Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusunoha
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 10:31
Hey iedereen, ik hoopte dat iemand mij kon helpen met het zoeken naar een tablet voor senioren, die eigenlijk alleen gebruikt zal worden voor videobellen.

Ik zoek een?
De tablet is voor mijn moeder bedoelt, die deze week in het ziekenhuis is beland, en de komende maanden moet revalideren in een verpleeghuis. Mijn moeder is totaal niet technisch, als ze de televisie aangezet krijgt dan is dat al een hoogtepunt van het jaar. Dus ik ben op zoek naar een tablet die zo simpel mogelijk is.

Ik weet dat er een aantal tablets zijn, met een custom OS van Android, die gericht is op senioren. Het probleem is alleen dat ik niet veel reviews en gebruikerservaringen kan vinden over deze apparaten, en dat ze ook best prijzig zijn. Als iemand toevallig iemand kent met zo'n tablet, en de ervaringen over kan delen, dan zou dat al veel helpen.

Wat is je budget?
Omdat er haast bij is, weet ik dat het moeilijk zal worden om het met een klein budget te doen. Het uiterste wat ik kan betalen is €400, maar als het lager kan dan zou dat geweldig zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Mijn moeder is dus totaal niet technisch, en doet daarom ook niks met computers en telefoons. Deze tablet zal dus alleen gebruikt worden voor videobellen. Het is wel belangrijk dat het OS dat erop zit heel simpel is voor mensen die geen ervaring hebben met dit soort apparaten, en vooral geen reclame dat constant langs komt.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben onder andere https://www.uwcompaan.nl/ en https://seniorentablet.nl/ tegen gekomen. Beide gebruiken ze bestaande tablets met een custom Android OS.

Het probleem met deze tablets is dat ik niet veel gebruikerservaringen kan lezen over het OS zelf, en of mensen er mee om kunnen gaan.

Ik heb tot zover geen andere (nederlandse) senioren tablets zoals deze kunnen vinden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Als ik op het forum hier zoek naar soortgelijke topics, dan is deze vraag al weleens eerder gevraagd. Mensen hebben onder andere een iPad aangeraden. Alleen het probleem met een iPad is dat niemand in onze familie een Apple product heeft, dus wordt het lastig om mijn moeder te helpen met een iPad.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Is er geen mogelijkheid daar een tablet te huren/gebruiken ?
vaak is er wel een iPad of tablet aanwezig voor patiënten die langer dan 1 dag verblijven

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:03

De Nelis

en anders maar niet...

Yusunoha schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:29:
[i]Ik ben onder andere https://www.uwcompaan.nl/ en https://seniorentablet.nl/ tegen gekomen. Beide gebruiken ze bestaande tablets met een custom Android OS.
Ik heb zelf de compaan in het verleden verkocht. Op zich is de interface simpel en heb je een beheerdersaccount waar je apps op het homescherm kunt toevoegen of verwijderen.
Mensen hebben onder andere een iPad aangeraden. Alleen het probleem met een iPad is dat niemand in onze familie een Apple product heeft, dus wordt het lastig om mijn moeder te helpen met een iPad.[/i]
De iPad is niet heel ingewikkeld. Alles spreekt erg voor zich, het voordeel is bij iOS dat de gebruiker eigenlijk weinig tot niets kan aanpassen dus er kan ook weinig mis gaan in dit geval. Mijn dementerende moeder kon prima met de iPad overweg voor o.a. videobellen.

Niet echt kennis voor nodig, in de praktijk werkt het hetzelfde als Android natuurlijk. De instellingen zijn ook niet heel uitgebreid dus daar kan ook niets mis gaan.

Je zou wellicht kunnen kijken of je iemand kent die er een heeft om te proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door De Nelis op 03-10-2020 15:40 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:54
Ik zou inderdaad gewoon de goedkoopste iPad nemen, met op de voorpagina een knop van de belangrijkste apps, en de rest weggestopt in een aparte folder dat er geen schermen doorgegaan hoeven worden.

Doe er een hotmail account op maken, en bel met Skype want daarin kun je eenvoudig contacten zetten die ze kan aantikken. De rest is neem ik aan handig genoeg om Skype te installeren.

