met je TFT als er een foute pixel in komt ?
Huilen? ;)

Even serieus, foute pixels ontstaan bij de produktie van die panels. Die komen meestal niet vanzelf zomaar ineens opduiken.

En nogmaals, een redelijk TFT scherm kun je prima mee gamen. Bij de meeste goede panels is ghosting een non-issue. Of je ziet het helemaal niet, of het is zo miniem dat het niet opvalt. Verder, 99% van alle games ondersteunt wel een van de 'optimum' TFT resoluties, en mocht dat niet zo zijn is er altijd nog de 1:1 ratio optie mocht de scaling hardware niet bevallen. ;)

Verwijderd

Groot voordeel is ook het gewicht... Als je veel met je monitor rondsleep en je hebt er een die een nijlpaard weegt, dan heb je ook een forklift nodig...

Nog een voordeel... Als je em digitaal hebt aangesloten, dan kan de kabel naar de compu langer zijn dan met een analoge kabel zonder dat je last van kwaliteitsverlies krijgt...

Verwijderd

CRT = beter dan TFT

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Op vrijdag 10 augustus 2001 14:47 schreef Sovereign het volgende:

[..]

"Niet geschikt" is gewoon grote onzin.
Zeker niet, vooral voor grafisch werk zijn de doorsnee TFT's nogal onhandig omdat er nog geen sprake is van enig goed kleurenmanagement. Hierdoor kunnen bv. websites die ontwikkeld zijn op een notebook er op een CRT opeens heel anders uit zien. Zelf heb ik het probleem als ik foto's van mijn digi-cam bewerk op mn notebook en ze later op een CRT terug kijk.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Sovereign
Groot voordeel is ook het gewicht... Als je veel met je monitor rondsleep en je hebt er een die een nijlpaard weegt, dan heb je ook een forklift nodig...
Yup, zeer verplaatsbaar.

Praetorian:
CRT = beter dan TFT
Goh, wat een onderbouwende argumentatie! ;)

• comprobot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 19:54
Platte dunne CRT is juist al uitgevonden door IBM... het CRT-TFT :)

www.tiedragon.nl

Verwijderd

Zeker niet, vooral voor grafisch werk zijn de doorsnee TFT's nogal onhandig omdat er nog geen sprake is van enig goed kleurenmanagement. Hierdoor kunnen bv. websites die ontwikkeld zijn op een notebook er op een CRT opeens heel anders uit zien. Zelf heb ik het probleem als ik foto's van mijn digi-cam bewerk op mn notebook en ze later op een CRT terug kijk.
Hangt ervanaf... Als je een eerste de beste "El Cheapo" flatpanel koop, dan klopt het wel... maar als je bijvoorbeeld een SGI 1600LW koop, dan heb je ws wel een goede kwaliteit om grafisch te bewerken... Jammer dat ze zo duur zijn... :)

• Sovereign
Zeker niet, vooral voor grafisch werk zijn de doorsnee TFT's nogal onhandig omdat er nog geen sprake is van enig goed kleurenmanagement.
Ligt eraan wat voor grafisch werk, voor CAD of 3D design lijkt mij een TFT perfect.

Maar ik doelde dus in specifiek op de games claim, niet op professioneel grafisch werk en de eisen die men daaraan stelt.

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08 20:11
Op vrijdag 10 augustus 2001 14:40 schreef Wampie het volgende:
Dan koop je toch een 15" IIyama TFT, die kunnen wel hogere resoluties aan, maar die kosten volgens mij ook wel iets meer als duizend gulden.
Resoluties hoger dan 1024 op een 15", nee dat kijkt lekker... :? En waarom nou weer Iiyama.

De meeste 17 inch TFT's kunnen al niet hoger dan 1024.

Grote voordelen zijn zeker de ruimtebesparing en het gewicht. Maar ik zou wachten tot minimaal de 19inchers wat goedkoper worden, of eventueel een goede 17inch TFT met een minimale resolutie van 1280*1024.

Mijn fotografie en videografie

• DeBolle

DeBolle

Topicstarter
Hah - ik wist dat via GoT ik de meeste (en snelste) ter zake doende reacties zou krijgen om tot een overwogen oordeel te kunnen komen :)
(ben inderdaad ambtenaar geweest)

Zonder flauwekul, de algemene mening: TFT is lekker werken voor 2D dingen, voor heavy gamen moet je naar een vlot glaskanon en m'n Herculesje kan een TFT gewoon (analoog) aansturen.

M'n vrouw is vooral enthousiast over de mindere ruimte en stroomverbruik die zo'n ding heeft - ze zag een sticker over 100 piek terug bij je energieleverancier >:)

Nu wil wel eens een Quake CD uit de kast pakken, maar voornamelijk zit ik inderdaad suffe 2D zaken te doen. Kortom, ik ga nog eens wat winkels langs om te vergelijken en ga toch maar voor een nieuwe TFT.
Een beeldscherm kies je met je ogen tenslotte.

Bedankt voor de snelle reacties!

