Anoniem(er) online zonder complexiteit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb al langere tijd een sluimerende behoefte om eens grondig te onderzoeken hoe ik meer anoniem online kan zijn. Na o.a. het zien van 'The great hack' en 'the social dilemma' is dit nogmaals getriggerd. Nu heb ik niks te verbergen, maar gezien de snelheid van de ontwikkelingen en de interesse in data kan ik niet voorspellen of ik over 3 jaar geen spijt heb dat ik in 2020 niet alvast meer anoniem online ben gegaan.

Er zijn extreem veel websites en topics te vinden over security, privacy, alternatieve tools en VPN. Deze gaan er echter van uit dat je als gebruiker bereid bent om veel extra moeite te doen om anoniemer online te zijn. Los van of ik daar bereid toe ben, ben ik vooral benieuwd wat je kunt bereiken zonder afstand te doen van de vertrouwde en bekende manier van online activiteit. Ik heb zelf een inventarisatie gedaan en kom tot de volgende punten:

Geen social media
Gebruikte ik toch al niet. Lijkt me een enorme basis van het delen van privacy gevoelige informatie en bij uitstek zijn dit de platforms waar je (onbewust) beïnvloed wordt.

Alias
Het gebruik van een alias, bijvoorbeeld alternatieve naam + NAW-gegevens en e-mailadres dat niet te herleiden is naar je echte naam. Deze kun je dan gebruiken op alle websites/communicatie die geen directe relatie met jou als persoon heeft.

Anoniem betalen
Ik moet nog uitzoeken in hoeverre je anoniem kunt zijn door geen gebruik te maken van normale banken/credit card maatschappijen etc. Je komt dan richting Paypal en wellicht prepaid credit cards voordat je echt richting bitcoin en dergelijke gaat. Ik denk dat dit een lastig punt is omdat ik veel online winkel en het gemak van iDEAL wel erg prettig vind. Ook het bezorgen gebeurt in principe nog steeds op je eigen adres.

Google services
Als ik een alias opgeef dan zou het gebruik van maps en andere zaken in basis niet zo'n probleem moeten zijn. Tenzij er ook GPS-activiteit gelogd wordt want dan weet Google alsnog op welk adres je iedere avond parkeert.

browser tooling/PiHole
Een browser die gebruik maakt van tooling als addblocker, Ghostery en uBlock lijken me sowieso verstandig (tenzij deze stiekem toch niet zo nauw omgaan met je privacy). TOR of een andere browser vind ik wat ver gaan, bovendien wordt dat toch lastig als je ook gebruik maakt van mobiele apparaten. PiHole helpt sowieso.

VPN
Heeft niet mijn voorkeur vanwege kosten, snelheid en andere beperkingen. Ook twijfel ik of er nog wel VPN's zijn waar je gegarandeerd anoniem surft. Het probleem is wel dat alle bovenstaande middelen niet veel helpen als er alsnog op basis van IP-adres de locatie/profiel wordt achterhaald. De vraag is dan wel of en hoe ze 'mijn echte ik' aan mijn 'alter ego' weten te linken maar toch.

Van Android over naar Apple?
Ik vind het lastig te achterhalen of Apple beter met je data omgaat dan Google, maar Google heeft de naam meer tegen.

In hoeverre ben ik anoniem online als ik de bovenstaande maatregelen zou treffen? En wat als ik de VPN achterwege zou laten? Ik ben ook benieuwd of ik de plank mis sla en ondanks deze maatregelen alsnog prima met mijn echte identiteit kan worden achterhaald en zo ja, hoe dan? En in hoeverre is mijn data nog interessant als ik niet op social media actief ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:23
En in hoeverre is mijn data nog interessant als ik niet op social media actief ben?
Adverteerders hoeven niet per se te weten of jij 'XeNeRgY' bent uit Lutjebroek, van 33 jaar. Ze willen alleen weten waar jij wel en niet in geïnteresseerd bent, zodat ze daar hun advertenties op kunnen afstemmen. Social Media helpt daarin gigantisch, want daar kan je letterlijk zeggen 'deze 100 zaken vind ik leuk', maar zonder kan er ook zonder problemen een profiel van je opgebouwd worden.

Dus ook al is het gebruik van een alias, en soortgelijke tactieken, op zich geen slecht idee, als jij je gewoon hetzelfde blijft gedragen als altijd, waar uit zal blijken wat jij wel interessant vindt en wat niet, zal er weinig tot niks veranderen.

