Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen offertes waaronder Coolblue

Pagina: 1
Acties:

• caroden
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-08-2024
Wij zijn voornemens om zonnepanelen te laten plaatsen. Wij gebruiken 5600 kwh per jaar.

Als we op ons platte dak in oost-west opstelling plaatsen dan kunnen we 16 of max. 18 panelen kwijt.

We hebben een aantal offertes binnen. De netto prijzen lopen uiteen van ruim 5000 euro (Coolblue) tot 5600 (ZON7) euro voor 16 panelen en 6300 (Pure Energie), 6500 (Solar-Concept), 6700 (Bon-Go Solar) of 7000 (Solar-Box) euro voor 18 panelen. WP per paneel tussen 325 en 370.

Coolblue lijkt de meest interessante aanbieding te hebben dus die deel ik hierbij:

- 16x Trina Solar TSM-340 DE06M.08(II) zonnepanelen (5440 WP)
- 12 jaar productgarantie en 25 jaar op vermogen
- Growatt MIN 5000 TL-XE omvormer, 10 jaar garantie. 2 MPP trackers
- Serie geschakeld incl Optimizers
- 10 jaar garantie op de installatie van het geheel
- prijs is all-in (ook BTW teruggave wordt gedaan door Coolblue)

Wie heeft er ervaring met Coolblue vwb zonnepanelen? Ik lees weinig slechte reviews.
Hoe is het merk Trina Solar kwalitatief? En Growatt?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Optimizers?
Coolblue is hier wel eens voorbij gekomen maar was geen hoogvlieger.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• caroden
Oke, heb ik niet gevonden, tot nu toe. Alleen 1 slechte review maar de problemen werden uiteindelijk keurig opgelost.

Ik heb zelf goede ervaringen met Coolblue als winkel. Hoe ze het met zonnepanelen doen, geen idee.
Ben vooral erg benieuwd wat de kwaliteit van de bovengenoemde zonnepanelen en omvormer is. Enig idee?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vooral na de garantieperiode hoef je er niets meer van te verwachten. Ook geen glimlach meer. :+

Heb je schaduw?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• caroden
Nee, ik heb eigenlijk geen schaduw. Geen panden hoger dan ons huis in onze omgeving. 2 kleine pijpjes op de hoek van het dak aan de noordkant van het dak.

De bomen voor ons huis staan een eind van de gevel en leveren geen schaduw op op het dak.

Overigens is het bij bijna alle bedrijven zo dat je na de garantie niet veel meer hoeft te verwachten. Alles kan opgelost worden, als jemaar betaald ;)

[ Voor 24% gewijzigd door caroden op 03-10-2020 17:16 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
En zelfmontage?

Moeilijk is het niet

• caroden
Ik wil me daar niet aan wagen. Nee, het is meer dat we een druk leven hebben en ik daar geen tijd voor vrij wil maken. Lekker alles uitbesteden :)

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:04
Solar Bouwmarkt met dezelfde componenten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GTuk9ztJCopGkGCwF9iEZrd4A8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pwNQqgQjKc0DdGR4hGClnLw0.png?f=fotoalbum_large
Zit dus nog best wat speling in.

• caroden
Oke, bedankt! Dat scheelt toch zo'n 20%

Enig idee of ze zelf plaatsen of besteden ze dit uit? En hoe zit het met garantie (ik heb geen zin met kastje-muur, dat 2 bedrijven naar elkaar wijzen)

Ik ga de website eens bekijken _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door caroden op 03-10-2020 17:20 ]

• caroden
Ze hebben momenteel zelfs een 10% kortingsactie op de installatie

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:04
Overigens is Growatt een van de meestverkochte merken (GoodWe, Growatt en SMA zie ik het meest voorbij komen bij string-omvormers). Trina is een van de grootste producenten van zonnepanelen, dus dat zit wel snor.

Hoe Solar Bouwmarkt het precies doet weet ik niet, ik heb alles bij Winkelman gekocht en zelf op mijn dak gelegd. Wel ooit wat gekocht bij Solar Bouwmarkt, service was gewoon goed toen. Krijgt ook prima reviews.

• caroden
Bedankt PeeVv! Ik ga ook Winkelman eens checken en een vergelijk maken.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
caroden schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:20:
Oke, bedankt! Dat scheelt toch zo'n 20%

Enig idee of ze zelf plaatsen of besteden ze dit uit? En hoe zit het met garantie (ik heb geen zin met kastje-muur, dat 2 bedrijven naar elkaar wijzen)

Ik ga de website eens bekijken _/-\o_
Ze kunnen wijzen wat ze willen, je hebt maar met 1 partij iets te maken.
Anders is het als jij zelf voor werkzaamheden 2 bedrijven inschakeld.

