Tearing & LG OLED C9 advies en ervaringen gezocht....

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 26-09 17:07
Beste Tweakers,

Afgelopen jaar heb ik als console speler een game pc gebouwd met de grootste reden dat ik 30fps spellen gewoon niet meer trok. 60FPS is gewoon een minimum wat mij betreft.....

Na een poosje met mijn game pc achter een bureau gegamed te hebben met muis en toetsenbord merk ik toch dat ik als ex console speler een paar dingen mis namelijk lekker hangen op de bank met een controller in mijn hand naast mijn vrouwtje...... ook speelde ik met muis en toetsenbord veel te gespannen te fanatiek gewoon niet relaxt.....

Nou is het zo, de voordelen namelijk meer zelf instellen goedkopere games en gewoon verder zijn in techniek en het upgraden wil ik zo houden en toen ik de pc bouwde had ik ook in het achterhoofd dat als ik terug naar het console gamen wou ik gewoon de pc als console kon gaan gebruiken naast mijn mooie OLED LG C9 TV.

Het geld voor een RTX3080 staat klaar maar kan hem nergens bestellen vooralsnog dus daar moet ik even op wachten om goed 4K te kunnen gamen maar ik zit met een klein probleem wat me zo langzamerhand doet twijfelen om straks gewoon van het geld een Series X te kopen en dat is..... TEARING en het niet goed ingesteld krijgen van de setup en waarschijnlijk ook gewoon niet de kennis hebben om te begrijpen wat er mis gaat.....

Zoals ik al zei zit ik nog te wachten op een RTX 3080 voor het perfecte koppeltje vanwege onder andere HDMI 2.1. Maar voor nu moet ik het nog even doen met de 2070 Super prima kaartje. Maar ik MOET VSync aanzetten om geen gigantische tearing te krijgen en VSYNC voelt gewoon niet lekker met de controller.... de games die ik speel (Forza 7 Horizon 4 Destiny 2 en Modern Warfare heb ik allemaal zo ingesteld dat ze 4k 60fps netjes draaien maar zonder VSYNC heb ik erge tearing.....

Heel simpel wat doe ik verkeerd en wat begrijp ik niet? Is dit een RTX 2070 Super probleem vanwege HDMI 2.0 en is het straks met de 3080 gewoon vanzelf weg of stel ik iets niet goed in?

Heb in Windows en het Nvidea settings venster de framerate op 60fps gecapped want over HDMI2.0 gaat hij niet hoger dan dat.

Hoop dat iemand me kan helpen het te begrijpen en goed in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kort gezegd: als je VRR / Freesync en andere features wil: dat kan alleeeen over HDMI2.1.

Zoals je ondervindt nu; vsync is het enige wat het speelbaar houdt (helaas).

Dit geldt dus ook voor de Xbox Series zometeen; verplicht HDMI2.1 voor alle features. Ook de "kleine" S ondanks dat ie "maar" 1440p120 aan kan, heeft dan ook een full-fledged TV/monitor met 2.1 nodig.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Dus ik krijg nu tearing omdat mijn RTX 2070 Super met HDMI 2.0 geen 4K GSync kan en dat is ook de reden dat als ik hem op 2K zet de tv het wel doet zonder tearing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unique
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-05 20:08
Met de 2070 kun je gewoon gsync activeren met een C9. (mits je laatste C9 firmware hebt geinstalleerd).
Na gsync activatie, tevens in nvidia control panel de vsync aan forceren, framerate cappen op 58 oftewel low latency mode op ultra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Okay en dan in game VSync uit en cappen op 60?

En hoe dan straks als ik de 3090 heb?

Probeer het te begrijpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unique
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-05 20:08
Vsync aan heb je nodig voor gsync, anders krijg je alsnog tearing.

Framerate cap is om de vsync lag tegen te gaan.
Dat kan het beste via nvidia driver of RTSS. In game niet aan te bevelen gezien vaak niet goed werkt.

Andere optie i.p.v. cap is de low latency mode op ultra, hoewel dit bij mij hit or miss is.

Ingame vsync en frame cap den het beste uit.

Bij de 3090 zul je eerst de firmware van de C9 moeten updaten naar allerlaatste versie 04.90.33+, nogthans niet beschikbaar in Nederland en alleen via LG support te verkrijgen.
Dan eigenlijk zelfde verhaal, 4k120hz, HDR, cap op 116-118.
Wacht zelf ook nog op een 30 series 8)7

[ Voor 28% gewijzigd door Unique op 02-10-2020 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Dit lijkt te werken super bedankt!!!

3090 dus niet cappen op 60?? Met RTX 4K en toeters en bellen zal het allemaal niet veel hoger dan dat zijn in de toekomstige games denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

JWFpeters schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:55:

3090 dus niet cappen op 60?? Met RTX 4K en toeters en bellen zal het allemaal niet veel hoger dan dat zijn in de toekomstige games denk ik?
In reviews: Nvidia GeForce RTX 3080 - Vijf videokaarten op de testbank zie ik veel games ver boven de 60fps uit komen. Ja, zonder raytracing. Echter, ik zie nergens een trend dat raytracing doorbreekt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Ik wel volgend jaar 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Unique schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:49:
Vsync aan heb je nodig voor gsync, anders krijg je alsnog tearing.

Framerate cap is om de vsync lag tegen te gaan.
Dat kan het beste via nvidia driver of RTSS. In game niet aan te bevelen gezien vaak niet goed werkt.

Andere optie i.p.v. cap is de low latency mode op ultra, hoewel dit bij mij hit or miss is.

Ingame vsync en frame cap den het beste uit.

Bij de 3090 zul je eerst de firmware van de C9 moeten updaten naar allerlaatste versie 04.90.33+, nogthans niet beschikbaar in Nederland en alleen via LG support te verkrijgen.
Dan eigenlijk zelfde verhaal, 4k120hz, HDR, cap op 116-118.
Wacht zelf ook nog op een 30 series 8)7
Zover ik weet heb je helemaal een vsync nodig. Ik heb dan wel freesync, op een AMD kaart maar ik hoe zeker niet vsync aan te zetten om tearing te voorkomen. Ik zou vsync overigens nooit aanzetten, de extra input lag is gewoon niet fijn.
Enige reden die ik kan bedenken om vsync aan te zetten is als je de framerate niet onder de max framerate van je monitor kan cappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Op 1440p heb ik het niet nodig nee op 4K is de Tearing vervelend naar mijn mening. Had het ook op de widescreen monitor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

JWFpeters schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 23:17:
Op 1440p heb ik het niet nodig nee op 4K is de Tearing vervelend naar mijn mening. Had het ook op de widescreen monitor....
Ook als gsync aanstond? Je hebt het alleen nodig als je fps boven je scherms limiet gaat. Freesync werkt bij mij niet als ik boven de 144Hz ga, daarom wil ik het nog wel eens cappen op 142-143Hz. Vsync heeft niks te maken met gsync, wat het doet is een extra buffer toevoegen waardoor de videokaart express wacht met tekenen tot het beeldscherm weer een nieuwe frame verwacht. Een extra buffer betekent minimaal 1 frame extra inputlag, en als je tripple buffering aanhebt zelfs 2 extra frames.
Het is dus alleen nodig als boven je monitors refreshrate gaat en je geen cap hebt.
Pagina: 1