Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZB
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09-2023
Goedemiddag mede tweakers,

ik zit momenteel in een dilemma, waar ik even jullie mening voor kan gebruiken.

Vorig jaar augustus heeft mijn oud moederbord het opgegeven (z68 + i5-2500k) en heb ik een z390 met een i5-9600kf aangekocht....deze is nu oc'ed op 5.1GHz op alle cores.

Onafhankelijk van het feit, dat ik een RTX 3080 in bestelling heb staan (wrs zal de cpu die wel bottlenecken, I know), die sowieso een hele verbetering zal zijn tov mijn huidige Strix GTX 1070 (die nog steeds zijn best doet trouwens), zou het wijs zijn (wegens de price drop aangekondigd door Intel) de cpu te vervangen door een I9-9900k en zo nog enkele jaren door te gaan, het voorlopig bij de 9600KF te houden (ik denk niet, dat er veel mensen zitten te wachten op deze CPU), of de combinatie nu in de verkoop te zetten en voor een 10de reeks intel met een Z490 te gaan (of wachten tot 11de generatie)?

In principe game ik enkel op mijn pc en mede door de lagere kloksnelheden ben ik momenteel geen fan om AMD te gaan.

Alvast bedankt voor jullie advies !

groeten en een fijn weekend gewenst!

Beste antwoord (via TZB op 05-10-2020 18:19)

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
TZB schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:42:
[...]

Moederbord is wel kwaliteit, dus de VRM's zijn geen probleem lijkt me...koeling is ZEER adequaat....maar als die extra cores en HT niets uitmaken in dit gegeven, dan blijf ik gewoon bij het huidige - bedankt iedereen voor de replies !
Het verschil tussen jouw CPU en de 9900K is dusdanig klein, dat ik het zo zou laten. Ik denk ook niet dat je persee veel winst gaat behalen met de nieuwe generatie. Vooral financieel niet. Ik zou het lekker zo laten en wellicht de volgende generatie gaan upgraden qua moederbord en CPU.

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:06
Denk niet dat je veel gaat winnen met een 9900K. Welke resolutie is je monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZB
Uszka schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:32:
Denk niet dat je veel gaat winnen met een 9900K. Welke resolutie is je monitor?
Ik heb een Samsung 1440p 144Hz monitor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je gaat veel geld uitgeven aan iets waar je niet meer FPS mee behaalt. voor gamen is een OC 9600K prima.
(Jr. gamed met i7-7700k OC) dat is ongeveer te vergelijken. Meer FPS behaal je met de RTX 3070/3080 tov GTX 1070.

edit: zorg voor een goede voeding als je overstapt op RTX

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 03-10-2020 15:36 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:06
Probeer het eerst eens dan merk je het vanzelf. Staat de cpu constant op 100% dan kan je alsnog upgraden. Zou AMD dan wel een kans geven want de next gen Ryzen wordt volgens de verwachtingen helemaal een Intel killer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZB
Hackus schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:35:
Je gaat veel geld uitgeven aan iets waar je niet meer FPS mee behaalt. voor gamen is een OC 9600K prima.
(Jr. gamed met i7-7700k OC) dat is ongeveer te vergelijken. Meer FPS behaal je met de RTX 3070/3080 tov GTX 1070.
dus de meer cores + hyperthreading maakt niets uit inzake het bottlenecken vd cpu icm een RTX 3080?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik zou het niet doen.
9900k vraagt enorm sterke/hoeveelheid VRM's op het moederbord voor een stevige overklok. Je koeling moet zeer adequaat zijn en mag je blij zijn met een 5.0Ghz overklok.

Je hebt nu een 6 core 9600kf op 5.1Ghz en dat is erg netjes en ik denk dat je bottleneck wel meevalt t.o.v. wat je zou winnen bij een grote CPU uitgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZB
Uszka schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:36:
Probeer het eerst eens dan merk je het vanzelf. Staat de cpu constant op 100% dan kan je alsnog upgraden. Zou AMD dan wel een kans geven want de next gen Ryzen wordt volgens de verwachtingen helemaal een Intel killer.
Je hebt een punt....ik dacht, dat er mss mensen waren die eenzelfde ervaring hadden gehad....ik denk ook aan iets dat Jayz2cents gezegd heeft in een recente vid....'een 10600k is niets in combinatie met een RTX 3080'...of dergelijke, zou het moeten nakijken....ik dacht van 'waarom'. Maar idd, meten is weten....zal uiteindelijk alsnog genoeg fps meer halen...wil gewoon ff denken aan de toekomst....haalt die i5 van me dat wel binnen een jaar of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZB
bierschuit schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:39:
Ik zou het niet doen.
9900k vraagt enorm sterke/hoeveelheid VRM's op het moederbord voor een stevige overklok. Je koeling moet zeer adequaat zijn en mag je blij zijn met een 5.0Ghz overklok.

Je hebt nu een 6 core 9600kf op 5.1Ghz en dat is erg netjes en ik denk dat je bottleneck wel meevalt t.o.v. wat je zou winnen bij een grote CPU uitgave.
Moederbord is wel kwaliteit, dus de VRM's zijn geen probleem lijkt me...koeling is ZEER adequaat....maar als die extra cores en HT niets uitmaken in dit gegeven, dan blijf ik gewoon bij het huidige - bedankt iedereen voor de replies !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@TZB Die Jayz2cents...
Hij gaf zijn mening over een 'budget' build van Bitwit. Kyle paarde een 3600x met een RTX 3080 en daar had Jay direct wat over te zeggen. Bijna een doodzonde. *zucht*
Zo nu en dan heeft die Jay wel leuke video's maar hij zit ook vol nonsens.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
TZB schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:42:
[...]

Het verschil tussen jouw CPU en de 9900K is dusdanig klein, dat ik het zo zou laten. Ik denk ook niet dat je persee veel winst gaat behalen met de nieuwe generatie. Vooral financieel niet. Ik zou het lekker zo laten en wellicht de volgende generatie gaan upgraden qua moederbord en CPU.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou een RTX3070 kiezen, dat is al een enorm verschil met je huidige GTX1070

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZB
Luxicon schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:01:
[...]

Was ik initieel ook van gedachte...ik zal het inderdaad wel even bij de huidige combinatie houden....en mss cpu en geheugen nog wat hoger proberen te clocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZB
Hackus schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:22:
Ik zou een RTX3070 kiezen, dat is al een enorm verschil met je huidige GTX1070
Een RTX2070 super zal ook al wel een serieus verschil geven...maar geef mij maar een RTX3080...de Asus TUF is in bestelling voor 719 euro, dus valt best mee qua prijs....en uiteindelijk (eindejaarspremie) zal er dan wel een 4K 50" tv of zo bijkomen voor de racegames en dergelijke.

Bedankt voor het meedenken iedereen ! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TZB schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:24:
[...]

Een RTX2070 super zal ook al wel een serieus verschil geven...maar geef mij maar een RTX3080...de Asus TUF is in bestelling voor 719 euro, dus valt best mee qua prijs....en uiteindelijk (eindejaarspremie) zal er dan wel een 4K 50" tv of zo bijkomen voor de racegames en dergelijke.

Bedankt voor het meedenken iedereen ! _/-\o_
Welke voeding gebruik je nu(merk en type)

@Luxicon Toch maar van mening verandert ? :o

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 05-10-2020 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TZB
Hackus schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:35:

edit: zorg voor een goede voeding als je overstapt op RTX
Voeding is een Corsair RM850x, dus komt goed
Pagina: 1