• caroden
Ja, precies! Dat zie ik nu ook op de website. Ik dacht dat je met 2 partijen te maken zou hebben. 1 voor materiaal en 1 voor montage.

• caroden
Winkelman monteert niet bij ons in de buurt dus ik ga nu even rekenen met de website van Solar-Bouwmarkt en de diverse opties die ze hebben

• caroden
Solar Bouwmarkt is met gelijke set als Coolblue zo'n 700 euro goedkoper (PV verdeler en BTW teruggave moeten er bij Solar Bouwmarkt nog bijgerekend worden, vandaar iets minder voordeel als het voorbeeld hierboven)

Maar ik heb ook een set berekend met Munchen Solar (360WP) of JA Solar (390WP) en volgens de eigen tests van Solar Bouwmarkt minder 'verlies' dan Trina Solar. Daarbij dan een SolarEdge omvormer en dan is het prijsverschil toch ook nog 500 euro. En een beter set, als ik puur naar de data kijk.

Interessant! Bedankt voor de tip PeeVv!!

[ Voor 3% gewijzigd door caroden op 03-10-2020 18:17 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
Nee een SolarEdge omvormer werkt alleen als je bij elk paneel een optimiser koopt. 50 euro per stuk.
Nooit goedkoper dus. En er kan meer aan kapot.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• caroden
Zo leer ik nog eens wat(t) :-)

Solar Bouwmarkt verkoopt ook Enphase Micro omvormers. Is dat wat of moet ik dan ook met extra dingen rekening houden?

• busscherski
Enphase is het duurst en in veel gevallen beste wat er is. Dan heb je geen omvormer meer binnen.
Vooral voor moeilijke daken met panelen in allerlei richtingen en moeilijke schaduw.
Blijf mooi bij een string omvormer, SMA, Goodwe, Growatt etc.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• caroden
Oke, duidelijk!

• busscherski
Als het een klein beetje mag aftoppen heb je aan een 3680 W omvormer genoeg.
Voor max 0.3% aftoppen op jaarbasis heb je met oostwest 20 graden helling een omvormer nodig van 67% van het aantal Wp.
0.67 * 16 * 340 Wp = 3645 W omvormer.
Dat kan gemakkelijker zijn met kabels trekken omdat je dan nog met een 3x2.5 mm2 kabel uit komt, dan kun je op een PV verdeler of door een 16 mm PVC buis.
Met een omvormer groter dan dat heb je een 4 mm2 kabel nodig en 19 mm PVC buis naar de meterkast. Of een andere creatieve oplossing.

• caroden
Ook goed om te weten, super!!

Neem ik mee in mijn beslissing!

• caroden
Ik lees nog van alles over de voordelen van parallel schakeling met Enphase IQ.

Is inderdaad duurder maar met Enphase bij Solar-Bouwmarkt ben ik net zo duur uit als bij Coolblue met een Growatt omvormer.

Is Enphase veiliger (dat geeft Solar Bouwmarkt aan)?

• busscherski
Is die prijs inclusief de speciale Enphase kabels en Envoy?

Een goed aangelegd systeem met string omvormer is ook veilig

• caroden
Ah, Envoy? Ehh...nee :-)

• busscherski
Qua voor en nadelen van Enphase:
Verwijderd in "Advies Coolblue offerte"

Voordeel van een string omvormer is dat wanneer die kapot gaat, je hem kunt vervangen door 10 andere merken. En je hoeft er het dak niet voor op. En je hebt maar 1 ding wat kapot kan in plaats van 16.

• caroden
Ik ben echt blij met alle info! Dit zijn van die dingen die je niet hoort van een verkoper met commercieel belang.

Ik heb geen schaduw dus het is mij wat dat betreft ook duidelijk dan Enphase niet nodig is.

• caroden
Las trouwens ook over aarding. Daar wordt in geen van de offertes over gesproken maar lijkt me toch wel een lekker gevoel. Het is niet wettelijk verplicht maar hier wil ik eigenlijk niet op besparen.

• busscherski
Volgens mij is aarding en een AC werkschakelaar naast de omvormer tegenwoordig wel verplicht volgens de norm. (ik weet zo niet welke)
Zeker aarde gebeurt ook echt bijna altijd wel. Werkschakelaar willen installateurs wel eens 'vergeten'. Staat er iets in de offerte over voldoen aan een of andere norm?

• twain4me

twain4me

busscherski schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:48:
Volgens mij is aarding en een AC werkschakelaar naast de omvormer tegenwoordig wel verplicht volgens de norm. (ik weet zo niet welke)
Zeker aarde gebeurt ook echt bijna altijd wel. Werkschakelaar willen installateurs wel eens 'vergeten'. Staat er iets in de offerte over voldoen aan een of andere norm?
nee hij is aanbevolen, maar niet verplicht. lastscheider is wel verplicht maar die zit al in de meterkast.
Opzich handig genoeg om gewoon te (laten) plaatsen, maar dus niet verplicht.

