Perrilex op 1fase kookplaat aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-05 18:25
Hoi!
Ik heb een 1-fase kookplaat met een normale stekker. Als ik deze open schroef zie ik deze op de volgende manier gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxA-aku5CVc38-u4vtsczRn6D3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WVCXc5UwCfg5Fs9Gdom7wzju.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik een kookgroep in de keuken met een perrilex stopcontact. Ik dacht door de extra aansluitingen in mijn kookplaat dat deze dus ook met een perrilex stekker kon worden aangesloten zoals deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XFCjK41OrBmRYHfsf3Uy0AaGYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yy8X2IQCLK6TocvfgHjtaVCo.jpg?f=fotoalbum_large

Maar als ik de kookgroep dan aansluit slaat de beveiliging gelijk toe en gooit ie de kookgroep er uit. Dit kan dus niet.
Is het mogelijk dat ik de N1 en L1 van de perrilex stekker niet aansluit en dan deze aansluit op de kookgroep met perrilex stopcontact?! Kan dit? Mag dit? Afknippen met wat tape er om heen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkema_wind
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 13:57
Los van je vraag. Is grijs niet L3 ipv N2? Dat je grijs losmaakt en N1 naar N2 koppelt.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0f/Perilex_box_diagram.svg/260px-Perilex_box_diagram.svg.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-05 17:18

Fordox

00101010

Perilex zijn verschrikkelijke stekkers, omdat elektriciens het niet consequent op dezelfde manier aaansluiten (dit was bij mij eerder een fout). Je zou je perilex aansluiting kunnen nameten met een multimeter om te zien waar je 0 en fase aansluitingen hebt en aan de hand daarvan moet je het aansluiten in je stekker.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Aansluiting is goed, je hebt echter de bruggetjes tussen de N1-N2 en L1-L2 niet weggehaald waardoor je directe kortsluiting maakt. Deze weghalen en het zou iets beter moeten werken :*)

-edit-

Dit er vanuit gaande dat je een enkelfase kookgroep hebt en de perilex 'goed' aangesloten is en de draden dus ook kloppen.

[ Voor 26% gewijzigd door PeeVv op 03-10-2020 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
Ik heb helaas geen multimeter. Ik heb alleen deze hier liggen. Weet niet of dat ook daarmee kan? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRvGc-PUlZULSxQKyIs-EMggGHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2nguIcZNF5Ftfv92uNWxull.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe meet ik dit goed door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Steek de kleine pen i de aarde, met de lange pen met ledjes meet je waar spanning op staat.
Dat zijn dan de fasen.
Maak ook even een foto van je groepenkast, zodat wij kunnen zien hoe de perilex is aangesloten 😉
En daarna de kap van de perilex afhalen, 2 schroefjes, en foto maken 👍

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-05 17:18

Fordox

00101010

PeeVv schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:33:
Aansluiting is goed, je hebt echter de bruggetjes tussen de N1-N2 en L1-L2 niet weggehaald waardoor je directe kortsluiting maakt. Deze weghalen en het zou iets beter moeten werken :*)

-edit-

Dit er vanuit gaande dat je een enkelfase kookgroep hebt en de perilex 'goed' aangesloten is en de draden dus ook kloppen.
Dit klinkt wel een stuk aannemelijker ja :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Tip: vraag een elektricien of iemand die er meer verstand van heeft. Ik heb laatst mijn kookplaat opgeblazen door verkeerd gemonteerde perilex..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:51

BCC

Fordox schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:31:
Perilex zijn verschrikkelijke stekkers, omdat elektriciens het niet consequent op dezelfde manier aaansluiten
Er is voor zover ik weet geen specificatie, dus elke manier van aansluiten is helaas goed. Meerfasig of meergroepig, het mag allemaal

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Bruggetjes weghalen zou ik mee beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

BCC schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:02:
Er is voor zover ik weet geen specificatie, dus elke manier van aansluiten is helaas goed. Meerfasig of meergroepig, het mag allemaal
Als ik ze oplever schrijf ik ook altijd op de doos wat op welk contact is afgemonteerd en waar mogelijk ook op de stekker zelf.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou de handleiding eens bekijken, de laatste pagina waar de technische gegevens staan. Als er normale stekker op zit, en er staat bij maximaal opgenomen vermogen ±3500watt, heeft het geen nut om hem als een 2L2N+PE aantesluiten. Staat er iets van 7000Watt, slaat die normale stekker nergens op. Kookplaten met perilex aansluiting zit meestal nooit een stekker bij, omdat er geen standaard is wat de perilex aansluiting betreft.

