Samen thuiswerken zonder geluidsoverlast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:14
Zoals velen werken ook mijn partner en ik al enige tijd samen thuis.
We hebben al een tijd een mooi kantoor op zolder waar we ieder bureau en schermen tot onze beschikking hebben. Ook hebben we beiden een beroep waarin we veel bellen met anderen. Momenteel mede door gebrek aan fysiek contactmogelijkheid soms 6-8 uur per dag.

Helaas is het zo dat als we beiden bellen we last hebben van elkaar én de mensen in de meetings last hebben van overspraak van andere beller. De hele tijd muten helpt niet, want we zijn vaak beiden tegelijk aan het woord. Ik heb bakzeil gekozen en zit meestal ergens anders, alleen wil na een half jaar thuis zitten ook wel structureler op kantoor vertoeven.

Wie heeft er soortgelijke uitdagingen gehad en heeft dé perfecte oplossing gevonden? Ik som alvast mijn ideetjes en onze situatie op:

Onze zolderkamer is voorzien van een zadeldak (dus schuine wanden van grond tot nok dus een gordijn ophangen is vrijwel niet uitvoerbaar), 7 meter breed en 6 meter lang met een nok van 4,65m hoog. We zitten ieder in een hoek van de kamer met ons gezicht naar de zelfde kant. Er is aan 1 kant een raam dus een muur in het midden maken al dan niet permanent zal 1 iemand in het donker zetten. Los van dat de ruimte ook een andere functie heeft en splitsen geen optie is. Tussen ons in staan wat lage kastjes een printer en een plant.

Optie 1: Geluidsdempende of -absorberende materialen.
Ik heb zitten puzzelen: geluid komt via het dak en de schuine wanden lekker door de ruimte heen. De wanden en plafonds zijn gestuct en er staan verder fitnestoestellen in de ruimte. Niets wat het geluid dempt dus. Ik zie dat er absorberend materiaal is wat ik kan plakken op muren en de deur, platen die ik aan het plafond kan hangen, maar het wordt er dan niet echt mooier op. Verlaagd plafond zou kunnen, maar zou de inhoud van de ruimte (zuurstof yay) negatief beinvloeden.

Optie 2: Noise cancelling headphones
Ik zie dat er callcenter headsets zijn met noise cancelling functies zodat anderen herrie om je heen niet horen. De noice die gecancelled wordt lijkt daarmee de microfoon noise te zijn. Das een goede stap.
Idealiter wordt ook het geluid van de omgeving in je oren geblokkeerd, zodat we gezellig kunnen tetteren naast elkaar zonder elkaar te horen óf lastig te vallen.

Onze voorkeur gaat lichtjes uit naar optie 2, maar welke headset moeten we dan hebben? Is er een optie 3 die we nog niet zien? Aka hoe hebben jullie dit opgelost? :)

Dank voor het meedenken!

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 02-10-2020 22:06 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:34
Met gipsblokken de ruimte scheiden? Met een gordijn de ruimte scheiden? Geluidsschermen?

Wil je een tijdelijke oplossing? Of een oplossing welke je eind 2021 nog steeds met plezier gebruikt?

Een koptelefoon de hele dag op lijkt mij ook niet prettig? Twee afzonderlijke ruimtes zou dan wat mij betreft de voorkeur hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Twee ruimte is geen optie - er is 1 raam en 1 deur, dus dan moet ik al een kamer in een kamer maken waar we de rest van de ruimte gebruiken als gym als we niet werken.

Dus ja: eind 2021 moet het ook nog werken. Sterker nog. Liefst in 2030 ook nog :)
En qua headset: we hebben al de hele dag een headset op, alleen een normale Jabra of Sennheiser met stereo cups en een mic. Dit werkt alleen niet om elkaars stem buiten de call te houden.

Ik zit overigens rustig verder te lezen en de twee opties zijn beide wel te doen: veel platen tegen wanden, plafond en deur plakken en het geluid stopt met weerkaatsen en wordt niet storend meer. Ook lees ik dat een Bose noise cancelling headset het ook uitstekend doet voor dit doel. Wist ik niet.

Nu nog mensen met ervaringen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-05 22:06
NiGeLaToR schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:33:
Optie 2: Noise cancelling headphones
Ik zie dat er callcenter headsets zijn met noise cancelling functies zodat anderen herrie om je heen niet horen. De noice die gecancelled wordt lijkt daarmee de microfoon noise te zijn. Das een goede stap.
Idealiter wordt ook het geluid van de omgeving in je oren geblokkeerd, zodat we gezellig kunnen tetteren naast elkaar zonder elkaar te horen óf lastig te vallen.
Callcenters hebben dit probleem natuurlijk al decennia. Gelukkig hebben microfoons de fortuinlijke eigenschap dat ze geluid van dichtbij veel sterker oppikken dan geluid van veraf.

De makkelijkste manier om dit effect te gebruiken is om de microfoon zo dicht mogelijk bij je mond te brengen. Er zijn ook richtmicrofoons waarmee je van een grotere afstand hetzelfde effect kunt bereiken, maar dat is wat foutgevoeliger. Edit: dit lost eigenlijk ook 'galm' en dergelijke op, grotendeels om dezelfde reden: een microfoon die dichtbij je mond zit kan met lage gain veel minder reflecties oppikken.

"noise cancelling" gaat vooral over het geluid dat jullie zelf horen. Voor jullie collega's is elke headset, ook een goedkope van een tientje, al een verbetering.

[ Voor 6% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 02-10-2020 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@CVTTPD2DQ zoals ik schreef (in de post boven de jouwe pas overigens) hebben we beide stereo headset bedoeld voor callcenters van Jabra en Sennheiser. Die blokkeren geluid van elkaar niet (dus ik hoor partner luid en duidelijk) en de microfoon pakt stemgeluid van de ander op als je niet zelf praat (dus genodigden in mijn meeting horen partner luid en duidelijk).

Dus filteren van geluid van buitenaf voor zowel mijzelf als de mensen in mijn meeting.

[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 02-10-2020 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het werd al eerder gezegd, de ruimte scheiden. Een dik gordijn helpt al een boel. En die kan je dicht trekken wanneer het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
fm77 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 22:00:
Het werd al eerder gezegd, de ruimte scheiden. Een dik gordijn helpt al een boel. En die kan je dicht trekken wanneer het nodig is.
Kan alleen niet tot het plafond en tot de wanden. Dat wordt dan ergens in het midden, want schuin plafond met een top van 4,65m.

Zou dan liever gewoon kantoor plafond absorberende platen ophangen ipv elke dag een gordijn in een driehoek van 7 meter breed en 4,65 hoog in de ruimte te hangen.

Op zich snap ik het idee, alleen tis praktisch gewoon matig uitvoerbaar. 1 van de twee zit dan ook de komende maanden in het donker ( 1 raam niet in het midden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
NiGeLaToR schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:59:
@CVTTPD2DQ zoals ik schreef (in de post boven de jouwe pas overigens) hebben we beide stereo headset bedoeld voor callcenters van Jabra en Sennheiser. Die blokkeren geluid van elkaar niet (dus ik hoor partner luid en duidelijk) en de microfoon pakt stemgeluid van de ander op als je niet zelf praat (dus genodigden in mijn meeting horen partner luid en duidelijk).
Ik denk dat ik net jouw tweede bericht heb gemist. Als je leest over geluidsdemping, let op dat er twee soorten geluidsdemping zijn: voor audiofielen die het zuiverste geluid in hun luisterkamer/opnamestudio willen. Die zijn inderdaad meestal bezig reflecties weg te halen. En voor mensen die storend geluid willen weren. Dan moet je een muur bouwen die trilling absorbeert en alle kieren dichten. Geluid van 4kHz heeft een golflengte van een paar centimeter, dus komt door een gat van een paar centimeter. Een schuin dak lijkt me juist fijn, akoestisch gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als je geschikte hardware hebt, https://www.nvidia.com/en...ia-rtx-voice-setup-guide/
Werkt overigens met een eenvoudige aanpassing in de ini file ook op oudere gtx kaarten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 22:07:
[...]

Ik denk dat ik net jouw tweede bericht heb gemist. Als je leest over geluidsdemping, let op dat er twee soorten geluidsdemping zijn: voor audiofielen die het zuiverste geluid in hun luisterkamer/opnamestudio willen. Die zijn inderdaad meestal bezig reflecties weg te halen. En voor mensen die storend geluid willen weren. Dan moet je een muur bouwen die trilling absorbeert en alle kieren dichten. Geluid van 4kHz heeft een golflengte van een paar centimeter, dus komt door een gat van een paar centimeter. Een schuin dak lijkt me juist fijn, akoestisch gezien.
Ja linkje in de OP gaat naar bedrijf wat speciaal voor callcenters etc platen maakt. Thanks voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-05 15:51

mark-k

AKA markkNL

NiGeLaToR schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 22:05:
[...]