• busscherski
@twain4me
Ook indien de omvormer op zolder hangt en de meterkast op de begane grond is? Ik heb het ook wel eens andersom gehoord.

• twain4me

twain4me

busscherski schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:53:
@twain4me
Ook indien de omvormer op zolder hangt en de meterkast op de begane grond is?
ja

de link heeft inmiddels wat problemen.

Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

iets minder officieel
https://www.sellectzonnep...g-omvormer-meterkast.html

Met aarding vanaf de panelen wordt het zonder wel een ding om het ongeveer aan te sluiten zoals het zou moeten. (direct naar de aardrails) via de aardblokje in de werkschakelaar is er nog een soort van iets netjes van te maken, anders zit je al snel via de behuizing van de omvormer.

[ Voor 23% gewijzigd door twain4me op 03-10-2020 20:03 ]

• caroden
Ik kan er in geen van de offertes iets over vinden maar zal het wel navragen bij Solar Bouwmarkt (want dat lijkt het te gaan worden). We laten die aarding in elk geval doen, zal financieel de kop niet kosten en veiligheid sttat voorop.

• twain4me

twain4me

caroden schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:03:
Ik kan er in geen van de offertes iets over vinden maar zal het wel navragen bij Solar Bouwmarkt (want dat lijkt het te gaan worden). We laten die aarding in elk geval doen, zal financieel de kop niet kosten en veiligheid sttat voorop.
krijg je een pv verdeler? zo niet zeker ook een werkschakelaar doen, krijg je naar mijn mening een nettere en handigere instalatie.

• caroden
Bij Coolblue staat er inderdaad een PV verdeler in de offerte. Dat wil ik bij Solar Bouwmarkt ook meenemen.

• twain4me

twain4me

Als ik goed lees 5 KW omvormer? dan moet je toch draden gaan trekken en heb je die verdeler niet nodig ;)
Meer dan 3.6KW gaan ze niet snel via een pv verdeler doen denk ik

[ Voor 25% gewijzigd door twain4me op 03-10-2020 20:09 ]

• busscherski
twain4me schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:00:
[...]

ja

de link heeft inmiddels wat problemen.

Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

iets minder officieel
https://www.sellectzonnep...g-omvormer-meterkast.html

Met aarding vanaf de panelen wordt het zonder wel een ding om het ongeveer aan te sluiten zoals het zou moeten. (direct naar de aardrails) via de aardblokje in de werkschakelaar is er nog een soort van iets netjes van te maken, anders zit je al snel via de behuizing van de omvormer.
O kennelijk heb ik een mythe nagepraat.
twain4me schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:08:
Als ik goed lees 5 KW omvormer? dan moet je toch draden gaan trekken en heb je die verdeler niet nodig ;)
Meer dan 3.6KW gaan ze niet snel via een pv verdeler doen denk ik
busscherski in "Zonnepanelen offertes waaronder Coolblue"

• caroden
Ja precies, dit gaf je inderdaad eerder al aan:
busscherski schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:34:
Als het een klein beetje mag aftoppen heb je aan een 3680 W omvormer genoeg.
Voor max 0.3% aftoppen op jaarbasis heb je met oostwest 20 graden helling een omvormer nodig van 67% van het aantal Wp.
0.67 * 16 * 340 Wp = 3645 W omvormer.
Dat kan gemakkelijker zijn met kabels trekken omdat je dan nog met een 3x2.5 mm2 kabel uit komt, dan kun je op een PV verdeler of door een 16 mm PVC buis.
Met een omvormer groter dan dat heb je een 4 mm2 kabel nodig en 19 mm PVC buis naar de meterkast. Of een andere creatieve oplossing.
Dus mogelijk een andere omvormer kiezen zodat de bedrading door de loze leiding past die van zolder naar de meterkast gaat....

• busscherski
Ik had geluk, had een 19 mm PVC buis over van de meterkast naar zolder. Heb jij alleen een 16 mm buis over of helemaal niets? Als je niets hebt is een PV verdeler vaak het best.

Er zijn koele zonnige dagen in mei dat je vrij veel aftopping gaat zien met een 3.68 kW omvormer. Op jaarbasis stelt het niet zoveel voor (0.3%), maar als je je er aan stoort moet je voor een andere oplossing gaan.

• twain4me

twain4me

3.6 past altijd sorry voor de verwarring :)

als het lukt is nieuwe draden plus een werkschakelaar en aarding van de panelen gewoon een nette oplossing.

heb je 19mm buis zou ik voor 4mm2 draad gaan. anders gewoon 2,5mm2 en dat is ook goed.