Steek nooit zomaar een perilex stekker in een perilex-wcd. Eerst nameten.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
keur0000 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:53:
Steek de kleine pen i de aarde, met de lange pen met ledjes meet je waar spanning op staat.
Dat zijn dan de fasen.
Maak ook even een foto van je groepenkast, zodat wij kunnen zien hoe de perilex is aangesloten 😉
En daarna de kap van de perilex afhalen, 2 schroefjes, en foto maken 👍
Pfff denk dat ik er maar iemand bij moet halen. Pennen in de juiste gaten gestoken en liedjes gingen bij de eerste aan, en gelijk uit omdat de aardlekschakelaar er uit klapte...

Een normale stekker aan iets maken lukt me, maar hier heb ik geen kaas van gegeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Heb je niet zo'n kookplaat? https://www.coolblue.nl/k...ones:4?redirect=kookplaat

Ik zou gewoon het oude snoer met normale stekker er weer opzetten, en kijken of ie het nog doet.

Allemaal kookplaten met een normale stekker. Dat past niet in de perilex-wcd nee. Optie is dan de normale stekker er af knippen en er een perilex stekker er op zetten. Dan moet je wel weten welk schema de perilex wcd heeft. Zet de kookgroep uit, schroef de perilex-wcd er af, en welicht kan je zien waar de 2 bruine en 2 blauwe op zitten.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
schroef de deksel van je perilex aansluiting er even af en maak een foto ?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:32
Jouw kookplaat kan zeker worden aangesloten op een Perilex WCD. Maar het is wel de vraag hoe...

Voor een Perilex WCD achter een kookgroep (2L+2N) heb je het nu in de plaat goed aangesloten, alleen moet je inderdaad de bruggen nog verwijderen. Maar dan is het nog de vraag hoe de contactdoos en de stekker zijn aangesloten, waarschijnlijk moet je daar nog draden verwisselen.

Als de Perilex WCD is aangesloten achter een krachtgroep, ben dan maar blij dat je kortsluiting maakt en dat de automaat meteen aanspreekt, anders was het misschien de kookplaat die sneuvelde. ;)

Jouw meter heeft blijkbaar een te lage inwendige impedantie om naar aarde te kunnen meten zonder de aardlekschakelaar te laten trippen. Je zou wel tussen fase en nul kunnen meten, maar dat geeft maar beperkte info omdat je er dan nooit achter komt wat nou de fase en wat nou de nul is...

Met een duspol of multimeter zou dit wel goed moeten gaan.

Waarschijnlijk geeft een foto van de geopende contactdoos en geopende stekker ook genoeg info. Eventueel gecombineerd met een foto van de geopende groepenkast...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhaas
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-05 01:34
Nu je toch alles open hebt liggen, gebruik dan ook even adereindhulsjes om de adereinden. (lijkt er op dat je er nu geen omheen hebt zitten)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 16:16

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Voor de derde maal: haal die bruggen weg tussen N1-N2 en L1-L2. Met die bruggen sluit je twee fases kort.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
DeBolle schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:15:
Voor de derde maal: haal die bruggen weg tussen N1-N2 en L1-L2. Met die bruggen sluit je twee fases kort.
Als het een kookgroep is en de boel correct is aangesloten, zou dit geen kortsluiting moeten veroorzaken. Want dan zou er nu 2x dezelfde fase aan elkaar geknoopt zitten. Zonder spanningsverschil tussen L1 en L2 doet dat natuurlijk weinig.

Maar zonder te weten hoe de contactdoos en de stekker zijn aangesloten, heb je net zoveel kans dat er nu een fase en een nul aan elkaar zitten met de bruggen, dat verklaart de kortsluiting natuurlijk wel. ;)

En uiteraard moeten de bruggen sowieso weg. Maar daarna zit het dus nog steeds verkeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Krode schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:32:
[...]

Pfff denk dat ik er maar iemand bij moet halen. Pennen in de juiste gaten gestoken en liedjes gingen bij de eerste aan, en gelijk uit omdat de aardlekschakelaar er uit klapte...

