advies nodig voor zen 3

Pagina: 1
Acties:

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-01 19:18
Ik zoek een?
Ik zoek een betrouwbaar en kwalitatief b550 moederbord. I.v.m. de aankomende Ryzen Zen 3 wil ik graag mijn cpu upgraden. Van wat ik heb gelezen zal dit een zeer snelle cpu zijn, sneller zelfs dan de huidige Intel cpu's. Nu is dus het probleem dat ik een b450 moederbord bezit en ik weet niet zeker of deze bruikbaar zal zijn bij release. Het lijkt erop dat ondersteuning voor zen 3 op het b450 platform beperkt zal zijn. Daarom leek het me een goed idee om de knoop door te hakken en alvast mijn moederbord te upgraden om dadelijk niet tegen comptabiliteit problemen aan te lopen.

Mijn vraag is eigenlijk, is het noodzakelijk om mijn b450 moederbord te vervangen of kan ik erop rekenen dat ik zonder problemen een zen 3 cpu kan combineren i.c.m. met mijn huidige moederbord?

Aangezien ik op 1080p op hoge fps en settings wil spelen lijkt mijn ryzen 3600 wat beperkt in dat opzicht vandaar dat ik wil upgraden naar de veel vlottere zen 3. Denk aan spellen zoals Serious Sam 4, Bannerlord, Doom Eternal. Ik vind het belangrijk om rond de 144 fps te kunnen halen op hoge settings.

Wat is je budget?
Rond de €150.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Msi of Gigabyte. Liever geen Asus. Ik dit moederbord in gedachte:Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

• Kamato
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
de Ryzen 3600 is totaal geen bottleneck voor zowel de 3070 als de 3080, en B450 heeft een PCIe 3.0 slot, en ook dat scheelt nauwelijks t.o.v. PCIe 4.0 met genoemde kaarten.
Dus upgraden naar Zen3 en B550 is niet het meest noodzakelijk. spaar dat geld uit en koop eerst een RTX 3***, als je daarna nog geld over hebt, en heel graag een verse cpu wilt hebben, kun je daar dan alsnog naar gaan kijken.

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-01 19:18
Bedankt voor je toelichting @Kamato . Ik heb bijvoorbeeld benchmarks vergeleken tussen Intel en Ryzen en het blijkt dat Intel toch nog iets voorloopt op 1080p. Vandaar dat ik een klein beetje baalde, omdat ik graag gebruik wil maken van mijn hoge refresh rate van 144hz maar niet ten kostte van de visuals.
Maar jij zegt dat die eis prima te doen is met gewoon een ryzen 3600 + RTX 3070?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:55
Kamato schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 23:12:
de Ryzen 3600 is totaal geen bottleneck voor zowel de 3070 als de 3080
Op 1080p @ hoge fps (144Hz) zeer zeker wel.

Maargoed, we weten nog weinig van de nieuwe serie en bij voorbaat een moederbord vervangen zou ik dan ook zeker niet doen. Imo is er nog steeds best een grote kans dat B450 gewoon werkt met een Ryzen 5xxx..
Daarnaast zijn de games die je noemt niet zo zwaar, dus daar heb je sowieso geen high-end spullen voor nodig?

[ Voor 44% gewijzigd door mitsumark op 03-10-2020 01:55 ]

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-01 18:20
Kamato schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 23:12:
de Ryzen 3600 is totaal geen bottleneck voor zowel de 3070 als de 3080, en B450 heeft een PCIe 3.0 slot, en ook dat scheelt nauwelijks t.o.v. PCIe 4.0 met genoemde kaarten.
Dus upgraden naar Zen3 en B550 is niet het meest noodzakelijk. spaar dat geld uit en koop eerst een RTX 3***, als je daarna nog geld over hebt, en heel graag een verse cpu wilt hebben, kun je daar dan alsnog naar gaan kijken.
De 3600 is 100% zeker een bottleneck op 1080p. Ga aub geen 3080 adviseren voor iemand die op 1080p speelt. Upgrade naar zen 3 lijkt mij inderdaad de beste optie. Ik zou gewoon even wachten totdat de mobo's aangeven dat ze 'zen 3 ready' zijn. Dan weet je zeker dat je de bios niet meer hoeft te updaten en is het feitelijk plug en play.