Mijn vraag
Al een aantal jaren draai ik ter lering en vermaak een klein Linux servertje thuis achter mijn router. Nu is inmiddels Ubuntu 20.04 al weer even uit en ik vind dat een goede reden om de boel eens af te stoffen op te poetsen en het één en ander wat serieuzer op te zetten.
Op dit moment draait er op mijn server:
En nog nooit problemen mee gehad maar nu ik het wil uitbreiden lijkt het mij handiger als ik het wat beter scheid. Als ik nu mijn server reboot ligt de DNS server er uit en dat geeft met het thuiswerken nog wel wat issues.
Mijn vraag is dan ook,
Router van isp -> eigen Dlink (wifi)router -> HomeServer(AMD A8 met 8GB met Ubunte server) en de rest van het thuis netwerk (vijf bewoners met een smartphone vastgegroeid aan hun hand)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bFhkzVRv77RevkcwUVfRtRe1.jpg?f=user_large)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb al voorzichtig geëxperimenteerd met virualbox en virsh Qemu kvm.
Docker is volledig onbekend terrein.
Ik doe het meeste beheer via ssh op mijn desktop of telefoon in de CLI. Maar ik zou ook wel graag kunnen zien wat er op de servers en routers gebeurt via een fancy web interface of zo. Maar ook daar heb ik nog geen ervaring mee.
ik ben erg nieuwsgierig naar jullie ideeën en suggesties
Al een aantal jaren draai ik ter lering en vermaak een klein Linux servertje thuis achter mijn router. Nu is inmiddels Ubuntu 20.04 al weer even uit en ik vind dat een goede reden om de boel eens af te stoffen op te poetsen en het één en ander wat serieuzer op te zetten.
Op dit moment draait er op mijn server:
- Een webserver met eigen domeinnaam (om wat elektrische schema's online beschikbaar te houden)
- Minecraft gameserver (en soms ook ET)
- PiHole en dhcp server
- Een vpn
- Nextcloud (Mmmm, en dan is een nas waarschijnlijk ook wel handig)
- En misschien in de toekomst een PBX server
En nog nooit problemen mee gehad maar nu ik het wil uitbreiden lijkt het mij handiger als ik het wat beter scheid. Als ik nu mijn server reboot ligt de DNS server er uit en dat geeft met het thuiswerken nog wel wat issues.
Mijn vraag is dan ook,
- hoe kan ik de taken het best verdelen?
- welke opties heb ik (Docker, VM's, aparte hardware of een combi van dit alles)
- hoe kan ik ze het best beheren en monitoren.
- En waarschijnlijk nog honderden andere vragen gedurende het proces
Router van isp -> eigen Dlink (wifi)router -> HomeServer(AMD A8 met 8GB met Ubunte server) en de rest van het thuis netwerk (vijf bewoners met een smartphone vastgegroeid aan hun hand)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bFhkzVRv77RevkcwUVfRtRe1.jpg?f=user_large)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb al voorzichtig geëxperimenteerd met virualbox en virsh Qemu kvm.
Docker is volledig onbekend terrein.
Ik doe het meeste beheer via ssh op mijn desktop of telefoon in de CLI. Maar ik zou ook wel graag kunnen zien wat er op de servers en routers gebeurt via een fancy web interface of zo. Maar ook daar heb ik nog geen ervaring mee.
ik ben erg nieuwsgierig naar jullie ideeën en suggesties
[ Voor 7% gewijzigd door engibenchi op 03-10-2020 16:58 ]
EngiBenchi