Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xdek
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-01-2021
Goedemiddag alle,

Momenteel ben ik me aan het oriënteren voor een macbook. Ik gebruik een aantal apple gadgets en wil daarom de overstap windows - apple maken. Gezien ik ook wel van photoshop en dergelijke gebruik wil maken, kijk ik naar de macbook air i7 met 16gb werkgeheugen en de macbook pro “13 i7 (10e generatie) met 16gb werkgeheugen. Omdat er toch een flink prijsverschil tussen de twee modellen zit, ben ik benieuwd of dit verschil het waard.

Graag heb ik jullie advies, mening en/of jullie ervaringen gevraagd :)

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:28

De Nelis

en anders maar niet...

Kloksnelheid is hoger bij het Pro model, alsmede de Turbo Boost, dus sneller werken/schakelen met meerdere applicaties.

MacBook Air 2020
1,2‑GHz quad‑core Intel Core i7-processor van de 10e generatie, Turbo Boost tot 3,8 GHz

MacBook Pro 2020
2,3‑GHz quad‑core Intel Core i7-processor van de 10e generatie, Turbo Boost tot 4,1 GHz

Verder beschikt krijg je bij de Pro 4 i.p.v. 2 Thunderbolt 3 (usb-c) poorten, Retina scherm met hogere helderheid en hoger kleurbereik. En de touchbar natuurlijk.

Persoonlijk zou ik voor de Pro gaan, heb je op de lange baan meer plezier van.

[ Voor 7% gewijzigd door De Nelis op 03-10-2020 16:22 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 00:08
Ook een belangrijk verschil, de macbook pro heeft betere koeling en zal minder snel terugschakelen (thermal throttling). Ik zou zeker voor de pro gaan als je ook van Adobe programma's gebruik wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xdek
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-01-2021
Thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-09 11:32

talin

ES-MA

mijn vriendin gebruikt ook Adobe Photoshop, maar wat zij daarin doet kan je tegenwoordig ook in finder doen.
dus de vraag is, wat doe je in Photoshop en is dat het enige wat je van het Adobe pakket gebruikt.

de air is er om gebruikt te worden onderweg en om portable te zijn, de Macbooks zijn er om mee te nemen en uren achtereen op 1 plek te gebruiken.

en deze vergelijkingen zijn er met 1 simpele google actie ook te vinden in de vele reviews die er overal te vinden te zijn.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Xdek schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:08:
Goedemiddag alle,

Momenteel ben ik me aan het oriënteren voor een macbook. Ik gebruik een aantal apple gadgets en wil daarom de overstap windows - apple maken. Gezien ik ook wel van photoshop en dergelijke gebruik wil maken, kijk ik naar de macbook air i7 met 16gb werkgeheugen en de macbook pro “13 i7 (10e generatie) met 16gb werkgeheugen. Omdat er toch een flink prijsverschil tussen de twee modellen zit, ben ik benieuwd of dit verschil het waard.

Graag heb ik jullie advies, mening en/of jullie ervaringen gevraagd :)

Alvast bedankt!
Ik zeg MBP 2020 (10th gen) i5 is voor Photoshop meer dan voldoende (werk er dagelijks mee) ik zou het geld eerder steken in meer opslag dan een i7 CPU tenzij je echt heel veel (video) exports doe.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:44
Sluw schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:22:
Ook een belangrijk verschil, de macbook pro heeft betere koeling en zal minder snel terugschakelen (thermal throttling). Ik zou zeker voor de pro gaan als je ook van Adobe programma's gebruik wilt maken.
@ TS ik heb recent mij ook verdiept in de air en de pro en bovenstaand advies komt overal in terug.
Air is prima voor huis, tuin en keuken(voor mij) en de pro voor meer serieuze taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Link123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-09 21:26
Ben zelf recent overgestapt van de pro 2013 naar de air 2020. Ik vond de 2013 prima en had gelezen dat een air 2020 dan toch een stap vooruit zou zijn. nou ik heb er spijt van. Die nieuwe air performt minder dan de pro uit 2013 en blaast regelmatig. Ik zou gaan voor een pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 11:34
Sta zelf voor vergelijkbare keuze...gebruik nu nog Windows maar wil de overstap graag een keer maken!