Een normale stekker aan iets maken lukt me, maar hier heb ik geen kaas van gegeten...
Lijkt mij een goed plan 👍😉

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
SMSfreakie schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:01:
schroef de deksel van je perilex aansluiting er even af en maak een foto ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gV5G2Ex4EY7rpkJi2BMvnl_FzTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ApF56KGoRrAaCzZq1PLmSo65.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoCxB5U5FmLYhOpvmN41C-wuPIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nL4cyZktlCtJgdZ11tl28sbQ.jpg?f=fotoalbum_large
Linksboven blauw
Rechtsboven bruin
Linksonder grijs
Rechtsonder zwart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
@Krode nu zien we 2 van de 4 factoren:

1) Aansluiting in groepenkast
2) Aansluiting in contactdoos
3) Aansluiting in stekker
4) Aansluiting in kookplaat

Zonder alle 4 te weten, is er nog steeds weinig over te zeggen.

Vermoedelijk is grijs als 2e nul gebruikt. Dit weet je pas zeker als je het nameet, of als je de aansluiting in de groepenkast bekijkt.

Dan is de stekker vervolgens vermoedelijk niet hetzelfde aangesloten als de WCD. Anders had je, wanneer beide vermoedens kloppen, nu geen sluiting gehad.

edit:
Wacht, is dit een Perilex WCD op een lasdoosdeksel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHDshmJ8sZ8jhTKggIiFGGyEorQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HHre4kw9YJkicaVIh2NTVJP0.jpg?f=user_large

Voeg er dan maar een 5e onbekende factor aan toe:

2a) Verbindingen in de lasdoos
Krode schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:32:
[...]

Pfff denk dat ik er maar iemand bij moet halen.
Misschien wel het beste plan ja. d:)b

[ Voor 35% gewijzigd door Xander op 03-10-2020 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:33
Kerel, heb je de bruggetjes nu al weg gehaald? :| Das stap 1, grote kans dat het dan gefixt is. Hoe dan ook moet dat sowieso gebeuren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
Tux3.14 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:11:
Kerel, heb je de bruggetjes nu al weg gehaald? :| Das stap 1, grote kans dat het dan gefixt is. Hoe dan ook moet dat sowieso gebeuren ;)
Nee nog niet. Ik wacht ermee want ik wil eerst uitzoeken of ik een 1-fase kookplaat wel kan aansluiten op een perrilex en op wat voor manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:33
Het is een 2-fase, welke je nu als 1-fase gebruikt. Daarom zitten de bruggetjes er nu ook in.
Als het een 1-fase was had je geen L1 / L2 aanduidingen en geen bruggetjes.

Dus weghalen... 5 seconden werk. Ook om weer terug te plaatsen mocht jij je bedenken om toch maar weer voor 1 fase te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Laatst online: 07:49

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Heb je een foto van de meterkast?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
Tux3.14 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:11:
Die bruggen moeter er inderdaad sowieso uit.

Maar 100% zeker dat het dan nog niet goed is. Want bij een 2x230V kookgroep is er geen spanningsverschil tussen N1 en N2, of tussen L1 en L2, en zou er geen kortsluiting optreden wanneer je die bruggen toch plaatst.

Ik vermoed dat hij in de stekker bruin en grijs moet verwisselen o.i.d.

Ook nog een kleine kans dat het geen kookgroep is, maar een krachtgroep. Dan is de bruggen weghalen een slecht idee, want dan blaast hij de kookplaat op met 400V tussen grijs en zwart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
Tux3.14 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:18:
Het is een 2-fase, welke je nu als 1-fase gebruikt. Daarom zitten de bruggetjes er nu ook in.
Als het een 1-fase was had je geen L1 / L2 aanduidingen en geen bruggetjes.

Dus weghalen... 5 seconden werk. Ook om weer terug te plaatsen mocht jij je bedenken om toch maar weer voor 1 fase te gaan.
Dit is de kookplaat die ik heb: inventum ik6010/01

En als ik dit verder bekijk is dit duidelijk een 1-fase kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Krode schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:22:
[...]

Dit is de kookplaat die ik heb: inventum ik6010/01

En als ik dit verder bekijk is dit duidelijk een 1-fase kookplaat.
Die kookplaat heb ik ook (althans, ander type nummer). Die verbruikt maar maximaal 3.500 Watt en werkt op elk stopcontact want er zit een normale stekker op.

Nu wil je dus een perilex stekker op je netsoer van je kookplaat hebben. Eerst ga je meten waar L1 & N1 zit in je perilex stopcontact. Koop en perilex stekker Zet de bruine draad op de L1, de blauwe op N1 en groengeel is aarde.

Mijn perilex-stopcontact zit zo aangesloten in de keuken:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/proxy/jf028BlpZVqjTxuYGwbuPv1YBvQV-KgieZzN8tOOvDurX350eWnCFGwfYfHJT2ygLawcGj9QUYjrwwIeL4C28FZRnXpnZ9_JjWXvejvhl4mGUo45wN56_p57QX0DcrFVVLpcxSI

Maar dan zal je moeten meten.