Kan alleen niet tot het plafond en tot de wanden. Dat wordt dan ergens in het midden, want schuin plafond met een top van 4,65m.

Zou dan liever gewoon kantoor plafond absorberende platen ophangen ipv elke dag een gordijn in een driehoek van 7 meter breed en 4,65 hoog in de ruimte te hangen.

Op zich snap ik het idee, alleen tis praktisch gewoon matig uitvoerbaar. 1 van de twee zit dan ook de komende maanden in het donker ( 1 raam niet in het midden).
Jouw probleem is echter niet dat je het geluid niet wilt weerkaatsen (waar geluidsdempende panelen voor zijn), maar dat je wilt zorgen dat het niet de kamer kan oversteken. Dus moet je zorgen voor een (gedempte) massa die tussen de twee geluidsbronnen in zit. Muurtje, paneel, gordijn, allemaal opties, zolang het maar massa heeft.

En voor het donker heeft men verlichting uitgevonden, die ga je de komende maanden toch sowieso nodig hebben ;)

[ Voor 5% gewijzigd door mark-k op 02-10-2020 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-04 23:30
DukeBox schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 22:09:
Als je geschikte hardware hebt, https://www.nvidia.com/en...ia-rtx-voice-setup-guide/
Werkt overigens met een eenvoudige aanpassing in de ini file ook op oudere gtx kaarten.
Volgens mij is dit de oplossing die je wilt. Werkt het niet ook met kaarten die niet van Nvidia zijn?

Het geluid dempen met een gordijn gaat je niet afdoende helpen. Zelfs als je een wand plaatst zou het resultaat flink tegen kunnen vallen. Geluiddemping komt zeer nauw en als je er geen affiniteit mee hebt dan zul je een expert moeten inschakelen. Is het niet en mogelijkheid om een kantoortje in een andere ruimte te maken? Thuis hebben wij 2 kantoortjes naast elkaar. Als meetings te luid zijn dan doen we de 2 deuren dicht en dan hebben we geen overlast meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:22

RvV

Op de zaak hebben we altijd Plantronics en Sennheiser headsets gebruikt (ook met NC) maar die sloten nooit echt goed af. Eigenlijk vond ik het altijd behoorlijk overpriced spul voor wat je krijgt..

Sinds het corona thuiswerken heb ik voor de verandering wat van die HyperX Cloud II dingen gekocht met usb aansluiting. De microfoon neemt geen omgevingsgeluiden op, dus dat is mooi met alles wat hier in huis rond loopt. Ik weet niet of er NC in zit, maar je moet binnen 5-10cm van de mic praten, anders verstaat de ander het niet.
Daarnaast sluit hij ook heeel goed af. Zo goed zelfs dat het even wennen is omdat je je eigen stem ook niet meer hoort. Dan hoor je jezelf een beetje "brommen" als je aan het praten bent. Mijn collega's hadden daar geen moeite mee, al moest ik er de eerste dagen echt aan wennen.
Dus ja, er zullen nog wel veel meer goede "afsluitende" headsets zijn. Je zou er eigenlijk een paar moeten kunnen proberen wat het blijft toch een persoonlijk ding en een kwestie van smaak.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Hier met een Jabra en soms met HyperX Cloud. Beide is geen enkel probleem om met twee personen in zelfde ruimte te praten. Nadeel van de Jabra is dat deze niet over-ear is. Dus dan hoor je de ander zelf wel praten. Met de HyperX Cloud hoor ik nagenoeg niks.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
NiGeLaToR schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:59:

Dus filteren van geluid van buitenaf voor zowel mijzelf als de mensen in mijn meeting.
Volgens mij is de vergadersoftware daar ook debet aan. Skype en denk ook Zoom zitten telkens aan je inputvolume te morrelen. Als je dan niks zegt wordt het zo geboost netzolang tot je partner hoorbaar is, je blazende PC... de vogels buiten... whatever. Met Teamspeak nooit dat geouwehoer; jarenlang gewoon met voice-activation gewerkt en nooit last van mensen die verderop zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gewoon een schot. Hoeft niet eens tot het plafond, doen de meeste bedrijven ook niet op een afdeling.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:27
Bij callcenters zit ook iedereen in een cubicle dat langs de bureauzijde met een stofje is bekleed, net om het geluid al wat te dempen.
Je zou kunnen beginnen met 1 nieuwe headphone om te testen. Moest dat nog niet voldoende zijn, een klein wandje (dun multiplexplaatje ofzo) tegen de bureau's installeren een stofje met wat vulling achter er tegen schieten. Lijkt mij al goedkoper dan een ganse kamer met panelen inrichten.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizojojo
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-05 22:47
Ik gebruik zelf de plantronics voyager focus, deze heeft en active noise cancelling en een heel goede demping op de microfoon. Kan met een redelijk luide mobiele airco vlak achter mij een goed gesprek voeren. Gaat zo een 8/9 uur mee en ja. Connected met meerdere devices

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Als er maar één raam is, waarom dan geen raam plaatsen. En nee, niet naar buiten maar binnen. Dus een muur bouwen met daarin een zo breed en groot mogelijke glazen schuifwand. Deze zijn vaak voor buiten gemaakt en weren geluid erg goed.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZSZDQT2gGei3IrEv3JxqV4gn-4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lM05NuYEWTTtwFPbJgVxyl2u.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Leest iemand de OP eigenlijk wel? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:17

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Ik zou beginnen met een houten plaat tussen en naast de bureau's. Dat je zo'n effect krijgt van een 'office cube'.

Als dit al wat helpt, dan kun je dat verder uitbouwen. Als je zorgt dat het ongeveer 60cm hoger is dan je bureau, dan kom je al een heel eind. Koptelefoons kunnen ook een averechts effect hebben, dat je onbewust harder gaat praten.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:47
NiGeLaToR schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 08:13:
Je vraagt zelf om een optie 3 die je mogelijk niet ziet.

Daarnaast word er software aangedragen die omgevingsgeluid wegfiltert. Reageer je niet op.

Lees je zelf eigenlijk wel ? :+

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je kan geluidswerende/absorptie scheidingswanden plaatsen welke ook bij callcenter worden geplaatst. Daarnaast noise cancellimg headset moet je hebben zoals Jabra Evolve 65/75 (werk nu al één jaar mee en zou niets anders meer willen, behalve dat mijn iPhone in de lock gaat zodat in mijn broekzak niet steeds facetime wordt geactiveerd of geluid op mute gaat want dat is super irritant). Je kan de bureaus op die manier met scheidingswand makkelijk scheiden. Daarnaast zou ik toch ook aan gordijnen denken en geluidsabsorptie materialen omheen gebruiken en dan kan je weer voort.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ja :+

Ik sluit me vooralsnog bij dit topic aan. We werken namelijk ook beide op een grote zolder, puntdak, enkel Velux dakraam en calls gedurende de dag. De harde materialen (afgetimmerd met plaatmateriaal, laminaat, beton) reflecteren geluid van nature.

Het probleem is bij ons iets groter geworden sinds we op een lijn richting dezelfde muur zijn gaan werken. Daarvoor met de rug (90gr) naar elkaar toe, maar dat was niet langer goed te combineren met een zit-sta bureau.

Een deel van het probleem schrijf ik ook toe aan de hardware en software: de Plantronics headsets sluiten het oor bepaald niet goed af (niet per se de oplossing, want als het goed afsluit dan gaan mensen typisch harder praten omdat ze zichzelf niet horen) en headset/software pakt te makkelijk geluid van verderop op.

Vooralsnog ben ik aan het experimenteren met geluidsabsorberende materialen. Heb als experiment nu een dekbedhoes tegen de muur achter onze monitoren gespannen. Tussen ons in een provisorisch blok op het bureau van wat dozen met een deken erover. Vloerkleed staat in de planning. Beperkt resultaat vooralsnog, maar geluid komt altijd nauw.

Ik lees en experimenteer dus graag mee. Mag ook best wat kosten, want dat thuiswerken zal nog wel even blijven en een dedicated gedeeld thuiskantoor heeft duidelijk de voorkeur boven een huis waar overal werk en prive door elkaar lopen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:34
Ja hoor, maar jij bent gefocust op je tweede optie: Noise cancelling headphone... Maar je bracht zelf optie 1 en 3 of iets anders. Wij proberen je van je tunnelvisie af te helpen.

