Windows boot niet meer correct

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wurrel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-05-2021
Mijn vraag
Ik heb een desktop met een 250 gb SSD waar Windows 10 op staat. Mijn laptop is deze week overleden en de 500 gb SSD die daarin zat, wil ik als extra harde schijf gebruiken voor mijn desktop.
Op de 500 GB schijf staan nog alle bestanden (inclusief Windows 10). Ik had deze SSD in mijn desktop aangesloten en tijdens het opstarten zag ik dat er van alles en nog wat werd ingesteld.

Komt er kort gezegd op neer dat in de BIOS "Windows Boot manager" verdwenen is (of hij was er nooit?) van mijn 250 SSD. Windows Boot manager is wel te zien op de 500, maar die wil ik niet gebruiken omdat die van mijn laptop was.

Wanneer ik in de boot sequence kijk, zie ik daar wel Windows Boot manager staan voor de 250 gb en die zet ik dan ook op optie 1. Optie 2 is de 250 gb schijf zonder de vermelding van Windows Boot manager. Echter wanneer ik dan opstart, krijg ik de melding "Reboot and select proper boot device". Hij lijkt de juiste volgorde niet op te slaan, ondanks dat ik op save klik.

Als ik tijdens het opstarten op F12 druk (DEL is voor de BIOS), krijg ik de keuze uit boot opties. Met beide SSD's aangesloten, heb ik dan de keuze uit:

Een leeg vakje waar ik wel op kan klikken
250 GB SSD zonder Windows Boot manager vermelding
500 GB SSD met Windows Boot manager vermelding

Als ik op het lege vakje klik, dan laadt hij de juiste Windows van mijn 250 GB SSD en start de pc netjes op.
Als ik op de 250 GB SSD zonder Windows Boot manager klik, krijg ik de foutmelding "Reboot and select proper boot device"
Als ik op de 500 GB SSD klik, start de pc op met de instellingen van mijn laptop.

Ik heb hier heel weinig verstand van en ben het spoor momenteel echt bijster.

De 500 GB SSD wil ik graag gebruiken voor games etc. De 250 GB voor mijn windows.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Tja.. Moederbord? Gigabyte B450M Gaming
Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Boot sequence/order in BIOS aangepast, maar Windows Boot manager is dus verdwenen van de juiste SSD.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

alleen eerst de 500gb gebruiken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-09 17:46
Dus, kort door de bocht:
- Je kan nog booten van de originele 250gb SSD
- Het enige wat veranderd is, is de 500gb ssd waar ook een windows installatie op staat

Het meest simpele wat wat ik zou aanraden:
- Boot van de 250gb SSD
- Verplaats wat je wil bewaren van de 500gb SSD naar een andere plek (externe schijf of hdd als je die hebt)
- Fomatteer de 500gb ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wurrel
Ik heb inmiddels de 500 GB geformatteerd en Windows opnieuw op de 250 GB geïnstalleerd. Booten gaat nu zoals het hoort.

In de BIOS zie ik beide SSD's staan, maar op mijn computer wordt de 500 GB niet herkend. In disk management staat hij als online, maar op unallocated. Heb hem als MBR disk toegewezen en heb nu de opties om er een dynamic disk of GPT disk van te maken. Hoe nu verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielless
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-09 16:14

Nielless

Born at a very young age.

Formatteren en GPT disk van maken

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wurrel
Had een programmaatje gedownload en daarmee een nieuwe partitie aangemaakt voor de 500 GB. Alles werkt nu naar behoren. Thx voor de assistentie.
Pagina: 1