Wat vooral zal helpen is het mixen van zaken (bijvoorbeeld niet altijd op dezelfde VPN server zitten en niet altijd hetzelfde e-mailadres gebruiken), en 'garbage' informatie geven, waardoor voorspellingen van wat zou werken bij jou een grotere kans van falen hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door Hahn op 03-10-2020 16:38 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:49

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik denk dat het lastige is dat er een aantal diensten is waar je, vanzelfsprekend, niet anoniem voor kunt zijn omdat ze moeten weten met wie ze dealen vanuit veiligheidsoverwegingen.
Zaken als een bankrekening, internetprovider, etc.

Deze zijn dan met name een probleem als ze niet zuiver met je gegevens omgaan. Daar valt denk ik niet tegenaan te vpn'en.
Ik denk dus dat het helpt om dergelijke zaken ook goed uit te zoeken.
Laagdrempelige anonimiteit komt denk ik inderdaad van alle trackingblockers. Zorgen dat een facebook en google geen data aan een profiel van je kunnen koppelen, of de data waardeloos maken.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 20:09

Onbekend

...

Aghanim schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:30:
Google services
Als ik een alias opgeef dan zou het gebruik van maps en andere zaken in basis niet zo'n probleem moeten zijn. Tenzij er ook GPS-activiteit gelogd wordt want dan weet Google alsnog op welk adres je iedere avond parkeert.
Je zou bijvoorbeeld FakeGPS Free kunnen installeren, en deze aan zetten. Maar goed, jouw telefoonprovider weet a.d.h. van de zendmast nog steeds waar je bent.

En hoe anoniem wil je anoniem zijn?
Van allerlei zaken zijn aan elkaar gekoppeld, en als je een stukje er tussen uit haalt kan men via een andere route wel die koppeling weer maken. Jouw webbrowser geeft bijvoorbeeld ook een user agent mee, en daaruit is ook het een en ander uit te halen om jou uiteindelijk te kunnen herleiden. Windows, Android en andere stukken software die je gebruikt, sturen regelmatig wat data over jouw gedrag terug waardoor jij toch weer naar een persoon te herleiden bent.

Waarvoor wil je anoniem zijn? Alleen voor advertenties, of ook voor andere zaken?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:27
Leuk topic! Zo heb ik recentelijk de door mij gebruikte Google services onder de loep genomen. Tot voor kort maakte ik gebruik van: Gmail (incl. agenda en contacts), YouTube, YouTube kids, Google drive, Google Maps, en last but not least, Google Home/Assistent. Ik gebruikte dit allemaal ingelogd, dus ook Google Maps en YouTube. Na eens gekeken te hebben onder myactivity best een beetje geschrokken wat ik daar allemaal vond. Ook vergat ik regelmatig, als ik Gmail via de browser had gebruikt, er na uit te loggen. Dus ook mijn zoekopdrachten via Google waren geregistreerd onder mijn account.

Op een gegeven moment heb ik de volgende acties ondernomen:
1. Google Maps niet meer ingelogd gebruiken
2. Idem voor YouTube en YouTube kids
3. Google Nest Mini de deur uitgedaan
4. Documenten van Google Drive naar iCloud Drive overgezet (de gratis 5gb is voor mij nog voldoende)
5. myactivity opgeschoond en diverse privacy instellingen onder mijn account uitgezet

Van Gmail (met contacts en agenda) heb ik geen afscheid genomen. Ik overweeg het nog wel, maar vind ik een redelijk grote stap.

Door sommige diensten uitgelogd te gebruiken, mis je (logischerwijs) wel wat functionaliteit. Bijvoorbeeld favorieten in Maps maar ook de adres uit je contactpersonen. Dat is dan zo.

Natuurlijk heb ik nu niet de illusie dat er geen profiel wordt opgebouwd door Google. O.b.v. een IP-adres en daaraan gekoppelde gegevens, wordt er ongetwijfeld van alles bijgehouden.

Ik heb nog overwogen DuckDuckGo te gaan gebruiken als standaard zoek engine. Echter de zoekresultaten via Google vond ik toch beter.