• caroden
busscherski schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:30:
Ik had geluk, had een 19 mm PVC buis over van de meterkast naar zolder. Heb jij alleen een 16 mm buis over of helemaal niets? Als je niets hebt is een PV verdeler vaak het best.

Er zijn koele zonnige dagen in mei dat je vrij veel aftopping gaat zien met een 3.68 kW omvormer. Op jaarbasis stelt het niet zoveel voor (0.3%), maar als je je er aan stoort moet je voor een andere oplossing gaan.
Er zit een buis maar ik moet even kijken hoe dik die is.

• busscherski
Verwarrend genoeg hebben we het overigens over de buitendiameter

• caroden
Dat is goed nieuws want binnenmaat was niet genoeg geweest haha.

Buitenmaat is 19mm dus dat komt goed uit!

• caroden
Dan kan ik toch voor die 5KW omvormer gaan

[ Voor 5% gewijzigd door caroden op 03-10-2020 20:47 ]

• busscherski
Ja dat kan, maar die komt zelden boven de 4 kW uit. Als de 4 kW goedkoper is dan zou ik dat doen.

• busscherski
En je hoeft geen pv verdeler.
Wel een groep in de meterkast. Is er nog plaats?

• caroden
Het prijsverschil valt erg mee:

Dezelfde omvormer in 4.2kW is 40 euro goedkoper. 4.6kW is 20 euro goedkoper.

We hebben nog plek in de meterkast voor een extra groep. De loze leiding van zolder heeft een eigen groep.

• busscherski
Ook 20 of 40 euro verdien je niet terug.

Wat bedoel je met
De loze leiding van zolder heeft een eigen groep.

• caroden
De loze leiding is eigenlijk een bedrade leiding die niet gebruikt wordt. Heeft een eigen groep. Was ooit bedoeld voor een sauna. Er is echter iets mis met de bedrading want de stop klapt er steeds uit. Dus er moet even nieuwe bedrading getrokken worden.

• caroden
@busscherski, twain4me en PeeVv bedankt voor alle hulp!

[ Voor 11% gewijzigd door caroden op 03-10-2020 22:45 ]

• caroden
We hebben ondertussen 2 bedrijven met nog wat vragen getorpedeerd. Zaken over dakdoorvoer, controle van de staat van ons 17 jaar oude platte dak en wat details m.b.t. installatie: Coolblue en Solar Bouwmarkt.

Van beide bedrijven een keurige reactie terug ontvangen. Solar Bouwmarkt blijft de beste aanbieding. Nu is er alleen twijfel welk merk panelen te kiezen:

1. Trina Solar TSM-340 DE06M.08 (II)
2. Munchen Solar 360 Perc
3. JA Solar 390 Perc

JA Solar geeft de hoogte WP maar in de test van Solar Bouwmarkt scoort Munchen Solar weer beter qua echte opbrengst.

Help....:-)

• busscherski
We weten niet welk merk beter is.
Ik denk dat je vooral kunt kijken naar de laagste prijs per Wp.
En welke qua maat het best uitkomen.

• caroden
Dan komen we op de Munchen Solar uit. Ik denk dat die ook qua maat het best uitkomt.

• caroden
Is iemand bekend met deze Optimizers?

TIGO TS4-R

Op de website van Solar Bouwmarkt lees ik dit:

Het grootste voordeel van Tigo Optimizers is dat je alleen de panelen die last hebben van schaduw van een optimizer hoeft te voorzien.

Wij hebben 2 of 3 panelen die mogelijk bij bepaalde stand van de zon een beetje schaduw krijgen van 2 pijpjes die op het dak staan (CV uitlaat en WTW uitlaat). Onze buren met dezelfde opstelling zien hierdoor bij 2 panelen wat verlies. Dat verlies is niet heel groot en de hele installatie voorzien van optimizers ga je niet snel terugverdienen maar als ik maar 2 of max 3 van deze TIGO optimizers hoef te laten installeren is dat mogelijk wel interessant.

• busscherski
Ik denk dat je zelden de meerkosten van Tigo's terugverdiend.

• caroden
Oke, duidelijk. Thanks!

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Daar ben ik het niet mee eens, Optimizers zijn ideaal in geval met schaduw daken, al is het maar een klein takje met een blaadje eraan, het legt je hele string stil., maar ook voor grotere installaties zijn ze ideaal omdat je behalve de panelen optimaliseert, ook per paneel kan zien wat die doet qua opbrengst, of wanneer die stuk is zonder dat je daarvoor uren al dan niet dagen moet gaan zoeken welke paneel stuk is.

Daarnaast kun je de gehele string in een keer vrij maken van elektriciteit voor veilig onderhoud e.d. dus ze hebben wel zeker een meerwaarde.