Whatsapp zou ook kunnen, maar dan heb je een tablet met 4G erbij nodig en sim kaart met mobiel nummer en simpel abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

swhnld schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:52:
Ik zou inderdaad gewoon de goedkoopste iPad nemen, met op de voorpagina een knop van de belangrijkste apps, en de rest weggestopt in een aparte folder dat er geen schermen doorgegaan hoeven worden.

Doe er een hotmail account op maken, en bel met Skype want daarin kun je eenvoudig contacten zetten die ze kan aantikken. De rest is neem ik aan handig genoeg om Skype te installeren.

Whatsapp zou ook kunnen, maar dan heb je een tablet met 4G erbij nodig en sim kaart met mobiel nummer en simpel abonnement.
Facetime
Hangouts

Kun je beide gebruiken op WiFi

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Hackus schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:12:
[...]

Facetime
Hangouts

Kun je beide gebruiken op WiFi
Ja, maar Facetime is Apple exclusief, dus lijkt me niet handig als communicatieoplossing voor iemand waar initieel al naar Android werd gekeken.
Hangouts heb ik geen echte ervaring mee, maar Google is mij te wispelturig met tools de nek omdraaien, dus zou een oudere persoon liever iets stabiels aanleren, en Skype bestaat al 17 jaar dus grotere kans dat mensen het kennen, maar vooral dat het de komende jaren ook zal blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusunoha
Hackus schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:31:
Is er geen mogelijkheid daar een tablet te huren/gebruiken ?
vaak is er wel een iPad of tablet aanwezig voor patiënten die langer dan 1 dag verblijven
Ik heb geen idee. Mijn moeder ligt momenteel te wachten op een doorverwijzing naar een verpleeghuis, en we weten nog niet welke, en wanneer. Dus er is op dit moment veel onduidelijkheid, maar ik heb nog niet aan die optie gedacht. Ik zal dan in ieder geval wachten met een aankoop tot het duidelijk is welk verpleeghuis ze komt te liggen, en of die zo'n optie hebben.
De Nelis schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:39:
[...]

Ik heb zelf de compaan in het verleden verkocht. Op zich is de interface simpel en heb je een beheerdersaccount waar je apps op het homescherm kunt toevoegen of verwijderen.
Dat klinkt tot zover goed. Ik ben wel wat huiverig voor dit soort custom OS, want ik heb een tijd geleden een tablet voor mijn neefje gekocht, die specifiek voor kinderen bedoelt was, maar het OS is zo ruk als het maar kan. :F
De Nelis schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:39:
[...]
De iPad is niet heel ingewikkeld. Alles spreekt erg voor zich, het voordeel is bij iOS dat de gebruiker eigenlijk weinig tot niets kan aanpassen dus er kan ook weinig mis gaan in dit geval. Mijn dementerende moeder kon prima met de iPad overweg voor o.a. videobellen.

Niet echt kennis voor nodig, in de praktijk werkt het hetzelfde als Android natuurlijk. De instellingen zijn ook niet heel uitgebreid dus daar kan ook niets mis gaan.

Je zou wellicht kunnen kijken of je iemand kent die er een heeft om te proberen.
We hebben geen kennis met Apple, vandaar dat ik ook niet kon zeggen of dit wel een goede optie zou zijn of niet. Weet je toevallig of het mogelijk is om de homescreen van een iPad zo aan te passen dat er maar enkele icoontjes op de voorgrond staan, waarbij de icoontjes vergroot kunnen worden? En misschien de optie om alleen de homescreen te laten zien, en niet verder de app lijst en dergelijke?
swhnld schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:52:

Dat is een reden waarom ik zo'n hekel heb aan Whatsapp, de verplichting voor een mobiel nummer. :/
Skype zou ik naar kunnen kijken, maar er zijn ook nog wat andere (gratis) opties waar ik naar kan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Yusunoha schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:50:
Dat klinkt tot zover goed. Ik ben wel wat huiverig voor dit soort custom OS, want ik heb een tijd geleden een tablet voor mijn neefje gekocht, die specifiek voor kinderen bedoelt was, maar het OS is zo ruk als het maar kan. :F
De ervaring die ik ermee had, wel een paar jaar terug hoor, is dat de schil aardig soepel liep. Er zat ook niet heel veel poespas in, echt het essentiële.
We hebben geen kennis met Apple, vandaar dat ik ook niet kon zeggen of dit wel een goede optie zou zijn of niet. Weet je toevallig of het mogelijk is om de homescreen van een iPad zo aan te passen dat er maar enkele icoontjes op de voorgrond staan, waarbij de icoontjes vergroot kunnen worden? En misschien de optie om alleen de homescreen te laten zien, en niet verder de app lijst en dergelijke?
De basis apps blijven op het homescreen staan, maar met iOS 14 kun je nu ook aardig indelen via de app library en met Widgets werken, wat het al een stuk overzichtelijker maakt. Bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusunoha
De Nelis schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:55:
[...]

De ervaring die ik ermee had, wel een paar jaar terug hoor, is dat de schil aardig soepel liep. Er zat ook niet heel veel poespas in, echt het essentiële.

[...]

De basis apps blijven op het homescreen staan, maar met iOS 14 kun je nu ook aardig indelen via de app library en met Widgets werken, wat het al een stuk overzichtelijker maakt. Bijvoorbeeld
Hmm, dat is wel wat minder, dat je het homescreen niet helemaal kan aanpassen. Ik voorzie vooral het probleem dat mijn moeder op een verkeerde icon klikt, in een app komt die ze niet kent, en er verder niet meer uitkomt.

Maar als het een iPad zou worden, is er dan een minimaal versie van de iPad waar ik naar moet kijken, of zou elke iPad geschikt moeten zijn voor videobellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Yusunoha schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:07:
[...]

Hmm, dat is wel wat minder, dat je het homescreen niet helemaal kan aanpassen. Ik voorzie vooral het probleem dat mijn moeder op een verkeerde icon klikt, in een app komt die ze niet kent, en er verder niet meer uitkomt.

Maar als het een iPad zou worden, is er dan een minimaal versie van de iPad waar ik naar moet kijken, of zou elke iPad geschikt moeten zijn voor videobellen?
Je zet de onbelangrijke apps in een appdrawer en de app die zij moet gebruiken gewoon los op de homescreen. Dan is de icoon gewoon groot en die andere min of meer verborgen. Ik denk dat het best werkt.

Iedere iPad is geschikt hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Yusunoha schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:07:
[...]

Elke iPad werkt, maar de gewone basis iPad was deze week 330 Euro in de aanbieding bij de MediaMarkt, die heeft onder het scherm 1 ronde knop, als je die indrukt terwijl je in een app zit ben je terug op het home scherm. Ik zou zeggen, test het in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yusunoha
swhnld schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:10:
[...]

Elke iPad werkt, maar de gewone basis iPad was deze week 330 Euro in de aanbieding bij de MediaMarkt, die heeft onder het scherm 1 ronde knop, als je die indrukt terwijl je in een app zit ben je terug op het home scherm. Ik zou zeggen, test het in de winkel.
Als het een iPad gaat worden dan zal het hoogstwaarschijnlijk een tweedehandse worden, voor het geval dat het misschien toch niet hetgene kan zijn waar ik naar op zoek ben.

Bij V&A zijn er in ieder geval wat goede iPads aangeboden voor een mooie prijs, dus ik denk dat ik de rest van vandaag daar maar even ga rondkijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

swhnld schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:34:
[...]

Ja, maar Facetime is Apple exclusief, dus lijkt me niet handig als communicatieoplossing voor iemand waar initieel al naar Android werd gekeken.
Hangouts heb ik geen echte ervaring mee, maar Google is mij te wispelturig met tools de nek omdraaien, dus zou een oudere persoon liever iets stabiels aanleren, en Skype bestaat al 17 jaar dus grotere kans dat mensen het kennen, maar vooral dat het de komende jaren ook zal blijven.
daarom geef ik ook beide aan, waar je hangouts ook voor iPad kunt gebruiken.

@Yusunoha gewoon even vragen bij verpleging, of andere medewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna Marie
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-01-2021
*knip* het is hier geen Marktplaats. Als je van je spullen af wil kun je in https://tweakers.net/aanbod/ terecht.

[ Voor 94% gewijzigd door RoD op 22-01-2021 15:24 ]

Pagina: 1