Je foto van je perilex-stopcontact ziet er uit alsof je een 3 fase kookgroep hebt (wat niet persee zo hoeft te zijn, maar dan moet je een foto maken van je meterkast, met name de kookgroep) Maar dan kan je zelf die kookplaat gebruiken. Dan wordt je perilex stekker wel anders, immer L1 = bruin N1 = blauw.

Je hebt maar 3 pinnen nodig van je perilex-stekker, bruin, blauw, en de middelste is aarde.

Ik heb het zo aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/9475bb29-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/08a3d621e11a6f43f55fd3ffd8be1a60a408ad0d.jpg

Dit kan je nergens kopen, dat moet je zelf maken. Dat kan alleen als je weet hoe het schema is van het perilex-stopcontact.

[ Voor 11% gewijzigd door RaZ op 03-10-2020 21:22 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-05 21:02

Franko P.

Hit it.

Die bruggetjes lost alleen het L1 en L2 verhaal op. Je hebt L3 van je perilex aansluiting op N van kookplaat aangesloten zitten.
Grijze draad van N2 afhalen, en zwart die naar L2 gaat ook loshalen. En de bruggetjes laten zitten.

[ Voor 20% gewijzigd door Franko P. op 04-10-2020 16:54 ]

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Nee, niet doen!!!

De TS heeft deze kookplaat:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/R3vQQ1KWRKY/550x549.jpg

Specs: 3.500 watt met een normale (schuko) stekker. plug'n'play (geen perilex nodig). Past in elk normaal stopcontact, en daar zit je hele huis vol mee.

Hij heeft dat snoer eraf gehaald, en dit snoer erop gezet:
Afbeeldingslocatie: https://d2fb1ew6v6wv87.cloudfront.net/products/432310/s01/424x424/origin.png

Je hebt maar 3 aders nodig, geen 5. Je wilt echt geen 2 losse draden in je kookplaat hebben hangen. Dan heb je 1 ader of 2 aders met 230 volt los in je kookplaat hangen.

Oude snoer met de schuko-stekker er weer terug opzetten. Dan de stekker vervange door een perilex stekker:
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1018500-0/perilex-stekker-haaks-kabelinvoer-haaks.jpg

Je zal toch eerst moeten meten in je perilex stopcontact in de keuken waar je de 3 aders op moet zetten(eigenlijk 2, want randaarde zit altijd in het midden).

[ Voor 6% gewijzigd door RaZ op 04-10-2020 17:40 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 27-05 20:36

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Xander schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:20:
[...]

Die bruggen moeter er inderdaad sowieso uit.

Maar 100% zeker dat het dan nog niet goed is. Want bij een 2x230V kookgroep is er geen spanningsverschil tussen N1 en N2, of tussen L1 en L2, en zou er geen kortsluiting optreden wanneer je die bruggen toch plaatst.

Ik vermoed dat hij in de stekker bruin en grijs moet verwisselen o.i.d.

Ook nog een kleine kans dat het geen kookgroep is, maar een krachtgroep. Dan is de bruggen weghalen een slecht idee, want dan blaast hij de kookplaat op met 400V tussen grijs en zwart...
Ik kom even afdingen op je 100%. Bij zo'n ABB kookgroep in die prefab kasten met 4P aardlekbeveiliging kan het wel degelijk zijn dat er tussen L1 en L2 wel een spanningsverschil zit en tussen N1 en N2 dus niet.
Indien dat zo in de groepenkast zit en getoonde L1, L2, Nx inderdaad correct zitten qua Perilex / stekker / .. dan kan het zijn dat er nu alleen een fase-fase sluiting zit bij de brug L1-L2.

@RaZ ; 8)7 Waarom al die extra overgangen? Snoei gewoon die Schuko stekker en gebruik een Perilex stekker of gebruik gewoon een kant en klaar Perilex aansluitsnoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
kabeltjekabel schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:22:
[...]

Bij zo'n ABB kookgroep in die prefab kasten met 4P aardlekbeveiliging kan het wel degelijk zijn dat er tussen L1 en L2 wel een spanningsverschil zit en tussen N1 en N2 dus niet.
Of...

Weet TS wel zeker dat er een 2L+2N voeding is...

Mss maar goed dat de bruggen er nog inzaten anders had bij een 3f+N 400Vac over de helft van de pitten gestaan en vrijwel zeker de kookplaat opgeblazen.