• Sovereign
De meeste 17 inch TFT's kunnen al niet hoger dan 1024.
Da's niet correct, zover ik weet doen alle 17" modellen 1280x1024 als optimale resolutie.

http://www.iiyama.nl/schema/lcd.html

Bolle:

Als je je TFT scherm hebt (de Samtron?) moet je maar eens Quake op spelen, denk dat je dat best wel acceptabel zult vinden. ;)

• DeBolle

DeBolle

Topicstarter
Op vrijdag 10 augustus 2001 16:04 schreef Sovereign het volgende:

Bolle:

Als je je TFT scherm hebt (de Samtron?) moet je maar eens Quake op spelen, denk dat je dat best wel acceptabel zult vinden. ;)
Da's best mogelijk, tot voor twee maanden terug gamede ik tevreden op m'n inmiddels aardig verouderde ATI kaartje. Nu ik zo'n Geforce2 heb is het verschil in beeldkwaliteit immens en een TFT zal daar weinig aan afdoen.

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08 20:11
Op vrijdag 10 augustus 2001 16:04 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Da's niet correct, zover ik weet doen alle 17" modellen 1280x1024 als optimale resolutie.
:Z, je hebt helemaal gelijk. Zat een beetje te suffen. Ik zat met die samtron in me hoofd (die heb ik overwogen om te kopen), en dacht dat die 17 inch was, maar is 15 inch.

Trouwens, ik vindt de TFT's van Iiyama's vele malen mooier gestyled dan hun gewone monitoren, deze zijn wel mooi :)

Mijn fotografie en videografie

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Op vrijdag 10 augustus 2001 15:17 schreef Safariman het volgende:

[..]

Hangt ervanaf... Als je een eerste de beste "El Cheapo" flatpanel koop, dan klopt het wel... maar als je bijvoorbeeld een SGI 1600LW koop, dan heb je ws wel een goede kwaliteit om grafisch te bewerken... Jammer dat ze zo duur zijn... :)
Daarom zei ik ook doorsnee TFT's :)

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Op vrijdag 10 augustus 2001 21:46 schreef Zer0 het volgende:

[..]

Daarom zei ik ook doorsnee TFT's :)
Maar ik doelde dus in specifiek op de games claim, niet op professioneel grafisch werk en de eisen die men daaraan stelt.
Als je alleen naar games kijkt is het idd een goede keuze, maar het jammere is dat ik graag in een hoge resolutie werk (1600x1200) en best een leuke 19,1" TFT kan kopen, maar helaas trekt mn GF3 de meeste games niet op die resolutie (met alle toeters en bellen aan) :)

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:05
Op vrijdag 10 augustus 2001 14:45 schreef Gizz het volgende:
LCD = niet geschikt voor games of grafisch werk, maar als je alleen maar de hele dag tabelletjes zit in te typen kan je natuurlijk wel een LCD nemen :)
Inderdaad vrij grote onzin (eventjes mijn mening er ook bij zetten :)). Ik heb een Samsung SyncMaster 570V TFT en speel er heel geregeld spellen op. Dat is echt niet minder dan op m'n CRT scherm hoor, kleurverzadiging is prima imho en van dat ghosten heb ik totaal geen last. Voor normaal gebruik vind ik het ook hele fijne schermen: ze zijn scherp, van nature rustig, de geometrie is altijd goed en kleurverzadiging en contrast zijn prima.

Mensen die heel erg hard roepen dat CRT's oneindig beter zijn dan TFT's voor spellen hebben in mijn ogen nooit een goed TFT scherm geprobeerd.

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

• Sovereign
Als je alleen naar games kijkt is het idd een goede keuze, maar het jammere is dat ik graag in een hoge resolutie werk (1600x1200) en best een leuke 19,1" TFT kan kopen, maar helaas trekt mn GF3 de meeste games niet op die resolutie (met alle toeters en bellen aan)
Dat is inderdaad helaas een nadeel van die schermen, want je moet in principe wil je goed kunnen gamen een video kaart hebben die netjes draait in de optimale resolutie van je flat panel. Maar ja, met de GF3 Ultra zal dat wel los lopen denk ik, in 1600x1200. ;)

• Sovereign
Inderdaad vrij grote onzin (eventjes mijn mening er ook bij zetten ). Ik heb een Samsung SyncMaster 570V TFT en speel er heel geregeld spellen op. Dat is echt niet minder dan op m'n CRT scherm hoor, kleurverzadiging is prima imho en van dat ghosten heb ik totaal geen last. Voor normaal gebruik vind ik het ook hele fijne schermen: ze zijn scherp, van nature rustig, de geometrie is altijd goed en kleurverzadiging en contrast zijn prima.
Precies. Ik vind games juist op een TFT er zelfs beter uit zien, door het rustige en strakke beeld. Quake 3 en Unreal Tournament zien er zeer gelikt uit. 8-)

Verwijderd

Het valt mij op dat heel veel gasten hier alle TFT monitoren op één hoop gooien.

Hoeveel verschil zit er niet tussen CRT monitoren? Met andere woorden d'r zijn zat goede TFT display's waar je wel goed op kunt gamen. Alleen die zijn vaak nog niet el cheapo.
Pagina: 1