Mijn werkgebruik ziet er vnl. zo uit:
Chrome 20 tabs open
2de browser op externe monitor met 5 tabs
WPS Office aan
Skype aan

Veelal schakelen tussen deze applicaties en tabs, en af en toe een live video aan op de browser.

Geen zware photo of video processen dus, waarschijnlijk is de Air voldoende...maar heb een hekel aan vertragingen ;) Maar ook aan onnodig extra geld uitgeven..
Wat te doen, wat te doen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Pingu007 Dit moet je op een Air niet willen.

Gegarandeerd dat je fans luid zullen gaan spinnen met zoveel tabbladen en extra scherm.

Chrome is sowieso al een zware browser op Mac, wacht even tot volgende week dinsdag dan worden de nieuwe Apple ARM Macbook(s) aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
Greatsword schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:40:
@Pingu007 Dit moet je op een Air niet willen.

Gegarandeerd dat je fans luid zullen gaan spinnen met zoveel tabbladen en extra scherm.

Chrome is sowieso al een zware browser op Mac, wacht even tot volgende week dinsdag dan worden de nieuwe Apple ARM Macbook(s) aangekondigd.
Bedankt voor je reactie! Ik wacht sowieso nog even tot de black friday acties eind van de maand.
Bedoel je wachten op die aankondiging voor prijsdalingen huidige Macbooks of zijn de ARM's dan ook snel leverbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikabob
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-02-2021
Zat zelf met dezelfde keuze afgelopen jaar, na 7 jaar net een macbook air gewerkt te hebben. Toen voor de macbook pro gegaan omdat deze toch beter draait met iets zwaardere taken, de processor van de macbook air is niet erg sterk en de fans gaan snel aan.

Ik zou niet gaan voor de eerste generatie ARM macbooks, dan zou ik wachten op de 2e die komen met een re-design (waarschijnlijk in maart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
pricewatch: Apple MacBook Air 2020 13,3" i7 1,2GHz, 16GB, 512GB (Qwerty) Spac...

Deze met de i7 processor krijgt toch wel aardige reviews...maar ja voor dat geld kun je ook een pro i5 kopen idd..

[ Voor 7% gewijzigd door Pingu007 op 03-11-2020 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Pingu007 Beide, de eerste ARM Macbooks worden dit jaar nog verwacht, dus als ze 10 Nov worden aangekondigd is het zeer waarschijnlijk dat ze voor kerst al leverbaar zijn.

Prijs is nog speculatie, ik zou er niet 100% vanuit gaan dat ze de Intel versies in prijs verlagen.

Betreft de MBA met is het inderdaad het geld niet waard, ook als je er ooit van af wilt (verkoop) verdien je dat niet terug omdat je dan qua prijs ook weer concurreert met de Pro.

[ Voor 24% gewijzigd door Greatsword op 03-11-2020 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 20:47
Pingu007 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:30:
pricewatch: Apple MacBook Air 2020 13,3" i7 1,2GHz, 16GB, 512GB (Qwerty) Spac...

Deze met de i7 processor krijgt toch wel aardige reviews...maar ja voor dat geld kun je ook een pro i5 kopen idd..
Is prima, maar zeker bij vollast wil die air nogal gaan blazen.

Zelf gebruik ik photoshop regelmatig voor uitgebreide fotobewerking en ook lightroom. Daarbij is het ook nog eens de hoeveelheid die in batch verwerkt moet worden. Dan is een MacBook Pro wel essentieel als ik eerlijk ben. Is niet onmogelijk op een air, maar werkt dan niet meer zo snappy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhinosaur
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik heb zelf de MBA 2020 (i5 10th gen) gehad en de oudere MBP 2020 (i5 8th gen). Allebei stelden ze teleur. De fan begon met lichte taken, loeiend te blazen. De Air werd daarbij ook erg warm, de instap-pro niet. Ik heb sinds gisteren nu de MBP 2020 (i5 10th gen) en ik ben benieuwd wat die gaat doen.

Zo te horen past de MBP 2020 i5 10th gen beter bij je. Die anderen zou ik overslaan. In de Air zit sowieso een chip die eigenlijk gemaakt is voor tablet-achtige apparaten.
Pagina: 1