Ik zag dat je kwam met de optimizers van TIGO op de solar bouwmarkt website, ik moet mij al sterk vergissen maar ik betwijfel of deze geleverd kunnen worden omdat deze vrijwel nergens op voorraad meer zijn. Op de website zie je ook staan dat de levertijd minimaal 4 weken is, waarvan ik zeker weet dat deze ook nog wel op loopt tot 4 maanden of langer.

Mocht je echter geen schaduw hebben, dan zou ik ze lekker links laten liggen :-)

Je mag me altijd een berichtje sturen met specifieke vragen.

*PS. Overigens kun je een stuk goedkoper uit zijn dan de offertes die je tot dusver hebt gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door HSA.Solar op 12-10-2020 17:32 ]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• busscherski
HSA.Solar schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:31:
Daar ben ik het niet mee eens, Optimizers zijn ideaal in geval met schaduw daken, al is het maar een klein takje met een blaadje eraan, het legt je hele string stil., maar ook voor grotere installaties zijn ze ideaal omdat je behalve de panelen optimaliseert, ook per paneel kan zien wat die doet qua opbrengst, of wanneer die stuk is zonder dat je daarvoor uren al dan niet dagen moet gaan zoeken welke paneel stuk is.

Daarnaast kun je de gehele string in een keer vrij maken van elektriciteit voor veilig onderhoud e.d. dus ze hebben wel zeker een meerwaarde.

Ik zag dat je kwam met de optimizers van TIGO op de solar bouwmarkt website, ik moet mij al sterk vergissen maar ik betwijfel of deze geleverd kunnen worden omdat deze vrijwel nergens op voorraad meer zijn. Op de website zie je ook staan dat de levertijd minimaal 4 weken is, waarvan ik zeker weet dat deze ook nog wel op loopt tot 4 maanden of langer.

Mocht je echter geen schaduw hebben, dan zou ik ze lekker links laten liggen :-)

Je mag me altijd een berichtje sturen met specifieke vragen.

*PS. Overigens kun je een stuk goedkoper uit zijn dan de offertes die je tot dusver hebt gehad.
LOL, nog nooit van diodes in de panelen gehoord?

https://www.zonnefabriek.nl/faq/schaduw-op-zonnepanelen/

9 van de 10 keer is de optimiser handig om te weten welke optimiser kapot is.

• caroden
We hebben een keuze in leverancier gemaakt! Samen met een aantal buren, alhoewel we allemaal iets andere details hebben gekozen.

Wij gaan bestellen:

-16 stuk Q-Cells G6 Duo 360WP Perc
- Growatt MIN 4600 TL-XE
- Optie voor 3 of 4 TIGO TS4-R Optimizing
- All-in montage op onze 1 fase 35A

Bedankt allemaal voor de super informatie, ik heb er heel veel van geleerd en vooral door niet blind bij de 1e offerte (van Coolblue) akkoord te gaan.

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
caroden schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 22:56:
We hebben een keuze in leverancier gemaakt! Samen met een aantal buren, alhoewel we allemaal iets andere details hebben gekozen.

Wij gaan bestellen:

-16 stuk Q-Cells G6 Duo 360WP Perc
- Growatt MIN 4600 TL-XE
- Optie voor 3 of 4 TIGO TS4-R Optimizing
- All-in montage op onze 1 fase 35A

Bedankt allemaal voor de super informatie, ik heb er heel veel van geleerd en vooral door niet blind bij de 1e offerte (van Coolblue) akkoord te gaan.
Succes met de installatie en geniet van de panelen. Houdt er wel rekening mee dat het waarschijnlijk nog wel eventjes kan duren qua installatie, althans voor de TIGO's, de laatste keer dat ik opzoek was naar TIGO optimizers (vorige week) waren ze al bijna 8 maand niet geleverd.
Ik geloof dat ze eind november weer beter leverbaar zijn. Anders kun je als alternatief ook nog Honeybees gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door HSA.Solar op 17-10-2020 02:46 ]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• caroden
Mochten we voor de TIGO's gaan dan zal ik wel in overleg gaan met de installateur want ik wil niet dat de levering heel lang vertraagd wordt vanwege leveringsproblemen. Goede tip van de Honeybees, mogelijk kunnen we die dan nemen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@caroden
Of je neemt een SMA met shadefix.
Dan heb je helemaal geen optimizers nodig bij wat pijpjes schaduw.

Ik zie ze trouwens hier gewoon op voorraad staan.
https://www.mg-solar-shop...ellow-mc4-power-optimizer

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-10-2020 08:50 ]

• caroden
@AUijtdehaag

Daar hebben we over getwijfeld. Die SMA met shadefix (zou dan een SMA Sunny Boy 5.0 moeten worden, een 4.2 is mogelijk niet voldoende?) is zo'n 400 euro duurder dan een Growatt met 3x TIGO optimizers. Natuurlijk is die SMA een mooi systeem maar die 400 euro gaan we niet terugverdienen, vrees ik.

