ASUS ENGTX560 Ti DCII/2DI/1GD5 is overleden, vervanger?

Pagina: 1
Acties:

• dongstra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:22
Beste mede-tweakers,

Na bijna 8 jaar trouwe dienst is mijn Asus videokaart overleden.
Erg jammer in deze thuiswerktijden omdat deze kaart 2 Dell U2412M monitoren aanstuurde.
Ik ben dus op zoek naar een goede vervanger en eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer omdat natuurlijk de computer inmiddels bijna 8 jaar oud is en daarmee bejaard te noemen is.
Toentertijd een topcomputer met een
- Gigabyte GA-Z77X-D3h moederbord,
- 16 GB geheugen,
- Intel I7-3770K chipset,
- etc,

Ik lees in de gebruiksaanwijzing van het moederbord dat ik o.a. tot mijn beschikking heb:
- 1x PCIEX16 slot, loopt op x16 ?
- 1x PCIEX16 slot, loopt op x8 ?
Deze twee sloten "conforms to PCI Express 3.0 standard" als er een Intel 22mm ivy Bridge CPU is gemonteerd. De genoemde I7-3770 K is dat.
Ik neem aan dat de eerstgenoemde de meest geschikte is om een videokaart in te pluggen.

Ik zoek dus een vervangende videokaart die hetzelfde kan als de overleden videokaart, op goede wijze de twee Dell monitoren aansturen. Het liefst via de DVI-D kabelaansluitingen want die heb ik tenslotte.
De monitoren beschikken ook over een display-port en een VGA aansluiting.
Natuurlijk moet de videokaart "passen" op het moederbord zoals eerder bechreven.

Wie o wie komt met een goed advies, mijn dankbaarheid is al bij voorbaat erg groot.

computer: I7 3770K 16GB 4 TB. Fotografie: Olympus OM-D E-M1 II en een heleboel lenzen. Zeer tevreden met MFT systeem.

• WinterEFG
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:14
Ben niet zo thuis in de goedkopere videokaarten, maar als niemand reageert ga ik een poging doen.

2x DVI-D komt niet zo veel meer voor, er zijn nog wel een paar wat oudere kaarten.

De enige die nog een beetje verkrijgbaar lijkt te zijn (en niet 3 keer de gangbare prijs) is deze: pricewatch: Asus ROG Strix Radeon RX570 OC edition 8GB GDDR5

Hierbij is wel een 8-pin PCI-e connector nodig, van wat ik van de website van ASUS begrijp was er bij de 560ti tweemaal 6-pin nodig? (kon helaas geen foto vinden van de juiste hoek)

Vaak hangt er bij zo'n 6-pin connector nog iets aan waarmee je het aan kan sluiten als 8-pin, zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMY_1EPwWCCniCp6ntDPTkgUp48=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lANsJscvrKu817m0qutG7MUb.jpg?f=user_large

Het kan wel beter of goedkoper door 1 monitor via displayport aan te sluiten.

Tweedehands is misschien ook nog een optie, even snel gekeken en er staat voor €25 een 560ti tussen, inclusief 2x DVI-D dan zou het ook helemaal klaar kunnen zijn. V&A aangeboden: MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC Aangeboden

Nieuw en sneller zou bijvoorbeeld een 1650 Super kunnen zijn zoals deze: pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G

Het kan nog net iets goedkoper, er lijkt niet echt veel behoefte te zijn aan een al te snelle videokaart, dus vrijwel alle moderne kaarten zouden voldoende moeten zijn. Waarbij ongeveer geldt 1650 super > 580 > 570 > 1650 > 1050ti.

Persoonlijk zou ik wel zeggen dat als het budget onder €100 komt het toch wel echt aan te raden is om voor een tweedehands kaart te gaan. Een GTX 970 zou dan nog wel een aardige optie zijn.

PS videokaarten werken allemaal nog prima met PCI-e 3.0 dus het "past" bijna allemaal, tenzij een kaart letterlijk te groot is voor een behuizing.

Daarnaast is het x16 slot inderdaad het meest geschikt om een videokaart in te pluggen, het zou wel gewoon werken in het 8x slot dus op zich niet iets om je zorgen over te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door WinterEFG op 04-10-2020 20:32 ]

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-01 18:26
Ik zou haast zeggen een 1050 (Ti) maar die heeft doorgaans 1 DisplayPort en meerdere HDMI aansluitingen. Je zou een HDMI naar DP convertor kunnen aansluiten op het tweede scherm. Zijn je schermen gewoon niet te oud?

[ Voor 20% gewijzigd door TrafalgarLaw op 04-10-2020 22:36 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik zou gewoon de DisplayPort aansluitingen gaan gebruiken. Die kan je op veel goed verkrijgbare videokaarten vinden en de kabels zijn ook niet erg duur ofzo. Voordeel is dat je dan later ook weer nieuwe schermen kan aansluiten om dat een nieuw scherm waarschijnlijk geen DVI heeft (maar wel DP en/of HDMI).

• WinterEFG
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:14
TrafalgarLaw schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:35:
Ik zou haast zeggen een 1050 (Ti) maar die heeft doorgaans 1 DisplayPort en meerdere HDMI aansluitingen. Je zou een HDMI naar DP convertor kunnen aansluiten op het tweede scherm. Zijn je schermen gewoon niet te oud?
Een convertor en DVI helemaal laten vallen is helemaal geen slecht idee, maar 2 prima werkende schermen vervangen lijkt me ook weer wat ver gaan.

Als kleurweergave of dingen als response time/refresh rate niet zo van belang zijn dan voegt een nieuw scherm toch niks toe, het werkt.

• dongstra
Hartelijk bedankt voor de goede adviezen.
Om snel geholpen te zijn heb ik inmiddels een 2e hands videokaart via V&A van tweakers aangeschaft.
Gaan we daarna eens nadenken over of een nieuwe videokaart met displaypoorten, etc.
Monitoren vervangen iets wat mij betreft inderdaad een stap te ver, ze doen het prima voor mijn gebruiksdoel.

Nogmaals dank!!

computer: I7 3770K 16GB 4 TB. Fotografie: Olympus OM-D E-M1 II en een heleboel lenzen. Zeer tevreden met MFT systeem.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:40
Waarom sluit je de monitoren niet aan op het moederbord? De igpu kan prima 2 van die schermen aan. Eentje op de DVI en de andere met een HDMI>DVI kabel. VGA kan ook maar de kwaliteit van het signaal is serieus minder.

• dongstra
Uszka schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:58:
Waarom sluit je de monitoren niet aan op het moederbord? De igpu kan prima 2 van die schermen aan. Eentje op de DVI en de andere met een HDMI>DVI kabel. VGA kan ook maar de kwaliteit van het signaal is serieus minder.
Heb ik gedaan met een VGA kabel naar de 2e monitor maar toen ging mijn emailprogramma vreemd doen. Na afkoppelen 2e monitor geen problemen meer.

Pagina: 1