Zeker als je tot 2030 wel thuis zou willen werken zouden twee losse kantoortjes een stuk effectiever zijn. Beter plaatselijk te stoken, eventueel zelfs een deur die op slot kan voor als er kinderen zijn of komen.. gewoon aan andere kant ook een raam of dakkapel nemen.

Maargoed, ik weet niet hoe definitief je huis is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
tussen de 2 werkplekken in (er vanuitgaande dat jullie tegenover elkaar zitten) een afscherming maken van zacht materiaal met noppen structuur, echter een kleed ophangen zal ook al effect hebben.

dit ter absorbatie en afscherming van geluid. hoe minder weerkaatsing hoe beter.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Rukapul dat klinkt (haha pun intended) erg vergelijkbaar inderdaad.

Wat in ons geval niet helpt is dat de ruimte ook dienst doet als gym en tapijt leggen (logisch voor geluid) niet werkt voor sport.

Maar ipv de kamer in stukken hakken of gordijnen aan een schuine wand hangen (@President als je de OP gelezen had wist je dat willekeurige wanden plaatsen niet werkt, voor ons ;) ) ga ik me verder verdiepen in absorptie materiaal. Bedrijf onder de link in de OP levert esthetisch wel aardige producten denk ik. Ook ga ik nog eens puzzelen of ik iets achter onze rug kan hangen, zit mijn vrouw ook niet meer met de squatkooi als achtergrond :)

NC oplossing gaat hem niet worden voor stemgeluid lees ik hier en elders, wat jammer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Ik zou niet blind spul van die site kopen, maar eerst experimenteren.

Je hebt waarschijnlijk meerdere dingen nodig om het geluid van de een minder overlast te laten geven bij de ander. Een deel zit in het bemoeilijken van het pad van geluid. Dat gaat direct, maar ook middels reflecties. Reflecties kunnen grotendeels weggenomen worden door zachte materialen te gebruiken, maar om puur geluid tegen te houden is ook enige massa nodig om het te dempen (door een dun doek of gordijn praat je immers gewoon heen). Daarbij is de richting waarin gesproken wordt ook zeker relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ja mee eens hoor, daarom dit topic.

Ben in ieder geval gestart met wat geluiddempende matten die ik nog had en dekbedden te verzamelen en ga die in de ruimte plaatsen op verschillende plekken om te zien wat werkt. Relatief kleine tapijtjes onder de bureaus kan ook zie ik. Tis net een klankkast onder de bureaus met de schuine wand erachter.

Experimenteren dus.

[ Voor 11% gewijzigd door NiGeLaToR op 03-10-2020 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:17

Gé Brander

MS SQL Server

DukeBox schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 22:09:
@NiGeLaToR , neem je deze ook nog mee in je overwegingen? Zoek eens op YouTube, je zal versteld staan van de mogelijkheden.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Gé Brander schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 09:20:
[...]

@NiGeLaToR , neem je deze ook nog mee in je overwegingen? Zoek eens op YouTube, je zal versteld staan van de mogelijkheden.
Ja alleen beide werklaptops hebben geen nVidia aan boord. Ik zou wel zelf software kunnen installeren, partner niet. Dus heb die ondanks dat het er veelbelovend uit ziet niet meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Jij zit nog iets verder uit elkaar dan wij trouwens. Al hebben we met 4 strekkende meter bureau niet te klagen :+

Ik zit ook nog even de hardware van hierboven te bekijken. Zo'n Hyper Cloud X heeft best potentieel op het eerste oog: over-ear, een goed positioneerbare mic met plopfilter (en call control buttons). Dat zal ongetwijfeld beter werken dan een Plantronics on-ear waar alles uit goedkoop plastic bestaat.

Om te testen ben ik trouwens van plan om eens een recording tooltje mee te laten lopen als ik een call heb en mijn partner ook. En dan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Met ons hoge plafond als echo put heb ik nog een idee:

https://www.postacoustics...ingen/akoestische-lampen/

Geluid dempende hanglampen :+

Er gaat een wereld voor me open.

Qua volledig afsluitende headset is er wel een risico dat je zelf luider gaat praten. Ik ga sowieso kijken of het helpt als we beide het geluid op de headset lager houden en niet zo luid gaan praten.

En qua afstand: je zou denken dat we dit moeten kunnen oplossen inderdaad. Maar eigenlijk is het gewoon een hele grote driehoekige ruimte met alleen maar harde muren vloeren en inhoud. Dus demping in welke vorm dan ook uitproberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 09:17

Gé Brander

MS SQL Server

NiGeLaToR schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 09:24:
[...]

Ja alleen beide werklaptops hebben geen nVidia aan boord. Ik zou wel zelf software kunnen installeren, partner niet. Dus heb die ondanks dat het er veelbelovend uit ziet niet meegenomen.
Duidelijk. Interessant topic in ieder geval. Bookmarked.

De Hyper Cloud X II ziet er veelbelovend uit die ga ik in ieder geval eens proberen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Neeeee

Wat je moet doen is een mic met een cardiode opnamepatroon kopen. Die pakt dan alleen jouw stem op en niet die van je partner. https://mynewmicrophone.c...icrophones-with-pictures/

Je ziet bvb bij de Joe Rogan podcast dat zijn gasten soms net iets te ver van de mic afzitten en dan hoor je gewoon bijna niks meer.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 882605 op 03-10-2020 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:08
@NiGeLaToR , Ik gebruik tegenwoordig een goede externe microfoon icm een headset die je in de microfoon plugt zodat je jezelf wel terug hoort via je eigen headphone. Daardoor hoor ik mijzelf en anderen heel goed.

Mijn combinatie: Audio Technica AT2020USB+ / Bose QuietComfort 15 (oud model met draadje)

Voordeel van zo’n microfoon is dat hij directioneel is, dus die pakt minder omgevingsgeluid op van achter de microfoon (waar je partner zit).

Goede call centre apparatuur zal ook wel werken, die zitten (zaten nu zitten die ook thuis) ook hutje mutje met elkaar in een hok te bellen.

[ Voor 13% gewijzigd door Torgo op 03-10-2020 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Anoniem: 882605 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 09:44:
Wat je moet doen is een mic met een cardiode opnamepatroon kopen. Die pakt dan alleen jouw stem op en niet die van je partner. https://mynewmicrophone.c...icrophones-with-pictures/
Die optie heb ik geprobeerd, ik ben er niet laaiend enthousiast over. Afgezien van dat het een vrij dure oplossing ism vind ik het geluidsisolerende effect matig als ik het vergelijk met collega's die een headset hebben met een microfoontje voor hun mond.

Maar voor de OP werkt het blijkbaar niet goed genoeg, wat me eigenlijk verbaast. Geluidsabsorptie gaat misschien de akoestiek van de ruimte verbeteren, maar niet de overspraak oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Maar long-term speaking kan je toch een dakkapel / extra Velux raam plaatsen en zo-doende de ruimte in 2 te splitsen?

Gelijk verwarming erin plaatsen (infrarood indien kan, anders gewoon bestaand uitbreiden) en je hebt 2 kantoren / slaapkamers die je huis ook nog eens wat meer waard maken? (Daarnaast maak je een nok met een vlizotrap en zo heb je ook nog eens extra bergruimte)

Short-term is inderdaad investeren in lapmiddelen die dit nooit 100% kunnen afdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 13:22:
[...]

Die optie heb ik geprobeerd, ik ben er niet laaiend enthousiast over.
Dan heb je de verkeerde mic gekocht. Deze techniek wordt ook gebruikt binnen bands bijvoorbeeld, dat je over de microfoon van de zanger niet ook de drums en gitaar hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Gé Brander schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 09:33:

De Hyper Cloud X II ziet er veelbelovend uit die ga ik in ieder geval eens proberen.
Afgaande op de reactie hierboven zou het in elk geval de overspraak moeten adresseren. En de overear enigszins afsluiten van de andere beller.

Vraag me wel af of er ook professionele varianten voor aan te raden zijn. Qua uiterlijk is het nogal evident dat het zich richt op gamers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:43

Illusion

(the art of)

@NiGeLaToR Geef eens wat meer informatie. Welke headsets heb je exact? Heb je een paar foto’s van de betreffende ruimte?

Daarnaast zul je moeten accepteren dat er in Corona-tijd compromissen gesloten moeten worden. Misschien is het wel onredelijk om te verwachten dat je én een geschikte fitnessruimte én 2 afzonderlijke werkplekken zonder geluidsoverlast én daglicht op beide werkplekken hebt op het hetzelfde zolderkamertje.