Maak eens een foto van de verdeelinrichting dan is het advies ook wat gerichter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Delakhan schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:36:
[...]

Of...

Mss maar goed dat de bruggen er nog inzaten anders had bij een 3f+N 400Vac over de helft van de pitten gestaan en vrijwel zeker de kookplaat opgeblazen.

Maak eens een foto van de verdeelinrichting dan is het advies ook wat gerichter...
Indien het hierboven door mij geschetste is, is dat dus niet zo. Maar als het een volledige 3-fase is; ja, dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Delakhan schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:36:
[...]

Of...

Het is een 1L+1N+PE kookplaat, die kan niet als 2L+2N+PE worden aangesloten, en ook niet op 3L+N+PE.

Handleiding staat hier: https://handleidingkwijt.com/inventum-iki6010-kookplaat/
ELEKTRISCHE AANSLUITING
Let op: bij deze kookplaat wordt standaard een snoer met een stekker meegeleverd. De aansluiting is een 1 fase-aansluiting.
• Controleer of de spanning overeenkomt met die vermeld is op het typeplaatje.
• Sluit de kookplaat aan op een geaard stopcontact.

[..]

Technische gegevens:
Elektrische aansluitwaarde [W] 3500
Netspanning [V] / netfrequentie [Hz] 220-240V

[ Voor 32% gewijzigd door RaZ op 04-10-2020 20:16 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
RaZ schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:41:
[...]

Het is een 1L+1N+PE kookplaat, die kan niet als 2L+2N+PE worden aangesloten, en ook niet op 3L+N+PE.
Ik ga even uit van de foto in topicstart...

Wanneer je op:
-Klem "L1": een willekeurige fase zet;
-Klem "L2": een willekeurige fase zet;
-Klem "N1": de nul zet;
-Klem "N2": de nul zet;
-Klem "PE": de aarde werkt het gewoon hoor!

Klem "L1" en "L2" mogen zelfs nog best in fase verschillen. Dit zijn nl. 2 galvanisch gescheiden circuits in de kookplaat. Wat denk ik ook hier het geval is gezien het 'springen' van de automaat met bruggen. Dit is wat o.a. @Xander en @kabeltjekabel hebben beschreven.

Vervang je echter "N1" of "N2" door een fase heb je een 'spetterfeest' zoals ik van een stagiair weleens heb horen zeggen. Zou dit zonder de bruggen zijn gebeurd is de kookplaat naar allerhoogste waarschijnlijkheid 'opgeblazen'. Er komt dan nl. 400Vac op een circuit wat voor 230Vac is ontworpen.

De perilex op de muur kan op door ons alle 3 beschreven manieren correct zijn uitbedraad. Kijkje in de verdeelinrichting bied al veel duidelijkheid maar 'meten is weten!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

True.

Kijkend naar de foto van de wcd "lijkt" het op een 3 fase aansluiting.
Klem L1: Bruin fase 1
Klem L2: Zwart fase 2
Klem N1: Blauw
Klem N2:
Klem PE: Groengeel

Dan is de grijze de 2de nul? Nope, dat is fase nummer 3. De vraag is of ie op 2 verschillende fases wel aan kan.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
RaZ schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:07:

Dan is de grijze de 2de nul? Nope, dat is fase nummer 3.
Waar haal je die glazen bol vandaan? :)

Zou me niet eens verbazen als bruin in de WCD als N2 gebruikt is. Hoort niet, maarja. Veel installateurs monteren N1 en N2 op de bovenste contacten af en zo'n lasdoosdeksel met Perilex WCD is al voorbedraad. Dan is he wel lekker makkelijk om hier gewoon de standaard draadkleuren te laten zitten... }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Xander schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:13:
[...]

Waar haal je die glazen bol vandaan? :)

Zou me niet eens verbazen als bruin in de WCD als N2 gebruikt is. Hoort niet, maarja. Veel installateurs monteren N1 en N2 op de bovenste contacten af en zo'n lasdoosdeksel met Perilex WCD is al voorbedraad. Dan is he wel lekker makkelijk om hier gewoon de standaard draadkleuren te laten zitten... }:|
Zo zit het bij mij in de keuken :Y

Stop je er een perilex stekker met snoer, kan je de kleuren niet meer vertrouwen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
RaZ schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:28:
[...]

Zo zit het bij mij in de keuken :Y

Stop je er een perilex stekker met snoer, kan je de kleuren niet meer vertrouwen.
Het is totaal irrelevant voor de situatie van @Krode hoe het nu bij jou in de keuken zit
Pagina: 1