Zelf zit ik redelijk in het Apple eco systeem. Ik zal zeker niet beweren dat Apple heilig is. Ze pretenderen in ieder geval privacy hoog in het vaandel te hebben (meer dan Google). Het blijft altijd de vraag of Apple toch niet (stiekem) wat gegevens van je verzamelt. Hun systemen werken wel anders. Bijvoorbeeld Siri suggesties. Nu met thuiswerken niet meer, maar voorheen kreeg ik elke keer ‘s ochtends de suggestie voor een route naar mijn werk via Apple Maps. Deze functie kun je overigens uitzetten. Echter deze data staat op je iPhone en niet op de servers bij Apple (als het goed is ;)). Bij de overstap naar een nieuwe iPhone was ik deze data kwijt.
Ook werkt bijvoorbeeld de beeldherkenning bij Apple (HomeKit) anders dan bij Google. Het beeld wordt eerst lokaal (op je HomeKit) opgeslagen en geanalyseerd waarna eventueel het beeld encrypted wordt doorgestuurd naar de servers van Apple. Bij Google gaat het beeldmateriaal direct naar Google en vindt daar de analyse plaats. Al met al geeft mij dit een beter gevoel bij Apple dan bij Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:34:
Dus ook al is het gebruik van een alias, en soortgelijke tactieken, op zich geen slecht idee, als jij je gewoon hetzelfde blijft gedragen als altijd, waar uit zal blijken wat jij wel interessant vindt en wat niet, zal er weinig tot niks veranderen.
Helder. Op zich maakt het me niet zo veel uit als er een profiel van mij gemaakt wordt, zo lang dat profiel maar niet aan mij als persoon gelinkt kan worden. Dat mijn 'alias' bepaalde hobby's, voorkeuren en dergelijke heeft hoeft niet geheim te zijn en als Google dat relevant vindt voor profiling, prima.
Onbekend schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:40:
Waarvoor wil je anoniem zijn? Alleen voor advertenties, of ook voor andere zaken?
Ik wil anoniem zijn in zoverre dat dingen die ik in apps doe niet terug te herleiden zijn naar mij als persoon. Dat klinkt duister, maar ik bedoel bijvoorbeeld:
- gezondheidsgegevens via Garmin richting de verzekeringsmaatschappij
- snelheidsboete ontvangen op basis van auto GPS + koppeling naar Google

Dingen die nu (hopelijk) nog niet gebeuren maar die ik in de toekomst niet uit sluit. Ik zal ongetwijfeld mijn Garmin account blijven gebruiken maar die zou ik dan bijvoorbeeld omzetten naar mijn alias ipv echte naam. Dan weet niemand online meer of en hoeveel ik sport/beweeg/slaap/eet etc.

Online shoppen blijft natuurlijk lastig omdat ik daar mijn bankgegevens gebruik. Dat accepteer ik omdat de alternatieven complex of inefficiënt zijn.

Het komt voort uit het feit dat velen van ons de afgelopen 10 jaar druk bezig zijn geweest met het opbouwen van een online identiteit. Voor mijn gevoel komt het keerpunt nu in beeld dat die identiteit misschien wel negatieve gevolgen kan gaan hebben in de toekomst. Daar wil ik mogelijk op anticiperen, maar ik vind het vooral een interessant onderwerp om over na te denken.

@meesje ik ga me ook eens verdiepen in het Apple ecosysteem (heb al een iPad) ten opzichte van Google. Bij Maps zou ik dan met een alias alsnog kunnen inloggen om favorieten te gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 03-10-2020 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Hoe anonieme hoe hoger de kosten of hoe meer moeite je moet doen. Wil je echt anoniem, dan is eigenlijk Tor het beste voor browsen, in combinatie met bijvoorbeeld HMA mail. En maak dan niet de fout om Tor over VPN te doen, CC te gebruiken, of betalen met bitcoin of andere crypto. Meest veilige is ouderwetse post met bankbiljetten. Biljetten moet je ook niet pinnen maar ruilen liefst ergens waar ze je niet kennen en geen camera is en alleen alles aanraken met rubber handschoenen. Voorkom vingerafdrukken, DNA, oogcontact in verband met irisscan.

[ Voor 11% gewijzigd door Wim-Bart op 03-10-2020 20:49 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 20:09

Onbekend

...

Aghanim schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:42:
Ik wil anoniem zijn in zoverre dat dingen die ik in apps doe niet terug te herleiden zijn naar mij als persoon. Dat klinkt duister, maar ik bedoel bijvoorbeeld:
- gezondheidsgegevens via Garmin richting de verzekeringsmaatschappij
- snelheidsboete ontvangen op basis van auto GPS + koppeling naar Google
Dat laatste is dus gewoon om te voorkomen dat je terecht een boete krijgt voor te hard rijden? :? Je wil dus eigenlijk anoniem worden zodat je bepaalde wetgeving kan overtreden (even bot opgeschreven)......

Het eerste punt over gezondheidsgegevens is weer iets anders. Doorgaans ontvangt een verzekeringsmaatschappij niet dit soort gegevens, maar alles is te koop :)
Je moet je dan zelf afvragen hoeveel moeite een verzekeringmaatschappij wil doen (en hoeveel geld het mag kosten) om dit soort gegevens te verzamelen en ze het bedrag hier op wil gaat aanpassen. Alleen bij fraude zal er misschien verder gekeken worden...

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1