Maar er zijn ook een aantal hele simpele oplossingen:
Praat zachter. Wij merken thuis dat we allebei tijdens videocalls véél harder praten dan normaal/noodzakelijk. Doordat de koptelefoon ons eigen stemgeluid dempt.

Draai de bureaus om, zodat je niet richting elkaars microfoon praat.

Plaats een kamerscherm / geluidsscherm. Een heel groot deel van stemgeluid zit in een frequentiegebied dat zich rechtlijnig verspreid. Iets er tussen dempt al enorm. Houd maar eens een krant voor je gezicht als je een gesprek voert. Dan merk je direct verschil.

Pak reflecties aan: simpele kleden, of “schilderijen” van steenwol dempen al een hoop.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:11
Wat goedkoop en effectief de akoestiek in een ruimte kan verbeteren in een ruimte is wat panelen ophangen die je zelf simpel kunt maken van wat hout, glas/steenwol en doek. Je maakt een soort schilderijlijsten waar de isolatiepanelen precies inpassen en je spant er simpele katoenen stof overheen die je aan de achterkant vastniet. Die panelen hang je op of schroef je aan het dak, hoe meer hoe beter uiteraard. Een simpel scheidingswandje met absorberend materiaal helpt ook al een hoop, je kunt ook iets verrijdbaars op wieltjes maken. Je blijft elkaar wel horen maar waneer je in ieder geval de zichtlijn naar elkaar afdekt en dan het liefst ook praat in de richting van het absorberend materiaal scheelt dat al een hoop in de hogere frequenties die toch het meest storen in zo'n geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Zoals velen werken ook mijn partner en ik al enige tijd samen thuis.
We hebben al een tijd een mooi kantoor op zolder waar we ieder bureau en schermen tot onze beschikking hebben. Ook hebben we beiden een beroep waarin we veel bellen met anderen. Momenteel mede door gebrek aan fysiek contactmogelijkheid soms 6-8 uur per dag.

Helaas is het zo dat als we beiden bellen we last hebben van elkaar én de mensen in de meetings last hebben van overspraak van andere beller. De hele tijd muten helpt niet, want we zijn vaak beiden tegelijk aan het woord. Ik heb bakzeil gekozen en zit meestal ergens anders, alleen wil na een half jaar thuis zitten ook wel structureler op kantoor vertoeven.
Heeft iemand daar effectief een opmerking over gemaakt of is het iets waar je jezelf aan stoort?

Hier is het net hetzelfde: we werken ook beide en beide regelmatig met meetings die overlappen. Elke commentaar erop wimpel ik eenvoudig af dat dit nu eenmaal de situatie is en dat ze er maar mee moeten leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:18

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Denk ik te simpel door gewoon push-to-talk te adviseren? Je mic focust zich op jouw stem dan en wanneer je niet praat laat je de toets los.

[ Voor 10% gewijzigd door tuinïnen op 03-10-2020 14:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Waarom niet een tentje opzetten? Afwisselen wie er in de tent werkt, en als je niet werkt berg je het tentje op. Op het eerste gezicht misschien een rare vertoning, maar de Amerikanen doen het al jaren als ze de hotelkamer niet vertrouwen:

Afbeeldingslocatie: https://static01.nyt.com/images/2013/11/10/world/security/security-superJumbo.jpg?quality=90&auto=webp

Foto uit de New York Times. Wat uitleg uit het artikel:
Even when Mr. Obama travels to allied nations, aides quickly set up the security tent — which has opaque sides and noise-making devices inside — in a room near his hotel suite. When the president needs to read a classified document or have a sensitive conversation, he ducks into the tent to shield himself from secret video cameras and listening devices.

American security officials demand that their bosses — not just the president, but members of Congress, diplomats, policy makers and military officers — take such precautions when traveling abroad because it is widely acknowledged that their hosts often have no qualms about snooping on their guests.
https://www.nytimes.com/2...me-assembly-required.html
De technische term is Sensitive Compartmented Information Facility, en waarschijnlijk kun je ze gewoon kopen, zoiets bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• viktorvm
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:21
Een goede headset zal het probleem al oplossen! Geen noodzaak om je interieur te verbouwen.

Op werk hebben wij deze

Hier mee kunnen we, indien noodzakelijk, gewoon tegenover elkaar of naast elkaar twee verschillende conference calls houden. Echt een aanrader!

Er zijn overigens goedkopere bedrade varianten

[ Voor 28% gewijzigd door Rukapul op 03-10-2020 14:45 . Reden: fix url... in 20 pogingen.. got parser is stuk ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd1 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 14:24:
Waarom niet een tentje opzetten? Afwisselen wie er in de tent werkt, en als je niet werkt berg je het tentje op. Op het eerste gezicht misschien een rare vertoning, maar de Amerikanen doen het al jaren als ze de hotelkamer niet vertrouwen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ch1NDk4Q9_AiTi7VXv1c8Mi9N8Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TdOM4lbkj0dm6bA0RuNZjY1J.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Het is een simpele oplossing. Als je geen gordijn op kunt hangen ga je zelf in een soort tentje van gordijn zitten. Je kunt het vast zo maken dat je elkaar nog wel kunt zien, maar het geluid er niet doorheen gaat zodat je mic het nog oppikt. En het is makkelijk op te zetten en af te breken als de geluidsoverlast meer of minder een probleem is.

Er zullen vast technische oplossingen zijn, maar als die niet werken en permanente fysieke barrières onhandig zijn dan is dit een serieuze oplossing. Zoals ik al zei, veel Amerikaanse hoogwaardigheidsbekleders doen het ook. Ja het staat wat knullig, maar het werkt wel (ga ik dan vanuit, ik neem aan dat ze het wel getest hebben voor ze de president zo'n tent meegeven :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Anoniem: 882605 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 13:35:
Dan heb je de verkeerde mic gekocht. Deze techniek wordt ook gebruikt binnen bands bijvoorbeeld, dat je over de microfoon van de zanger niet ook de drums en gitaar hoort.
Ja, die zanger gebruikt dan een dynamische mic die hij of zij vlak voor z'n mond houdt. Afstand is dan meer bepalend dan de opnamekarakteristieken van de microfoon. En dan lijkt een headset me toch handiger tijdens een videogesprek.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een goede headset met een unidirectionele microfoon zorgt dat je enkel geluid oppikt van bronnen vlak voor de microfoon. Dat moet je probleem eigenlijk al volledig oplossen. Actieve noise cancelling kan erg goed helpen, neem dan wel een variant die zowel noise cancelling op de microfoon heeft als op de headset zelf zodat je elkaar ook fysiek niet hoort praten.

Zoek dan op headsets bestemd voor kantoor, die hebben vaak veel betere eigenschappen op noise cancelling gebied dan gaming headsets. Bij die laatste is vooral de microfoon vaak erg matig. Kijk bijvoorbeeld op: https://krisp.ai/blog/call-center-headsets/
Zelf heb ik de Plantronics Voyager Focus voor kantoor en die werkt erg goed, mijn katten worden pas opgepikt als ze vlak voor de microfoon aan het miauwen zijn.

Krisp heeft zelf ook software die perfect geluid filtert, kost wel wat: https://krisp.ai/

Daarnaast zou ik een paar geluidsabsorberende scheidingswanden plaatsen. Je kan dan zelfs een variant met plantenbak erin nemen om het klimaat ook nog wat te verbeteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0cKvb4KJ3FZ8q49ZXR9mDHIE1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxHq4ulXU1fw85XcF9nAFhjd.jpg?f=fotoalbum_large

Of wellicht een tafelscherm?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gw_s5T6ckhHC689O9EWi0XeS8mI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IX6okL19cOitUorKMiNwlMzR.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.easy-noisecon...opvouwbare-thuiswerkplek/

En anders gewoon een simpele wand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2dK1pJTcxQLU0xZBhZTUZWMClQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ISEw3FHLD231MV3UmOdWzbIP.png?f=user_large
https://www.easy-noisecontrol.nl/product/softline-floor/

Dit was de eerste website die ik tegen kwam maar kijk zeker even verder want de prijs is er wel naar. Maar dit zorgt er voor dat geluid veel minder ver komt en geabsorbeerd wordt. Het gaat op zichzelf geen oplossing zijn maar betere geluidsabsorptie met goede headsets zorg ter voor dat je elkaar niet meer hoort.