Maar als de levertijd een issue wordt dan is het een overweging waard! De leverancier geeft net aan dat de levertijd 4-5 weken is. Installatie zal over 6 weken zijn dus waarschijnlijk gaat het goed.

Bedankt voor de link naar het bedrijf die ze op voorraad heeft _/-\o_

[ Voor 30% gewijzigd door caroden op 17-10-2020 09:05 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@caroden
Daar zijn de SMAs ook goedkoper verwacht ik.

Iets terugverdienen doe je altijd. Duurt dan enkele maanden langer.
Anders kan je beter geen zonnepanelen nemen als het je geld kost.

Maar eerlijk gezegd ben ik niet zo voor Tigos.
Soms leveren ze meer problemen op dan dat ze goed doen.
He @Rol-Co ?

[ Voor 80% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-10-2020 09:23 ]

• caroden
Klopt, scheelt wel 200 euro!

Maar omdat we een totaalpakket afnemen vraag ik me af of ze zelf aangekochte spullen willen installeren. Ook qua garantie op de installatie enzo. Even navraag doen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@caroden Misschien kan je voor elkaar krijgen dat ze de installatie al plaatsen en de optimizers later doen.
Uiteraard nog niet alles betalen....
Heb je meteen een stok achter de deur voor als er iets niet in orde is.
(hoop niet dat het nodig is trouwens)

6 weken wachten "kost" je ook geld.
Al is het seizoen van goed opwekken inmiddels bijna wel weer voorbij...

Op een platdak lijkt het me niet zo een probleem de optimizers later toe te voegen.
En kan je meteen kijken of het wel werkt, omdat je een situatie hebt gehad zonder de optimizers.

(maar ik blijf erbij koop gewoon een SMA zonder die poespas, met op noord? wat pijpjes)

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-10-2020 09:55 ]

• caroden
Ja, dat is inderdaad een optie om ze later te monteren.

We betalen inderdaad niet alles. Alleen voor de onderdelen die er zijn en wat er niet is betalen we later evenals het kosten van de installatie. Dat betaal je pas als alles erop ligt en werkt.

Het seizoen is inderdaad voorbij :-). Maar ja, zijn we klaar voor 2021 en alles wat het nu nog oplevert is weer meegenomen.

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 09:11:
@caroden
Daar zijn de SMAs ook goedkoper verwacht ik.

Iets terugverdienen doe je altijd. Duurt dan enkele maanden langer.
Anders kan je beter geen zonnepanelen nemen als het je geld kost.

Maar eerlijk gezegd ben ik niet zo voor Tigos.
Soms leveren ze meer problemen op dan dat ze goed doen.
He @Rol-Co ?
Nou, hier eigenlijk niet meer na de laatste firmware update van 12-06-2020, sinds die tijd heeft hij geen paneel meer gemist.
Maar dat kan je niet zien als je geen CCA hebt.

• caroden
Maar nu wel tevreden dus @Rol-Co ?

Ik weet niet of ik een CCA ga aanschaffen. Bijna 300 euro is stevig geprijsd. Googlen levert niet veel betere prijzen op.

• Rol-Co

Rol-Co

caroden schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:22:
Maar nu wel tevreden dus @Rol-Co ?

Ik weet niet of ik een CCA ga aanschaffen. Bijna 300 euro is stevig geprijsd. Googlen levert niet veel betere prijzen op.
Ja hoor, nu best tevreden, maar of nu de tigo's geupdate zijn of de CCA weet ik niet eigenlijk, of de tap units.
Ik denk als ik slechts 3 panelen van tigo moet voorzien dat ik voor de shadefix van sma ging.

Een cca kost 260,- of zoiets ja, of een goodwe ns omvormer en een tap van 45,- dan ben je er ook.

• twain4me

twain4me

caroden schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:15:
Nee, ik heb eigenlijk geen schaduw. Geen panden hoger dan ons huis in onze omgeving. 2 kleine pijpjes op de hoek van het dak aan de noordkant van het dak.
Waarom zou je dan in vredes naam optimizers overwegen? dat wist je toen waarschijnlijk zelf ook prima, anders had je er wel een foto bij gedaan :P

De panelen slim plaatsen en klaar. voorlopig heb ik nog nooit iemand gehoord dat ze daadwerkelijk een paneel wat stuk is hebben gelogged, het is altijd wat @busscherski zegt ze loggen welke optimizer stuk is. (daar ken ik genoeg voorbeelden van)
zien wat elk paneel doet is leuk, maar de meerwaarde is klein als de tvt voor jou zo belangrijk is.

