Heel oud huis: hoeveel zin heeft amateur isolatie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Iemand woont in een heel oud huisje, enkel glas, enkele muur, houten plafonds (die al wel met gips zijn afgewerkt voor brandveiligheid maar niet zijn geïsoleerd). Je kent het vast wel.
Het is eigenlijk geen doen om dit huis professioneel te isoleren, zeker omdat dan alle karakteristieken weg gaan. Tegen de tijd dat de bewoner eruit gaat gaat het wellicht tegen de vlakte voor nieuwbouw.

Ondertussen zijn er al enkele oude matrassen van de muren van de bedstee geplaatst. En dikke gordijnen voor de ramen om zo toch iets aan isolatie te doen.
Maar welke eenvoudige opties zijn er nog meer? Heeft het bijvoorbeeld zin om op de vloer van de (ongebruikte) boven etage iets neer te leggen? Of zijn er nog andere tips om iets te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Plafonds en muren kun je van binnen isoleren en afwerken met oa gipsplaten. Dat doet niets af aan het authentieke uiterlijk. zo ook het dak van binnen af.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:23
De eerste klap maak je door het voorkomen van tocht. Dicht dus alle kieren met tochtstrips, -borstels, kit, pur.

Niets houd je verder tegen om EPS platen op de vloer te leggen van de verdieping, gordijnen op te hangen etc. Isoleren van dak (/plafond) en enkel glas zijn effectief.

Het blijft echter een kwestie van stoken ook al kan dat meevallen bij een kleine ruimte.

Als je het goed wilt doen dan pak je de hele schil goed aan met isolatiemateriaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 03-10-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@Hackus dat is nogal een ingreep, hoewel die zeer effectief is. Om een goede afweging te maken was ik dus benieuwd naar hoe effectief (en zeer eenvoudig) het is om de vloer van de 1e verdieping te isoleren. Als dat gezien de moeite al helpt is dat voor nu een beter idee.

@Rukapul de tocht is inderdaad, waar het kan, aangepakt. En extra met dikke gordijnen voor de deuren en ramen. Stoken blijft, en dat is in het huis prima te doen. Maar als ik met weinig nog iets kan besparen is dat mooi meegenomen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

iAR schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:00:
@Hackus dat is nogal een ingreep, hoewel die zeer effectief is. Om een goede afweging te maken was ik dus benieuwd naar hoe effectief (en zeer eenvoudig) het is om de vloer van de 1e verdieping te isoleren. Als dat gezien de moeite al helpt is dat voor nu een beter idee.

@Rukapul de tocht is inderdaad, waar het kan, aangepakt. En extra met dikke gordijnen voor de deuren en ramen. Stoken blijft, en dat is in het huis prima te doen. Maar als ik met weinig nog iets kan besparen is dat mooi meegenomen natuurlijk.
De vloer is het plafond van de begane grond, die kun je van twee kanten isoleren. onder bijv, raamwerk voor gipsplaten, met daar tussen EPS platen. en boven PE folie en ondergrond voor harde vloer(laminaat)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
iAR schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 14:10:
Iemand woont in een heel oud huisje, enkel glas, enkele muur, houten plafonds (die al wel met gips zijn afgewerkt voor brandveiligheid maar niet zijn geïsoleerd). Je kent het vast wel.
Het is eigenlijk geen doen om dit huis professioneel te isoleren, zeker omdat dan alle karakteristieken weg gaan. Tegen de tijd dat de bewoner eruit gaat gaat het wellicht tegen de vlakte voor nieuwbouw.

Ondertussen zijn er al enkele oude matrassen van de muren van de bedstee geplaatst. En dikke gordijnen voor de ramen om zo toch iets aan isolatie te doen.
Maar welke eenvoudige opties zijn er nog meer? Heeft het bijvoorbeeld zin om op de vloer van de (ongebruikte) boven etage iets neer te leggen? Of zijn er nog andere tips om iets te doen?
Als het toch tegen de vlakte gaat kan je je afvragen hoe waardevol het karakteristieke dan eigenlijk is ;)
Heeft het die waarde wel, dan kan je gewoon fatsoenlijk isoleren. En ben je dit het huis een soort van verplicht om een kans te hebben sloop te ontlopen. Van niet verbeteren gaat het in iedergeval niet beter worden.
Dat enkele elementen verloren gaan wil niet zeggen dat verbetering niet nog steeds beter is dan sloop (waar alle elementen verloren gaan)

Veder is luchtdichting de eerste stap. kieren dichten, hang en sluitwerk nalopen zodat opengaande delen gewoon beter gaan sluiten, brievenbus, etc. daarna verwarm alleen waar je bent. delen binnen de schil isoleren moet je een beetje mee oppassen bij echt oude huizen de kans bestaat dat je bij een strenge winter vorst binnen het huis hebt nu verwarm je al die plekken door te stoken in bijvoorbeeld de woonkamer, met isolatie ertussen kan je wel eens een paar bevroren waterleidingen treffen ;), dus goed nadenken wat je binnen en buiten de nieuwe termische schil gaat plaatsen. Let bij kierdichting wel op of er voldoende ventilatie mogelijkheden blijven.

het oudste deel uit mijn huis is uit 16?? op dit moment al NOM en we gaan (is nog niet af) richting nieuwbouweisen qua isolatie, dus denk niet dat isoleren van oude panden geen zin heeft ;)

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 03-10-2020 15:36 ]

Pagina: 1