[ Voor 15% gewijzigd door Tsurany op 03-10-2020 14:55 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Oke dan, de lijst van tips groeit en groeit - leuk, grappig en ook nuttig. Thanks!

Wat m'n stappenplan voor nu is:

- akoestiek verbeteren. Ik zie ook dat het nu wel erg dramatisch is qua akoestiek. Een kerk is er niets bij. Sterker nog, tis een soort minikerk met dat hoge puntvormige dak.
Ik was onderweg naar Ikea om naar geluiddempende schermen te kijken voor aan bureaus. Helaas stond er al een enorme rij buiten en ga ik niet in een drukke winkel naar binnen nu.
Ik heb echter wel geluiddempende matten bij de bouwmarkt gehaald en alle harde oppervlaktes buiten zicht bedekt bij de bureaus. Zie je niets van, maar kan ook niet meer galmen. Ook heb ik een restantje tapijt gekocht en twee tapijtjes voor onder elk bureau gemaakt. Is de vloer onder het bureau in ieder geval niet meer hard en glad. Dus effectief is het onder het bureau nu geen klankkast meer - ik had ooit de onderkant van het bureau al bedekt met geluiddempende matten.
Verder hangt er een dekbed aan het squatrek achter m'n vrouw en heb ik twee geluidschermen geimproviseerd tussen ons in en even losse matten achter onze monitoren gezet. We gaan eerst zo 's testen. Ik heb het in ieder geval met muziek gedaan en dat maakt enorm veel uit. Ook terwijl ik dit type is het dof ipv dat het klinkt alsof ik op marmer aan het tikken ben. Akoestiek is dus al een stuk beter :+
- headset vervangen kan. Mijn vrouw heeft een Jabra stereo headset op USB, ziet eruit als prijsklasse rond de 100-150,-. Idem eigenlijk als de mijne, maar ik heb er eentje van Plantronics. Dit bewaar ik even voor later.

Als dit zo werkt kan ik kijken hoe ik er een definitiever karakter aan geven of als het niet genoeg werkt nog verder kijken. Er hangt inderdaad nog niets aan het plafond, dat kan tegen weerkaatsen helpen. Ook kan ik aan de kant van de fitness ruimte nog wat doen met dempend materiaal of tijdelijk scherm maken tussen kantoor-fitness. Al staat dat dan voortaan weer in de weg. Vrouwlief zei: scherm wat je kunt laten zakken vanaf het plafond? Ja joh, nog even en we gaan een dakkapel maken ;)

Enfin, vermindere reflectie oppervlakte is dus stap 1 geworden.

PS; mensen die zich afvroegen waarom dit een probleem is - dat komt simpelweg omdat we beiden 6-8 uur in meetings zitten (wat op zichzelf onwenselijk is, maar mede ingegeven door corona). De hele tijd jezelf moeten muten, door elkaar praten, jezelf niet kunnen horen denken en door andere gewezen worden op je achtergrond lawaai is gewoon vervelend. Als het nou net bij je achtergrond geluid hoort en wat doffer is valt het met een headset wel weg, net als op m'n eigen kantoor waar dit eigenlijk prima gaat.
En mbt 'concessies doen want corona' - ik zit al een half jaar beneden aan de keukentafel, aan de bar of in de serre te werken. Maar wil nu gewoon bij vrouwlief op kantoor zitten, aangezien er nog wel een half jaartje bij komt zoals het er nu naar uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-05 20:03
Simpel allebei in een ander ruimte te werken?
Die eierschaal isolatie matten dingen overal aan de muren en dak plakken helpt goed, zelfde effect als in een geluidsstudio.

[ Voor 58% gewijzigd door mr_evil08 op 03-10-2020 18:27 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
mr_evil08 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:26:
Simpel allebei in een ander ruimte te werken?
Dat doen we al een half jaar ;)

We hebben 1 kantoor met twee bureaus, ik zit als de woonkamer al bezet is (kinderen) wel eens in de kamer van mijn dochter. The Pink Room noemen m'n collega's overzees het al.

Maar waar ik ook ga zitten - ik heb daar niet een knap bureau, bureaustoel en meerdere schermen. En ook niet de ruimte om dat elders te stallen.

Edit: van die matten heb ik nu in ieder geval 6 meter van onder de bureau verwerkt uit het zicht.

[ Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 03-10-2020 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:28:
[...]

Dat doen we al een half jaar ;)

We hebben 1 kantoor met twee bureaus, ik zit als de woonkamer al bezet is (kinderen) wel eens in de kamer van mijn dochter. The Pink Room noemen m'n collega's overzees het al.

Maar waar ik ook ga zitten - ik heb daar niet een knap bureau, bureaustoel en meerdere schermen. En ook niet de ruimte om dat elders te stallen.
Ik snap je volkomen.

Ik wil in elk geval geen nomade in mijn eigen huis zijn. Een goed uitgerust home office werkt geweldig. En iemand in de buurt hebben is ook wel zo gezellig.
Edit: van die matten heb ik nu in ieder geval 6 meter van onder de bureau verwerkt uit het zicht.
Hoe komt het geluid dan onder je bureau? Intuïtief verwacht ik maar een beperkte bijdrage op die plek.

Mooi dat je IKEA nu noemde. Wist niet dat die geluidsschermen verkochten. De schermen die je aan de bureaus vastmaakt kijken mee knap waardeloos door de geringe hoogte, maar het vloermodel van 150cm heeft potentie. Behalve dat dat potentieel wat lomp uitvalt als permanent object om direct naast te zitten.

Ik lees hier ook over een aantal werkgevers die duidelijk in een hoger segment headsets verstrekken dan de mijne :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Rukapul door de schuine wand is achter het bureau een aardige ruimte. Tussen de wand en de schuine wand is wat ruimte dus als je zit te beppen richting je scherm gaat het die kant op.

Wellicht niet de grote bron van reflectie, maar zoals in veel moderne kantoren is er meestal vloerbedekking en diverse absorberende panelen/oppervlaktes. Tis ook nog uit het zicht en een makkelijke ‘win’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@NiGeLaToR let wel op welke matten je koopt. Het goedkope spul heeft amper massa en zal daardoor ook veel te weinig effect hebben. Je ziet vaak in bouwmarkten die plakplaten met zachte pyramides maar dat heeft dus erg weinig effect. Laat je goed adviseren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Tsurany ja had het idee dat het bedrijf onder de link in de OP wel profi materialen heeft.

Met bouwmarkt materiaal heb ik ervaring, als je weet waar het voor dient en waar je het voor gebruikt is het op zich niet zo erg. Tis geen absorberend materiaal, maar louter bedoeld om reflectie te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:14
Bij ons was dit ook wel een issue tot dat er een 'achtergrond filter' werd toegevoegd aan onze in house software (https://aws.amazon.com/ab...us-for-noise-suppression/) en sindsdien horen mij collega's niks meer. Ik kan serieus koffie slurpen, de wc doorspoelen of naast de TV gaan staan, hij activeert alleen op mijn stem, en filtert daarnaast de rest ook goed weg.

Ik gebruik gewoon de AirPods Pro's en voorheen was mijn keyboard altijd behoorlijk goed te horen. Ik denk dus dat er in de software die je gebruikt ook wel een oplossing moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:47:
@Tsurany ja had het idee dat het bedrijf onder de link in de OP wel profi materialen heeft.

Met bouwmarkt materiaal heb ik ervaring, als je weet waar het voor dient en waar je het voor gebruikt is het op zich niet zo erg. Tis geen absorberend materiaal, maar louter bedoeld om reflectie te vermijden.
Hoe zijn je eerste tests geweest? Is het al beter met de dingen die je nu hebt gedaan?

Ik sta voor eenzelfde dilemma. Binnenkort verhuizen we naar een nieuw huis waar we de zolder als thuiskantoor en fitness ruimte in gaan richten. Huidige huis beide aparte ruimte maar we missen wel wat menselijk contact. Dus nieuwe huis gaan we beide een werkplek op zolder inrichten. Wij bellen echter ook regelmatig. In eerste instantie vraag ik mij af wat de beste bureau opstelling is. Wat hebben jullie? Overigens hebben wij maar aan 1 kant schuin dak.

Naast elkaar en beide tegen een muur kijken. Of tegenover elkaar (lijkt mij voor geluid niet goed omdat je richting elkaars microfoon praat). Of met de rug naar elkaar zitten. Of in een 90 graden hoek. Idealiter zoveel mogelijk ruimte tussen de bureaus denk ik. Maar de zolder is ook weer niet zó groot dat afstand echt verschil gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Dankzij de bump van @KleinDraakje een update!