Zelf zou ik voor een sma gaan , maar bv een goodwe kan ook, van growatt is het mij wat onduidelijk hoe het omgaat met schaduw, het verhaal gaat dat growatt daar minder goed in is, maar ik hoor ook andere dingen.

Wat overblijft is dat je de diodes mogelijk vaak gebruikt, en sommige paneel fabrikanten zijn daar niet happig op. als je daar angst voor hebt is het alternatief de panelen na een jaar ofzo wisselen, dan heb je steeds andere diodes die aangesproken worden. :+

Op simpele manier de werking van diodes en shadefix (slechts een marketingnaam voor het principe) uitleg

YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven

Toen ik hier een steiger had staan en op 1 string in de schaduw had heb ik 2 stings kunnen verglijken hier, en het werkt gewoon prima (helaas geen logging van) @AUijtdehaag heeft die mooie grafieken wel van de schaduw van de dakkapel van zijn buren. en daar zie je hetzelfde wat ik live zag.

Stings donderen niet in elkaar van een beetje schaduw op een paneel, mits goed over nagedacht.

[ Voor 19% gewijzigd door twain4me op 17-10-2020 19:23 ]

• caroden
Waarom zou je dan in vredes naam optimizers overwegen? dat wist je toen waarschijnlijk zelf ook prima, anders had je er wel een foto bij gedaan
Nee, hoor. Dat is zeker niet de rede dat ik geen foto heb geplaatst :-)

• twain4me

twain4me

ah, super geheime pijpjes van de wietplantage dan :P

• caroden
Chips, je hebt me door ;-)

• caroden
Stel dat we voor een SMA zouden gaan....is deze dan voldoende voor ons systeem: SMA Sunny Boy 4.0 1-AV41 Webconnect

We hebben straks 16 panelen ,met 360WP dus totaal 5760WP

Of moeten we de SMA Sunny Boy 5.0 nemen? (dan moeten we onze meterkast laten aanpassen van 1x 35A naar 1x 40A (Stedin doet dan volgens mijn standaard 3x 35A)

• busscherski
caroden schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:34:
[...]

Nee, hoor. Dat is zeker niet de rede dat ik geen foto heb geplaatst :-)
Waarom makkelijk doen als moeilijk doen ook kan, toch? :p

• twain4me

twain4me

Ik geloof dat je ook in australie woond dus ik snap wel dat je voorzichtig bent met je wietplantage en dat bij jou de zon uit het noorden komt, want ik begrijp nog steeds niet hoe je van pijpjes in het noorden schaduw kan krijgen. :+

• caroden
We hebben een oost-west opstelling zoals deze foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFKR7owV5BRYKNTJd5AaXY-adEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bHIW8tmf3qnJyK8RzcY0thv1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gOcQw5XymW89BM4lePTfipcBPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8PEXkqaffzqDTGx64li4JKO.jpg?f=fotoalbum_large

Aan beide zijden (van onszelf en van de buren) van de Oost-West opstelling staan 2 pijpjes.
Bij opkomst van de zon kunnen we schaduw hebben op 1 of 2 panelen en als de zon onder gaat aan de andere kant op 1 of 2 panelen. Onze buren kunnen de panelen per stuk uitlezen en zien daar verlies. Vandaar dat ik twijfel om met TIGO's of iets anders te werken.

• busscherski
Dat helpt al.

Uiteraard geeft schaduw van een pijpje verlies. Maar ook bij een stringomvormer die niet een erg laag DC voltage krijgt (en met 8 panelen per string is dat voltage hoog genoeg), blijft het verlies tot dat paneel beperkt.

Heb je een screenshot van de app van de buren? Ik vermoed dat ze vooral gekeken hebben naar het vermogen van dat paneel een uur voor zonsondergang. En niet echt gelet hebben op de totale energie die dag.

Maar goed, je hebt 5760 Wp in oost-west en ongeveer 15 graden helling.
Dan heb je aan een omvormer van 70% van de hoeveelheid Wp voldoende om weinig of geen aftopping te hebben op jaarbasis. 0.7*5760=4032 W omvormer.
Dus de 4 kW versie is optimaal.

