Monitor fletse kleuren via laptop, helder via PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelissaW
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-02-2021
Hallo beste Tweakers!

Ik heb mijn twee monitoren altijd aangesloten op een desktop pc, maar heb pas een laptop aangeschaft. Wanneer ik de monitoren aansluit op mijn desktop PC spatten de kleuren van de monitoren af, maar wanneer ik ze aansluit op mijn laptop zijn de kleuren ineens heel flets. Ik heb van alles geprobeerd (instellingen resetten van de laptop en monitoren, geprobeerd te kalibreren met een datacolor spyderx elite), maar de kleuren blijven afwijken in vergelijking met de desktop PC.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn monitoren correct werken qua kleurweergave op mijn laptop?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Desktop pc: NVIDIA GTX 970
Laptop: HP ENVY 15-ep0175nd - NVIDIA® GeForce RTX™ 2060
Monitor: 2x LG 27UL850-W

Alvast bedankt voor het meedenken, want ik ben echt ten einde raad.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

MelissaW schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 00:35:
Hallo beste Tweakers!

Ik heb mijn twee monitoren altijd aangesloten op een desktop pc, maar heb pas een laptop aangeschaft. Wanneer ik de monitoren aansluit op mijn desktop PC spatten de kleuren van de monitoren af, maar wanneer ik ze aansluit op mijn laptop zijn de kleuren ineens heel flets. Ik heb van alles geprobeerd (instellingen resetten van de laptop en monitoren, geprobeerd te kalibreren met een datacolor spyderx elite), maar de kleuren blijven afwijken in vergelijking met de desktop PC.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn monitoren correct werken qua kleurweergave op mijn laptop?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Desktop pc: NVIDIA GTX 970
Laptop: HP ENVY 15-ep0175nd - NVIDIA® GeForce RTX™ 2060
Monitor: 2x LG 27UL850-W

Alvast bedankt voor het meedenken, want ik ben echt ten einde raad.
Wanneer je hem aangesloten hebt via HDMI (dus niet via Displayport) staat de driver verkeerd. Op de resolutie pagina is er een optie: Output Dynamic Range. Deze moet op "Full" staan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sW5xvMV.png

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelissaW
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-02-2021
Wim-Bart schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 01:27:
[...]

Wanneer je hem aangesloten hebt via HDMI (dus niet via Displayport) staat de driver verkeerd. Op de resolutie pagina is er een optie: Output Dynamic Range. Deze moet op "Full" staan.

[Afbeelding]
Dit heb ik al geprobeerd, maar helaas blijft het beeld op de externe monitor heel flets. Ik ben inmiddels terug naar de Expert winkel geweest waar ik de laptop heb gekocht en ik heb veel moeite moeten doen om ze te overtuigen van het probleem en nu willen ze eindelijk met hp in overleg hoe dit kan. Volgens de specs beschikt de laptop over een hdmi 2.0a poort en Thunderbolt 3, dus aansluiten op een 4k 60hz monitor zou toch geen probleem moeten zijn lijkt mij. Iemand misschien nog tips over wat ik eventueel nog meer zou kunnen proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ja, bovenstaande. Ik neem aan dat je laptop zowel een Nvidia GPU als Intel GPU heeft, dus misschien moet je hem ergens anders nog aanpassen. Maar fletse kleuren via HDMI zijn in 99.99% van de gevallen veroorzaakt doordat HDMI niet op full range staat.

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 03-10-2020 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Sissors schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:30:
Ja, bovenstaande. Ik neem aan dat je laptop zowel een Nvidia GPU als Intel GPU heeft, dus misschien moet je hem ergens anders nog aanpassen. Maar fletse kleuren via HDMI zijn in 99.99% van de gevallen veroorzaakt doordat HDMI niet op full range staat.
Klopt helemaal ik herkende het ook direct als dit probleem, zelf ook problemen mee gehad. En iedere driver update was het issue terug. Weet nog dat ik dus een custom resolutie had aangemaakt met een refresh rate van 1 Hz Lager waardoor de instelling goed bleef staan na een driver upgrade.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

MelissaW schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:58:
[...]

Dit heb ik al geprobeerd, maar helaas blijft het beeld op de externe monitor heel flets. Ik ben inmiddels terug naar de Expert winkel geweest waar ik de laptop heb gekocht en ik heb veel moeite moeten doen om ze te overtuigen van het probleem en nu willen ze eindelijk met hp in overleg hoe dit kan. Volgens de specs beschikt de laptop over een hdmi 2.0a poort en Thunderbolt 3, dus aansluiten op een 4k 60hz monitor zou toch geen probleem moeten zijn lijkt mij. Iemand misschien nog tips over wat ik eventueel nog meer zou kunnen proberen?
Je hebt wel op de juiste poort geklikt toen je dat aanpaste? Want bij een laptop heb je interne scherm en externe scherm en je moet wel juiste scherm/poort selecteren.

Pagina: 1