Wij zitten naar dezelfde muur aan te kijken met pakweg 4 meter tussen ons in.

Ik heb zoals gezegd wat op de vloer gedaan en tegen de muur achter het bureau. Dit hielp aanvankelijk voor de accoustiek maar hielp niets tegen bel-geluid. Dit gaat via de schuine wand gewoon direct naar de ander toe. Wellicht is met de rug naar elkaar beter, dat weet ik niet zeker.

Wat ik wel weet is dat een schot plaatsen tussen ons in voor nu de oplossing is. Ik had nog een plaat van het een of ander staan en heb dat op een stoel tegen de schuine wand aan gezet. Dit zorgt er precies net genoeg voor (wellicht met de andere maatregelen) dat ik haar wel hoor, maar het geen overlast geeft. Ook de dagelijkse vaste standup bellers horen haar niet meer en dat was wel zo.

Ik ga nu dus bedenken hoe ik tegen de schuine wand een constructie kan maken van vloer tot plafond die niet te ver de ruimte in komt en ik kan bedekken met iets geluidabsorberends. Ik vermoed dat we dan klaar zijn. Kan de fitness-functie in tact blijven plus dat we beide kunnen bellen.

Wellicht kan ik het ook wel direct naast 1 van de bureau maken ofzo, moet dat nog bedenken. Goed om in ieder geval reflectie en direct geluid gewoon te onderbreken met een schot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bleet
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bleet

Losing my edge.

Wil geen reclame maken voor een enkel bedrijf, maar ik ben goed geholpen door de artikelen op https://www.akoestiekwinkel.nl/. Ben zelf bezig met een ander soort geluidsdemping, huisspecifiek niet kamerspecifiek. Maar de artikelen voor het dempen van geluid in o.a. kantoorruimtes zijn zeer informatief en heb ik gebruikt als leidraad voor mijn eigen oplossingen.

Last.fm |
If bullshit could fly, i'd be an astronaut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-05 23:11
Plaats anders gewoon eens een foto.
Maakt het allemaal een stuk duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
En een andere optie: een ruimte huren in een kantoorverzamelgebouw? Er zijn er waar je voor enkele tientjes de hele dag kunt zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Ik heb inmiddels een IKEA Eilif scherm tussen ons in gezet. Gevoelsmatig lijkt het iets te helpen, maar lastig te objectiveren en sowieso beperkt.

Ook ben ik net begonnen om de in dit topic genoemde HyperX Cloud II headset te testen. De microfoon is inderdaad een flinke plus ten opzichte van de de (goedkope) Plantronics, want hij pikt alleen mijn spraak op en niet dat van mrs. De overears helpen ook wel iets om zelf de ander niet te horen, maar minder dan verwacht/gehoopt. Moet daar nog een praktijk test mee doen. Nadeel van overears vind ik dat er een soort van zachte static / piep aanwezig is bij geen of weinig geluid. Dat de mute schuifknop verder geen visuele feedback heeft moet zich praktisch ook nog bewijzen.

Ben nog wel in de markt voor een extra headset. Deze zou dan nog wel iets beter afsluitbare oorschelpen mogen hebben.

Het dekbedovertrek zit ook nog tegen de muur gespannen als test :+ En er liggen nu vloerkleedjes, maar dat is voor warme voeten :+ Verdere aankleding om reflecties tegen te gaan is to do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Rukapul let niet teveel op de oorschelpen, kijk naar noise cancelling. Dat werkt veel beter om achtergrond geluiden weg te filteren of te verzachten. Dan zou ik echt naar een zakelijke headset kijken, die zijn daar echt op gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Is deze al genoemd? Kost een paar knaken maar kan handig zijn als je bijvoorbeeld maar weinig ruimte hebt. Er zijn verschillende aanbieders van dit soort booths.

https://nl.room.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Tsurany schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 00:37:
@Rukapul let niet teveel op de oorschelpen, kijk naar noise cancelling. Dat werkt veel beter om achtergrond geluiden weg te filteren of te verzachten. Dan zou ik echt naar een zakelijke headset kijken, die zijn daar echt op gericht.
Je moet de aspecten uit elkaar trekken:
• noise cancelling voor de mic -> anderen hebben geen last van overig geluid
• noise cancelling voor de oren -> jezelf hebt geen last van overig geluid

Nr 1. doet elke goede (zakelijke en gaming) headset wel (behalve de Plantronics van mijn werkgever die budget meuk inkoopt).

Nr 2. is een kwestie van passief of actief* geluid buiten houden. In beide gevallen komt daar typisch een oorschelp bij kijken om het oor af te sluiten.

Ken jij zakelijke headsets die goed scoren op 2?

* we hebben een Sony MX-nogwat koptelefoon met active noise cancellation, maar de microfoon daarvan is abobinabel slecht. Tevens is active noise cancellation een beetje too much in mijn ervaring voor calls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:35
Ik weet dat het al eerder gezegd is maar https://www.nvidia.com/en...ia-rtx-voice-setup-guide/ werk perfect. En met alles wat hier langs komt qua opties / kosten voor oplossingen zou je ook kunnen overwegen een nieuwe laptop te kopen.

Ik gebruik zelf de speakers + mic van mijn laptop, en dat werkt al perfect. Als ik bijvoorbeeld "iets" te ver van mijn laptop zit moeten collega's in teams al het volume verhogen. Ander geluid ( tenzij echt extreem hard ) wordt gewoon niet opgevangen, en dus hoef ik ook niet de hele dag met een headset op te zitten :)

Laatst zat ik bij een klant op locatie voor het vervangen van een heel fabric waarbij we met een aantal personen in een kamer zaten. Mijn laptop stond voor de mensen op afstand op de tafel met de camera aan, zolang ik niet direct naar de laptop sprak konden ze mij ook niet verstaan. In deze situatie dus niet direct wat je wilde hebben, maar in een opstelling zoals die van jullie perfect.

Voor maximaal effect zou ik wel voorstellen dat je met de gezichten naar elkaar gaat zitten, met daartussen evt nog een mooi scherm ( ik gebruik overigens een Lenovo v330-15ikb )

Of kijken naar materiaal zoals dit om geluid te dempen tegen de muur ( of veel eieren eten en eierdozen gebruiken :9 )

[ Voor 11% gewijzigd door hollandnick op 09-10-2020 09:41 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Putyah
  • Laatst online: 00:21
Ik had hetzelfde probleem. Uiteindelijk simpel opgelost door de aanschaf van 2 hoofdtelefoons en een geluidsscherm van IKEA. https://www.ikea.com/be/n...rijstaand-grijs-40466935/. Als we beiden aan het bellen zijn hoor je licht achtergrond geluiden, maar veel minder storend t.o.v. voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Putyah schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:56:
Ik had hetzelfde probleem. Uiteindelijk simpel opgelost door de aanschaf van 2 hoofdtelefoons en een geluidsscherm van IKEA. https://www.ikea.com/be/n...rijstaand-grijs-40466935/. Als we beiden aan het bellen zijn hoor je licht achtergrond geluiden, maar veel minder storend t.o.v. voorheen.
Vergelijkbaar met ons dus. Zelfde scherm zelfs ;)

Welke hoofdtelefoon gebruiken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01:04
Je hebt twee dingen, absorbtie/demping en isolatie.
1 Galm (reflectie) zorgt er voor dat het geluid de ruimte vult. Met zachte materialen voorkom je dat, je dempt het geluid
2 Met isolatie (scheiding) hou je het geluid echt tegen. Massa en kierdichting zijn belangrijke factoren.

De meest effectieve en eenvoudige eerste stap is om op korte afstand van de beller veel demping te hebben. Vandaar dat je in kantoortuinen vaak zachte scheidingen ziet tussen bureaus. Je praat dan min of meer in de absorbtie.
Demping werkt frequentie afhankelijk. Je moet dus in de juiste (spraak)frequenties demping hebben. Daarom werkt een dekbedhoes of deken zeer beperkt, dat is veel te dun.Een plaat met absorberend materiaal van minimaal enkele centimeters dik doet het veel beter voor spraak.

Hier kan je goed spul vinden: https://www.akoestiekwinkel.nl/tips/kantoor-akoestiek/

p.s.
Worstcase is als de beller in een galmende ruimte zit waar de beller praat in de richting van de ander. Alleen al in een andere richting met absorptie praten helpt dan al veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 18:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

Rukapul schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:59:
[...]

