advies waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pedra
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-01 14:57
Ik zoek een?
Ik wil zoals zovelen binnekort een nieuwe computer in elkaar zetten en ik dacht het deze keer met waterkoeling te doen. Dit is met name voor het geluid en niet voor het overklokken(misschien een klein beetje)
Mijn huidige systeem is een fractal R4 met luchtkoeling. Deze doet het redelijk aardig al merk ik wel dat bij de zwaardere games hij het toch wel moeilijk heeft om het geluid beperkt te houden.
Daarom de keuze om deze keer voor waterkoeling te gaan (en het verbruik van 3080 helpt natuurlijk ook niet mee).
IK heb al een beetje rond zitten kijken wat de mogelijkheden zijn
Het systeem ben ik van plan in een phanteks p600s kast te zetten (combo tussen geluiddemping en luchttoevoer als het nodig is)
IK kan er natuurlijk 2 AIO inzetten voor de CPU & GPU. makkelijk, weinig onderhoud. redelijke prijs
alleen verwacht ik dat een GPU AIO hoogstwaarschijnlijk een 240mm radiator gaat hebben terwijl ik liever dan 280mm zou hebben en deze radiator dan front te plaatsen met nog een extra 140mm radiator (nu ik dit schrijf twijfel ik eigenlijk dat dit zal lukken ivm met dat een radiator niet precies 280mm is...anyway)

de tweede optie is om het met een customloop te doen. nog geen ervaring mee, meer onderhoud, effectiever, prijzig
Dacht aan alles in 1 loop met 280mm en 420mm radiator(ja dit is overkill)
dat is tenminste het idee. Ik ben al rond gaan kijken wat ik denk nodig te hebben maar ik heb geen idee off de kwaliteit ervan goed is / het een goede prijs is / wat de beste setup is / en of ik alle benodigde items heb
en daar wou ik graag advies over, vooral over de pomp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trzLbNZl6G2joSicMW9dQEzOLIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ClWzZ4ycTGU43TYYLE6AJcCT.png?f=fotoalbum_large

Wat is je budget?
Ik heb nu 400 aan spullen voor de customloop wat ik al aan de prijzige kant vind. maar als prijs/kwaliteit/geluid een stuk beter kan is het budget wel te rekken :) uiteindelijk wordt er wel gekeken of het het waard is tegenover de AIO oplossing

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
ZOals al vermeld komt het systeem in een phanteks p600s kast. Dus iets verminderde luchttoevoer.
de ruimte wordt zomers redelijk warm en maakt dagelijks heel wat uren.

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
Denk eraan dat AIO’s voor esthetische redenen populair zijn. High-end luchtkoeling is stiller dan bijna iedere AIO. Sowieso stiller dan Corsair, NZXT Kraken etc.

Een AIO kan stiller zijn. Niet vanwege de CPU, want daar is bijna geen winst te behalen, maar vanwege de GPU. Dit kan een closed loop of open loop icm met CPU zijn. Bij het laatste heb je wel veel radiatoren en een grote pomp nodig.

Duur is het wel. Ik zou daarom altijd eerder geld in een goed gekoelde high end kast stoppen en pas daarna in closed loop GPU aio of open loop AIO. Resultaten vallen in de praktijk vaak tegen, maar met veel geduld en tweaking is er winst uit te behalen.

• pedra
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-01 14:57
Idd voor de cpu doe ik het ook niet. Ik zou dan voor een Arctic freezer ll gaan. Komt er net iets beter uit vergeleken met de lichtkoelers maar het verschil is minimaal.

Dus voornamelijk voor de gpu.
Evga komt met een hybrid koeler voor de 3080 dus ik ben zeer benieuwd wat daarvan de resultaten zijn tegenover een de fan gekoelde kaarten. Dat is nog even afwachten.

Voor de custom loop. Ja dat is prijzig. Wel een leuk project om uit te zoeken. En hoop ook dat ik ook wat tips mee krijg van Tweakers met wat meer ervaring hierin.