• caroden
Dit is wat ik net van de buren kreeg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zafo5zPXG7-9ib5HevnqkHLZlk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/faZ2toyHRNJtGCGg2OfscEAp.jpg?f=user_large

• caroden
Als ik het nu zo bekijk valt het verlies wel mee :)

[ Voor 3% gewijzigd door caroden op 17-10-2020 20:12 ]

• twain4me

twain4me

die 16 panelen \/\/ of \/ plaatsen en klaar geen gezeur met schaduw, mooie omvormer erop en klaar is caroden

hier duurde het ook even, maar TS is inmddels ook om :P

Zonnepanelenmaar welke? (Growat, Solaredge of toch Enphase)?

wordt uiteindelijk \/\/ dat kan met flatfix , zelf zou ik voor de geopdere betonvoet oplossing gaan

[ Voor 53% gewijzigd door twain4me op 17-10-2020 20:16 ]

• busscherski
caroden schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:12:
Als ik het nu zo bekijk valt het verlies wel mee :)
Ja precies, ik zie alleen een lage opwek bij paneel 1.1.11
Dit is een plaatje van de jaaropbrengst of de opbrengst sinds start. Daar gaat het om.

Ze kunnen je een of twee uur voor zonsondergang ook een screenshot sturen met het vermogen op dat moment, dan lijkt het veel erger dan het is. Maar dat screenshot doet er niet toe.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ook lage opwek bij 1.1.18 die geen schaduw heeft.
Hoe betrouwbaar is het dus?

De buren hebben er 18.
Dat past niet vanwege de huidige groote van de panelen?

• caroden
busscherski schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:16:
[...]

Ja precies, ik zie alleen een lage opwek bij paneel 1.1.11
Dit is een plaatje van de jaaropbrengst of de opbrengst sinds start. Daar gaat het om.

Ze kunnen je een of twee uur voor zonsondergang ook een screenshot sturen met het vermogen op dat moment, dan lijkt het veel erger dan het is. Maar dat screenshot doet er niet toe.
Dit is de opbrengst van dit jaar.

• caroden
[quotemooie omvormer erop en klaar is caroden
[/quote]

En welke vind je mooi? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door caroden op 17-10-2020 20:27 ]

• caroden
AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:19:
Ook lage opwek bij 1.1.18 die geen schaduw heeft.
Hoe betrouwbaar is het dus?

De buren hebben er 18.
Dat past niet vanwege de huidige groote van de panelen?
Die 2 extra panelen van de buren gaan wij niet plaatsen want dat zou te dicht op hun panelen komen te staan en bij hen schaduw veroorzaken. En we hebben een goede relatie en dat wil ik zo houden :-)

• AUijtdehaag
  • Niet online
caroden schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:26:
[...]
Die 2 extra panelen van de buren gaan wij niet plaatsen want dat zou te dicht op hun panelen komen te staan en bij hen schaduw veroorzaken. En we hebben een goede relatie en dat wil ik zo houden :-)
Ach ze hebben toch solaredge?
Dat is juist gemaakt voor schaduw :+

Als je 4 rijtjes plaatst kan je ook zoiets doen.
Geen last van pijpjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2yxRJH_mKycuxwYSUbKKYgmGts=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n97GEggH7Xdm8Saw1yzY55Ga.jpg?f=user_large

Die pijpjes in de vroege ochtend en late avond doen niet zoveel aan de jaaropwek, omdat de "winst" pas komt als de zon hoger staat.
Vandaar dat het meevalt

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-10-2020 20:44 ]

• twain4me

twain4me

caroden schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:23:
[quotemooie omvormer erop en klaar is caroden
[/quote]

En welke vind je mooi? ;)
ik ben groot voorstander van sma blauw.. <3 maar ik denk dat het sma rood zou worden bij jouw, want om dit, alleen omdat blauw mooier is dan rood, op 3fase te gooien is ook wel twee beetjes raar :+

• twain4me

twain4me

AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:30:
[...]

Ach ze hebben toch solaredge?
Dat is juist gemaakt voor schaduw :+
_O- weet je ook meteen waar je de schotel neer moet zetten :9B

• caroden
twain4me schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:43:
[...]

ik ben groot voorstander van sma blauw.. <3 maar ik denk dat het sma rood zou worden bij jouw, want om dit alleen omdat blauw mooier is dan rood op 3fase te gooien is ook wel twee beetjes raar :+
_/-\o_ Mooi rood is niet lelijk :-)

[ Voor 4% gewijzigd door caroden op 17-10-2020 20:53 ]

• caroden
twain4me schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:44:
[...]

_O- weet je ook meteen waar je de schotel neer moet zetten :9B
Ik kan ze ook de keuze geven: 2 extra panelen of een schutting van 2 mtr. hoog op het dak. Of zou dat niet mogen?

• twain4me

twain4me

caroden schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:54:
[...]

Ik kan ze ook de keuze geven: 2 extra panelen of een schutting van 2 mtr. hoog op het dak. Of zou dat niet mogen?
Vergunnings vrij niet, maar geen nood, ik heb vast een artistimpresion gemaakt voor de gemeente.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgenhss4MvgxGP3gsRqWJMzMptc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F1sWTJkrjhDtY785cspKMAp9.jpg?f=user_large

• caroden
Hahaha, bedankt!
Pagina: 1