Je moet de aspecten uit elkaar trekken:
• noise cancelling voor de mic -> anderen hebben geen last van overig geluid
• noise cancelling voor de oren -> jezelf hebt geen last van overig geluid

Nr 1. doet elke goede (zakelijke en gaming) headset wel (behalve de Plantronics van mijn werkgever die budget meuk inkoopt).
Eigenlijk heb je daar ook actief en passief he? Passief (mic die alleen je stem oppikt door opvangpatroon) doen ze idd bijna allemaal wel. Maar de echte hardcore systemen gebruiken meerdere microfoons (op de oorschelpen, net als bij NC voor de oren) om zo ook omgevingsgeluid uit de microfoon weg te filteren.

Anyway, een geluidscherm en een goeie headset (logitech zone lijkt mij heel chill) lijken mij de beste oplossing.

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 09-10-2020 10:12 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Putyah
  • Laatst online: 00:21
Rukapul schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:07:
[...]

Vergelijkbaar met ons dus. Zelfde scherm zelfs ;)

Welke hoofdtelefoon gebruiken jullie?
Zelf gebruik ik een pricewatch: Sony WH-1000XM3 (Zwart). Microfoon is waardeloos, dus ik gebruik microfoon laptop of telefoon. Werkt prima, omdat je de andere kant van de lijn niet meer hoort.

Wederhelft gebruikt pricewatch: Denver BTN-207 (Zwart). Om eerlijk te zijn kan ik het verschil van € 200 niet helemaal verantwoorden. Tuurlijk is de Sony beter, maar het verschil had ik beter voor andere zaken kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dit doet mij er aan herinneren dat ik wat headsets die ik 'over heb gehouden' van vorige baantjes weer eens op Vraag & Aanbod moet gooien. Denk aan pricewatch: Sennheiser SC 260 of pricewatch: Plantronics SupraPlus H261N :+

Als je een headset zoekt voor calls, koop dan een die daar voor gemaakt is. Dus geen gaming meuk. Sennheiser en Plantronics hebben beide headsets die er speciaal voor gemaakt zijn. Veel zijn ook met 1 of 2 oorkussens te krijgen. Ik vind zelf 1 oorkussen irritant, andere zweren er bij.

Een beetje callcenter propt 5 mensen in een belroosjes met bureaus van een meter zonder dat dat overlast geeft bij het voeren van gesprekken. Het moet dus thuis ook wel lukken om dat goed te regelen. De lijst met tips in de topic is al heel lang maar toch een paar: zorg voor zo veel mogelijk zachte oppervlaktes. Dus tapijt op de grond, gordijnen voor muren en ramen, stoffen schotjes tussen de bureaus en veel planten. Goede headset speciaal gericht op het voeren van gesprekken. Die hebben microfoons die alleen het geluid uit je mond oppikken en de rest negeren. Daarnaast produceren ze ook geluid wat precies de juiste frequenties een boost geeft zodat je gesprekspartner goed te verstaan is. En ze wegen niets waardoor je ze de hele dag op kan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-04 15:33
Verlaagd plafond zou kunnen, maar zou de inhoud van de ruimte (zuurstof yay) negatief beinvloeden.
met 4,76 is er dus heeeeeel veel ruimte voor een vliering.
wij hadden een nog van 3.90 vanaf de vloer onder een zadeldak.
daar heb ik 2.40 van gemaakt. En daaronder zitten nu een strijk/washok en een kantoorruimte. (plus de overloop.

Hiervoor was het zelfs met de zooi er in een holle ruimte qua geluid.. geluid sportzaal..
Met het plafond erin (en de extra muren) is het geluid zeer aanvaardbaar. De akoestiek is zo dat iedereen er wel kan werken en bellen. Je denkt dat verlaagd plafond niet helpt.. helpt juist wel.. het geluid komt al neer bij de veroorzaker.. het kan niet zo ver reizen.. geen hoogte voor.

En de rest is allemaal al een keer genoemd, kijk niet dezelfde kant uit.. positioneer de buro's van elkaar af. Een raam naar buiten is fijn, maar op een kantoor branden ook de hele dag de lampen. En je moet werken, niet naar buiten kijken.

En die zuurstof gaat alleen op als je je roosters afplakt enzovoorts.. en dat het op gaat dat valt reuze mee... je slaapkamer overleef je ook met z'n twee.. die trek je ook niet vacuum in een nacht.

Ook prima akoestiek en interieurklimaatbepalende dingen...koop een paar planten. (zuurstof yay)

Ik heb nu meer "last" van geluid van buiten dan van de mensen om me heen....

Terug naar het verlaagd plafond (en eventuele muurtjes).... je kunt je kantoorverlichting netjes ophangen... je kunt er ook al je bekabeling in verstoppen en nette aansluitingen voor het één en ander aanleggen.. mijn home office is volledig voorzien van alle bekabeling... wifi is er voor tablets en phones.. de rest is netjes wired...

Als je helemaal los wilt gaan kun je zelfs luchtverversing in het plafonnetje leggen.. heb ik dan niet.. ik heb twee hele grote velux luchtverversers... kunnen hard (helemaal open) en uit..(dicht) komt ook nog es daglicht doorheen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
JvS schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:10:
Anyway, een geluidscherm en een goeie headset (logitech zone lijkt mij heel chill) lijken mij de beste oplossing.
Ik zit nu al een paar dagen in de rabbit hole om een headset te vinden. Logitech zone wired staat bij deze hoog op de lijst. Belangrijkste usecase is thuiswerken (paar uur MS teams per dag).
Hoe kom jij op de Logi uit en niet op Jabra Evolve2 of iets dergelijks?

En ergens vraag ik me af of open schelpen niet comfortabeler zijn, maar dat staat haaks op dit topic. :D En qua nieuw aanbod lijkt praktisch geen enkel merk nieuwe set die open+goede mic zijn uit te brengen...

{signature}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Na de Hyperx Cloud II te hebben gekocht (prima ding) heb ik tijdens de Amazon Prime days ook de Logitech G553 Wireless gekocht. Deze scoort op de twee belangrijkste aspecten echter onvoldoende:
  • de microfoon heeft volgens de specs noise cancellation wat wellicht ook zo is is, maar hij pakt zonder enig probleem de stem van een ander persoon op 1.5+m op.
  • de over-ear oorschelpen zijn van open stof en sluit weinig af van omgevingsgeluid
  • (plastic fantastic en onergonomisch gevoel laten we maar even buiten beschouwing)
Deze headset gaat dus terug.

Helaas had Amazon.nl geen Jabra over-ears in de aanbieding. Wellicht dus maar doorbijten en een duurdere kopen. Anders nog een Soundx erbij, maar ik geef de voorkeur aan spreiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Geen grap maar ik gebruik earplugs van 3M geniaal.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-05 21:04
Woswandje tussen jullie in plaatsen schijnt ook goed te werken, dempt geluid nogal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13ic8xL8v9XE5wxgB_Zyp1MU5Hw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnLJPoOaqBtj81giSjwdWPrM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
De langverwachte update der updates.

Na experimenteren met geluiddempende, wanden, matten en materialen hebben we ons georienteerd op de mogelijkheden. Er stond al een tijd een improvisatie wandje tussen ons in en dat werkte wel oke.

Tegelijkertijd in een winkel een Bose kunnen proberen, geleerd hoe die stemgeluid filtert zowel voor jezelf als de mensen met wie je belt en er eentje gekocht.

Sinds kort hebben we er ieder een en we kunnen prima naast elkaar zitten te bellen zonder dat wij last hebben van elkaar of onze gesprekspartners last hebben van ons.

Afbeeldingslocatie: https://assets.bose.com/content/dam/Bose_DAM/Web/consumer_electronics/global/products/headphones/noise_cancelling_headphones_700/fortera/535921_D40_HP700_1920x960_4colors_M-1F_web.jpg/_jcr_content/renditions/cq5dam.web.320.320.jpeg

De 700. De Sony viel af ivm matige microfoons. De bose 'weet' het verschil tussen jouw stem en die van een ander en laat de ander weg. Best tof, maar ook wel logisch met het idee dat er aan beide schelpen mic's zitten en je zo kunt meten waar geluid als eerste aan komt. Als het uit het midden komt is het je eigen stem, komt het van links dan is het m'n partner en moet je het negeren.

Het heet hier nu dan ook Active Wife Cancellation.

Thanks voor alle ideeen en suggesties. We hebben ook wat aan geluiddemping onder en achter de bureaus, wat de akoestiek sowieso verbeterd heeft. De headsets maken het gewoon af, voor ons.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SC0_evJ0Y-ruhIRtXKmYPnm0j0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYmzyhvncQFnQbodZBEeUejv.jpg?f=fotoalbum_large
Ik maak gebruik van dit akoestisch scherm, werkt fijn om het geluid wat te dempen en om de aandacht op het werk te houden.

https://www.stas.nl/stas-akoestisch-bureauscherm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den1972
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:06
Mijn partner en ik hebben beide werk waarbij wij veelvuldig aan de telefoon zitten. We gaan samen nu samen op de zolder werken. Deze kamer is ongeveer 5x5. Deze is ingericht als Gym, dus weinig objecten om geluid te absorberen.

De linker kant van de kamer staan de 2 werkplekken met de ruggen tegen elkaar. Beide met het gezicht richting de buiten muur. Een werkplek voorkant huis, de andere achterkant huis.

De eerste stap was tapijt onder de werkplek leggen. Eerlijk gezegd was dit vooral voor warmere voeten. Maar het absorbeert natuurlijk ook (een beetje) geluid. Ik ben ook aan het kijken naar de kamerschermen van Ikea. Maar dit is lang niet voldoende om enig verschil te maken.

Na wat zoeken kwam ik dit tegen https://www.bigblock.nl/ Hiermee wil ik een deel van de muur achter de monitoren bekleden en een deel van muur aan de andere kant van de kamer.

Heeft iemand ervaring met dit soort schuimblokken?
Weet iemand of er ook betaalbare witte blokken te verkrijgen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@den1972 ik kwam bijvoorbeeld hier redelijk betaalbare materialen in verschillende vormen kleuren en maten tegen:

https://www.aixfoam.nl

Uiteindelijk werken twee Bose headsets zo goed dat ik geen nieuwe platen meer gekocht heb, dus ervaring met bigblock (ook gevonden, interessant) en AIXfoam heb ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:51
Een goede headset doet wonderen.

Heb hier zelf thuis de Jabra Evolve 75.

Ik zweer, de schoonmaakster kan bij mij op kantoortje stofzuigen zonder dat mijn mede teams-genoten hier iets van horen. Fijne is dat ik ook gewoon de radio kan laten aanstaan op mijn kantoortje als ik gebeld word of in een meeting moet, dit word allemaal eruit gefilterd.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 17:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Goede software doet ook wonderen, zet je Nvidia GPU in: https://www.nvidia.com/en...ia-rtx-voice-setup-guide/

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mutybay
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-05 12:05
Devian schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:03:

Ik zweer, de schoonmaakster kan bij mij op kantoortje stofzuigen zonder dat mijn mede teams-genoten hier iets van horen. Fijne is dat ik ook gewoon de radio kan laten aanstaan op mijn kantoortje als ik gebeld word of in een meeting moet, dit word allemaal eruit gefilterd.
Kan die beaamen! Heb zelf de Jabra Evolve 75E, werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Devian schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:03:

Is de Jabra ook goed in het filteren van geluid wat je zelf hoort?
Ik ben met de Bose blij omdat anderen mijn omgeving niet horen, maar ik ook niet. Als de Jabra hetzelfde doet is dat top :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:51
NiGeLaToR schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:40:
[...]

Is de Jabra ook goed in het filteren van geluid wat je zelf hoort?
Ik ben met de Bose blij omdat anderen mijn omgeving niet horen, maar ik ook niet. Als de Jabra hetzelfde doet is dat top :)
Nee, dat is niet te vergelijken met wat oa Sony (marktleider) en Bose kunnen... Aan de andere kant is Jabra weer 1 van de betere in het tegenovergestelde, zorgen dat de andere partij alleen maar jou stem hoort ;).

Maar volgens mij heeft Jabro ook modellen die over-ear zijn, en dan verwacht ik dat je de stemmen gewoon goed kunt blijven horen.

Vroeger heb ik overigens in een callcenter gewerkt als bijbaantje...met een headset op en zelf een gesprek voerende heb je niet heel snel last van iemand anders die ook aan het bellen is.

Ik heb hier overigens beide liggen...als ik echt rust en stilte wil om lekker te werken dan pak ik mijn Sony WH-1000XM2, die heeft een geweldige omgevingsgeluidonderdrukking...en als ik moet bellen of vergaderen zet ik de Jabra op. En die laatste doet wonderen voor de andere partij, waar je mee belt, en het alleen laten horen van je eigen stem zonder omgevingsgeluiden.

Edit:
Kwam dit nog tegen:
YouTube: Jabra Evolve 75 - Open Office Mic Test!

[ Voor 5% gewijzigd door Devian op 10-11-2020 14:42 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Devian ik begreep dat de Sony de beste ANC heeft, maar de Bose betere mic's. Mensen horen mijn schreeuwende kinderen terwijl m'n vrouw staat te koken niet als ik in een call zit midden in het huishouden. Vrij bijzonder, beter dan verwacht. Mijn stem wordt wel beetje robotachtig. Klinkt een beetje als een combi van je Sony en de Jabra zeg maar :)

Met ANC uit is het geluid van m'n vrouw die ook belt naast me wel te aanwezig, maar we hebben nu beiden zo'n ding en gaat erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Devian schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:16:
Maar volgens mij heeft Jabro ook modellen die over-ear zijn, en dan verwacht ik dat je de stemmen gewoon goed kunt blijven horen.
Helaas is er volgens mij maar een Jabra over-ear model: Jabra Evolve 80

Op zich is het wel jammer dat de Bose geen mic boom heeft. Dat verklaart mogelijk toch een deel van de (onnodige) robotstemgeluid dat hierboven wordt genoemd.

Voor black friday houd ik de Bose 700 van topicstarter en de Jabra Evolve 80 in de gaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Rukapul dat was letterlijk met een volwaardig gezin op de achtergrond. Met alleen m'n vrouw die zit te bellen naast me hoor je daar niets van. Buitengewoon knap gedaan van Bose. Heb een theorie over positionele audio met meerdere mic's in de headset, maar ik vrees dat ik die dankzij 101 patenten tot een theorie moet laten :+

Wellicht is de mic van de Jabra nog beter - het geluid van de Bose is in ieder geval beter dan dat van een iPhone las ik op diverse reviewsites. Ben zowaar enthousiast zoals je merkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:29:
@Rukapul dat was letterlijk met een volwaardig gezin op de achtergrond. Met alleen m'n vrouw die zit te bellen naast me hoor je daar niets van. Buitengewoon knap gedaan van Bose. Heb een theorie over positionele audio met meerdere mic's in de headset, maar ik vrees dat ik die dankzij 101 patenten tot een theorie moet laten :+

Wellicht is de mic van de Jabra nog beter - het geluid van de Bose is in ieder geval beter dan dat van een iPhone las ik op diverse reviewsites. Ben zowaar enthousiast zoals je merkt.
Ik heb de Bose NC700 ook afgelopen week geprobeerd, maar ga hem terugsturen. Bij zowel mijzelf als bij Mrs. Rukapul klaagden gesprekspartners over gekraak en verder ook niet al te beste audio. Vast iets in de Bluetooth implementatie van de combinatie headset en laptops, maar linksom of rechtsom niet geschikt voor onze situatie. Jammer, want zeker potentie.

Iets betere ervaring met de Jabra Elite 85h. Active noise cancellation en mic zijn voldoende. In gebruik wel een aantal onhandigheidjes / beperkingen. Belangrijkste daarvan is dat de Side-Tone functionaliteit (om jezelf terug te kunnen horen) standaard ingeschakeld wordt als je in headset mode unmute, maar de instelling daarvoor niet blijvend opgeslagen lijkt te worden in de headset zelf en alleen met de app aan kunt passen. Dat laatste is nodig want hoger dan niveau 0 of evt 1 kan ik Side-Tone niet gebruiken omdat hij dan als een dolle ruis versterkt (ik verwarm het thuiskantoor met een airco). Deze houden we wel, maar het is niet direct zo goed om er nog een aan te schaffen.

Wel is duidelijk dat ANC echt een must is. Over-ear ook. Een goede mic ook. Bluetooth duidelijk niet, want dat geeft toch gedoe en kwaliteitsreductie, maar nauwelijks te voorkomen bij gebrek aan goede bedrade oplossingen.

Ik zoek verder naar nog een headset om de inmiddels ruime collectie van headsets en speakerphones te complementeren :) Als de Jabra Evolve 80 en Jabra Evolve2 85 met Black Friday hadden meegedaan dan had ik die alvast een poging gegeven :)

Tevens is duidelijk dat met een goede headset andere maatregelen vrijwel onnodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Zonde dat het niet gelukt is met de Bose @Rukapul. Hoop dat jullie ook wat vinden wat werkt voor jullie.

Pagina: 1